quote:iddOp zondag 24 oktober 2010 09:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'Duits ministerie was criminele organisatie'
BERLIJN - Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken was tijdens het naziregime veel nauwer betrokken bij de vernietiging van Joden dan tot dusver aangenomen, stelde historicus Eckart Conze zondag in de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Hij deed met drie anderen onderzoek naar de rol van het ministerie bij de Holocaust. Tegen weekblad Der Spiegel zei hij dat het ministerie een criminele organisatie was.
Het ministerie had zelf na de Tweede Wereldoorlog het beeld verspreid dat veel diplomaten aanbleven om het ergste nazileed te voorkomen. De waarheid is anders, concluderen de historici in een rapport. „De diplomatieke dienst nam vanaf het begin actief deel aan de vervolging, verdrijving en vernietiging van de Joden. Het streven naar uitroeiing was zeer vroeg zichtbaar.”
Onderzoekers vonden onder meer een declaratie waarbij als reden van een dienstreis was vermeld: liquidatie van Joden. Diplomaten in opleiding bezochten al vanaf het midden van de dertiger jaren concentratiekamp Dachau.
-----------
Goh, wat een nieuws
quote:http://knack.rnews.be/nl/(...)le-1194838758248.htm"Ook tweetalig België was mogelijk"
"Gebrek aan wederkerigheid maakt de Belgische taalsituatie bijzonder moeilijk." Dat schrijven historici Els Witte en Harry Van Velthoven in 'Strijden om taal', een boek over meer dan anderhalve eeuw taalstrijd in België.
Sinds het ontstaan van België in 1830 hebben conflicten over taal op gezette tijden de politieke agenda bepaald. De jonge Belgische staat wilde met zijn feitelijke keuze voor het Frans als eenheidstaal een nationaal sentiment helpen creëren, maar het pakte anders uit. ‘De fictie’, zoals Witte en Van Velthoven het noemen, van het eentalig Franstalige België, bleek niet vol te houden. Wat volgde was een lange, soms bitse strijd van de Vlaamse Beweging en haar politieke bondgenoten om het Nederlands via taalwetten op gelijke voet te brengen met het Frans.
Wat wilde de vroege Vlaamse Beweging op taalvlak bereiken?
Els Witte: In de 19e eeuw zag de Vlaamse Beweging, die op dat moment nog sterk vasthield aan het unitaire België, vooral heil in beschermende taalwetten. Zulke wetten moesten leiden tot een gelijkwaardige behandeling van het Nederlands en het Frans in alle maatschappelijke sectoren. Maar onmiddellijk na de invoering van de taalwetten ontstond het probleem van de handhaving ervan. Degenen die de lagere statustaal - het Nederlands - niet wilden leren, gingen obstructie voeren. Dat legde de beperktheid van taalwetten bloot. In een volgend stadium zal de Vlaamse Beweging dan ook pleiten voor afgebakende taalgebieden.
De democratisering van het stemrecht, zo blijkt uit het boek, was cruciaal voor de verwezenlijking van het eisenprogramma van de Vlaamse Beweging.
Harry Van Velthoven: De introductie van het mannelijk algemeen stemrecht betekende inderdaad een kwantumsprong. Honderdduizenden Vlamingen kregen ineens stemrecht, waardoor men aan Franstalige kant begon te beseffen dat er iets moest veranderen. Dat leidde tot de Gelijkheidswet van 1898. Vanaf dan zijn het Frans en Nederlands - officieel althans, in de praktijk liggen de zaken wel wat anders - gelijkwaardig. In die context zijn er twee mogelijkheden: een geheel tweetalig België, of een eentalig Vlaanderen en Wallonië. Rond de eeuwwisseling liggen beide opties nog op tafel. Het had dus ook anders kunnen lopen. (HRE)
http://www.rnw.nl/nederla(...)nederland-gemoederenquote:Doodstraf beroert ook in Nederland gemoederen
Gepubliceerd op : 30 oktober 2010 - 1:40 pm | door Heleen Sittig
In Irak kreeg oud-vice-premier Tareq Aziz deze week de doodstraf. In Nederland is het zondag 150 jaar geleden dat voor het laatst iemand in vredestijd werd terechtgesteld. Maar de discussie over nut en wenselijkheid van de doodstraf is nooit helemaal verstomd.
Toen Johann Nathan op 31 oktober 1860 werd opgehangen, wegens moord op zijn schoonmoeder, kon hij niet vermoeden dat zijn levenseinde een mijlpaal zou worden. Ter gelegenheid hiervan is in Maastricht afgelopen week de conferentie De doodstraf voorbij gehouden.
In de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland nog wel tientallen oorlogsmisdadigers terechtgesteld, de laatste in 1952. Maar dat viel onder de 'bijzondere rechtspleging'. In het militaire strafrecht en het oorlogsstrafrecht bleef de doodstraf gewoon mogelijk.
Aan de afschaffing van de doodstraf is in Nederland eerst zo'n 10 jaar van publieke discussie voorafgegaan. Volgens professor Chrisje Brants van de Universiteit Utrecht moet die worden gezien in het licht van de internationale ontwikkelingen in de 19e eeuw.
Afkeer van spektakel
'De elite begon steeds meer een afkeer te krijgen van het spektakel rond de doodstraf. Ook kwam het besef dat een celstraf niet alleen kan dienen als afschrikking, maar ook als middel om een gestrafte zedelijk te verbeteren'.
Of het gewone volk óók achter de afschaffing van de doodstraf stond is niet bekend, zegt Brants. 'Meestal wordt verondersteld dat dat niet het geval was.' De doodstraf bleef in de negentiende eeuw dan ook een punt van discussie.
Ultieme straf
Tegenwoordig wordt de 'ultieme' straf niet meer gezien als iets dat er 'gewoon' bijhoort, zegt David Garland, hoogleraar rechten en sociologie aan New York University, 'maar als een schending van de mensenrechten'. Gardland was een van de sprekers op het congres in Maastricht.
De grote uitzondering is de Verenigde Staten. In veel Amerikaanse staten bestaat de doodstraf nog altijd. 'Al staat daar tegenover dat in de staten Michigan, Wisconsin en Rhode Island de doodstraf al in de jaren 40 en 50 van de 19e eeuw werd afgeschaft. Dus ruim vóór Nederland', zegt Garland fijntjes.
Theorie en praktijk
In veel landen in Azië en Afrika bestaat de doodstraf in theorie wel. Maar in de praktijk komt het niet overal tot executies. Ook in de meeste Latijns-Amerikaanse landen wordt de doodstraf niet meer toegepast. En de EU hanteert als toelatingseis voor kandidaat-lidstaten dat ze de doodstraf niet uitvoeren.
Volgens professor Garland is er zelfs in de landen waar de doodstraf relatief vaak wordt opgelegd - China en Iran - een vermindering van het aantal doodvonnissen te zien, mogelijk onder invloed van internationale druk. Ook wordt de praktijk aangepast. Zo is China gestopt met publieke executies.
Weinig protest
Garland noemt het opmerkelijk dat toen de Iraakse leider Saddam Hussein in 2006 ter dood werd veroordeeld, er vrij weinig protest kwam uit de westerse wereld. 'Ook leiders van landen waar de doodstraf is afgeschaft, zoals Groot-Brittannië en Nederland, leken er niet echt mee te zitten', zegt hij.
De toenmalige Nederlandse premier Jan Peter Balkenende en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Ben Bot, toonden zelfs enig begrip voor de straf. Al zeiden ze er wel bij dat er in Nederland geen sprake van zou kunnen zijn.
Kinderverkrachters
Toch gaan er in Nederland zo nu en dan stemmen op voor herinvoering van de doodstraf. Met name als het gaat om kinderverkrachters, blijkt uit peilingen steeds weer dat een fors deel van de bevolking de doodstraf best zou willen invoeren.
Herinvoering van de doodstraf in Nederland zou niet zonder slag of stoot mogelijk zijn. De EU wil tenslotte geen lidstaten die dit toestaan. Maar in steeds meer lidstaten spelen populistische partijen een belangrijke rol spelen in de regering. En een aantal daarvan is uitgesproken voorstander van de doodstraf.
Nooit meer?
Chrisje Brants durft dan ook niet te zeggen dat de doodstraf nooit terug kan komen in Nederland. 'Een paar jaar geleden zou ik zonder meer hebben gezegd dat daar geen sprake van kan zijn', zegt ze. 'Maar nu...? Ik hoop het niet.'
http://www.independent.co(...)urchill-2118317.htmlquote:Not his finest hour: The dark side of Winston Churchill
By Johann Hari
Thursday, 28 October 2010
Winston Churchill is rightly remembered for leading Britain through her finest hour – but what if he also led the country through her most shameful hour? What if, in addition to rousing a nation to save the world from the Nazis, he fought for a raw white supremacism and a concentration camp network of his own? This question burns through Richard Toye's new history, Churchill's Empire, and is even seeping into the Oval Office.
George W Bush left a bust of Churchill near his desk in the White House, in an attempt to associate himself with the war leader's heroic stand against fascism. Barack Obama had it returned to Britain. It's not hard to guess why: his Kenyan grandfather, Hussein Onyango Obama, was imprisoned without trial for two years and was tortured on Churchill's watch, for resisting Churchill's empire.
Can these clashing Churchills be reconciled? Do we live, at the same time, in the world he helped to save, and the world he helped to trash? Toye, one of Britain's smartest young historians, has tried to pick through these questions dispassionately – and he should lead us, at last and at least, to a more mature conversation about our greatest national icon.
Churchill was born in 1874 into a Britain that was washing the map pink, at the cost of washing distant nations blood red. Victoria had just been crowned Empress of India, and the scramble for Africa was only a few years away. At Harrow School and then Sandhurst, he was told a simple story: the superior white man was conquering the primitive, dark-skinned natives, and bringing them the benefits of civilisation. As soon as he could, Churchill charged off to take his part in "a lot of jolly little wars against barbarous peoples". In the Swat valley, now part of Pakistan, he experienced, fleetingly, a crack of doubt. He realised that the local population was fighting back because of "the presence of British troops in lands the local people considered their own," just as Britain would if she were invaded. But Churchill soon suppressed this thought, deciding instead they were merely deranged jihadists whose violence was explained by a "strong aboriginal propensity to kill".
He gladly took part in raids that laid waste to whole valleys, destroying houses and burning crops. He then sped off to help reconquer the Sudan, where he bragged that he personally shot at least three "savages".
The young Churchill charged through imperial atrocities, defending each in turn. When concentration camps were built in South Africa, for white Boers, he said they produced "the minimum of suffering". The death toll was almost 28,000, and when at least 115,000 black Africans were likewise swept into British camps, where 14,000 died, he wrote only of his "irritation that Kaffirs should be allowed to fire on white men". Later, he boasted of his experiences there: "That was before war degenerated. It was great fun galloping about."
Then as an MP he demanded a rolling programme of more conquests, based on his belief that "the Aryan stock is bound to triumph". There seems to have been an odd cognitive dissonance in his view of the "natives". In some of his private correspondence, he appears to really believe they are helpless children who will "willingly, naturally, gratefully include themselves within the golden circle of an ancient crown".
But when they defied this script, Churchill demanded they be crushed with extreme force. As Colonial Secretary in the 1920s, he unleashed the notorious Black and Tan thugs on Ireland's Catholic civilians, and when the Kurds rebelled against British rule, he said: "I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes...[It] would spread a lively terror."
Of course, it's easy to dismiss any criticism of these actions as anachronistic. Didn't everybody think that way then? One of the most striking findings of Toye's research is that they really didn't: even at the time, Churchill was seen as at the most brutal and brutish end of the British imperialist spectrum. Prime Minister Stanley Baldwin was warned by Cabinet colleagues not to appoint him because his views were so antedeluvian. Even his startled doctor, Lord Moran, said of other races: "Winston thinks only of the colour of their skin."
Many of his colleagues thought Churchill was driven by a deep loathing of democracy for anyone other than the British and a tiny clique of supposedly superior races. This was clearest in his attitude to India. When Mahatma Gandhi launched his campaign of peaceful resistance, Churchill raged that he "ought to be lain bound hand and foot at the gates of Delhi, and then trampled on by an enormous elephant with the new Viceroy seated on its back." As the resistance swelled, he announced: "I hate Indians. They are a beastly people with a beastly religion." This hatred killed. To give just one, major, example, in 1943 a famine broke out in Bengal, caused – as the Nobel Prize-winning economist Amartya Sen has proved – by the imperial policies of the British. Up to 3 million people starved to death while British officials begged Churchill to direct food supplies to the region. He bluntly refused. He raged that it was their own fault for "breeding like rabbits". At other times, he said the plague was "merrily" culling the population.
Skeletal, half-dead people were streaming into the cities and dying on the streets, but Churchill – to the astonishment of his staff – had only jeers for them. This rather undermines the claims that Churchill's imperialism was motivated only by an altruistic desire to elevate the putatively lower races.
Hussein Onyango Obama is unusual among Churchill's victims only in one respect: his story has been rescued from the slipstream of history, because his grandson ended up as President of the US. Churchill believed that Kenya's fertile highlands should be the preserve of the white settlers, and approved the clearing out of the local "blackamoors". He saw the local Kikuyu as "brutish children". When they rebelled under Churchill's post-war premiership, some 150,000 of them were forced at gunpoint into detention camps – later dubbed "Britain's gulag" by Pulitzer-prize winning historian, Professor Caroline Elkins. She studied the detention camps for five years for her remarkable book Britain's Gulag: The Brutal End of Empire in Kenya, explains the tactics adopted under Churchill to crush the local drive for independence. "Electric shock was widely used, as well as cigarettes and fire," she writes. "The screening teams whipped, shot, burned, and mutilated Mau Mau suspects." Hussein Onyango Obama never truly recovered from the torture he endured.
Many of the wounds Churchill inflicted have still not healed: you can find them on the front pages any day of the week. He is the man who invented Iraq, locking together three conflicting peoples behind arbitrary borders that have been bleeding ever since. He is the Colonial Secretary who offered the Over-Promised Land to both the Jews and the Arabs – although he seems to have privately felt racist contempt for both. He jeered at the Palestinians as "barbaric hoards who ate little but camel dung," while he was appalled that the Israelis "take it for granted that the local population will be cleared out to suit their convenience".
True, occasionally Churchill did become queasy about some of the most extreme acts of the Empire. He fretted at the slaughter of women and children, and cavilled at the Amritsar massacre of 1919. Toye tries to present these doubts as evidence of moderation – yet they almost never seem to have led Churchill to change his actions. If you are determined to rule people by force against their will, you can hardly be surprised when atrocities occur. Rule Britannia would inexorably produce a Cruel Britannia.
So how can the two be reconciled? Was Churchill's moral opposition to Nazism a charade, masking the fact he was merely trying to defend the British Empire from a rival?
The US civil rights leader Richard B. Moore, quoted by Toye, said it was "a rare and fortunate coincidence" that at that moment "the vital interests of the British Empire [coincided] with those of the great overwhelming majority of mankind". But this might be too soft in its praise. If Churchill had only been interested in saving the Empire, he could probably have cut a deal with Hitler. No: he had a deeper repugnance for Nazism than that. He may have been a thug, but he knew a greater thug when he saw one – and we may owe our freedom today to this wrinkle in history.
This, in turn, led to the great irony of Churchill's life. In resisting the Nazis, he produced some of the richest prose-poetry in defence of freedom and democracy ever written. It was a cheque he didn't want black or Asian people to cash – but they refused to accept that the Bank of Justice was empty. As the Ghanaian nationalist Kwame Nkrumah wrote: "All the fair, brave words spoken about freedom that had been broadcast to the four corners of the earth took seed and grew where they had not been intended." Churchill lived to see democrats across Britain's dominions and colonies – from nationalist leader Aung San in Burma to Jawarlal Nehru in India – use his own intoxicating words against him.
Ultimately, the words of the great and glorious Churchill who resisted dictatorship overwhelmed the works of the cruel and cramped Churchill who tried to impose it on the darker-skinned peoples of the world. The fact that we now live in a world where a free and independent India is a superpower eclipsing Britain, and a grandson of the Kikuyu "savages" is the most powerful man in the world, is a repudiation of Churchill at his ugliest – and a sweet, ironic victory for Churchill at his best.
For updates on this issue and others, follow Johann at www.twitter.com/johannhari101
'Churchill's Empire' is published by Macmillan (£25). To order a copy for the special price of £22.50 (free P&P) call Independent Books Direct on 08430 600 030, or visit www.independentbooksdirect.co.uk
Triestquote:Op vrijdag 5 november 2010 06:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'Gloeilamp, die brandde toch al in 1200?'
AMSTERDAM - Reclamemateriaal voor de gloeilamp wordt qua datering moeiteloos tussen 1200 en 1750 neergezet, de opdeling van Oost- en West-Duitsland vond ergens in de Romeinse tijd plaats en de pest is nagenoeg onbekend als dé beruchte ziekte van de middeleeuwen.
[ afbeelding ]
Deze resultaten komen voort uit het onderzoek onder de leerlingen van de hoogste klas van de basisschool, groep 8. De scholiertjes blijken ondanks de vernieuwingen in het historisch onderwijs nog steeds te weinig van geschiedenis te weten, stellen onderzoekers van toetsinstantie Cito. Bij de Oudheid en Middeleeuwen is er zelfs een lichte terugval in prestaties vergeleken met een groot onderzoek van tien jaar terug.
De onderzoekers verwonderen zich dat zelfs de slimste leerlingen van groep 8 bij de foto van een Vikingschip niet het juiste antwoord kunnen geven. Hierbij zien de kinderen een vakantiekaart van Harry met dat schip en de tekst Zulke schepen hadden ze hier vroeger. Waar is Harry waarschijnlijk op vakantie? Bij de antwoorden kan gekozen worden uit Egypte, Nederland, Scandinavië of in Spanje.
De zwakke leerlingen zien een afbeelding van een tempel uit de Griekse tijd aan voor een gevangenis, een kazerne of marktplaats. Veel van de zwakkere leerlingen blijken niet te weten waarom de dodenherdenking op 4 mei is. Circa de helft associeert een bord met de tekst Westerbork-Auschwitz op een trein niet met de Jodenvervolging; velen kiezen voor verzet, zwarte handel of onderduikers.
Erger wordt het nog bij het nieuwste tijdvak: de 20e eeuw. Van de 43 geschiedenisvragen kan de zwakkere leerling er slechts één goed beantwoorden. Een tegenvallend resultaat wanneer we weten dat leraren in groep 8 juist veel aandacht aan dit tijdvak geven. Ook bij de gemiddelde leerling beantwoordt de helft de opgaven fout, stellen de onderzoekers. Sinds de vorige peiling krijgen leerlingen tien minuten minder geschiedenisles per week: 60 tegenover 70 minuten.
============
Zorgelijk. En gezien de houding van het nieuwe Kabinet t.o.v. cultuur en musea, lijkt het me dat dit alleen maar erger gaat worden...
Pffft, ja, overlevenden ja, oorlogsveteranen?quote:Op maandag 8 november 2010 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
06-11-2010
Wereld telt nog twee levende oorlogsveteranen van WOI
Enkele dagen voordat de wereld op 11 november, wapenstilstandsdag, het einde van WOI herdenkt, telt de wereld nog precies twee nog min of meer levende veteranen van de slachtpartij van de Europese loopgraven.
De eer, als laatste oorlogsveteraan begraven te worden een kleine eeuw nadat miljoenen hem al voorgingen, is weggelegd voor de op 3 maart 1901 geboren, in Australië wonende Brit Claude Choules of de 109-jarige Amerikaan Frank Buckles. Choules trad in 1916 toe tot de Royal Navy en bevocht 'de Duitser' aan boord van de HMS Revenge in de Noordzee. Ook in WOII was Choules, als Australische marinier, actief. Buckles diende in Frankrijk als ambulancier.
De laatste Belgische oorlogsveteraan, Cyriel Barbary, stierf in 2004 op de gezegende leeftijd van 105. De laatste Canadese overlevende blies in februari dit jaar zijn laatste adem uit. (belga/ddh)
(HLN)
Thanks voor de infoquote:Op maandag 8 november 2010 10:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Pffft, ja, overlevenden ja, oorlogsveteranen?
Discutabel.
Claude Choules heeft geen gevechtsacties meegemaakt
Buckles was ook niet betrokken in action.
Dan is er nog een engelse dame die ook als veteraan aangemerkt wordt, ze werd serveerster bij de RAF in 1918, maar voor 'ons' is er met het overlijden van Harry Patch een einde gekomen aan de zgn veteranen.
http://www.isonline.nl/2010/09/02/interview-ramachandra-guha/quote:Ramachandra Guha
2 september 2010
“We zijn een imperfecte democratie”
India een supermacht? Vergeet het maar, zegt de bekende historicus Ramachandra Guha (1958), van wie onlangs het boek India, De Geschiedenis van de grootste democratie ter wereld verscheen. Terwijl Indiase schrijvers, entertainers en intellectuelen hun best doen om bij te dragen aan het Indiase experiment van de democratische diversiteit, laten politici het afweten. “We zijn ‘werk in uitvoering’.”
Tekst Brigitte Ars, Beeld Peter Boer
U zegt dat India het meest vervelende land ter wereld is, en tegelijk het meest interessante.
“Het is het meest interessante vanwege de grootte, diversiteit en de aard van het politieke experiment India. Met dat experiment bedoel ik het scheppen van een verenigd land uit zoveel ongelijksoortige delen en het op democratische wijze proberen te besturen, ondanks armoede en analfabetisme. Maar het is ook een ergerlijk land, want het heeft een cultuur die wordt aangedreven door hiërarchie, ongelijkheid, onverschilligheid tegenover menselijk lijden, politieke en bestuurlijke corruptie. Het staat niet in mijn boek, maar India herbergt alles wat in de menselijke aard werkelijk verheven is, maar ook de weerzinwekkende kant. Dat maakt het land interessant voor een historicus. Als ik een gewone burger was, had ik waarschijnlijk met mijn gezin in West-Europa of in Scandinavië gewoond. Maar voor een historicus is India bijzonder fascinerend. Het neemt je geheel in beslag, juist vanwege de combinatie van verhevenheid en aftakeling.”
U praat in uw boek telkens over India als een verdeeld land. Is dat nu een zwakte, of kan het ook een kracht zijn?
“Ik geloof dat we hebben geleerd er een kracht van te maken. Met ‘we’ bedoel ik vooral de visionaire denkers die India na de onafhankelijkheid van Groot-Brittannie hebben gesticht, zoals Mahatma Gandhi en Jawaharlal Nehru. Ze hebben niet geprobeerd de diversiteit uit te wissen, zodat iedereen eenzelfde taal moest spreken en eenzelfde ideologie moest aanhangen. Zij zagen in dat ze de diversiteit moesten vasthouden, en dat je daarbij toch nationale eenheid kunt creëren, zonder bindende ideologie. Kijk, hier ben je Nederlander, dus je spreekt Nederlands. Dat maakt deel uit van je nationale identiteit. In India is dat niet het geval. En dat is ook onze kracht: dat we ons realiseren dat wij zo groot, complex en tumultueus zijn, dat we die diversiteit moeten laten stromen en bloeien. Toen India onafhankelijk werd, dacht iedereen dat de echte uitdaging zou zijn hoe hindoes en moslims kunnen samenleven. Daarom werd Pakistan afgesplitst tot een apart land. Vervolgens zeiden mensen: de echte uitdaging ligt in al die verschillende talen. In Sri Lanka bijvoorbeeld proberen ze één taal (Singalees) op te leggen, in Frankrijk het Frans. Want het idee bestaat dat je voor een nationale identiteit één taal nodig hebt. Dus iedereen was bezorgd dat religie en taal verdelende krachten waren. Maar in de praktijk blijken het juist India’s bondgenoten. Waar we ons wel zorgen over moeten maken is een andere verdeling: van economische aard, een scherpe deling tussen rijk en arm. Die is vooral ontstaan door de economische liberalisering van de laatste vijftien jaar. Dat is zorgwekkend. Recent nog, na het uitkomen van mijn boek, manifesteerde dit zich in een opstand van maoïstische rebellen op het platteland. Ze vormen een serieuze bedreiging voor de eenheid van India en gedijen dankzij ongelijkheid en armoede. Daarnaast is het een economisch gevaar. Het zendt signalen naar de wereld dat we geen veilige plek zijn, dat je niet in India moet investeren. Een ernstig probleem.”
In heel India loopt het platteland mijlenver achter op steden.
“Daar moet je je zorgen over maken. We moeten onze maatschappij duurzamer maken en de armen erbij betrekken. Ook milieu is een bedreiging: grondwatervervuiling, aantasting van het milieu. Met de oude bedreiging, religieuze en linguïstische, zijn we succesvol omgegaan. India zal niet uit elkaar vallen, punt. India wordt geen hindoestaat. Maar de opkomende ongelijkheid tussen stad en platteland, tussen zuid en west India waar het goed gaat, en oost en centraal waar het niet goed gaat, daar moeten we ons zorgen over maken en die zetten de Indiase democratie onder druk. Dat is iets waar onze politieke klasse, onze intellectuelen, onze activisten en zelfs onze business elite en media veel meer aandacht aan moeten geven.”
De middenklasse is onverschillig ten opzichte van de armen, zegt Pavan K. Varma in zijn boek The Great Indian Middle Class.
“Dat is waar, al geldt het niet voor iedereen. Het klopt dat de middenklasse vooral naar binnen gekeerd is en er een soort vulgaire aanbidding bestaat van rijkdom en succes.”
Waar komt dat vandaan, dat ze zo met zichzelf bezig zijn? Zit dat in het kastensysteem.
“Nee, dat geloof ik niet. We zijn van het ene extreem naar het andere opgeschoven We hebben ons van een door de staat gecontroleerd en gemanaged systeem naar een vrije markteconomie ontwikkeld. We voelden dat dat de weg naar welvaart is, dat we net als Singapore kunnen worden. Er speelden ook krachten van globalisering, de media lieten zien hoe Westerse consumenten leven, en we streefden ernaar om ook zo te worden.”
Om rijker te worden moet de regering werken aan scholing, gezondheidszorg en infrastructuur, zegt u. En het triple down effect, waarbij de rijkdom van de hogere klasse doorsijpelt naar de armen?
“Tot op zekere hoogte gebeurt dat, maar we moeten meer doen. Een stad als Bangalore met zijn ICT-industrie doet het goed. De software is een gezond teken van onze economie. Maar op het platteland, rondom Bangalore en in grote delen van het land, stagneert het op allerlei terreinen, zoals in de landbouw. Er zijn te weinig wegen, daarom verrotten de oogsten. Besef van markten is er niet. Er moeten nieuwe irrigatiesystemen komen. Dus landbouwvernieuwing moet onze volgende focus worden. 60 Procent van de Indiase bevolking is nog afhankelijk van landbouw, de economische weg vooruit moet veel dieper en breder worden, met deelname van de plattelandsbevolking.”
Terug naar de basis, dus. Minder aandacht voor ICT, meer voor landbouw?
“Ja.”
U zegt dat u India een ware democratie vindt, maar tegelijk zegt u dat het land 50 procent democratisch is.
“Wat ik bedoel is: we hebben vrije verkiezingen, vrije beweging van mensen en een onafhankelijke rechtspraak. Maar we hebben ook geweld, sociale conflicten, en politieke corruptie die de democratie ondermijnen. We zijn een imperfecte democratie.”
In tegenstelling tot veel andere auteurs, zoals Kishore Mahbubani (De eeuw van Azië) beschouwt u India niet als een opkomende supermacht.
“Er lopen teveel foutlijnen door ons land. We hebben te maken met een sterker wordende rebellie van maoïsten, religieuze conflicten, een hoog niveau van politieke corruptie, slecht functionerende politieke partijen, steeds meer milieuvervuiling. We leven in een verstoorde regio met Pakistan als buurland dat op het punt staat in te storten. We zijn ‘werk in uitvoering’. We proberen nog steeds ons gevoel van eenheid te voeden, te verdiepen en te verduurzamen. Onze universiteiten takelen af, we hebben geen technische innovatie zoals we dat nodig hebben.We zijn nog niet klaar om de wereld te veroveren. De ambitie van supermacht is een illusie. Al die utdagingen moeten door de Indiase regering worden aangepakt. En het is een groot, complex land.”
U presenteert in het boek een confronterend beeld waarin oud-minister-president Vajpayee per satelliet sprak met de familie van boeren die zelfmoord hadden gepleegd door mangopitten te eten, omdat hun oogsten waren mislukt. Hij kon er over land niet komen.
“Dat is het bizarre van het Indiase experiment, dat beide extremen – technologische innovatie en bittere armoede – naast elkaar leven.”
Die zelfmoorden van de boeren begonnen al jaren negentig.
“Ja. Dat komt door de sociale veranderingen. De aspiraties van de mensen veranderden. Historisch was er veel armoede. Boeren hadden eerder al schulden, hun oogsten waren eerder mislukt. Maar ze hadden zichzelf nooit eerder gedood. Waarom nu wel? Omdat beelden op televisie ineens lieten zien dat je als mens kunt slagen of mislukken. En het systeem van ondersteuning door familie en gemeenschap breekt ook af. Vroeger gaf je familie als je faalde bescherming, zelfvertrouwen en moed. Dus er is een gevoel van eenzaamheid, wanhoop en mislukking. Dat is eerder een sociaal fenomeen dan een economisch. Sociologen en psychologen breken er hun hoofd over.”
Hoe zit het met de Indiase ontwikkelingshulp aan eigen bevolking? In 2003 liet India weten dat het geen hulp van Nederland meer wil omdat het zichzelf niet langer als ontwikkelingsland beschouwt.
“Er gebeurt onvoldoende. Wat we nodig hebben is veel meer filantropie van de nieuwe zakenelite. Die moeten teruggeven. Voor gezondheid, educatie. We hebben traditioneel geen filantropie in India. Je geeft aan je familie, je kaste en je bouwt een tempel. Als er zoveel geld in India is, waarom zouden we het dan aan de Nederlanders vragen? De rijke industriëlen in India zouden stichtingen op moeten zetten om in dorpen ziekenhuizen of beter scholen te investeren.We hebben mensen nodig als Bill Gates en Warren Buffett. Het is trouwens een Gandhiaanse traditie om zoiets te doen. Mahatma Gandhi zei altijd dat de rijkdom van een zakenman hemzelf niet toebehoort. Hij houdt het in bewaring voor de maatschappij. Dus dat moet worden aangemoedigd, dat ondernemers zich verbonden voelen met de maatschappij.”
Hoe dan?
“Daar moeten we over nadenken.”
U zegt: “Onafhankelijk India is als Europa’s verleden en toekomst.” Kan Europa leren van India?
“Jazeker, hoe om te gaan met religieuze en linguïstische diversiteit. De Nederlanders hebben veel problemen met moslims, de Amerikanen met hispanics. Ik geef een buitengewoon voorbeeld: de machtigste persoon in India is een vrouw uit Italië uit een katholieke familie met een blanke huid. En geen enkele Indiër betwijfelt haar Indiërschap. We bekritiseren misschien haar beleid, maar niet haar etniciteit, religie, huidskleur of sekse. Dat is voor ons niet belangrijk. Stel je voor: een Nigeriaanse moslimvrouw met een zwarte huid die de belangrijkste persoon van Frankrijk zou worden. Of een Surinaamse vrouw hier. Voor ons is Sonia Gandhi Indiaas. Ze kwam hier in 1968, trouwde met een Indiër, spreekt hindi en voor ons is ze Indiaas, voor ons gevoel van pluralisme en dat iedereen erbij mag horen.”
Niet alleen de economie draagt bij aan de eenheid van India, maar ook cultuur, zegt u. Bollywoodfilms en cricket zijn zoiets groots in India.
“Bollywood is een belangrijker smeder van eenheid, cricket in iets mindere mate. Als je naar een film kijkt, begint die met banghra, een dans van Noord-India en eindigt hij met de bharatnatyam-dans uit Zuid-India. En de belangrijkste acteurs zijn moslims. Dat is voor ons niet belangrijk. Bollywood is een levend bewijs voor onze diversiteit.”
Vijftig jaar later zijn de publieke bestuurders nu voornamelijk bezig zichzelf te bevoordelen, terwijl de ‘entertainers’ op een creatieve manier hun steeds groeiende publiek plezier verschaffen, zegt u. Dat klinkt niet erg hoopvol.
“De Indiase politieke klasse is kortzichtig, egoïstisch en bedient zichzelf. Het politieke leiderschap takelt af sinds Nehru en Gandhi. De creativiteit komt van buiten de politiek: van schrijvers, ondernemers, entertainers, wetenschappers. De politieke klasse is middelmatig en dat is iets om ons zorgen over te maken. Om de armen in de economische groei te betrekken, voor duurzaamheid, voor het beheer van conflicten heb je een meer begaafde, creatieve en toegewijde politieke klasse nodig en die hebben we niet. Dat is ook onze uitdaging voor onze aspiraties om supermacht te worden. Hoe kun je zonder goed leiderschap de problemen binnen je land aan?
India heeft altijd bewezen anders te zijn. Iedereen riep dat het uit elkaar zou vallen, dat gebeurde niet, we bleven bij elkaar. Toen zei men dat iedereen honger zou lijden omdat er niet voldoende eten was voor de hele bevolking. Ook dat gebeurde niet. Nu zegt iedereen dat India een supermacht wordt, maar ook dat zal niet gebeuren. Vroeger zeiden ze dat India in de afgrond zou storten, nu dat het kampioen wordt. Nee, dat gaat niet gebeuren.”
Bestonden daar al documenten over?quote:Op maandag 15 november 2010 18:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Is er nou echt iemand die dat bericht hierboven 'nieuws' vindt? Iedereen dacht altijd dat Wernher von Braun vast de enige was die de Amerikanen meenamen of zo?
quote:Op maandag 15 november 2010 18:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Sfinxen opgegraven in Egypte
LUXOR - Archeologen hebben in Egypte, langs de oude verbindingsweg tussen de tempels van Luxor en Karnak, twaalf sfinxen opgegraven. Dat heeft het Egyptische ministerie van oudheden maandag bekendgemaakt. De ontdekking werd gedaan in een pas uitgegraven deel van de Boulevard van de Sfinxen.
Een groot deel van de Boulevard van de Sfinxen ligt onder het moderne Luxor, in het zuiden van Egypte. De zandstenen weg, waarlangs sfinxen waren opgesteld, stamt uit de periode dat farao Nectanebo I aan de macht was, van 380 tot 362 voor Christus. De weg werd gebruikte voor religieuze processies.
Egypte wil de hele Boulevard uitgraven. De weg werd ernstig beschadigd tijdens de Romeinse tijd door de aanleg van wegen en huizen en het hergebruik van sfinxen voor andere bouwprojecten. (Novum)
----
Dat vroeg ik me ook al afquote:Je zou toch denken dat dat hele Egypte zo onderdehand al drie keer omgegraven is en toch blijven ze op bekende plaatsen nieuwe dingen vinden.
Erg kort door de bocht, maar ach...quote:Op woensdag 17 november 2010 08:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
16-11-2010
Hoofdstad Romeinse rijk lag in Nederland
AMSTERDAM - De Romeinse stad Forum Hadriani die op de plaats lag van het huidige Voorburg, is tijdelijk een informele hoofdstad van het Romeinse rijk geweest.
[ afbeelding ]
© Thinkstock
Dat concludeert onderzoeker Tom Buijtendorp, die 15 december promoveert aan de VU in Amsterdam. Volgens hem verbleef keizer Hadrianus in Nederland en bestuurde hij in die tijd het rijk vanuit Forum Hadriani.
De Nederlands-Romeinse stad was volgens Buijtendorp een stuk belangrijker dan gedacht. De stad leek qua inwonertal en omvang namelijk meer op een gemiddelde Romeinse plaats dan bijvoorbeeld de beroemde stad Pompeii.
Forum Hadriani was ongeveer elf hectare groot en had rond de duizend inwoners. De stad speelde ook een belangrijke strategische rol.
Keizer Hadrianus
Keizer Hadrianus, die tussen 117 en 138 regeerde, wordt gezien als een van de grootste Romeinse strategen.
Hij verbleef vermoedelijk enkele weken in Nederland. Uit resten die door het hoge grondwater goed geconserveerd zijn gebleven, blijkt dat het stadsontwerp van Forum Hadriani een weerspiegeling is van de strategie van Hadrianus.
Het onderzoek geeft een zeldzame analyse van het economische en strategische belang van de stad. Forum Hadriani was nauw verweven met de grensstreek. Via een vlootstation was de stad verbonden met de Rijn.
Archeologie
Buijtendorp is werkzaam in het bedrijfsleven en heeft veel belangstelling voor archeologie. Hij heeft dertig jaar over het onderzoek gedaan.
Buijtendorp onderzocht onder meer wijnvaten, dakpannen, stukken pilaar en een stadsplattegrond. De vondsten waren al eerder gedaan, maar in een la van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden terechtgekomen.
© Novum
(nu.nl)
To put it mildly....quote:Op woensdag 17 november 2010 16:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Erg kort door de bocht, maar ach...
17-11-2010quote:Op woensdag 17 november 2010 16:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
First American in Europe 'was native woman kidnapped by Vikings and hauled back to Iceland 1,000 years ago'
En toch waren het betere vrienden dan de andere optie, kijk eens naar hoe Oost Europa er in 1989 uitzag.....quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
WASHINGTON - De Verenigde Staten maakten na de Anjerrevolutie in Portugal in 1974 plannen om de Azoren ''over te nemen'', voor het geval dat in Lissabon de communisten aan de macht zouden komen. Dit blijkt uit tot nu toe geheime Amerikaanse overheidsdocumenten.
Daarin staat dat de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger in januari 1975 zijn zorgen uitte over een ''kans van 50 procent'' dat Portugal in handen van communisten kwam.
Minister van Defensie James Schlesinger antwoordde daarop dat een 'noodplan' was gemaakt om te Azoren over te nemen. De Amerikanen hebben een belangrijke luchtmachtbasis op de eilandengroep in de Atlantische Oceaan.
Door de Anjerrevolutie kwam een einde aan een decennialange, door de Amerikanen gesteunde rechtse dictatuur in Portugal. Het land mocht ondanks het ontbreken van democratie en grondrechten NAVO-lid zijn. (ANP)
With friends like that....
COOLquote:Op maandag 22 november 2010 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
The ghosts of Amsterdam: Pictures merge modern day and yesteryear to show city in two lights
They are scenes of Amsterdam that merge modern day with yesteryear.
A busy street has Dutchmen celebrating the liberation of the city, while tourists mingle outside a Nazi recruitment office.
And while the pictures owe much to modern technology, they also show a historical side to the Dutch capital.
[ afbeelding ]
Young factory workers gather on steps outside a modern Dutch home. The picture was created by merging a negative with a modern day photo using computer software
[ afbeelding ]
On the march: During the liberation celebrations, members of the underground press wear face masks and carry banners
They are the work of historical consultant Jo Teeuwisse, who created the scenes after discovering some negatives at a flea market and scanning them onto her computer.
After that she found the places illustrated in the old photos and took her own pictures at the modern day locations.
Then she merged the two together using computer software to create the pictures illustrated.
Work and the Second World War form a large part of her portfolio, with the photos usually showing either factory workers or events which took place during, or after, the War.
[ afbeelding ]
At war: World War II troops march prisoners down a modern day street in Cherbourg, France
The undated first picture illustrates a group of workers at ease, possibly outside their factory, although by her own admission Jo said she cheated on this one as she altered the modern day location.
The second shows the Liberation Parade in the Vijzelstraat on Friday 29th June 1945, where thousands marched to celebrate the end of the War.
As Jo is from Amsterdam, the city is the main location of her work, but the French city of Cherbourg has also been a source of some of her wizardry.
Here evidence of war is particularly obvious as troops march prisoners through the city's modern day streets.
[ afbeelding ]
Dam Square: It may be a tourist spot now, but during the occupation it housed the recruiting office of the SS
[ afbeelding ]
Not such hard work: Factory workers climb a ladder outside the building which houses the company office
The wartime history of the Dam Square is less obvious to today's tourists in the next image as they chat freely outside a SS recruitment office
Jo has said that there is also film footage of this location showing someone climbing onto the roof to smash the windows of the Nazi building.
Finally, workers from a factory in the Reguliersgracht lark about on a ladder outside the office of their company. Today it appears to be a residential home.
Read more: http://www.dailymail.co.u(...)s.html#ixzz15zUpUZlI
quote:Op donderdag 2 december 2010 19:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
BERLIJN - Adolf Hitler had een driehoeksrelatie met Eva Braun en de vrouw van zijn propagandaminister Joseph Goebbels, Magdalena.
Dat blijkt uit dagboekmateriaal van Joseph Goebbels. De Führer bracht elke dag tijd door in het gezelschap van Magdalena en pinkte een traan weg op haar huwelijk, schrijft historicus Peter Long Rich in een nieuwe biografie over Goebbels.
De wetenschapper had als eerste toegang tot het dagboekmateriaal, meldt de Noorse krant Dagbladet. Goebbels heeft het in de dagboeken over zijn bewondering voor de Führer en het gebruik van de moderne propagandatechnieken die Hitler in 1933 aan de macht hielpen.
In hetzelfde jaar werd Goebbels benoemd tot minister van Propaganda maar het meest opmerkelijk zijn de passages waarin Goebbels het heeft over zijn vrouw Magdalena.
Aantekeningen over ontmoetingen in bed
Goebbels ontmoette haar vlak na haar scheiding in 1930. Magdalena was al moeder en had net een huwelijk achter de rug met een van de rijkste Duitsers van dat ogenblik. Ze hield er dan ook een exclusieve levensstijl op na, blijkt uit de geschriften van Goebbels. Goebbels en Magdalena konden het al snel goed met elkaar vinden en Goebbels maakte elke keer nadat ze het bed gedeeld hadden aantekeningen van zijn belevenissen met Magdalena tussen de lakens.
Führer verliefd op Magdalena
Magdalena -een sterke vrouw zo blijkt uit de dagboeken- besliste na een jaar dat het tijd was om te huwen maar voor het zover was, vroeg ze het advies aan haar ex-man én Hitler. Ze wilde ook zijn mening horen over een huwelijk met Goebbels want blijkbaar had ook de Führer een zwak voor haar. "Hij houdt van Magda, arme Führer. Ik voel me bijna beschaamd voor al mijn geluk. Ook Magda houdt van hem en toch kiest ze voor mij', schreef Goebbels in een van zijn dagboeken.
Dagelijks bezoekje
Goebbels wist het ook zeker: Hitler en zijn vrouw waren niet 'zomaar vrienden'. Hitler speelde zelf ook met de idee om Magdalena te trouwen. De Führer wilde 'een respectabele' vrouw aan zijn zijde. Hitler bracht ook dagelijks een bezoekje aan de vrouw van Goebbels en als de propagandaminister weg was, dan spendeerde het koppel tot twee uur per dag samen, schrijft de historicus in zijn boek.
Hitler huilt op huwelijk
Goebbels heeft het ook over het geflirt van zijn vrouw met Hitler en schreef dat zijn echtgenote zich daarbij 'niet als een keurige vrouw gedraagt'. Volgens de schrijver van de biografie Peter Long Rich was Goebbels stikjaloers maar dat was de pijn die hij moest lijden om in de gunst én de buurt van de Führer te blijven.
Een andere opmerkelijke aantekening uit de dagboeken van Goebbels is dat de Führer een traan wegpinkte op het huwelijk van zijn propagandaminister waar hij getuige was.
Geen leven zonder Führer
Ook na het huwelijk bleef Magdalena, Hitler aanbidden en vaak trad ze ook op als Duitslands 'first lady'. Als ultieme blijk van bewondering voor de dictator gaf ze haar kinderen een naam die begon met de H van Hitler: Helga, Hildegard, Helmut, Hedwig, Holdin en Heidrun.
Ze gaf haar kinderen de gifpil in de bunker van de Führer in Berlijn toen het Duitse Rijk op instorten stond en schreef nog een brief waarin ze verklaarde dat een 'leven zonder de Führer waardeloos is', waarna ook zij en haar man, net als Hitler en Eva Braun zelfmoord pleegden.
===========
Volgens mij zijn de dagboeken van Goebbels al JAREN toegankelijk. Ik herinner me zelfs een documentaire erover van jaren her, toen de dagboeken in Rusland gevonden waren op glasplaten. Bovendien is het al net zo lang bekend dat Hitler meer dan een zwak voor Magda Goebbels had (zie bv Guido Knopp's Hitler's vrouwen ).
Raar verhaal, dus.
http://www.ipsnews.be/artikel/boeddhisme-herovert-chinaquote:Boeddhisme herovert China
BEIJING , 1 december 2010 ( IPS ) Officieel is China nog altijd atheïstisch, maar het aantal boeddhisten stijgt er spectaculair. Volgens recent onderzoek nemen zeker 185 miljoen Chinezen de 2400 jaar oude leer ernstig. Misschien helpt dat ook de Tibetaanse zaak vooruit.
"Ik ging er altijd van uit dat het boeddhisme een soort bijgeloof was", zegt Quan Zhenyuan, zaakvoerder van een reisbureau in Beijing. "Maar toen gaf de eigenaar van een vegetarisch restaurant me er een boek over, en dat veranderde alles." De 32-jarige vrouw zegt dat het boeddhisme haar leerde beter om te gaan met klanten en medewerkers. "Het boeddhisme maakt me rustig".
Vluchtheuvel
De nieuwe opgang van het boeddhisme in China valt samen met de snelle economische groei die dertig jaar geleden in gang werden gezet door de toenmalige sterke man Deng Xiaoping. Religie blijkt voor veel Chinezen een vluchtheuvel in een maatschappij die gekenmerkt wordt door toenemende stress en ongebreideld materialisme.
Het boeddhisme, dat al tweeduizend jaar aanwezig is in China, is daarbij een voor de hand liggende keuze. De boeddhistische gemeenschap in China kreeg een knauw na de communistische machtsovername in 1949, maar verboden werd de leer nooit. Veel tempels en boeddhistische organisaties gingen wel algauw over in overheidshanden. Toen het Chinese regime in 1959 het Tibetaanse boeddhisme hardhandig onderdrukte, kreeg het de steun van de Boeddhistische Vereniging van China. Tijdens de Culturele Revolutie in de jaren zestig en zeventig werden veel heilige plaatsen van het Chinese boeddhisme vernield, maar na de dood van Mao in 1976 begon de druk op het boeddhisme en andere godsdiensten af te nemen.
Gouden periode
Volgens de Chinese Academie voor Sociale Wetenschappen beleeft het boeddhisme in China nu al dertig jaar een "gouden periode". De Chinese boeddhisten hebben zich verenigd in organisaties die het hele land bestrijken en via vormingsactiviteiten en zomerkampen de leer verder verspreiden. In 1997 schatte het Staatsbureau voor Religieuze aangelegenheden het aantal boeddhisten in China op honderd miljoen. In 2007 antwoordde zelfs 33 procent van de respondenten in een grote peiling van het Chinese Onderzoekscentrum voor Religieuze Cultuur dat ze in het boeddhisme geloofden. Onder intellectuelen en jongeren is het boeddhisme de belangrijkste religie, verklaarde Liu Zhongyu, de leider van het onderzoek. Onderzoekers van de Amerikaanse Purdue University kwamen dit jaar ook tot de conclusie dat het boeddhisme in China exponentieel groeit. Volgens hen telt China nu ongeveer 185 miljoen boeddhisten.
De voorbije decennia zijn er in China verscheidene boeddhistische monumenten heropgebouwd, terwijl er ook nieuwe tempels verschenen. In 2006 organiseerde China het Wereld Boeddhistisch Forum, en een jaar later kwam er een verbod op mijnbouwactiviteiten in berggebieden die heilig zijn voor de boeddhisten.
Er zijn wel weinig echte boeddhisten in China, zegt Duan Yuming, een docent aan het Instituut voor Religieuze Studies aan de universiteit van Sichuan. "Veel mensen doen alleen aan boeddhisme om rustig te worden", zegt hij. Maar zelfs dat is volgens hem een goede zaak. "Het boeddhisme zet een spirituele ontwikkeling in gang die leidt naar echt geluk. Boeddhistische technieken als meditatie helpen mensen zichzelf te veranderen en tot een groter bewustzijn en meer mededogen en wijsheid te komen. De Chinezen van vandaag zijn altijd druk in de weer. Ze weten niet meer hoe ze zich moeten ontspannen. Meditatie kan hen helpen."
Tibet
Voor een deel heeft de aantrekkingskracht van het boeddhisme te maken met een toenemende fascinatie voor Tibet. Veel Chinese stedelingen hebben romantische voorstellingen van het beschouwelijke leven in het afgelegen gebied. Het Chinese toerisme naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa en andere plaatsen in de provincie is de laatste jaren explosief toegenomen. Misschien leidt de groei van het boeddhisme in China wel tot meer begrip voor de Tibetanen en hun eis tot meer autonomie. Alvast de Dalai Lama, de geestelijke leider van de Tibetanen die in 1959 naar India vluchtte, denkt er zo over. "Als Tibet binnen dertig jaar bestaat uit zes miljoen Tibetanen en tien miljoen boeddhisten, dan lossen sommige problemen zich misschien vanzelf op", vertelde hij aan zijn biograaf Pico Iyer.
quote:Op woensdag 1 december 2010 08:40 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
30-11-2010
Muur in Pompei stort in
"De muur was gebouwd uit oude stenen. We zullen die verzamelen en hergebruiken, net zoals de vorige keer." (ka)
zie voor video http://www.rnw.nl/nederla(...)eid-van-torenwachterquote:Nijmegen neemt afscheid van torenwachter
Gepubliceerd op : 5 december 2010 - 10:00 am | door Thijs Papôt
Nu de laatste torenwachter van de Nijmeegse Sint-Stevenstoren met pensioen gaat, komt er een einde aan een eeuwenlange traditie in de Waalstad.
Op de uitkijk voor mogelijk onraad of gevaar waakte de torenwachter in Nederland sinds de middeleeuwen voor de veiligheid van de stad. Brand was de grootste vijand van de stedenbewoners in de tijd dat de huizen nog van hout waren. 'De torenwachter wees met een stok een rode vlag naar de richting waar de brand was uitgebroken', vertelt Willemien Wannet.
Sinds 1979 vervult zij de functie van torenwachter op de Sint Stevenstoren in Nijmegen. Aanvankelijk om haar man te assisteren, die haar het torenwachtersvak 'op spartaanse wijze' heeft geleerd. 'Miljoenen treden' moet Willemien Wannet sindsdien zijn opgeklommen. Met een spectaculair uitzicht over de Waal, de stad of de Ooijpolder als beloning. 'Dat verveelt me nooit.'
Bombardement
Als Willemien binnenkort met pensioen gaat, komt er in Nijmegen een definitief einde aan een eeuwenlange traditie, met als enige onderbreking de jaren na de Tweede Wereldoorlog, waarin de Sint Stevenstoren werd verwoest door een bombardement.
Uiteraard is het ambacht van torenwachter ingehaald door de moderne tijd. De werkzaamheden van Willemien bestaan nu vooral uit het geven van rondleidingen. Maar toen enkele jaren geleden een stel autodieven door haar vanaf de toren werden gesignaleerd, en zodoende opgepakt, voelde ze hoe het moet zijn geweest om in vroeger tijd op de uitkijk te staan. 'Toen dacht ik: ik waak nog altijd over de stad!'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |