abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86406850
We zijn thuis toe aan een nieuwe pc. Dus hebben we vanavond geïnventariseerd wat we eigenlijk met onze pc doen, en wat we willen van een nieuwe.
We hebben beiden een (Windows) laptop van de zaak. Maar daar zetten we liever geen GB's aan muziek of films op.
En door het gebruik van een iPod en iPad zijn we erg gecharmeerd van Apple geworden. Alleen weet ik niet hoe de overgang van Windows naar Apple zal bevallen.
Kun je bijv. Een normale .doc openen op een Mac? Ik heb geen idee...

Wat doen we met onze thuis pc:
-muziek (iTunes)..en het liefst zou ik dat willen gaan streamen naar onze audio installatie.
-films. Zowel downloaden als bekijken. Nu sluiten we vaak de laptop aan op onze tv, via VGA. Mooier zou een hdmi of dvi uitgang zijn, zodat we HD kunnen downloaden en kijken op de HDTV.
-foto's bekijken, en ook bewerken.

Zijn er wat dit betreft nadelen aan een Mac? Zou je een Mac afraden?
En in gaval van een mac: een mac mini ziet er dan wel weer heel makkelijk uit om even op je tv aan te sluiten. Of zou een MacBook beter zijn?
Is een Mac grafisch echt beter dan een doorsnee laptop?

Oh ja, qua budget denken we aan onder de 1.000 euro. En we verwachten dat het apparaat toch wel 3 jaar mee moet kunnen gaan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86407035
Een .doc is gewoon te openen op een Mac.

De overgang is voor iedereen verschillend maar ik vond het een genot om over te stappen.
Helaas ben ik alweer een tijdje terug bij Windows.

Al moet ik zeggen dat Win7 mij ook best bevalt.

Toch ga ik over een tijdje weer een MacBook aanschaffen.
pi_86407158
Macbook, met nieuwe apple tv (e99). Kan je alles perfect streamen naar je tv en bijbehorende audioinstallatie (dit kan overigens ook via Airtunes) ^O^ . En natuurlijk kan je een .doc openen. Je kan zelfs gewoon office installeren. Je zult alleen eventjes moeten wennen eraan.
#winning
pi_86407720
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 00:00 schreef Tware het volgende:
Macbook, met nieuwe apple tv (e99). Kan je alles perfect streamen naar je tv en bijbehorende audioinstallatie (dit kan overigens ook via Airtunes) ^O^ . En natuurlijk kan je een .doc openen. Je kan zelfs gewoon office installeren. Je zult alleen eventjes moeten wennen eraan.
Een MacBook als thuis pc valt te prefereren boven een Mac mini?

Wat ik me trouwens ook afvraag: bij een Mac mini of een MacBook is de grafische kaart een
NVIDIA GeForce 320M grafische processor met 256 MB DDR3.
Voor een beetje Windows pc klinkt 256 mb erg weinig.

Gaat een Mac anders om met dat geheugen? Voor een Windows pc kijk ik eigenlijk naar iets met minstens het dubbele... Hoe moet ik dit zien? Is een spelletje doom wel mogelijk met zo'n kaart? Volgens Apple wel...maar met 256 mb vraag ik me dat af...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86407823
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:57 schreef Rekkie het volgende:
Een .doc is gewoon te openen op een Mac.

De overgang is voor iedereen verschillend maar ik vond het een genot om over te stappen.
Helaas ben ik alweer een tijdje terug bij Windows.

Al moet ik zeggen dat Win7 mij ook best bevalt.

Toch ga ik over een tijdje weer een MacBook aanschaffen.
Dus met de gewone basis software kan ik gewoon een .doc openen. Super!
Nog een vraag: op mijn iPad kan ik geen flash bekijken. Uitzending gemist wil niet werken bijv. (daar is dan ook weer een aparte app voor).
Is flash op een MacBook ook niet te openen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86410423
Flash op een MacBook is uiteraard te openen.
Als je interesse in een MacBook hebt zou ik daar sowieso voor gaan, want je kan er altijd nog Windows op draaien mocht je er niet aan kunnen wennen.

Enige nadeel van OS X vind ik:
Weinig tot geen spelletjes
Moeilijker om aan bepaalde software te komen
pi_86410554
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 00:12 schreef capricia het volgende:

[..]

Een MacBook als thuis pc valt te prefereren boven een Mac mini?

Wat ik me trouwens ook afvraag: bij een Mac mini of een MacBook is de grafische kaart een
NVIDIA GeForce 320M grafische processor met 256 MB DDR3.
Voor een beetje Windows pc klinkt 256 mb erg weinig.
Die 256 MB gaat alleen over het videogeheugen :)
quote:
Gaat een Mac anders om met dat geheugen? Voor een Windows pc kijk ik eigenlijk naar iets met minstens het dubbele... Hoe moet ik dit zien? Is een spelletje doom wel mogelijk met zo'n kaart? Volgens Apple wel...maar met 256 mb vraag ik me dat af...
Zowel de MacBook als de Mac Mini hebben 2GB intern geheugen. Daar gaat wel 256 MB af voor het videogeheugen, maar je houdt genoeg over.
pi_86410566
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 00:12 schreef capricia het volgende:

[..]

Is een spelletje doom wel mogelijk met zo'n kaart? Volgens Apple wel...maar met 256 mb vraag ik me dat af...
Een beetje gamen kun je vergeten daarmee. ;)

Voor 900 euro heb je een notebook die de instap-Macbook qua specificaties ruimschoots overtreft (i5, 4GB, HD5650, 500GB). Daarnaast is er voor Windows ook nog veel meer software beschikbaar. Een gelijkwaardige Macbook kost 2x (!!) zo veel.

[ Bericht 10% gewijzigd door 16meter op 14-09-2010 07:04:31 ]
pi_86414628
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 00:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus met de gewone basis software kan ik gewoon een .doc openen. Super!

Smartass }:|
  dinsdag 14 september 2010 @ 11:20:15 #10
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_86414829
Een Mac ziet er gelikt uit en zal doen wat je er van verwacht, maar voor die looks betaal je grof geld, en je krijgt er qua kracht maar bar weinig voor terug.
pi_86420589
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 11:20 schreef Jovatov het volgende:
Een Mac ziet er gelikt uit en zal doen wat je er van verwacht, maar voor die looks betaal je grof geld, en je krijgt er qua kracht maar bar weinig voor terug.
Je betaalt voor randzaken die voor TS misschien niet relevant zijn. Macbooks hebben een mooi scherm, zijn stevig en hebben een belachelijk lange accuduur. maar als deze thuis staat dan heb je er weinig aan.

Ik zou gaan voor een windows pc.
pi_86423213
Maak eerst de keuze tussen een laptop en desktop. Je lijkt niet echt van plan de computer mee te nemen, en voor op de bank internetten heb je al 2 laptops (en een iPad?).

Verder kan een verse installatie van Mac OS X net zo min een .doc openen als een verse installatie van Windows. Je kunt Microsoft Office for Mac installeren als je volledig compatible wilt zijn met Office, maar als je alleen af en toe een simpel Word-documentje wilt openen en een brief typen kan je ook wel met het gratis OpenOffice of het betaalde Apple iWork.

De nVidia 320M is trouwens verrassend capabel: ik kan er StarCraft 2 in 1680x1050 prima mee spelen, en ook Mafia 2 gaat nog net acceptabel in 1280x720.

Maar je zult vooral met een nieuw OS overweg moeten, en het loont eerst te proberen of je bereid bent een periode te wennen. Loop even een Apple retailer binnen en speel er een tijdje mee, en kijk eens op http://www.apple.com/findouthow/mac/

[ Bericht 9% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 14-09-2010 15:27:56 ]
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 14 september 2010 @ 15:20:25 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_86423439
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Verder kan een verse installatie Mac OS X net zo min een .doc openen als een verse installatie van Windows. Je kunt Microsoft Office for Mac installeren als je volledig compatible wilt zijn met Office, maar als je alleen af en toe een simpel Word-documentje wilt openen en een brief typen kan je ook wel met het gratis OpenOffice of het betaalde Apple iWork.
Ik kan een (heel) simpel Word documentje openen in Teksteditor, dat standaard in OS X zit. Maar veel opmaak zal allicht niet behouden blijven.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_86423482
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik kan een (heel) simpel Word documentje openen in Teksteditor, dat standaard in OS X zit. Maar veel opmaak zal allicht niet behouden blijven.
Net als in WIndows dus ;)
pi_86423513
Windows :'(
Mac Mini.. Tja, neem dan gewoon een iMac.
MacBook!!! O+ O+ O+
  dinsdag 14 september 2010 @ 15:22:47 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_86423536
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:21 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Net als in WIndows dus ;)
Wordpad kan het? Ook .docx?
pi_86423563
Je hebt ook office voor mac. Met Word, Excel en al die dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 september 2010 @ 15:25:38 #18
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86423647
Wil je hem als sieraad of als werkpaard?
maw Mac of Windows
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_86423722
Ik zou gewoon voor een mini gaan dan. Alleen klooien met .doc's zou ik vraagtekens bij zetten, de rest gaat zeker prima.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_86423750
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:27 schreef trancethrust het volgende:
Ik zou gewoon voor een mini gaan dan. Alleen klooien met .doc's zou ik vraagtekens bij zetten, de rest gaat zeker prima.
Dat is echt geen probleem hoor.
  dinsdag 14 september 2010 @ 15:27:56 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_86423753
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:27 schreef trancethrust het volgende:
Als je Office installeert, is het net zomin klooien als met Windows. En als je dat niet installeert, verschilt het blijkbaar ook niet of nauwelijks.
  dinsdag 14 september 2010 @ 15:29:42 #22
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_86423822
Als je voor een desktop gaat, zal ik er nog een paar honderd euro bijleggen voor een iMac 21,5''. super apparaatjes, en als je toch ermee op de bank werken wil, zal ik een Macbook Alu behuizing nemen. en zowieso de AppleTV die (volgens mij nog niet in NL te halen is) in duitsland te halen is. of belgie!
pi_86424581
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wordpad kan het? Ook .docx?
Ja
pi_86424723
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 06:56 schreef 16meter het volgende:

[..]

Een beetje gamen kun je vergeten daarmee. ;)

Voor 900 euro heb je een notebook die de instap-Macbook qua specificaties ruimschoots overtreft (i5, 4GB, HD5650, 500GB). Daarnaast is er voor Windows ook nog veel meer software beschikbaar. Een gelijkwaardige Macbook kost 2x (!!) zo veel.
Beetje kortzichtig om alleen de specificaties van de hardware en kwantiteit van de software te vergelijken. Zowel qua OS als qua applicaties is de software van de Mac van betere kwaliteit, en daar ga je uiteindelijk bij dagelijks gebruik meer van merken dan van die paar extra Herzjes.
pi_86424802
Mac is hele gave software als je er veel mee moet werken, en hele gave hardware als je er veel mee moet slepen.

Aangezien jullie geen van beiden gaan doen, zou ik gewoon voor de meeste bang-for-bucks gaan. En dat is apple weer absoluut niet.

Schaf jezelf een ION of ION2 systeem aan, kun je alles mee wat je wilt en ben je voor 300-400 euro klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')