quote:Op woensdag 8 september 2010 19:33 schreef banaantjeEE het volgende:
Je kan beide gebruiken, betweter.
quote:Hij wilt / wil
Vraag
Is het hij wilt of hij wil?
Antwoord
Correct is: hij wil.
Toelichting
Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.
quote:Op woensdag 8 september 2010 19:33 schreef banaantjeEE het volgende:
Edit: Te laatquote:De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
quote:
Waarschijnlijk lezen die deze topic.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:35 schreef 2NutZ het volgende:
En al die mensen die jij dat hoort zeggen lezen dit topic?
Ik heb het uiteraard aan mijn 879 Facebookvrienden laten weten.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:35 schreef 2NutZ het volgende:
En al die mensen die jij dat hoort zeggen lezen dit topic?
Ok apart. En dat is een leuk feitje over je facebroekvrienden.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb het uiteraard aan mijn 879 Facebookvrienden laten weten.
Nog zo'n vrouw zonder humorquote:Op woensdag 8 september 2010 19:39 schreef hapseflaps het volgende:
Wilde gij mij da es tegoei uitleggen want ik snap et nie
Wat jij wilt.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
Grappenmakers met posts vol intentionele fouten mag ik graag verzoeken een flink eind op te rotten.
Vergeet ook de punt niet.quote:
Voor deze keer. Maar op een forum vind ik punten niet zo nodig, als het de laatste zin van een post betreft.quote:
Wat netter formuleren mag ook.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
Grappenmakers met posts vol intentionele fouten mag ik graag verzoeken een flink eind op te rotten.
Helaas voor jou geeft de Nederlandse taal niets om jouw mening.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Voor deze keer. Maar op een forum vind ik punten niet zo nodig, als het de laatste zin van een post betreft.
Ach ik dacht, het is tenslotte KLB dus laat ik proberen in de geest van het forum te schrijven.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:50 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Wat netter formuleren mag ook.
Bijvoorbeeld: Voor de grappenmakers met posts vol intentionele fouten; Wilt u dit laten.
Touche.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ach ik dacht, het is tenslotte KLB dus laat ik proberen in de geest van het forum te schrijven.
Simpel, spreek het eens uit met en zonder 't'. Daar is je antwoord.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:20 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af wat de reden van die uitzonderingen zijn.
Is er een reden voor ik loop - ik liep? Ik rijd - ik reed? Jij kunt - hij kan? Jij zult - hij zal? Nee. Het zijn gewoon uitzonderingen.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:20 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af wat de reden van die uitzonderingen zijn.
Klacht: die/dat door elkaar halen.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:29 schreef Drinky het volgende:
Wilt u goud die u niet meer nodig wilt?
Nee. Domoor.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:33 schreef banaantjeEE het volgende:
spuit elfquote:
idd het is sobiborquote:Op woensdag 8 september 2010 20:36 schreef Fir3fly het volgende:
Overigens mogen klachten over foute schrijfwijzes van woorden als 'sowieso' en andere taalklachten ook in dit topic gedeponeerd worden.
Jij vindt het ook incorrect als fabrikanten slagzinnen zonder punt op hun verpakking zetten? Soms staat het nou eenmaal niet mooi.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Helaas voor jou geeft de Nederlandse taal niets om jouw mening.
Dat zijn titelachtige teksten. Dan kan het sowieso.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:50 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Jij vindt het ook incorrect als fabrikanten slagzinnen zonder punt op hun verpakking zetten? Soms staat het nou eenmaal niet mooi.
Klopt, maar ik vind het bij forumposts vaak ook mooier staan zonder puntquote:Op woensdag 8 september 2010 20:51 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dat zijn titelachtige teksten. Dan kan het sowieso.
Ik refereer je graag terug naar mijn eerdere post:quote:Op woensdag 8 september 2010 20:52 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Klopt, maar ik vind het bij forumposts vaak ook mooier staan zonder punt
quote:Op woensdag 8 september 2010 19:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Helaas voor jou geeft de Nederlandse taal niets om jouw mening.
Klacht: refereren naar.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik refereer je graag terug naar mijn eerdere post:
[..]
En zo hoort het. Dat zal ze leren!quote:Op woensdag 8 september 2010 21:01 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Pas nog iemand in elkaar geslagen die zo'n fout maakte, die eet nu met een rietje.
Waar is je nuance gebleven?quote:Op woensdag 8 september 2010 21:01 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Pas nog iemand in elkaar geslagen die zo'n fout maakte, die eet nu met een rietje.
Zelfs ik ben niet perfect.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:57 schreef Dastan het volgende:
[..]
Klacht: refereren naar.
En ook nog eens transitief gebruikt.
Ik verwacht niet dat KLB-volk de essentie van deze band zou kunnen begrijpen.quote:
HAHAHAHAHAquote:Op woensdag 8 september 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb het uiteraard aan mijn 879 Facebookvrienden laten weten.
Oh wat doet dat pijn als het gepost wordt door iemand met zo'n rijke posthistorie als jij.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:12 schreef Kakpizza het volgende:
Mensen zoals Fir3fly... Werkelijk waar, daar is maar een smiley voor:!!!
Doet pijn he?quote:Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh wat doet dat pijn als het gepost wordt door iemand met zo'n rijke posthistorie als jij.
Ja, al die slowchats van jou zijn zeer rijk te noemen, wil je zeggen?quote:Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh wat doet dat pijn als het gepost wordt door iemand met zo'n rijke posthistorie als jij.
In ieder geval is het een betere interactie dan de algehele retardatie van ONZ.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:19 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ja, al die slowchats van jou zijn zeer rijk te noemen, wil je zeggen?
Of 'me' in plaats van 'mijn'.quote:Op donderdag 9 september 2010 17:34 schreef n_uniet het volgende:
Mensen die 'ben' in plaats van 'heb' gebruiken dat is nog veel debieler
Of hij zit te zagen in TAL SC of op willekeurige topics slotjes te gooien.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:07 schreef Chocolate-chick het volgende:
waar is symphonic als je hem nodig hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |