abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:25:14 #211
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_87676596
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:15 schreef hendaliando het volgende:

[..]

Was het college over omzetbelasting? Was inderdaad vreselijk simpel gedeelte.
Ja :P

quote:
Trouwens, leuk onderwerp/topic hier. Ik heb even een klein vraagje nu ik hier ben, bij die opdracht van internationale Economie moet er bij 1.2 met een koers van 28 iets gedaan worden, maar wat? Moet je een uitleg geven wat de investeerder moet doen of gewoon een sommetje maken en daarbij covered interest parity gebruiken? Ik zie ook weinig verschil met 1.3...
Zit er ook nog steeds onwijs met te rommelen. Ik heb sowieso het idee dat ik (un)covered interest parity niet echt snap. Ik maak zelf geen berekening maar ik kom daar ook niet echt verder mee :P
pi_87679814
Die 1.3 snap ik ook niet helemaal..
pi_87679904
Als je bij 1.2 een berekening maakt van de opbrengst van de USD-deposito en daarbij de formule van de uncovered interest rate gebruikt zie je dat je verlies maakt op een USD-deposito (mocht de sterke appreciatie van de US dollar inderdaad plaatsvinden, zoals je volgens de opgave zelf verwacht). Wat je dus moet doen: Russische deposito's kopen.

Dat is tenminste mijn antwoord.
pi_87680006
Bij 1.3 wordt er een termijnkoers gegeven. Die termijnkoers is neem ik aan identiek aan de forward exchange rate, waarmee je een berekening kan maken. Vervolgens willen ze dat je iets zegt over de verschillende strategieen (covered en uncovered) in deze situatie.
  maandag 18 oktober 2010 @ 17:43:08 #215
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_87680083
Hoi ik had ff een vraagje kan je als niet-student van de Erasmus Uni nou wel of niet gebruik maken van de bieb?
pi_87680219
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:43 schreef Fanta-stick het volgende:
Hoi ik had ff een vraagje kan je als niet-student van de Erasmus Uni nou wel of niet gebruik maken van de bieb?
Hmm, ik ben even vergeten hoe het zit met die kluisjes (waar je je tas e.d. in moet doen) en of je daar je studentennummer voor nodig hebt. In principe zou het wel kunnen, maar als ik jou was zou ik dan gewoon naar de centrale bibliotheek van Rotterdam gaan.
Cool story, Hansel.
pi_87680426
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:43 schreef Fanta-stick het volgende:
Nee, opzouten, het is er al druk genoeg en straks kunnen onze eigen studenten niet eens een plaats vinden tijdens de tentamenperiode ~O>
pi_87680539
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:38 schreef Kaas- het volgende:
Als je bij 1.2 een berekening maakt van de opbrengst van de USD-deposito en daarbij de formule van de uncovered interest rate gebruikt zie je dat je verlies maakt op een USD-deposito (mocht de sterke appreciatie van de US dollar inderdaad plaatsvinden, zoals je volgens de opgave zelf verwacht). Wat je dus moet doen: Russische deposito's kopen.

Dat is tenminste mijn antwoord.
Uhm, ik dacht dat ook in eerste instantie. dan zou je toch eigenlijk niet gebruik moeten maken van uncovered interest rate formule? Van st+1 en st zijn sowieso bekend en ook de interestwaardes zijn bekend. Verandert door de nieuwe verwachte koers de interest van een van beiden? Of krijg je dat links en rechts niet aan elkaar gelijk zijn?

Volgens mij snap ik die covered en uncovered nog steeds niet... :z
pi_87680651
Het betekent alleen dat jij het volgens de vraag beter denkt te kunnen voorspellen dan de markt zelf, en de vraag is vervolgens hoe je het best kunt profiteren van je eigen superieure kennis. De markt verwacht dat er interest parity is, maar jij denkt te weten dat daar geen sprake van is en men op de USD-deposito's verlies zal maken. Dus die moet je mijden en lekker in RUB-deposito's investeren.

Bij beide theorieen gaat men ervan uit dat er interest parity is, alleen is het bij covered interest rate zo dat je jezelf tegen evt. risico's indekt door vantevoren een prijs (wisselkoers) af te spreken waartegen je je geld later weer terug kunt ruilen (tegen de forward exchange rate - eigenlijk gewoon een verwachte toekomstige spot exchange rate).

Bij uncovered interest rate heb je die 'verzekering' niet en reken je gewoon met verwachtingen. Als die uncovered interest rate parity in de werkelijkheid geldt zou dat dus moeten betekenen dat iedereen risico-neutraal is. Immers, de wisselkoers kan in de tussentijd zowel gunstig als ongunstig veranderen maar dat boeit de risico-neutrale belegger niet.
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:08:01 #220
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_87680980
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:46 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Hmm, ik ben even vergeten hoe het zit met die kluisjes (waar je je tas e.d. in moet doen) en of je daar je studentennummer voor nodig hebt. In principe zou het wel kunnen, maar als ik jou was zou ik dan gewoon naar de centrale bibliotheek van Rotterdam gaan.
quote:

Die is echt kut
Op maandag 18 oktober 2010 17:52 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Nee, opzouten, het is er al druk genoeg en straks kunnen onze eigen studenten niet eens een plaats vinden tijdens de tentamenperiode ~O>
Dan moeten hun opzouten uit de centrale bieb, waar normaliter geen rusige plek te vinden is.
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:10:00 #221
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_87681040
wtf dubbel quoten gaat niet echt ;')
pi_87681066
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:58 schreef Kaas- het volgende:
Het betekent alleen dat jij het volgens de vraag beter denkt te kunnen voorspellen dan de markt zelf, en de vraag is vervolgens hoe je het best kunt profiteren van je eigen superieure kennis. De markt verwacht dat er interest parity is, maar jij denkt te weten dat daar geen sprake van is en men op de USD-deposito's verlies zal maken. Dus die moet je mijden en lekker in RUB-deposito's investeren.

Bij beide theorieen gaat men ervan uit dat er interest parity is, alleen is het bij covered interest rate zo dat je jezelf tegen evt. risico's indekt door vantevoren een prijs (wisselkoers) af te spreken waartegen je je geld later weer terug kunt ruilen (tegen de forward exchange rate - eigenlijk gewoon een verwachte toekomstige spot exchange rate).

Bij uncovered interest rate heb je die 'verzekering' niet en reken je gewoon met verwachtingen. Als die uncovered interest rate parity in de werkelijkheid geldt zou dat dus moeten betekenen dat iedereen risico-neutraal is. Immers, de wisselkoers kan in de tussentijd zowel gunstig als ongunstig veranderen maar dat boeit de risico-neutrale belegger niet.
Ah, helemaal duidelijk. Geweldig & bedankt!!
pi_87683225
Erg bedankt voor de uitleg inderdaad, nu is het een stuk begrijpelijker :)

Ik kan nu al vaak geen plek vinden in de bieb btw :(
pi_87683327
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:08 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

[..]

Dan moeten hun opzouten uit de centrale bieb, waar normaliter geen rusige plek te vinden is.
Vlak voor tentamenperiode's van rechten en bedrijfskunde is het inderdaad overal ontzettend druk :').

Ik ben blij dat wij in trimesters werken, en niet in vijf blokken zoals zij.
Cool story, Hansel.
pi_87689266
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:06 schreef Sjappel het volgende:
Erg bedankt voor de uitleg inderdaad, nu is het een stuk begrijpelijker :)

Ik kan nu al vaak geen plek vinden in de bieb btw :(
Wat hebben jullie bij de derde opdracht als verklaring gegeven voor de grote en kleine FDI flows?
pi_87691576
Infrastructuur, onderwijs niveau, aanwezigheid multinationals, politieke situatie e.d. Het staat niet in het boek maar ik heb het "model" van Markusen op internet opgezocht en globaal bekeken.
  maandag 18 oktober 2010 @ 21:56:16 #227
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_87691897
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 21:50 schreef Sjappel het volgende:
Infrastructuur, onderwijs niveau, aanwezigheid multinationals, politieke situatie e.d. Het staat niet in het boek maar ik heb het "model" van Markusen op internet opgezocht en globaal bekeken.
Die politieke situatie heb ik ook bij de laatste vraag van opdracht 15.2 gebruikt. Kon eigenlijk niet zo veel met de tekst uit het boek.
pi_87692941
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 21:50 schreef Sjappel het volgende:
Ben nu klaar, heb bovenstaand overigens bij vraag 15.2C gebruikt, niet bij de overigen. Model van Markusen geeft een goede verklaring over de kosten-baten afweging die wordt gemaakt bij het bouwen van een fabriek in het buitenland i.p.v. er goederen heen te transporteren. Wat de kosten zijn, wat de baten zijn, en hoe die zich in ontwikkelde en slecht ontwikkelde landen tot elkaar verhouden. Daar zou ik het antwoord zoeken. Ga de boel nu even nakijken en dan inleveren. Succes nog (mocht iemand nog bezig zijn)! :)
pi_87706564
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:09 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Vlak voor tentamenperiode's van rechten en bedrijfskunde is het inderdaad overal ontzettend druk :').

Ik ben blij dat wij in trimesters werken, en niet in vijf blokken zoals zij.
Rechten en Bedrijfskunde hebben toch juist trimesters, of zie ik dit verkeerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door Najir op 19-10-2010 12:19:55 ]
pi_87707934
dubbel.
pi_87715378
Zat wat rond te neuzen in de database van de Wereldbank voor wat betreft cijfers over Nederland. Over periode 1960-2009 was de gemiddelde jaarlijkse CPI ontwikkeling 3,79 % (vooral de jaren 70 telt zwaar mee, met een gemiddelde CPI ontwikkeling van jaarlijks +6,5 %), de gemiddelde groei van het BBP (nominaal) over dezelfde periode was 3,08 % (vooral de jaren 80 en 00 hakken er in, in negatieve zin).

De gemiddelde jaarlijkse CPI ontwikkeling is dus 0,71 % hoger dan de gemiddelde jaarlijkse BBP ontwikkeling. Meer mensen die dit opzienbarend vinden?
pi_87720237
Wellicht komt dat doordat het CPI een constant 'mandje goederen' als data gebruikt, terwijl het BBP natuurlijk ieder jaar 'actueel' is. Als een bepaald goed dan erg in prijs stijgt (olie tijdens jaren 70?) dan wordt er overgestapt op andere goederen, terwijl deze nog steeds in dat 'mandje goederen' voor het CPI zitten. Het BBP is wat accurater wat dat betreft.
pi_87720523
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 11:38 schreef Najir het volgende:

[..]

Rechten en Bedrijfskunde hebben toch juist trimesters, of zie ik dit verkeerd?
Bedrijfskunde 3, rechten 4 en economie 5. Vraag me niet waarom.

Moet overigens zeggen dat ik het curriculum bij economie prima vind en sowieso de logica van de volgorde wel inzie. ^O^
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:36:44 #234
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87721062
Kan je Quantitative Finance doen met een economische (dus geen ectrie) bachelor + bijvakken (zonder schakeljaar oid?)
pi_87726096
Schakeljaar is zo'n 40 ECTS aan econometrievakken en dat is lastig in te halen tijdens je eigen studie. Dus ja op papier, maar lastig in de praktijk als je er ook nog wat leuke dingen naast wil doen.

Ken overigens twee mensen die een bachelor economie + master econometrie hebben gedaan en die waren erg te spreken over dit traject. Door de economiebachelor weten ze wat ze berekenen in de econometriemaster en waarom het relevant is wat ze berekenen, dit i.t.t. tot veel medestudenten (quote van hem, kan overdreven zijn uiteraard ;) ).
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:28:42 #236
256829 Sokz
Livin' the life
pi_87727831
Die hebben dus wel een schakeljaar gedaan? Hmm .. een jaartje voor maar 40 ECTS is dan ook wel weer relaxed.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:11:45 #237
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_87729640
Komen jullie uit Rotterdam?
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_87729873
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 19:49 schreef Kaas- het volgende:
Schakeljaar is zo'n 40 ECTS aan econometrievakken en dat is lastig in te halen tijdens je eigen studie. Dus ja op papier, maar lastig in de praktijk als je er ook nog wat leuke dingen naast wil doen.
Ha, dat klinkt goed. Zou graag een de Econometrie-masters (Operations Research and Quantitative Logistics of Econometrics) willen volgen. Zoiets is dus mogelijk met een relatief kort schakeltraject (heb ook al een aantal econometrie vakken gevolgd als bijvak)? Tof. :)

quote:
Ken overigens twee mensen die een bachelor economie + master econometrie hebben gedaan en die waren erg te spreken over dit traject. Door de economiebachelor weten ze wat ze berekenen in de econometriemaster en waarom het relevant is wat ze berekenen, dit i.t.t. tot veel medestudenten (quote van hem, kan overdreven zijn uiteraard ;) ).
Kan best kloppen hoor. Economie-studenten krijgen toch flink meer economische vakken dan econometristen, was destijds voor mij ook een reden om niet voor econometrie te kiezen als bachelor.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bolkesteijn op 19-10-2010 21:29:29 ]
pi_87731672
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:11 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Komen jullie uit Rotterdam?
Ken je dat niet horen dan?
pi_87732024
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:17 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ha, dat klinkt goed. Zou graag een de Econometrie-masters (Operations Research and Quantitative Logistics of Econometrics) willen volgen. Zoiets is dus mogelijk met een relatief kort schakeltraject (heb ook al een aantal econometrie vakken gevolgd als bijvak)? Tof. :)
[..]

Kan best kloppen hoor. Economie-studenten krijgen toch flink meer economische vakken dan econometristen, was destijds voor mij ook een reden om niet voor econometrie te kiezen als bachelor.
Jep! Vakken die hij moest doen in de pre-master waren:

Bachelor 1:
Inleiding Statistiek, Statistiek, Matrix Algebra 1&2, Analyse 1&2, Kansrekening
Bachelor 2:
Econometrie 1 & 2 en Markov Processen
Bachelor 3:
Tijdreeksanalyse

Komt neer op 44 punten. MATLAB krijg je niet, daarvan wordt verwacht dat je het jezelf aanleert. Elke student heeft andere vakken gevolgd tijdens de bachelor, dus het kan per geval verschillen natuurlijk.

Wat voor econometrievakken heb je al gevolgd? Is dat geen punt? Dan wil ik wel graag een analyse- en matrix algebra-vak volgen in de vrije ruimte aangezien ik zie dat die nogal vaak als eis gesteld worden voor veel masters in het buitenland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')