abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86387144
Let op, dit verhaal klinkt heel onwaarschijnlijk en is best wel lang....

Ik ben Ungkai en 15 jaar.
Ik ben half Indonesisch, half Nederlands.
Voor mijn 15e verjaardag kreeg ik een boek met mijn stamboom en allemaal dat soort dingen,
het blijkt dat er een voodoo stam is (geweest) in Indonesië en ik daar vanaf stam.
Ik schrok er wel een beetje van wat ja, dat is toch raar...
Ook zat er een ring uit bij, misschien kennen jullie die wel? Zo'n gouden met een gekleurde steen erop...
Mijne had een smaragd erop.
Sinds ik die ring ben gaan dragen kreeg ik een soort van gevoel van binnen, een soort kracht.
Alsof ik de hele wereld aankon, maar dan op een slechte manier.
Nog veel onwaarschijnlijker is dat als ik boos werd, gewoon boos (niets speciaals) ik niet meer naar mijn gevoel luisterde...
Maar dan werd ik echt gek!
Om de meest stomme dingen, een propje papier bijvoorbeeld, of eten wat ik niet lustte.
Ik kreeg echt een moordlustig gevoel...
Toen ik iemand had aangevallen omdat hij tegen mijn tafel stootte moest ik naar een praatgroep,
ze wilden weten sinds wanneer en waarom ik deze aanvallen kreeg.
Ik vertelde over de ring, en toen werden ze boos.
Ze zeiden dat ik de volgende keer de waarheid moest vertellen, dit ging nog drie keer zo door en toen moest ik er weg. Ze lieten mij vanaf de huisarts aan medicijnen helpen.
Ik was boos en uit mijn boosheid gooide ik mijn ring weg, dat had ik niet moeten doen...
Sinds die avond begonnen de problemen. Elke keer als ik thuiskwam, na het trainen (rond half negen) gingen de lampjes uit, of ze gingen zelfs kapot! Als ik ruzie met mijn broertjes kreeg vielen hun foto's van de muur af.
's nachts ging de trap kraken, en deuren piepen (we wonen in een nieuwbouw huis in rotterdam dus het ligt niet aan de oudheid van het huis)
Eten bedorf na een of twee dagen, er zaten deuken in de pannen, sleutels raakten weg.
En toen ik bijna 5 weken thuis lag ivm pfeiffer werd het het ergst!
Schimmen op de muur, foto's met iemand anders erop, en als je dan dichterbij kwam was het weer de oude foto. Kaarsen kregen ineens hele grote vlammen, deuren gingen open en dicht.
Als we thuis kwamen lagen de kastjes helemaal door de war, servies brak waar je bij was.
Toen ik beter was, gingen we de tuin opruimen, onkruid weg enzovoort.
Toen ik bezig was met de aarde los te maken voor bloemen te planten, zag ik mijn ring daar liggen.
Toen was voor mij het breekpunt, ik ben naar mijn Nederlandse kant van de familie gegaan en heb daar geslapen totdat er een sjamaan kwam.
Na een week kwam er een uit Düsseldorf hij vertelde mij dat ik de ring (die van mijn opa was) terug moest brengen naar de eigenaar.
Ik heb met mijn vader de ring begraven bij het graf van mijn opa, en toen werd het rustig.
We hoefden niet meer bang te zijn en tot nu toe gaat alles goed.
We zijn nu zes weken na het "ritueel" niets meer tegen gekomen kwa spooky dingen...
Hopelijk blijft het zo!

Inderdaad, ik heb dit verhaal ook bij een andere topic gezet, maar hier kan je op het verhaal apart reageren!

Maar wat ik trouwens wil zeggen is,
Heeft iemand zoiets als dit meegemaakt?
Of weet iemand meer over deze stam?
Ik heb het boek trouwens weggegooid,
En heb geen idee hoe de stam heet!
  maandag 13 september 2010 @ 17:19:52 #2
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_86387975
Volgens mij is Voodoo toch echt van oorsprong Afrikaans en heeft zich uitgebreid naar Zuid en Midden Amerika. En dan met name in Haïti waar het de officiële godsdienst is.

Wat jij beschrijft klinkt eerder als een poltergeist.
The Light Is Leaving Us All
pi_86388111
tvp.
Lambo of Rekt
pi_86388122
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:19 schreef Zeitgeist het volgende:
Volgens mij is Voodoo toch echt van oorsprong Afrikaans en heeft zich uitgebreid naar Zuid en Midden Amerika. En dan met name in Haïti waar het de officiële godsdienst is.

Ik weet het, maar het is ook niet als voodoo met poppetjes. voorzover ik weet had het met dranken en beheksing ofzo te maken, ik weet er niet veel over, en aan mijn opa kna ik het niet vragen, die is al lang overleden...
pi_86388365
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:23 schreef EggsTC het volgende:
tvp.
Wat betekent dat?
  maandag 13 september 2010 @ 17:35:37 #6
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_86388490
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:23 schreef Ungkai het volgende:

[..]

Ik weet het, maar het is ook niet als voodoo met poppetjes. voorzover ik weet had het met dranken en beheksing ofzo te maken, ik weet er niet veel over, en aan mijn opa kna ik het niet vragen, die is al lang overleden...
Shamanisme ofzo
The Light Is Leaving Us All
pi_86388560
Film het eens als zoiets gebeurd.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_86388649
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:35 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

Shamanisme ofzo
Ff googlen wat dat inhoud,

Daar word ik niet heel veel wijzer van :P

http://communities.zeelan(...)ge=13&showpage=66165

hier heb iets gevonden wat er op lijkt.
Ik las net over die wajangpoppen, en die heb ik en die hebben me altijd al bang gemaakt, net als die krissen, daar heeft mijn vader slechte herinneringen mee gehad :?
Ik heb die dingen nog wel thuis, wat denkje houden of weg doen?
pi_86388669
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:37 schreef mirved het volgende:
Film het eens als zoiets gebeurd.
Eerlijk gezegd durf ik dat niet, als zoiets gebeurd durf ik amper te bewegen...
pi_86389636
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:40 schreef Ungkai het volgende:

[..]

Ff googlen wat dat inhoud,

Daar word ik niet heel veel wijzer van :P

http://communities.zeelan(...)ge=13&showpage=66165

hier heb iets gevonden wat er op lijkt.
Ik las net over die wajangpoppen, en die heb ik en die hebben me altijd al bang gemaakt, net als die krissen, daar heeft mijn vader slechte herinneringen mee gehad :?
Ik heb die dingen nog wel thuis, wat denkje houden of weg doen?
Houden man, dat is een deel van je cultuur en erfgoed!
pi_86389719
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:15 schreef .SP. het volgende:

[..]

Houden man, dat is een deel van je cultuur en erfgoed!
"Deze vete is de basis van de Guna Guna en word nog steeds in vele vormen uitgebeeld. De wajang poppen ik spreek hier over de orginele zijn deze twee familie's als men echte in huis heeft. Hiervan zijn er nog vele in omloop. Moet men er voor zorgdragen dat deze op de juiste manier zijn gepositioneerd, dit wil zeggen naar rangorde binnen de familie. Zo mag de vader nooit op gelijke hoogte staan met de dochter, ook heb je vaak een huis vol problemen als je door toedoen van onwetenheid twee wajang poppen in huis hebt die binnen de twee verschillende familie's horen. Deze wajangpoppen zijn bezweerd en de kennis hierover is maar moeilijk te verkrijgen. UIteraard kan dit ook weer positief opgezet zijn echter de misbruik hiervan is vele malen groter. Niet alleen de wajang poppen zijn onderdeel ook schaduw spelen en maskers kunnen een bron van gevaar zijn, net als de welbekende toeristisch verkrijgbare Kris. De positieve werking van Guna Guna is dan ook op dit moment sterk in de minderheid en zij hebben wel degelijk hulp nodig."

Die van mij zijn al heel oud, dus waarschijnlijk echte....
  maandag 13 september 2010 @ 18:32:30 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_86390105
Stoer verhaal in ieder geval! :o
The truth was in here.
pi_86390318
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:32 schreef Bastard het volgende:
Stoer verhaal in ieder geval! :o
Stoer van nep :P
of stoer van WOW :X
  maandag 13 september 2010 @ 18:44:41 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_86390519
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:39 schreef Ungkai het volgende:

[..]

Stoer van nep :P
of stoer van WOW :X
Als jij er in gelooft vind ik het prima, mag dat ook? ;)

Ik heb gewerkt met oudere indische mensen.. die geloofen ook echt in voodoo praktijken, wilde er zelfs liever niet over praten omdat het een verzoeking zou zijn.. dus tja.
The truth was in here.
pi_86390550
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:18 schreef Ungkai het volgende:

[..]

"Deze vete is de basis van de Guna Guna en word nog steeds in vele vormen uitgebeeld. De wajang poppen ik spreek hier over de orginele zijn deze twee familie's als men echte in huis heeft. Hiervan zijn er nog vele in omloop. Moet men er voor zorgdragen dat deze op de juiste manier zijn gepositioneerd, dit wil zeggen naar rangorde binnen de familie. Zo mag de vader nooit op gelijke hoogte staan met de dochter, ook heb je vaak een huis vol problemen als je door toedoen van onwetenheid twee wajang poppen in huis hebt die binnen de twee verschillende familie's horen. Deze wajangpoppen zijn bezweerd en de kennis hierover is maar moeilijk te verkrijgen. UIteraard kan dit ook weer positief opgezet zijn echter de misbruik hiervan is vele malen groter. Niet alleen de wajang poppen zijn onderdeel ook schaduw spelen en maskers kunnen een bron van gevaar zijn, net als de welbekende toeristisch verkrijgbare Kris. De positieve werking van Guna Guna is dan ook op dit moment sterk in de minderheid en zij hebben wel degelijk hulp nodig."

Die van mij zijn al heel oud, dus waarschijnlijk echte....
Aaarrgghhh, mijn oma heeft meerdere Wajangpoppen staan :'(
Héél stiekem ben ik lelijk van binnen.
  maandag 13 september 2010 @ 18:52:41 #16
8372 Bastard
Persona non grata
pi_86390775
Ik heb die poppen altijd al wat .. luguber gevonden eerlijk gezegd.. net als maskers, of van die afrikaanse maskers met dat touw.. Nee krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel altijd bij :D
The truth was in here.
  maandag 13 september 2010 @ 18:52:50 #17
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_86390782
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:59 schreef Ungkai het volgende:
...
Ik ben half Indonesisch, half Nederlands.
...
Hmm, spannend verhaal :9. Ik ben zelf niet Indonesisch, maar ben wel een Indo, dus misschien stam ik ook wel af van een Indonesische voodoostam })
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
  maandag 13 september 2010 @ 18:58:58 #18
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_86391035
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:44 schreef Bastard het volgende:
Ik heb gewerkt met oudere indische mensen.. die geloofen ook echt in voodoo praktijken, wilde er zelfs liever niet over praten omdat het een verzoeking zou zijn.. dus tja.
Niet alle oudere Indische mensen geloven in voodoo en dat soort dingen. Mijn vader bijvoorbeeld niet hoor :).

quote:
Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef Bastard het volgende:
Ik heb die poppen altijd al wat .. luguber gevonden eerlijk gezegd.. net als maskers, of van die afrikaanse maskers met dat touw.. Nee krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel altijd bij :D
Ik vind dat soort dingen juist zo mooi O+!
pi_86391075
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:19 schreef Zeitgeist het volgende:

Voodoo is inderdaad afkomstig van het afrikaanse Vodun-geloof..
kenmerkend voor dat geloof is dat men de 'overheersende macht', de scheppers en degene die de Natuurwetten controleren ziet als een soort van 'gedistantieerde Oppergoden' die zichzelf in zijn geheel niet willen bemoeien met die vieze 'menselijke' wereld....

binnen Vodun of Voodoo heeft het dus geen zin te bidden aan deze 'theistische hoofdgoden'... daarvoor bestaan er ewel een grote groep an demonen of 'ondergoden' die als een sortvan 'bodschappers' zich kunnen bewegen binnen de 'godelijke' en menselijke wereld en veelal verschilende vormen aannemen...
Tevens hecht men veel geloof aan het bestaan van 'heksen' en mensen die in staat zijn via trucs invloed uit te oefenen.

Overigens Couperus heeft wel een boek gewschreven over het wijdverbreide bijgelof in Indie:
De Stille Kracht
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_stille_kracht
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 13 september 2010 @ 19:00:03 #20
8372 Bastard
Persona non grata
pi_86391080
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:58 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Niet alle oudere Indische mensen geloven in voodoo en dat soort dingen. Mijn vader bijvoorbeeld niet hoor :).
Nee niet alle nee :')
Er zijn ook werkende negers bijvoorbeeld. :P
The truth was in here.
  maandag 13 september 2010 @ 19:09:27 #21
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_86391426
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:00 schreef Bastard het volgende:
Er zijn ook werkende negers bijvoorbeeld. :P
:Y

En Marokkanen die niet kut zijn.
En rokers die niet gezellig zijn.
En mongooltjes die niet lief zijn.
En homo's die niet leuk zijn.
En dikke mensen die niet gezellig zijn.
En Tweakers die niet lelijk zijn.
En mensen met een bril die niet slim zijn.

:)

Sorry, ik liet me even gaan... :')
pi_86391517
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:09 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

:Y

En Marokkanen die niet kut zijn.
En rokers die niet gezellig zijn.
En mongooltjes die niet lief zijn.
En homo's die niet leuk zijn.
En dikke mensen die niet gezellig zijn.
En Tweakers die niet lelijk zijn.
En mensen met een bril die niet slim zijn.

:)

Sorry, ik liet me even gaan... :')
Daar krijg ik toch even blozende wangen van :D
pi_86391714
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Hmm, spannend verhaal :9. Ik ben zelf niet Indonesisch, maar ben wel een Indo, dus misschien stam ik ook wel af van een Indonesische voodoostam })
Dus je bedoelt dat je niet in Indonesië bent geboren, mr wel Indonesisch bloed hebt? :D :D
Héél stiekem ben ik lelijk van binnen.
pi_86391834
Geef mij die ring dan
pi_86391979
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:52 schreef Bastard het volgende:
Ik ook, maar uit respect voor die beelden (zover ging dat bij mijn opa thuis) moest ik voor ze knielen, en een "rijmpje" zeggen, kinda scary, als je 6 jaar bent en misschien wel (nu ik daar over na denk) een voodoo achtig iets voor leest voor beelden/poppen/maskers/krissen die staan voor de dood van een ander,

Mijn pa weet veel over krissen, en zegt dat je verschillende hebt, de
executie kris, en de rechte kris, geen idee waar die voor is...

Info :D
Een kris is een Indonesische, Maleisische of Filipijnse dolk met dubbele, vaak gegolfde kling waar mystieke krachten aan worden toegeschreven. De kris wordt dikwijls gedragen als teken van gezag of waardigheid.
In Indonesië gaat het geloof dat iemand spoedig sterft als men een kris in zijn voetsporen steekt. Ook het bespotten van een kris leidt tot onheil. Als een kris gemaakt is met nikkel uit de meteoriet die in 1749 in de streek rond de Prambanan viel, hoeft het wapen alleen te worden gericht op de aldus ter dood veroordeelde persoon.
De kris is opgenomen op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid van UNESCO.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')