abonnement Unibet Coolblue
pi_86393016
Aangezien ik toch al lekker bezig was, hierbij de voortgang van de calibreer-je-monitor-discussie!

Een aantal van onze (semi-)pro's op het gebied van fotografie calibreert het scherm. In dit topic verder over:

Hoe doe je dat?
Waarom doe je dat?
Wat moet kost?
Voor- en nadelen?

En wellicht nog even een vervolgstapje, kleurprofielen van je afdrukcentrale gebruiken, hoe, wat, waarom?



Spider color management, vanaf een kleine 100,- te krijgen. Zijn er alternatieven?


Ts begint!


Heb nog niet gecalibreert, maar gebruik wel een iMac :P Ik moet zeggen dat ik sinds ik Apple gebruik voor fotobewerking geen last heb van foto's die anders geprint worden dan ik ze bedoeld heb. Wel merk ik dat vooral goedkope schermen / notebooks gewoon heel flets en donker zijn. Daar hou ik wel rekening mee voor internetpublicatie, iets meer kleur, contrast en exposure. En nu, zou ik het wel moeten doen.. ? }:|
  FOK!fotograaf maandag 13 september 2010 @ 19:48:09 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86393120
Ik was ook behoorlijk verbaasd nadat ik m'n iMac had gecalibreerd. Merkte daarna vooral dat m'n zw/w-conversies veel lekkerder werken. Subtiele contrasten werden beter zichtbaar.

Heb zelf geen spider (o.g.), maar had hem toen geleend. Volgens mij is het nu wel weer tijd voor een callibratie.

Als ik er ooit zelf voor ga wil ik het goed doen en gelijk een goede printer erbij aanschaffen zodat mijn hele proces onder controle is. Maar dat is lange termijn want nu print ik te weinig.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_86393201
Ah, nu mis je m'n edit :')

Maargoed, iMac calibreren heeft dus ook zin.. Ik ga een vriend van me wel porren, je kan zoiets prima samen aanschaffen en om de maand even ruilen voor een calibratie.

Hoe zit het met kleurprofielen, worden die dan altijd geladen, of pas na starten van photoshop, inloggen, of.. ?
pi_86393239
Probleem is alleen dat de rest van de wereld niet calibreert (en ernstig kleurendoof is). Zit ik zorgvuldig kleur-echte foto's te produceren begint m'n ma te mekkeren dat ze zo enorm donker zijn omdat al die monitoren op standje retefel staan normaal gesproken.

Wel leuk als je zelf ook afdrukt en ook je printer gecalibreerd hebt.
pi_86393517
Ik moet me er eens wat beter in gaan verdiepen in ieder geval, al heeft de user hierboven natuurlijk wel een punt, maar eigenlijk vind ik het al irritant genoeg dat mijn foto's er alleen al hier in huis overal verschillend uitzien. (inclusief zwart-witfoto's die op sommige schermen gewoon een kleurtoning lijken te hebben)

Begrijp ik het goed dat alle schermen in huis in principe zodanig gecalibreerd kunnen worden dat ze ook daadwerkelijk allemaal dezelfde kleuren e.d. weergeven? 't Is een beetje een noobvraag, maar op calibratiegebied ben ik dat dan ook. :+ Het enige scherm dat hier in huis fatsoenlijk gecalibreerd is, is de woonkamer-TV, maar dat hebben we laten doen.

Wellicht ook nog een relevante vraag: wat is nou werkelijk het verschil tussen de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro? Wanneer is het handig voor de Pro te gaan, en wanneer voldoet de Express ook nog wel?
pi_86393574
^^ dat dus.. herken ik wel, voor je het weet zit je alles weer te fel, kleurrijk en licht te maken zodat de rest van de wereld met 8bits kleurendisplay het ook kan zien :+
Maar, heb net 10 boeken voor een opdracht laten afdrukken en dat had ik met kleurprofiel moeten doen eigenlijk. Ze zullen als het goed is evengoed mooi zijn, maar er kan/zal best een afwijking in zitten. Al is het maar te licht of te donker.
  FOK!fotograaf maandag 13 september 2010 @ 20:09:36 #7
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86394133
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ah, nu mis je m'n edit :')

Maargoed, iMac calibreren heeft dus ook zin.. Ik ga een vriend van me wel porren, je kan zoiets prima samen aanschaffen en om de maand even ruilen voor een calibratie.

Hoe zit het met kleurprofielen, worden die dan altijd geladen, of pas na starten van photoshop, inloggen, of.. ?
Op een mac automatisch in alle programma's. :)
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf maandag 13 september 2010 @ 20:10:28 #8
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86394171
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:56 schreef Omniej het volgende:
Ik moet me er eens wat beter in gaan verdiepen in ieder geval, al heeft de user hierboven natuurlijk wel een punt, maar eigenlijk vind ik het al irritant genoeg dat mijn foto's er alleen al hier in huis overal verschillend uitzien. (inclusief zwart-witfoto's die op sommige schermen gewoon een kleurtoning lijken te hebben)

Begrijp ik het goed dat alle schermen in huis in principe zodanig gecalibreerd kunnen worden dat ze ook daadwerkelijk allemaal dezelfde kleuren e.d. weergeven? 't Is een beetje een noobvraag, maar op calibratiegebied ben ik dat dan ook. :+ Het enige scherm dat hier in huis fatsoenlijk gecalibreerd is, is de woonkamer-TV, maar dat hebben we laten doen.

Wellicht ook nog een relevante vraag: wat is nou werkelijk het verschil tussen de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro? Wanneer is het handig voor de Pro te gaan, en wanneer voldoet de Express ook nog wel?
Niet helemaal... Je zit immers ook met kwaliteitsverschil van de gebruikte panelen (en hoeveel kleuren die kunnen weergeven). Dus 100% 't zelfde zal niet lukken als de monitoren niet gelijk zijn.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_86394179
Ik heb dus sinds zaterdag ook een Spyder3 Express in huis, en het ding losgelaten op mijn 27" iMac. Ik had het idee dat de kleuren best wel goed waren, maar hij bleek toch nogal 'koel' .... Contrast is ook net wat lekkerder nu :)

Ik heb hem ook op m'n 13" Powerbook van 5,5 jaar oud losgelaten, en daar is het resultaat aanmerkelijk minder goed. Erg blauw en nogal donker.... geen idee wat daar misgaat?

Ik ben ook bezig geweest om m'n printer te calibreren door ICC profiles te downloaden specifiek voor mijn printer (Canon IP5200R) en het soort papier (mat fotopapier). Het resultaat is een tikje aan de rode kant, maar op zich zeer acceptabel :) Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik dat profiel kan finetunen?
pi_86394261
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:09 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Op een mac automatisch in alle programma's. :)
Kleurprofielen is natuurlijk dramatisch voor een leek. Vooral als je het over Mac en Windows gaat hebben. En over browsers die wél aan kleurprofielen doen en browsers die het niet doen. Ben er een tijdje terug druk mee bezig geweest en er uiteindelijk op afgehaakt. Niet te doen.
pi_86394329
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:56 schreef Omniej het volgende:
Wellicht ook nog een relevante vraag: wat is nou werkelijk het verschil tussen de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro? Wanneer is het handig voor de Pro te gaan, en wanneer voldoet de Express ook nog wel?
Het belangrijkste verschil is zover ik weet dat de Pro een omgevingslicht-sensor heeft, en je beeld dus aanpast aan het licht. Ik weet alleen niet of hij dat nou automatisch continu doet of niet?

Ik zit hier zelf altijd onder kunstlicht, zonder direct licht op mijn scherm, dus ik vond de Express wel voldoende :).... nu in de aanbieding voor 79,- bij Kamera Express btw :)
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=29755
  maandag 13 september 2010 @ 20:26:26 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_86395024
Spyder geleend, na het calibreren niet een echt waarneembaar verschil dus _O_ voor eizo :+ . Misschien binnenkort nog eens doen en kijken of het na een jaar veel veranderd is.
Huilen dan.
  maandag 13 september 2010 @ 20:51:54 #13
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_86396330
Spyder pro sinds vandaag! en wat een verschil! *O*
pi_86397353
Kaliberen is echt wel een must hoor. Ik maak al tijden gebruik van een Spyder 3 pro omdat ik twee schermen aan één systeem heb hangen (express ondersteunt maar 1 scherm per systeem).

Met name zwart/wit is een heel groot verschil, kleuren ook wel maar minder groot dan zwart/wit.


Overigens heeft het kaliberen van je scherm niets te maken met ICC profielen (sRGB, aRGB Pro Photo RGB)
pi_86398670
De instellingen van je scherm zitten toch ook in een ICC profiel?
Of is dat weer een ander soort profiel?
pi_86399189
Ik zit ook te twijfelen om de Pro te halen... Is het echt de moeite waard? :)
  maandag 13 september 2010 @ 22:31:04 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_86402537
Wat doet dat hele calibereren eigenlijk?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_86404177
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:10 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Niet helemaal... Je zit immers ook met kwaliteitsverschil van de gebruikte panelen (en hoeveel kleuren die kunnen weergeven). Dus 100% 't zelfde zal niet lukken als de monitoren niet gelijk zijn.
Nou ja, goed, ik begrijp dat totaal verschillende schermen nooit allemaal dezelfde weergave kunnen hebben (zeker het wat oudere spul), maar het zou al een heel stuk schelen als bijvoorbeeld zwart-wit ook daadwerkelijk op alle schermen zwart-wit is. Als ik nu op mijn laptop een foto in z/w omzet zie ik gewoon prima grijstonen, maar bekijk ik dezelfde foto op twee andere PC's hier in huis, zie ik een duidelijke kleurzweem die meer naar sepia neigt. (en kleurenfoto's wijken natuurlijk net zo goed af, maar in z/w valt het wat meer op)

quote:
Op maandag 13 september 2010 20:13 schreef Xcalibur het volgende:
Het belangrijkste verschil is zover ik weet dat de Pro een omgevingslicht-sensor heeft, en je beeld dus aanpast aan het licht. Ik weet alleen niet of hij dat nou automatisch continu doet of niet?
Hmm, I see. Kan nog wel interessant zijn dus om voor de Pro te gaan... Ben ik voor die paar tientjes meer tenminste ook meteen klaar. Het punt dat Kremers noemt is voor mij ook wel belangrijk; ondersteuning voor meerdere schermen op één systeem wil ik wel hebben.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 september 2010 @ 00:23:15 #19
18921 freud
Who's John Galt?
pi_86408091
Let er met windows op dat als je uit hibernate komt, windoos je ICC profiel niet opnieuw inlaadt 8)7. Bij Win7 geloof ik opgelost. Mac's zijn meestal bijna spot on maar toch iets te blauw, wintel meestal iets te rood. Je ziet wel het verschil als je als hardwareboer alle controle hebt :).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_86408316
Ik heb al enige jaren een Spyder 3 Pro. Het grote voordeel vind ik dat je nooit meer gedoe hebt met instellingen en ook geen twijfel hebt of je monitor nou wel goed ingesteld staat. Spyder d'r op, wizard doorlopen en klaar. :) De kleuren zijn beduidend beter, vooral de grijstrap is veel beter. Wit is wit en geen wit met een geel of blauwzweem.

quote:
Op maandag 13 september 2010 20:26 schreef Isdatzo het volgende:
Spyder geleend, na het calibreren niet een echt waarneembaar verschil dus _O_ voor eizo :+ .
Wat voor Eizo heb je? Vast een ColorEdge, ik zie namelijk nog best een groot verschil op mijn S2431. :)
  dinsdag 14 september 2010 @ 09:23:59 #21
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_86412176
Ik had ook dat mijn scherm veel te blauw (koel) was, huidtinten en lucht zijn nu veel realistischer! Echter doordat alles is aangepast denk ik wel de schermoutput weer wat omhoog te gooien. omdat het scherm nu een stuk minder fel is (had eerst de schermoutput omlaag gedaan omdat hij te fel was) De Spider suggest dat trouwens ook.
pi_86412247
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:10 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben ook bezig geweest om m'n printer te calibreren door ICC profiles te downloaden specifiek voor mijn printer (Canon IP5200R) en het soort papier (mat fotopapier). Het resultaat is een tikje aan de rode kant, maar op zich zeer acceptabel :) Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik dat profiel kan finetunen?
Iemand een idee hoe dit werkt?
Beetje offtopic in het monitor calibratie topic misschien, maar ja :P
  dinsdag 14 september 2010 @ 11:05:40 #23
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_86414439
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:50 schreef KingOfMars het volgende:
Probleem is alleen dat de rest van de wereld niet calibreert (en ernstig kleurendoof is). Zit ik zorgvuldig kleur-echte foto's te produceren begint m'n ma te mekkeren dat ze zo enorm donker zijn omdat al die monitoren op standje retefel staan normaal gesproken.
dus waarom zou je het dan doen en zo'n ding kopen van 100 euro?
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_86418425
Omdat je dan zeker weet dat je bestand is zoals jij het bedoeld heeft, en het eventueel ook zo geprint / gedrukt / whatever kan worden.

Als dat al niet meer klopt is het einde zoek natuurlijk....
pi_86436710
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 13:09 schreef Xcalibur het volgende:
Omdat je dan zeker weet dat je bestand is zoals jij het bedoeld heeft, en het eventueel ook zo geprint / gedrukt / whatever kan worden.

Als dat al niet meer klopt is het einde zoek natuurlijk....
Precies.. en op het moment dat niemand meer nadenkt over de kleuren gaat uiteindelijk alles er als een Disney film uit zien :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')