abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86394442
Ik heb nu nog een gaskachel en een geiser die beiden afgeschreven zijn en ga centrale verwarming aan laten leggen. De beste plek voor de cv combi ketel is buiten. Zijn hiervoor kasten te koop en zo ja waar?

Zo niet, dan wil mijn vriend, die timmerman is, wel een kast bouwen.
Aan welke eisen moet de kast voldoen, gelet op ondermeer vorst?
pi_86394617
Hoe kom je erbij dat de beste plaats voor een ketel buiten is?
pi_86394726
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Daar heeft ze blijkbaar de meeste ruimte?
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
pi_86394886
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:21 schreef PP. het volgende:

[..]

Daar heeft ze blijkbaar de meeste ruimte?
Buiten is altijd meer ruimte dan binnen. :')
pi_86395130
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:19 schreef ColtZ40 het volgende:
omdat hij anders alleen in de keuken kan en dat kost me te veel ruimte.
pi_86395275
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:28 schreef Xennia het volgende:

[..]

Er zijn al cvketels die in een keukenkastje passen
pi_86395371
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:30 schreef exlurker het volgende:

[..]

Er zijn al cvketels die in een keukenkastje passen
Ik laat alle leidingen onder de vloer leggen en ik heb me laten vertellen dat alles in een rechte pijp naar buiten moet tegenwoordig. In een keukenkast zou dat niet kunnen.

ik heb er echt heel weinig verstand van, dus zal weinig technische vragen kunnen beantwoorden
pi_86395379
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:28 schreef Xennia het volgende:

[..]

Heb je een schuur?
pi_86395494
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:33 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Heb je een schuur?
ja, is dat ook een optie? De schuur bevindt zich aan het einde van mijn stadstuintje, ongeveer 3 meter achter mijn huis. Het is wel een vochtige schuur.
pi_86395668
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:35 schreef Xennia het volgende:

[..]

ja, is dat ook een optie? De schuur bevindt zich aan het einde van mijn stadstuintje, ongeveer 3 meter achter mijn huis. Het is wel een vochtige schuur.
Prima optie zelfs. Ketel in de schuur en een kleine radiator is de schuur (weg vocht probleem), de leidingen minimaal 50cm onder de grond naar het huis. :7
pi_86395975
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:35 schreef Xennia het volgende:

[..]

Wel minder vochtig als buiten verwacht ik, maar het blijft een probleem om de ketel vorstvrij op te stellen in een kast of schuur wat denk je van de leidingen die er allemaal naar toe moeten. Komt ook nog bij, hoe lang gaat het duren voor dat je warmwater in de badkamer krijgt van uit de schuur
pi_86396170
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wel minder vochtig als buiten verwacht ik, maar het blijft een probleem om de ketel vorstvrij op te stellen in een kast of schuur wat denk je van de leidingen die er allemaal naar toe moeten. Komt ook nog bij, hoe lang gaat het duren voor dat je warmwater in de badkamer krijgt van uit de schuur
Die drie meter van de schuur naar de keuken zal het verschil niet echt maken.
pi_86396700
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:39 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Prima optie zelfs. Ketel in de schuur en een kleine radiator is de schuur (weg vocht probleem), de leidingen minimaal 50cm onder de grond naar het huis. :7
Dan moet mijn hele tuin overhoop en het zal vast niet goedkoop zijn alles onder de tuin door. En hoe zit het dan met vorst? En rookafvoer?
  maandag 13 september 2010 @ 21:18:01 #14
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86397666
De ketel moet je zo dicht mogelijk bij het huis plaatsen. Het beste is in huis. Dat van die rechte pijp is niet waar moderne ketels kan je eigenlijk overal in huis hangen waar je een mogelijkheid hebt naar een rioolwaterafvoer te gaan en naar een rookgasafvoer. Buizen door de tuin leverd altijd verlies op in je warmte. De wormen zijn er in ieder geval blij mee.
pi_86399270
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:18 schreef marky het volgende:
De ketel moet je zo dicht mogelijk bij het huis plaatsen. Het beste is in huis. Dat van die rechte pijp is niet waar moderne ketels kan je eigenlijk overal in huis hangen waar je een mogelijkheid hebt naar een rioolwaterafvoer te gaan en naar een rookgasafvoer. Buizen door de tuin leverd altijd verlies op in je warmte. De wormen zijn er in ieder geval blij mee.
Met een VR ketel heb je niet eens een rioolwaterafvoer nodig.
pi_86399507
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:44 schreef flappy het volgende:

[..]

Met een VR ketel heb je niet eens een rioolwaterafvoer nodig.
Als je een nieuwe installatie gaat aanleggen kies je natuurlijk voor een HR ketel
pi_86399742
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:48 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als je een nieuwe installatie gaat aanleggen kies je natuurlijk voor een HR ketel
HR inderdaad
pi_86399829
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:18 schreef marky het volgende:
Deels waar en deels niet waar.
Rookgasafvoeren mogen best deels horizontaal lopen en deels verticaal, echter je mag niet van hoog naar laag gaan, vanuit de ketel moet de leiding dus wel de definitie krijgen van omhoog.
Horizontale rookgasafvoeren moeten trouwens met een afschot van 5 cm per meter richting de ketel gelegd worden zodat eventueel condenswater richting de ketel loopt.

De water en cv leidingen mag je vervolgens leggen zoals je wilt.

Condensafvoer moet wel naar beneden, maar dat lijkt me logisch.

Buizen onder de grond kun je prima isoleren, 3 meter is zelfs vrij makkelijk te overbruggen.
pi_86400186
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:51 schreef Xennia het volgende:

[..]

HR inderdaad
Wat de kast buiten betreft, isoleer deze in ieder geval.
Ook moet je zorgen voor voldoende ventilatie door de kast heen, waardoor isolatie deels weer teniet gaat, maar je kan hem natuurlijk ook ventileren met lucht vanuit de woning.
Wel dient er boven en onder in de kast een opening te zitten.
Een vorstbeschermer is wel aan te raden, dit kan bestaan uit een klein electrisch verwarmingselement.
De leidingen goed isoleren en wat ook aan te bevelen is om de leidingen te voorzien van tracing, zodra de leiding kouder dan 5 graden wordt gaat de tracing aan, daarboven gaat deze uit.
pi_86416733
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:53 schreef klipper het volgende:

[..]

Condensafvoer moet wel naar beneden, maar dat lijkt me logisch.

ik snap dat niet, kun je me dat even uitleggen?

;)
pi_86423309
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 12:21 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

ik snap dat niet, kun je me dat even uitleggen?

;)
Nog steeds HVL?
Vraag maar aan Ernst
pi_86424167
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:17 schreef klipper het volgende:

[..]

Nog steeds HVL?
Vraag maar aan Ernst
nie aan bobbie of de rest?

wie is ernst?
pi_86424452
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:38 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

nie aan bobbie of de rest?

wie is ernst?
Leidinggevende cv service Dordrecht, Bobby ken ik niet en weet dus ook niet of die daar werkt en wat de rest betreft, welke rest? whahahaha

[ Bericht 9% gewijzigd door klipper op 14-09-2010 16:09:06 ]
pi_86426482
misschien als ik hem zie maar ken weinig mensen van vestiging dordrecht... zit niet bij de cv afdeling he....

ken je ernst. bobbie en de rest niet?

http://www.ernstbobbie.nl/

:')
pi_86431031
Dank allen en Ernst en Bobbie.
Ik ga met de installateur toch ook nog de optie voor het plaatsen in de keuken bekijken en dan beslissen.
pi_86431218
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:17 schreef Xennia het volgende:
Dank allen en Ernst en Bobbie.
Ik ga met de installateur toch ook nog de optie voor het plaatsen in de keuken bekijken en dan beslissen.
Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg modellen die in een keukenkastje passen.
Op de plaats waar nu de geiser hangt kun je dus ook de nieuwe ketel laten plaatsen.
Of in dien je gelijk de keuken ga aanpakken laat hem dan verplaatsen naar de het kastje wat het dichts bij de buitenmuur komt.
  Moderator dinsdag 14 september 2010 @ 18:39:53 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86431924
Bij oudere kleine gebouwen zie je ook wel eens een hokje buiten waarin de cv ketel zich bevind.
Wel met vorstbeveiliging en voldoende ventilatie.

Ook is er per type en merk ketel een bepaalde minimale ruimte nodig om en rond de cv ketel om te zorgen dat het apparaat correct functioneerd en makkelijk te onderhouden is.
Bij kleine cv ketels is het eerste merk waar ik aan denk Intergas, klein compact en relatief goedkoop.

Al zei mijn collega ooit "Liever een goede winterjas dan een intergas" :X
pi_86460073
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:21 schreef klipper het volgende:

[..]

Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg modellen die in een keukenkastje passen.
Op de plaats waar nu de geiser hangt kun je dus ook de nieuwe ketel laten plaatsen.
Of in dien je gelijk de keuken ga aanpakken laat hem dan verplaatsen naar de het kastje wat het dichts bij de buitenmuur komt.
Ja dat zou mooi zijn, maar in dat kastje daaronder zit mijn vaatwasser. Hoe moet het dan met de pijp? En aan de overkant is de laatste keukenkast de koelkast.
pi_86460138
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Bij oudere kleine gebouwen zie je ook wel eens een hokje buiten waarin de cv ketel zich bevind.
Wel met vorstbeveiliging en voldoende ventilatie.

Ook is er per type en merk ketel een bepaalde minimale ruimte nodig om en rond de cv ketel om te zorgen dat het apparaat correct functioneerd en makkelijk te onderhouden is.
Bij kleine cv ketels is het eerste merk waar ik aan denk Intergas, klein compact en relatief goedkoop.

Al zei mijn collega ooit "Liever een goede winterjas dan een intergas" :X
Het is een Bosch hrc 30.Die zal nu hier ook wel afgebrand worden?
pi_86461178
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:09 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ja dat zou mooi zijn, maar in dat kastje daaronder zit mijn vaatwasser. Hoe moet het dan met de pijp? En aan de overkant is de laatste keukenkast de koelkast.
Is er naast de vaatwasser nog ruimte voor de buizen, die mogen ook met een bochtje boven de vaatwasser naar de cv ketel
pi_86461284
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:11 schreef Xennia het volgende:

[..]

Het is een Bosch hrc 30.Die zal nu hier ook wel afgebrand worden?
er zal zeker wel op een aanmerkingen komen, maar daar moet je door heen kunnen kijken, er zijn maar een paar echte vakmensen hier op het forum
pi_86470646
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:40 schreef exlurker het volgende:

[..]

Is er naast de vaatwasser nog ruimte voor de buizen, die mogen ook met een bochtje boven de vaatwasser naar de cv ketel
Ja, langs de muur dan.
pi_86574617
Mijn keukenkastje is 87 cm lang, 57 cm breed en 27 cm diep. De Boschketel past daar niet in. Wat zou wel een goede hr combiketel zijn?
pi_86574839
remeha avanta maar dat ga je niet halen met je diepte.... afmetingen avanta: (60 x 40 x 29 cm)

27cm is wel erg ondiep?
pi_86575180
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 17:34 schreef TheOneAndOnly het volgende:
remeha avanta maar dat ga je niet halen met je diepte.... afmetingen avanta: (60 x 40 x 29 cm)

27cm is wel erg ondiep?
Even na gemeten. Het is 30 cm. Maar er moet natuurlijk ook nog plek zijn in de kast voor de aansluiting.
pi_86576441
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 17:46 schreef Xennia het volgende:

[..]

Even na gemeten. Het is 30 cm. Maar er moet natuurlijk ook nog plek zijn in de kast voor de aansluiting.
Die komen er alleen onder of boven, de ketel zelf komt strak tegen de muur.
Vandaar ligt het er aan hoe veel je ervoor over hebt om de rest buiten zicht te houden en wat degene ervoor rekent.
pi_86580211
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Die komen er alleen onder of boven, de ketel zelf komt strak tegen de muur.
Vandaar ligt het er aan hoe veel je ervoor over hebt om de rest buiten zicht te houden en wat degene ervoor rekent.
Wat is volgens jou een goede ketel?
pi_88041449
Update: ik zit er intussen warmpjes bij (maar wel heel wat geld lichter).

Ik heb uiteindelijk toch een goed geisoleerde kast buiten laten bouwen. De ketel verwarmt zelf bij als het kouder wordt dan 5 graden.
Alle leidingen zijn onder de vloer, in de kruipruimte gemaakt. De enige leidingen die te zien zijn, zijn de leidingen die vanaf de radiator de vloer in gaan.

Als ik hem in de keuken had laten plaatsen, was mijn keukenkast te klein geweest, had mijn plafond open gebroken moeten worden, was er door mijn aanrechtblad heen geboord en had ik buizen in het toilet gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')