abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87323433
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 14:33 schreef Tezz het volgende:

[..]

Geen idee! Ik begon met een origineel recept van google, maar door de jaren heen heb ik deze ingredienten zelf toegevoegd omdat dit (voor mij) het beste recept is! Ben een beetje gaan rommelen met hoeveelheden en werkwijze en zo vind ik ze het lekkerste.
Hoewel er in het originele recept ook feta, rijst en oregan zat hoor!
Hmm.. Ik heb wel eerder Griekse dolma/sarma gegeten maar die smaakte niet veel anders dan de Turkse sarma. In ieder geval zit er geen ei, feta en oregana in de 'onze' versie. Maar goed, als jij het zo het lekkerst vind dan is er niks aan de hand. :+
pi_87323467
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 14:46 schreef Landysh het volgende:

[..]

Hmm.. Ik heb wel eerder Griekse dolma/sarma gegeten maar die smaakte niet veel anders dan de Turkse sarma. In ieder geval zit er geen ei, feta en oregana in de 'onze' versie. Maar goed, als jij het zo het lekkerst vind dan is er niks aan de hand. :+
Ze smaken in ieder geval precies zoals ik ze in een grieks restaurant te eten krijg!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:07:45 #103
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_87324126
Tezz _O_ _O_ _O_
Confidence through competence
pi_88243692
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2010 02:00 schreef Tezz het volgende:
En it's a wrap!!!!!

Ik ben best een beetje trots op mezelf. Het is gewoon allemaal gelukt, precies zoals ik het hebben wilde. Allemaal op tijd op tafel en ook nog eens warm en lekker...........

Foto verslagje:

Het drank buffetje.... Met Samos Sweet, Metaxa, Kumquat en Mastique! De Metaxa was als eerste op, haha......
[ afbeelding ]

Bij binnenkomst kregen alle gasten een Ouzo en uiteraard een stukje Grieks gebak bij de koffie.
[ afbeelding ]

En uiteindelijk eten........ Ik stond uitgeput in een hoekje met een borrel in mijn hand, haha
[ afbeelding ]

Brood met smeerseltjes: viskuit (tarama), aubergine (melizano) en taziki (yoghurt/komkommer). Op de voorgrond feta kadaifi, spanakopita (pasteitjes met spinazie/kaas) en achterin een schaal keftedes (vers gehakt met tomatensaus).
[ afbeelding ]

Achterin (naast de keftedes) sardientjes met knoflook en groente. Vooraan dolmadakia's (met rijst en lam) en in het midden (met het originele 40 jaar oude trouwdingetje) een courgettetaart.
[ afbeelding ]

En uiteindelijk natuurlijk souflaki (vooraan), vers fruit en gefrituurde inktvis (calamaria). Helemaal links op de foto nog garnalen met zelfgemaakte coctailsaus en verse dille.
[ afbeelding ]

Zucht.......... ik ben blij dat het gelukt is!
[ afbeelding ]

Wanneer iemand een recept wil hebben dan hoor ik het wel....
WAUW respect ! _O_

Tezz, als ik het goed begrijp ben je Grieks of deels Grieks?

Ik heb een vraagje, ik ben een recept kwijt van man zijn Griekse oma,

Het was een recept van aubergines in de oven.
De aubergines waren in stukken gesneden en er ging een saus overheen van
(misschien heel vroeger verse tomaten) maar zoals ik het kende een saus van
gepelde tomaten uit blik met gefruite ui en veel heel veel knoflook.

Het gerecht moest ongeveer een uur in de oven.

Ik heb het al verschillende malen geprobeerd te maken, is best te eten, maar
er ''mist'' iets, en ik weet niet wat |:(

Zegt dit jou iets? en zo ja? heb jij het recept?

eh... ja er staat een mannetje bij mijn profiel, maar eigenlijk ben ik een vrouw
om verwarring te voorkomen :P dit is een gedeeld account...

[ Bericht 1% gewijzigd door Mirjam op 02-11-2010 20:37:42 ]
## I seek not to know the answers, but to understand the questions.##
Grasshopper Dialog
pi_88258124
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 november 2010 12:49 schreef anufri het volgende:

[..]

WAUW respect ! _O_

Tezz, als ik het goed begrijp ben je Grieks of deels Grieks?

Ik heb een vraagje, ik ben een recept kwijt van man zijn Griekse oma,

Zegt dit jou iets? en zo ja? heb jij het recept?

eh... ja er staat een mannetje bij mijn profiel, maar eigenlijk ben ik een vrouw
om verwarring te voorkomen :P dit is een gedeeld account...
Ik ben niet grieks! :D Gewoon puur hollands haha!

Het recept wat jij bedoelt is volgens mij ook niet grieks. Maar ik weet denk ik wel wat je bedoeld...

Ik heb het ooit eens zelf gemaakt, maar dan met courgette. Deze link kwam laatst in de CULSC voorbij (http://www.coquinaria.nl/recepten/04.5recept.htm) en dat lijkt me een goede leidraad.
Ikzelf heb het destijds gemaakt (met courgette dus) en een vulling van mozzerella/parmezaan/ei/peterselie. En dat mengseltje tussen twee gegrilde plakjes courgette gedaan (hamburger principe).
De courgette pakketjes heb ik laten zakken in een basic tomatensaus en goed doorgewarmd. Was inderdaad erg lekker!
pi_88258429
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:00 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik ben niet grieks! :D Gewoon puur hollands haha!

Het recept wat jij bedoelt is volgens mij ook niet grieks. Maar ik weet denk ik wel wat je bedoeld...

Ik heb het ooit eens zelf gemaakt, maar dan met courgette. Deze link kwam laatst in de CULSC voorbij (http://www.coquinaria.nl/recepten/04.5recept.htm) en dat lijkt me een goede leidraad.
Ikzelf heb het destijds gemaakt (met courgette dus) en een vulling van mozzerella/parmezaan/ei/peterselie. En dat mengseltje tussen twee gegrilde plakjes courgette gedaan (hamburger principe).
De courgette pakketjes heb ik laten zakken in een basic tomatensaus en goed doorgewarmd. Was inderdaad erg lekker!
OH !!!! :D Dan is het dubbel zo knap dat je dat allemaal gemaakt hebt ! _O_

Dit is NIET het recept wat ik bedoelde maar ik ga hem WEL maken :Y
klinkt en ziet er heeeeeeeeeel lekker uit en ik kende deze nog niet eens :o

Dus al is het niet wat ik bedoelde toch heel veel dank O+
Grasshopper Dialog
pi_88262237
*poets
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_88263914
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:07 schreef anufri het volgende:

[..]

OH !!!! :D Dan is het dubbel zo knap dat je dat allemaal gemaakt hebt ! _O_

Dit is NIET het recept wat ik bedoelde maar ik ga hem WEL maken :Y
klinkt en ziet er heeeeeeeeeel lekker uit en ik kende deze nog niet eens :o

Dus al is het niet wat ik bedoelde toch heel veel dank O+
Je gelooft het niet, maar ik heb toevallig nog een oud foto-verslagje in mijn fotomapje staan.... :P

Ingredienten:

courgettes in de pan even knapperig bakken

En hoppa, inclusief de vulling als een hamburgertje in de tomatensaus laten zakken:

En uiteindelijk, na een kwartiertje pruttelen op tafel. Wij aten er brood, risotto en zeevruchten bij (en wat uitgebakken bacon voor degenen die geen zeevruchten wensten)

Succes! :Y) ^O^
pi_88271658
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:08 schreef Tezz het volgende:

[..]

Je gelooft het niet, maar ik heb toevallig nog een oud foto-verslagje in mijn fotomapje staan.... :P

Ingredienten:
[ afbeelding ]

courgettes in de pan even knapperig bakken
[ afbeelding ]

En hoppa, inclusief de vulling als een hamburgertje in de tomatensaus laten zakken:
[ afbeelding ]

En uiteindelijk, na een kwartiertje pruttelen op tafel. Wij aten er brood, risotto en zeevruchten bij (en wat uitgebakken bacon voor degenen die geen zeevruchten wensten)
[ afbeelding ]

Succes! :Y) ^O^
FANTASTISCH ! ^O^

dankjewel !!! :*
Grasshopper Dialog
pi_94180534
En jawel, ik voel me geroepen om mijn oude topic weer even omhoog te kicken. Ik ga het namelijk nog een keertje doen, en wel op 10 april aanstaande. Mijn dochter doet dan haar communie en hoewel ik in eerste instantie had gezegd dat ik 'niets speciaals' zou doen, op verzoek van dochterlief (en omdat ik het zelf kei leuk vind natuurlijk) toch maar weer een grieks buffet!

Wel iets eenvoudiger als de vorige keer. Ik heb namelijk maar een halve dag (+ stukje van de avond) om voor te bereiden en op de dag zelf kan ik helemaal niet voorbereiden, dus ik ga voor wat eenvoudigere recepten. Op het menu:

- Keftedes (griekse gehaktballetjes met tomatensaus)
- Kipspiesjes met giroskruiden
- Mousaka (ovenschotel met aardappel en aubergine)
- Dolmadakia's (wijnbladeren met lam en rijst)
- rijst
- brood met tzaziki en knoflooksaus
- pepers/olijven
- Rolletjes filodeeg met feta
- Boerensalade (met paprika, komkommer, rode ui en feta)
- Witte koolsalade

Ik heb er weer zin in! *O*
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:34:10 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94181684
Gegrilde gemarineerde sardines (marinade van olijfolie, knoflook, zout peper, verse peterselie)
Gegrilde Baby Calamaris (heel)
Gebakken courgette (in plakken, door ei (met wat chili en zout) en bloem en dan bakken)
Gebakken aubergine (in plakken, door ei (met wat chili en zout) en bloem en dan bakken)
Gegrilde courgette/aubergine, zouten en in de lengte in plakken snijden en grillen
Salade maken met gekookte venkel, met dille en een dressing met wat sherryazijn, ouzo, olijfolie
Octopus salade (gekookte Octopus aan stukken met citroensap, olijfolie, gedroogde tomaten in olie aan stukken, kappertjes, verse groene kruiden, beetje knoflook, zout, peper)
Tomaten salade met plakken vleestomaten, rode ui in ringen, schapenkaas, verse munt, citroensap, olijfolie, kappertjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94194317
Schatteke kan ik evt iets voor je maken/voorbereiden? Ik ben 9 april toch in jouw dorpje dus kan ik het gewoon afleveren of aan je deur hangen mocht je niet thuis zijn :P
pi_94195498
quote:
17s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:43 schreef mascara-klodder het volgende:
Schatteke kan ik evt iets voor je maken/voorbereiden? Ik ben 9 april toch in jouw dorpje dus kan ik het gewoon afleveren of aan je deur hangen mocht je niet thuis zijn :P
Dat is heel lief MK, maar niet nodig hoor! Ik doe het veel te lief zelf en heb hulp van een vriend en mijn mama......

@Pietverdriet: dank voor je aanvullingen/opmerkingen!
pi_94196773
Alles strak onder controle dus ^O^
pi_94200717
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:29 schreef mascara-klodder het volgende:
Alles strak onder controle dus ^O^
Nou ja..... ik word pas weer rustig als ik de boodschappen binnen heb en de schalen uitgezocht heb enzo. Dat soort voorbereidingen vind ik altijd stressvol. Het koken op zich is een eitje (ahum).
pi_94201399
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:51 schreef Tezz het volgende:

[..]

Nou ja..... ik word pas weer rustig als ik de boodschappen binnen heb en de schalen uitgezocht heb enzo. Dat soort voorbereidingen vind ik altijd stressvol. Het koken op zich is een eitje (ahum).
lolz ik ben ookal bezig voor het menu van 2 april, dan komen de schoonouders en een nichtje van vriend eten. Wil de uiensoep van Julia child maken als voorafje en Boeuf Bourgignon. als hoofdgerecht.

Mijn mams: je maakt het jezelf wel moeilijk, klodder! Ik: neuh, kan ik allemaal een dag van te voren klaarmaken :7 En niet geheel onbelangrijk: ook proeven, is het niks dan heb ik nog tijd genoeg om wat anders in elkaar te flansen :+
pi_95219015
Even een vraagje: het buffet is voor zondag. Ik kan morgen zowat alle voorbereidingen wel doen, maar om wat tijd te winnen heb ik het nobele plan om vanavond alvast de Dolmadakía's te rollen. Dat kan toch wel he? Vanavond maken, goed afgedekt de koelkast in en dan zondag opwarmen?

Of is het toch beter om ze morgen pas te maken.... Wat vinden jullie?
pi_95220325
ik heb ze nog nooit gemaakt maar zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95225201
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 15:44 schreef DarkElf het volgende:
ik heb ze nog nooit gemaakt maar zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?
Dan liggen ze anderhalve dag te wachten todat ze opgegeten worden! Verser = beter (of zit dat tussen mijn oren? Het maakt natuurlijk geen drol uit of ik ze vanavond of morgenvroeg maak....)
pi_95225283
Het zou wel kunnen dat ze wat slapper worden na twee dagen. Want je moet ze natuurlijk wel onder enigszins vochtige omstandigheden bewaren.
pi_95225290
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:37 schreef Tezz het volgende:

[..]

Dan liggen ze anderhalve dag te wachten todat ze opgegeten worden! Verser = beter (of zit dat tussen mijn oren? Het maakt natuurlijk geen drol uit of ik ze vanavond of morgenvroeg maak....)
die paar uur zou dat zo enorm uitmaken?
Nou ja probeer het, dan weet je het ;)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95231733
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:39 schreef DarkElf het volgende:

[..]

die paar uur zou dat zo enorm uitmaken?
Nou ja probeer het, dan weet je het ;)
Gedaan! Ze liggen te stoven in de pan nu.... We zullen zien!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 8 april 2011 @ 20:32:27 #123
63722 z80
I fink you freaky
pi_95233404
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 15:14 schreef Tezz het volgende:
Even een vraagje: het buffet is voor zondag. Ik kan morgen zowat alle voorbereidingen wel doen, maar om wat tijd te winnen heb ik het nobele plan om vanavond alvast de Dolmadakía's te rollen. Dat kan toch wel he? Vanavond maken, goed afgedekt de koelkast in en dan zondag opwarmen?

Of is het toch beter om ze morgen pas te maken.... Wat vinden jullie?
grieken maken deze meestal in het voren.
gewoon in de koelkast bewaren voor een paar dagen gaat goed.
en als je de uitvoering zonder vlees hebt kan het zelfs een week.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_95236552
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 20:32 schreef z80 het volgende:

[..]

grieken maken deze meestal in het voren.
gewoon in de koelkast bewaren voor een paar dagen gaat goed.
en als je de uitvoering zonder vlees hebt kan het zelfs een week.
Ik heb een combi gemaakt (lamsgehakt/rijst/feta/kruiden). Ze smaken heerlijk! Hopelijk zondagmiddag ook nog.....
  vrijdag 8 april 2011 @ 22:15:00 #125
63722 z80
I fink you freaky
pi_95239458
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 21:27 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik heb een combi gemaakt (lamsgehakt/rijst/feta/kruiden). Ze smaken heerlijk! Hopelijk zondagmiddag ook nog.....
:Y) waar kan ik aanschuiven?
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_95250353
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 22:15 schreef z80 het volgende:

[..]

:Y) waar kan ik aanschuiven?
Valkenswaard! Morgen krijgt mijn dochter haar eerste Heilige Communie. Uit nostalgische overwegingen vonden wij dat ze dat gewoon moest doen (tegenwoordig zie je dat niet meer zo vaak, zelfs onder de Katholieken is 'je communie doen' een beetje uit de tijd).
Maar goed, het is dus wel een feestje waard natuurlijk....
Toen ik aan haar vroeg wat ik moest koken voor de gasten zei ze... Grieks! Dus.....

Souflaki's van kip, keftedes, moussaka, dolmadakia's, boregi, boerensalade, witte kool salade, gekruide rijst, tzaziki, knoflooksaus, pepperoni, olijven, brood.
pi_95327328
Yes! Het is weer gelukt! Weer ben ik best wel een beetje trots op mezelf... Het was toch weer een hele bevalling voor dertig personen.... Maar iedereen heeft heerlijk gegeten en ik vond het weer super om te doen!

Overzichtje:

En een paar close-ups:

En het koffie-met-gebak-gedeelte (helemaal niets met Griekenland te maken, maar wel super leuk voor mijn dochter van acht):

maandag 11 april 2011 @ 00:01:31 #128
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95327385
:9~
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_95336008
Ziet er weer fantastisch uit Tezz!!! :9
pi_95338366
^O^
Jullie hadden er het prefecte weer bij ook nog!
pi_95338439
wow Tezz, ziet er goed uit!

heb je een receptje voor die koolsla? :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95342659
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:40 schreef DarkElf het volgende:
wow Tezz, ziet er goed uit!

heb je een receptje voor die koolsla? :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_95342685
Dank trouwens allemaal voor de leuke reacties!

Het was inderdaad stralend weer en een superdag! En iedereen had lekker gegeten, dus dat was weer een groot compliment....
pi_95343290
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:41 schreef Tezz het volgende:

[..]

SPOILER
_O- dat is bij mij ook altijd zo :P
pi_95343310
recept is dus: ga naar winkel, haal emmer koolsla *) :P
Ja doei.
pi_95343355
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:41 schreef Tezz het volgende:

[..]

SPOILER
:o sorry
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95343663
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:00 schreef motorbloempje het volgende:
recept is dus: ga naar winkel, haal emmer koolsla *) :P
:Y

Wel die van Bieze in die kleine ronde bakjes. Dat is de lekkerste! En aangezien meneer/mevrouw Bieze het prima op smaak brengt vond ik dat ik best een kant-en-klare salade er bij mocht zetten!
pi_95345452
Wow, wat heerlijk ziet dat er uit! :9
pi_95346429
Je moussaka ziet er lekker uit zeg! Ben al tijden op zoek naar een goed recept daarvoor,enige kans dat je het wilt delen?
  maandag 11 april 2011 @ 18:06:36 #140
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95350842
Wow Tezz het ziet er mega heerlijk uit! en tof dat het zo leuk is geweest ;)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_95359353
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:22 schreef Ilse86 het volgende:
Je moussaka ziet er lekker uit zeg! Ben al tijden op zoek naar een goed recept daarvoor,enige kans dat je het wilt delen?
Yes! Het heeft ook even geduurd voordat ik het goede recept gevonden had, maar sinds ik volgens dit recept werk wil ik geen andere meer! Ik zet hem even onder een spoiler want het is nogal een lap tekst.

SPOILER
pi_95359718
Tezz, het ziet er weer zalig uit _O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_95361303
Dank je Tezz :) Die ga ik binnenkort proberen!
pi_95386400
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 november 2010 12:49 schreef anufri het volgende:

[..]

Laatst een aubergine schotel gemaakt met tomaten uit de oven.
Eerst even de aubergine in lange dunne plakken snijden, ruim zouten en even 5 minuten laten zweten, daarna afspoelen met water. Grillen in de pan (wees niet bang voor een mooi grillpatroon)

Tegelijk even sausje maken in pan met tomaten (vers mits goede verkrijgbaar, anders uit blik). Eerst ui fruiten en dan knoflook toevoegen, daarna tomaten toevoegen en op smaak brengen met peper en zout en kruiden (basilicum, etc).

Dan in ovenschaal, eerst laagje tomatensaus, dan aubergines, dan weer tomaten, dan weer aubergines, dan 2 - 3 eieren klutsen en hier ovenheen gieten. Dan laagje aubergines, saus, aubergines etc, eindigen met laagje tomatensaus en dan parmezaanse kaas erover. 30 minuten in oven op 200 graden.

Niet grieks maar echt heerlijk :)
pi_95397301
Waar haal je in vredesnaam dat deeg voor de spanakopita vandaan? Ik kan het dus nooit vinden.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_95398208
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:08 schreef PluisigNijntje het volgende:
Waar haal je in vredesnaam dat deeg voor de spanakopita vandaan? Ik kan het dus nooit vinden.
Ik weet niet of ik voor Tezz mag antwoorden maar bij de Turkse supermarkt verkopen ze heel veel soorten en formaten aan kant en klare filodeegvellen.
pi_95398799
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:25 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik voor Tezz mag antwoorden maar bij de Turkse supermarkt verkopen ze heel veel soorten en formaten aan kant en klare filodeegvellen.
Dat zal m'n probleem zijn, hier in de buurt is geen Turk te vinden.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_95402110
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:25 schreef Selestha het volgende:

[..]

Inderdaad, gewoon bij de Turk (filodeeg). De Albert Heijn heeft het ook, maar ik vind dat van de turk beter werken....
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:45:18 #149
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_95402140
Tezzzzz _O_ _O_ _O_
Confidence through competence
pi_95402161
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:37 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Dat zal m'n probleem zijn, hier in de buurt is geen Turk te vinden.
In dat geval: bij de Albert Heijn dus. In de diepvries, naast het bladerdeeg!
pi_95402190
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:45 schreef Stereotomy het volgende:
Tezzzzz _O_ _O_ _O_
:* :* :*

Check mijn hyve voor meer foto's!
pi_100771960
Ik vond dat dit topic wel een kickje mocht :)

Ik ben namelijk helemaal op de mezze-tour. Ga over een tijdje ook een mezze-buffetje neerzetten, (gelukkig wel wat kleinschaliger dan Tezz), dus ben al een beetje aan het oefenen.

Vooral de keftedes vind ik erg lekker, lekker zoete saus en ook de spinazie-fetaflapjes zijn een succes. Verder komt er in elk geval souvlaki op het menu en brood + tzatziki.

Vandaag voor het eerst dolmadakia's gemaakt, maar die zijn niet echt gelukt. Vulling is lekker, rollen is ook goed gegaan, maar ze zijn erg vochtig geworden en smaken door het vocht veel te zuur en olijfolie-achtig. Beetje uitknijpen in een stuk keukenpapier helpt wel :'), maar ook dan blijft die citroensap/olijfoliesmaak teveel hangen. Denk dat ik de volgende keer alleen maar een klein beetje olijfolie op de bodem doe en het citroensap achterwege laat. Benieuwd wat dat oplevert.

Tezz, in elk geval bedankt voor de recepten en hopelijk is er animo om dit topic weer voort te zetten!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_100772540
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:24 schreef Naamah het volgende:
Ik vond dat dit topic wel een kickje mocht :)

Ik ben namelijk helemaal op de mezze-tour. Ga over een tijdje ook een mezze-buffetje neerzetten, (gelukkig wel wat kleinschaliger dan Tezz), dus ben al een beetje aan het oefenen.

Vooral de keftedes vind ik erg lekker, lekker zoete saus en ook de spinazie-fetaflapjes zijn een succes. Verder komt er in elk geval souvlaki op het menu en brood + tzatziki.

Vandaag voor het eerst dolmadakia's gemaakt, maar die zijn niet echt gelukt. Vulling is lekker, rollen is ook goed gegaan, maar ze zijn erg vochtig geworden en smaken door het vocht veel te zuur en olijfolie-achtig. Beetje uitknijpen in een stuk keukenpapier helpt wel :'), maar ook dan blijft die citroensap/olijfoliesmaak teveel hangen. Denk dat ik de volgende keer alleen maar een klein beetje olijfolie op de bodem doe en het citroensap achterwege laat. Benieuwd wat dat oplevert.

Tezz, in elk geval bedankt voor de recepten en hopelijk is er animo om dit topic weer voort te zetten!
Thx! :@ :D

Ik voeg bij het kookvocht voor de dolma's altijd olijfolie, een klein beetje citroensap tussen de laagjes dolma's (echt in totaal misschien 1 uitgeknepen citroen op een hele pan) en een klein plensje witte wijn toe.

Succes!
pi_127836944
Opa! dit topic verdient een schopje! _O_

:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')