Ik weet het, maar het is ook niet als voodoo met poppetjes. voorzover ik weet had het met dranken en beheksing ofzo te maken, ik weet er niet veel over, en aan mijn opa kna ik het niet vragen, die is al lang overleden...quote:Op maandag 13 september 2010 17:19 schreef Zeitgeist het volgende:
Volgens mij is Voodoo toch echt van oorsprong Afrikaans en heeft zich uitgebreid naar Zuid en Midden Amerika. En dan met name in Haïti waar het de officiële godsdienst is.
Wat jij beschrijft klinkt eerder als een poltergeist.
Shamanisme ofzoquote:Op maandag 13 september 2010 17:23 schreef Ungkai het volgende:
[..]
Ik weet het, maar het is ook niet als voodoo met poppetjes. voorzover ik weet had het met dranken en beheksing ofzo te maken, ik weet er niet veel over, en aan mijn opa kna ik het niet vragen, die is al lang overleden...
Ff googlen wat dat inhoud,quote:
Houden man, dat is een deel van je cultuur en erfgoed!quote:Op maandag 13 september 2010 17:40 schreef Ungkai het volgende:
[..]
Ff googlen wat dat inhoud,
Daar word ik niet heel veel wijzer van
http://communities.zeelan(...)ge=13&showpage=66165
hier heb iets gevonden wat er op lijkt.
Ik las net over die wajangpoppen, en die heb ik en die hebben me altijd al bang gemaakt, net als die krissen, daar heeft mijn vader slechte herinneringen mee gehad![]()
Ik heb die dingen nog wel thuis, wat denkje houden of weg doen?
"Deze vete is de basis van de Guna Guna en word nog steeds in vele vormen uitgebeeld. De wajang poppen ik spreek hier over de orginele zijn deze twee familie's als men echte in huis heeft. Hiervan zijn er nog vele in omloop. Moet men er voor zorgdragen dat deze op de juiste manier zijn gepositioneerd, dit wil zeggen naar rangorde binnen de familie. Zo mag de vader nooit op gelijke hoogte staan met de dochter, ook heb je vaak een huis vol problemen als je door toedoen van onwetenheid twee wajang poppen in huis hebt die binnen de twee verschillende familie's horen. Deze wajangpoppen zijn bezweerd en de kennis hierover is maar moeilijk te verkrijgen. UIteraard kan dit ook weer positief opgezet zijn echter de misbruik hiervan is vele malen groter. Niet alleen de wajang poppen zijn onderdeel ook schaduw spelen en maskers kunnen een bron van gevaar zijn, net als de welbekende toeristisch verkrijgbare Kris. De positieve werking van Guna Guna is dan ook op dit moment sterk in de minderheid en zij hebben wel degelijk hulp nodig."quote:Op maandag 13 september 2010 18:15 schreef .SP. het volgende:
[..]
Houden man, dat is een deel van je cultuur en erfgoed!
Als jij er in gelooft vind ik het prima, mag dat ook?quote:
Aaarrgghhh, mijn oma heeft meerdere Wajangpoppen staanquote:Op maandag 13 september 2010 18:18 schreef Ungkai het volgende:
[..]
"Deze vete is de basis van de Guna Guna en word nog steeds in vele vormen uitgebeeld. De wajang poppen ik spreek hier over de orginele zijn deze twee familie's als men echte in huis heeft. Hiervan zijn er nog vele in omloop. Moet men er voor zorgdragen dat deze op de juiste manier zijn gepositioneerd, dit wil zeggen naar rangorde binnen de familie. Zo mag de vader nooit op gelijke hoogte staan met de dochter, ook heb je vaak een huis vol problemen als je door toedoen van onwetenheid twee wajang poppen in huis hebt die binnen de twee verschillende familie's horen. Deze wajangpoppen zijn bezweerd en de kennis hierover is maar moeilijk te verkrijgen. UIteraard kan dit ook weer positief opgezet zijn echter de misbruik hiervan is vele malen groter. Niet alleen de wajang poppen zijn onderdeel ook schaduw spelen en maskers kunnen een bron van gevaar zijn, net als de welbekende toeristisch verkrijgbare Kris. De positieve werking van Guna Guna is dan ook op dit moment sterk in de minderheid en zij hebben wel degelijk hulp nodig."
Die van mij zijn al heel oud, dus waarschijnlijk echte....
Hmm, spannend verhaalquote:Op maandag 13 september 2010 16:59 schreef Ungkai het volgende:
...
Ik ben half Indonesisch, half Nederlands.
...
Niet alle oudere Indische mensen geloven in voodoo en dat soort dingen. Mijn vader bijvoorbeeld niet hoorquote:Op maandag 13 september 2010 18:44 schreef Bastard het volgende:
Ik heb gewerkt met oudere indische mensen.. die geloofen ook echt in voodoo praktijken, wilde er zelfs liever niet over praten omdat het een verzoeking zou zijn.. dus tja.
Ik vind dat soort dingen juist zo mooiquote:Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef Bastard het volgende:
Ik heb die poppen altijd al wat .. luguber gevonden eerlijk gezegd.. net als maskers, of van die afrikaanse maskers met dat touw.. Nee krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel altijd bij
Voodoo is inderdaad afkomstig van het afrikaanse Vodun-geloof..quote:Op maandag 13 september 2010 17:19 schreef Zeitgeist het volgende:
Volgens mij is Voodoo toch echt van oorsprong Afrikaans en heeft zich uitgebreid naar Zuid en Midden Amerika. En dan met name in Haïti waar het de officiële godsdienst is.
Wat jij beschrijft klinkt eerder als een poltergeist.
Nee niet alle neequote:Op maandag 13 september 2010 18:58 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Niet alle oudere Indische mensen geloven in voodoo en dat soort dingen. Mijn vader bijvoorbeeld niet hoor.
quote:Op maandag 13 september 2010 19:00 schreef Bastard het volgende:
Er zijn ook werkende negers bijvoorbeeld.
Daar krijg ik toch even blozende wangen vanquote:Op maandag 13 september 2010 19:09 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
En Marokkanen die niet kut zijn.
En rokers die niet gezellig zijn.
En mongooltjes die niet lief zijn.
En homo's die niet leuk zijn.
En dikke mensen die niet gezellig zijn.
En Tweakers die niet lelijk zijn.
En mensen met een bril die niet slim zijn.
Sorry, ik liet me even gaan...
Dus je bedoelt dat je niet in Indonesië bent geboren, mr wel Indonesisch bloed hebt?quote:Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Hmm, spannend verhaal. Ik ben zelf niet Indonesisch, maar ben wel een Indo, dus misschien stam ik ook wel af van een Indonesische voodoostam
Ik ook, maar uit respect voor die beelden (zover ging dat bij mijn opa thuis) moest ik voor ze knielen, en een "rijmpje" zeggen, kinda scary, als je 6 jaar bent en misschien wel (nu ik daar over na denk) een voodoo achtig iets voor leest voor beelden/poppen/maskers/krissen die staan voor de dood van een ander,quote:Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef Bastard het volgende:
Ik heb die poppen altijd al wat .. luguber gevonden eerlijk gezegd.. net als maskers, of van die afrikaanse maskers met dat touw.. Nee krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel altijd bij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |