abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86201779
Volledige vraag: Zijn domme mensen, onder de zelfde voorwaarden, gelukkiger dan slimme mensen?
En! Bereiken zij het geluk op een andere manier of is er een overeenkomstige basis?

Met "onder de zelfde voorwaarden", bedoel ik: levensstandaard, familiale situatie, voor- en tegenspoed, ...

Ik weet dat 'dom' en 'slim' op veel verschillende manier kan ingevuld worden.
Ik doel echter op het werkelijk IQ, actieve hersencapaciteit, ...

Een korte definitie van intelligentie:

"Intelligentie is een eigenschap van de werking van de hersenen van mensen met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen."

Nu juist omdat de stelling een zeer open stelling is, is deze des te meer vatbaar voor discussie.

Ik zit er al een tijdje mee in m'n hoofd en het kan onmogelijk zijn dat ik de enige ben die er zijn
hoofd al over brak.
I (L) Ruben N
Het Dikkeman adoratietopic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  woensdag 8 september 2010 @ 13:25:13 #2
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_86201841
Depressies komen het meest voor bij mensen met een hoog IQ, dus als je het alleen van IQ laat afhangen zijn domme mensen gelukkiger.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_86201988
'Domme mensen' leggen vaak minder verbanden dan 'slimme mensen'
Daardoor zien ze vaak niet het gehele plaatje, of hebben ze enkel notie van korte(re) termijn.

Je zou dus kunnen zeggen dat slimme mensen zich in de put denken...
Of dat domme mensen niet ver genoeg vooruit kijken.

Weer een vraag dus
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 13:29:52 #4
21636 Feestkabouter
pi_86202011
volmondig ja.
ik ben daar heel erg van overtuigd.
en volgens mij heb ik ook wel eens gehoord van onderzoeken die dat uitwezen.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:30:19 #5
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_86202026
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:29 schreef steekproef het volgende:
'Domme mensen' leggen vaak minder verbanden dan 'slimme mensen'
Daardoor zien ze vaak niet het gehele plaatje, of hebben ze enkel notie van korte(re) termijn.

Je zou dus kunnen zeggen dat slimme mensen zich in de put denken...
Of dat domme mensen niet ver genoeg vooruit kijken.

Weer een vraag dus
Denken 'echt' slimme mensen zich er niet juist uit?
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:30:45 #6
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_86202035
Mijn gevoel zegt ja, maar het is moeilijk te onderbouwen :P
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
  woensdag 8 september 2010 @ 13:31:32 #7
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_86202064
jup je stelling klopt!

slimme mensen denken meer, en denken dus ook meer over het leven na, de voor en nadelen en kunnen dingen in gedachten beter onderbouwen.
A man's got to do what a man's got to do
  woensdag 8 september 2010 @ 13:32:15 #8
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_86202088
Definieer gelukkig.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 8 september 2010 @ 13:32:51 #9
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_86202108
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:32 schreef AgLarrr het volgende:
Definieer gelukkig.
geluk is voor ieder mens anders :)
A man's got to do what a man's got to do
  woensdag 8 september 2010 @ 13:34:13 #10
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_86202164
Ik ben ontzettend intelligent en best gelukkig.
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
  woensdag 8 september 2010 @ 13:34:13 #11
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_86202166
Ik zou niet weten hoe dat voor domme mensen is. :7
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_86202186
Yup, die hebben plezier met hun voetbal, hart van nederland en al dat soort dingen. Houden zich met weinig andere zaken bezig, en zijn dus ook niet echt er over aan het practiseren.

Ideaal voor hun.

Echter, dat zou weer niet de laatste verkiezings uitslagen kunnen verklaren.
Als je te stom bent om inhoudelijk te reageren, kan je natuurlijk altijd nog de spelling/gramatica gaan lopen afzeiken om toch nog te kunnen doen alsof je meedoet.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:36:34 #13
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_86202249
Ik denk dat slimme en domme mensen allebei even (on)gelukkig zijn, maar wel op een andere manier.

Domme mensen kunnen meer het idee hebben dat de wereld langs hun heen gaat, dat ze minder grip op hun leven hebben. Dat valt me ten minste altijd op bij die schuldhulp-tv programma's: brieven zijn te moeilijk, formulieren ingewikkeld, regels niet te begrijpen en hoe kan een Wehkamp bestelling leiden tot huisuitzetting? Dit kan zorgen voor een hoop frustratie.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_86202303
"Ignorance is bliss"

Volgens mij gaat het meer om het door hebben van het feit dat je leefsituatie op een bepaalde manier beter of mooier zou kunnen zijn. Of berusten in wie en wat je bent en daarmee gelukkig zijn en voldoen aan je eigen verwachtingen.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  woensdag 8 september 2010 @ 13:39:11 #15
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_86202335
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:34 schreef Bellatrix het volgende:
Ik ben ontzettend intelligent en best ontzettend gelukkig.
En nu?
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
pi_86202525
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:30 schreef Rifoki het volgende:

[..]

Hoe meer je weet hoe moeilijker het wordt, hoe verder je na kunt denken over zaken hoe ingewikkelder je het voor jezelf kan maken. Vele situaties in het leven hebben veel invalshoeken om ze te benaderen en wat de juiste invalshoek is dat verschilt weer per persoon omdat ieder mens anders in elkaar zit, anders denkt.
Vaak is er ook geen sprake van maar 1 juiste benadering, zoals ik al zei, iedereen is verschillend, denkt met verschillende doelen voor ogen etc..
pi_86202649
Ik denk dat het afhangt van de instelling van de persoon. Een dom mens dat toch zijn vreugde probeert te halen uit kennis zal - geconfronteerd met zijn eigen beperkingen - minder vreugde in zijn leven beleven dan een slim persoon met dezelfde instelling. Andersom kan een slim persoon zich helemaal tureluurs piekeren over De Grote Vragen Des Levens, terwijl dit voor de dommere een ver-van-zijn-bed-show is. Ik denk dat het tweede vaker voorkomt dan het eerste, dus - om maar stelling te nemen - is mijn antwoord op TS' vraag 'ja'.
pi_86202684
Het valt mij trouwens vaak wel op dat ''domme'' mensen, vaak onderdeel zijn van een enorme vriendengroep.

Niet dat ik (wij ) onszelf verheven voelen boven iedereen, maar de vriendengroep waarmee ik al jaren om en uit ga bestaat eigenlijk al tijden uit 7 standaard mensen. Natuurlijk hebben we verder allemaal ook nog apart vrienden en connecties, maar wat mij wel opvalt is dat wij niet gauw nieuwe mensen in ons groepje accepteren.

''Domme'' mensen ( bedoel het niet zo lullig als het klinkt ) hier uit de buurt, zijn vaak onderdeel van enorme vriendengroepen ( 10/20 jongens, vaak met aanhang erbij ) . Het verloop in zo' n groep is wel groter, de samenstelling verandert steeds. Zij drinken ook elke zaterdag met zijn allen bier met zij n allen, terwijl er bij ons ook wel eens tijden zijn ( door bijvoorbeeld tentamenperiodes etc ) dat we elkaar bijna een maand niet zien.

Ligt dat nou aan mij of herkennen jullie dat ook?

Hier trouwens mee probeer te zeggen, is dat domme mensen volgens mij inderdaad ''makkelijker'' ( minder diep ) nadenken dan slimme mensen, en daardoor gelukkiger zijn...
  woensdag 8 september 2010 @ 13:52:18 #19
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_86202810
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:44 schreef FaceFok het volgende:

[..]

Hoe meer je weet hoe moeilijker het wordt, hoe verder je na kunt denken over zaken hoe ingewikkelder je het voor jezelf kan maken. Vele situaties in het leven hebben veel invalshoeken om ze te benaderen en wat de juiste invalshoek is dat verschilt weer per persoon omdat ieder mens anders in elkaar zit, anders denkt.
Vaak is er ook geen sprake van maar 1 juiste benadering, zoals ik al zei, iedereen is verschillend, denkt met verschillende doelen voor ogen etc..
Aan de andere kant zou een 'slim' iemand 'moeilijke dingen' dus ook beter moeten kunnen relativeren, waardoor ze dus niet per definitie een last hoeven te zijn...
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 8 september 2010 @ 13:52:25 #20
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_86202816
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:49 schreef Bartinhoo het volgende:
''Domme'' mensen ( bedoel het niet zo lullig als het klinkt ) hier uit de buurt, zijn vaak onderdeel van enorme vriendengroepen ( 10/20 jongens, vaak met aanhang erbij ) .
Conclusie: elke vriendengroep bestaat opgeteld uit hetzelfde aantal IQ-punten. :)
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_86202854
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:49 schreef Bartinhoo het volgende:
Het valt mij trouwens vaak wel op dat ''domme'' mensen, vaak onderdeel zijn van een enorme vriendengroep.

Niet dat ik (wij ) onszelf verheven voelen boven iedereen, maar de vriendengroep waarmee ik al jaren om en uit ga bestaat eigenlijk al tijden uit 7 standaard mensen. Natuurlijk hebben we verder allemaal ook nog apart vrienden en connecties, maar wat mij wel opvalt is dat wij niet gauw nieuwe mensen in ons groepje accepteren.

''Domme'' mensen ( bedoel het niet zo lullig als het klinkt ) hier uit de buurt, zijn vaak onderdeel van enorme vriendengroepen ( 10/20 jongens, vaak met aanhang erbij ) . Het verloop in zo' n groep is wel groter, de samenstelling verandert steeds. Zij drinken ook elke zaterdag met zijn allen bier met zij n allen, terwijl er bij ons ook wel eens tijden zijn ( door bijvoorbeeld tentamenperiodes etc ) dat we elkaar bijna een maand niet zien.

Ligt dat nou aan mij of herkennen jullie dat ook?

Hier trouwens mee probeer te zeggen, is dat domme mensen volgens mij inderdaad ''makkelijker'' ( minder diep ) nadenken dan slimme mensen, en daardoor gelukkiger zijn...
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat mensen in verschillende subgroepen verschillende vriendengroepen hebben en verschillende activiteiten ondernemen met die groep.
pi_86202877
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:52 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Conclusie: elke vriendengroep bestaat opgeteld uit hetzelfde aantal IQ-punten. :)
Ik heb geen vrienden! ;)
pi_86203046
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:52 schreef AgLarrr het volgende:
Aan de andere kant zou een 'slim' iemand 'moeilijke dingen' dus ook beter moeten kunnen relativeren, waardoor ze dus niet per definitie een last hoeven te zijn...
Er zijn altijd moeilijkere dingen.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 8 september 2010 @ 14:00:34 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_86203129
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:30 schreef Rifoki het volgende:

[..]

Nou, nee... Want je kunt jezelf alleen zaken voorhouden om er uit te komen. Er is geen reddend hoger ideaal of doel helaas.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 september 2010 @ 14:02:25 #25
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_86203195
Mongooltjes zien er altijd zeer gelukkig uit iig ;)
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')