er komt warmte van dat waxinelichtje en ik heb ooit in de geschiedenisles gehoord dat mensen een kamer verwarmden met kaarsen, maar mijn natuurkundekennis is echt nihil, dus vandaar dat ik het hier vraag.quote:
niet van die lastige vragen stellen , dat weet ik nietquote:Op woensdag 8 september 2010 13:41 schreef rulerofdeath het volgende:
gaat het om verwarmen of warm houden?
quote:De 'avondspits' van vrijdag was pas rond 5.30 uur zaterdagochtend opgelost. Een woordvoerder van de ANWB zei 'zoiets nog nooit te hebben meegemaakt'.
Je zus heeft 2 a 3 jaar vastgestaan in een file?quote:Op woensdag 8 september 2010 13:43 schreef kahlanamnell het volgende:
[..]
Het was haar verteld toen ze een jaar of 2 / 3 (of langer) vaststonden in die sneeuwfile bij Limburg
Ja en dan eens nadenken over de hoeveelheid zuurstof in de auto. Dan zal je toch wel moeten ventileren. Bovendien warmt vochtige lucht minder goed op etc etcquote:Op woensdag 8 september 2010 14:07 schreef Sounddragon het volgende:
Kewl, moet je dus gewoon zorgen dat je meerdere waxinelichtjes of een flinke kaars in de auto hebt
was dat maar waarquote:Op woensdag 8 september 2010 13:48 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Je zus heeft 2 a 3 jaar vastgestaan in een file?!
Ik denk dat het wel meevalt, auto's zijn totaal niet luchtdicht.quote:Op woensdag 8 september 2010 14:18 schreef its_me_ het volgende:
Als je dit doet ook het raam op een kiertje zetten in verband met zuurstof en CO2
12uur in de file met -20 dan is je tank echt wel een keer leeg....quote:Op woensdag 8 september 2010 13:42 schreef TimMer1981 het volgende:
Mijn tip: koop een fatsoenlijke auto.
Gewoon gaan rennen tot je thuis bent, daar krijg je t ook warm vanquote:Op woensdag 8 september 2010 17:20 schreef FreeAttitude het volgende:
Lijkt me niet echt slim, om de warmte binnen te houden zul je toch alle ramen dicht moeten laten. en t zuurstofgehalte neemt alleen maar af, terwijl de co2 waarde alsmaar stijgt. dan haal je die 12 uur in de file niet eens levend.
een auto is geen onderzeeerquote:Op woensdag 8 september 2010 17:20 schreef FreeAttitude het volgende:
Lijkt me niet echt slim, om de warmte binnen te houden zul je toch alle ramen dicht moeten laten. en t zuurstofgehalte neemt alleen maar af, terwijl de co2 waarde alsmaar stijgt. dan haal je die 12 uur in de file niet eens levend.
quote:Op woensdag 8 september 2010 13:55 schreef noutie het volgende:
Nee, kan niet. Een waxinelichtje geeft echt te weinig warmte af. Een auto is slecht geïsoleerd. Het staal straalt heel goed warmte uit en geleid ook goed. Je hebt meer aan een deken.
Dan ben je gewoon gestoord, klaar. Helpt geen kaars ter wereld tegen.quote:Op woensdag 8 september 2010 16:33 schreef T42 het volgende:
[..]
12uur in de file met -20 dan is je tank echt wel een keer leeg....
^ Avec stupidequote:Op woensdag 8 september 2010 18:29 schreef Nobu het volgende:
Handig ja, met vuur spelen in een interieur dat uit plastic bestaat.
hoezo gestoord? winter 2009/2010 was het toch redelijk zo... geen 12 uur maar wel -20 en uren in een file staan. leger deelde toen dekens uit.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:47 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon gestoord, klaar. Helpt geen kaars ter wereld tegen.
Dat zeg ik dus: je bent gestoord als je met -20 en ernstige sneeuwval nog de weg op gaat. Ook voor je werk ja.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:11 schreef T42 het volgende:
[..]
hoezo gestoord? winter 2009/2010 was het toch redelijk zo... geen 12 uur maar wel -20 en uren in een file staan. leger deelde toen dekens uit.
er was geen sneeuw val alleen kou en een bevroren snelweg.quote:Op donderdag 9 september 2010 03:06 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus: je bent gestoord als je met -20 en ernstige sneeuwval nog de weg op gaat. Ook voor je werk ja.
idd,quote:Op woensdag 8 september 2010 13:55 schreef noutie het volgende:
Nee, kan niet. Een waxinelichtje geeft echt te weinig warmte af. Een auto is slecht geïsoleerd. Het staal straalt heel goed warmte uit en geleid ook goed. Je hebt meer aan een deken.
Het is niet altijd te voorspellen hoeveel sneeuw er gaat vallen en of een weg dan dichtloopt.quote:Op donderdag 9 september 2010 03:06 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus: je bent gestoord als je met -20 en ernstige sneeuwval nog de weg op gaat. Ook voor je werk ja.
je tank is een keer leegquote:Op donderdag 9 september 2010 09:18 schreef DS4 het volgende:
Waarom zou de verwarming het niet meer doen van je auto? Dat lijkt mij nu eens de grote vraag...
Je moet gewoon zorgen dat je tijdig benzine in je tank gooit (als dat de juiste brandstof is natuurlijk...). dan heb je een prima verwarming bij je.
Persoonlijk houd ik er niet zo van om vanalles in de auto mee te nemen voor het geval dat. Dan moet ik een grote aanhanger achter de auto hangen en dan nog kan er iets onverwachts gebeuren waar ik mij niet op had voorbereid.
In Scandinavië, onbewoonde gebieden, midden in de winter... ja, dan is een deken meenemen wel aan te raden. Maar in fucking NL, waar nauwelijks een gebied is waar je om je heen kan kijken zonder de bewoonde wereld te zien en het ook zelden echt koud is... Kom op!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn tip was dan ook om er voor te zorgen dat je WEL voldoende brandstof bij je hebt, in plaats van dat je een survival kit mee gaat slepen.quote:Op donderdag 9 september 2010 10:15 schreef T42 het volgende:
je tank is een keer leegniet metteen maar je zou er maar net staan met je 10/20%volle tank, omdat het koud was heb je niet getankt gister, omdat je dacht het wel te halen naar je werk. en daar sta je dan al 6 uur in een nood situatie.. tank leeg, geen dekentje, en bij de boerderij naast de weg zitten al 400 mensen binnen..
Afgelopen winter? Dat heb ik dan toch gemist... Het heeft veel gesneeuwd, maar ik kon overal komen. Duurde soms wat langer... maar goed, een beetje wind kan voor meer ellende zorgen. Zo heb ik mogen ervaren jaren geleden. En tankstations waren gewoon open en met de Bep heb je de dichtstbijzijnde zo gevonden.quote:als je nu een uurtje vast staat heb je niks nodig neemaar dit bovenstaande is afgelopen winter gebeurd in nederland.
Kijk, reservezekeringen vind ik dan weer wel zinvol. Ook al heb ik ze nooit nodig...quote:of je zekering springt en de fan draait niet meer dan heb je ook geen kachel![]()
quote:Op donderdag 9 september 2010 12:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn tip was dan ook om er voor te zorgen dat je WEL voldoende brandstof bij je hebt, in plaats van dat je een survival kit mee gaat slepen.
Overigens kan een auto best lang stationair draaien... Zelfs die van mij, die bepaald niet zuinig is, kan langdurig in de file staan zonder dat het naaldje in rap tempo naar beneden gaat.
[..]
Afgelopen winter? Dat heb ik dan toch gemist... Het heeft veel gesneeuwd, maar ik kon overal komen. Duurde soms wat langer... maar goed, een beetje wind kan voor meer ellende zorgen. Zo heb ik mogen ervaren jaren geleden. En tankstations waren gewoon open en met de Bep heb je de dichtstbijzijnde zo gevonden.
[..]
Kijk, reservezekeringen vind ik dan weer wel zinvol. Ook al heb ik ze nooit nodig...
quote:Zo stond er door een spoedreparatie aan de A12 bij Beek op zaterdag 20 februari de hele nacht file.
http://www.anwb.nl/verkee(...)eerste-kwartaal.htmlquote:1 februari 571 km file
De drukste spits in het afgelopen kwartaal was de ochtendspits van maandag 1 februari. Toen stond er door sneeuw en gladheid in totaal 571 kilometer file. De A6 tussen Lelystad en Emmeloord was in een ijsbaan veranderd, daar stond het verkeer urenlang stil. Deze spits staat op plaats tien in de lijst van drukste spitsen.
Behalve als je in the middle of nowhere staat en je motor geeft de geest terwijl het 20 below zero is buiten; zulke dingen zijn ook voor échte uiterste nood hequote:Op donderdag 9 september 2010 13:26 schreef DS4 het volgende:
Als mensen niet weten waar de zekering zitten, moeten ze het instructieboekje maar pakken. En verder tijdig tanken, dan heb je dat waxinelichtje gewoon niet nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Weet ík het ?quote:Op donderdag 9 september 2010 14:13 schreef DS4 het volgende:
Rijdt iedereen hier in een afgetrapte bak die op het punt staat om uit elkaar te vallen ofzo?![]()
Gewoon regelmatig onderhoud en het moet wel heel gek lopen als jouw auto je in de kou laat staan.
Warme lucht stijgt op.. dus gaatje onder in de autoquote:Op donderdag 9 september 2010 14:25 schreef ThePianoMan het volgende:
wat een onzin, tuurlijk wordt het warmer, maar niet zodanig dat het weer op normale temp komtGooi bovendien een kiertje open voor de zuurstof/co2 stroming - maar dat is ook dom, want dan ontsnapt alle 'warmte' -
succes
Vooral als je ze aansteekt!quote:Op donderdag 9 september 2010 14:36 schreef ThePianoMan het volgende:
.. ga scheten laten, is ook warmte.
Stuk, ja, dat kan. Gelukkig heb ik fabrieksgarantie, dus dat wordt dan altijd weer netjes opgelost. Maar zodanig stuk dat de auto mij laat staan... ik heb het nog niet meegemaakt.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:22 schreef Sounddragon het volgende:
Weet ík het ?volgens mij ging het over noodgevallen en dat het een prima low budget survivalmethode is, en niet over hoe klein/groot de kans was dat je het ooit gaat gebruiken.
Er kan altijd iets stuk gaan, óók aan jouw goed onderhouden bolide
een nieuwe bak kan ook niet stuk... zie die in de winter toch vaak genoeg stil staan met een anwb busje erbij...quote:Op donderdag 9 september 2010 14:13 schreef DS4 het volgende:
Rijdt iedereen hier in een afgetrapte bak die op het punt staat om uit elkaar te vallen ofzo?![]()
Gewoon regelmatig onderhoud en het moet wel heel gek lopen als jouw auto je in de kou laat staan.
Een ongeopend flesje water en een deken, dat zou je eigenlijk bij het reservewiel moeten gooien. Een kookstelletje en pijl-en-boog kun je in Nederland best een nachtje zonder.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stuk, ja, dat kan. Gelukkig heb ik fabrieksgarantie, dus dat wordt dan altijd weer netjes opgelost. Maar zodanig stuk dat de auto mij laat staan... ik heb het nog niet meegemaakt.
Waar het mij een beetje om gaat is dat je altijd jezelf moet afvragen of het wel zinnig is om er rekening mee te houden. De kans is zo klein dat ik het nodig zal hebben, dat als ik bij iedere kans die zo groot is iets mee wil nemen om mijzelf te kunnen redden ik werkelijk een vrachtwagen achter mij aan moet laten rijden. Nou is dat wel gezellig als je in the middle of nowhere vast komt te staan, maar erg zinnig vind ik het niet.
Nog afgezien dus van het feit dat dat waxinelichtje je niet gaat helpen. Neem dan een deken of slaapzak mee. Maar ook extra voedsel en drinken. En een kooktoestelletje. En een boek. En een zaklantaarn. En een hangel. En pijl en boog. En... vul in naar believen...
waarom dan die nood pakketten voor thuis?quote:Op donderdag 9 september 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stuk, ja, dat kan. Gelukkig heb ik fabrieksgarantie, dus dat wordt dan altijd weer netjes opgelost. Maar zodanig stuk dat de auto mij laat staan... ik heb het nog niet meegemaakt.
Waar het mij een beetje om gaat is dat je altijd jezelf moet afvragen of het wel zinnig is om er rekening mee te houden. De kans is zo klein dat ik het nodig zal hebben, dat als ik bij iedere kans die zo groot is iets mee wil nemen om mijzelf te kunnen redden ik werkelijk een vrachtwagen achter mij aan moet laten rijden. Nou is dat wel gezellig als je in the middle of nowhere vast komt te staan, maar erg zinnig vind ik het niet.
Nog afgezien dus van het feit dat dat waxinelichtje je niet gaat helpen. Neem dan een deken of slaapzak mee. Maar ook extra voedsel en drinken. En een kooktoestelletje. En een boek. En een zaklantaarn. En een hangel. En pijl en boog. En... vul in naar believen...
Wat vaak ligt aan onkunde van de bezitter... Of het is een Renault, dat kan ook natuurlijk...quote:Op donderdag 9 september 2010 14:44 schreef T42 het volgende:
een nieuwe bak kan ook niet stuk... zie die in de winter toch vaak genoeg stil staan met een anwb busje erbij...
Nee, je merkt het altijd wel als je accu achteruit gaat. Maar belangrijker: het komt niet voor dat je wel kan starten met de auto zonder probleem, maar dat onderweg de accu het ineens begeeft, met als gevolg dat het electrische systeem zo van slag raakt dat de auto niets meer doet... De motor blijft eigenlijk altijd wel lopen.quote:accu kan ineens stuk gaan door de kou.
Nogmaals: dan schiet je niet veel op met een waxinelichtje. Je hebt meer aan een deken/slaapzak en drinken... Want leuk hoor dat je het minder koud hebt, maar als je niets te drinken hebt, heb je ook een probleem.quote:maar het ging hier over nood situaties's niet of je autro goed is of niet. (ging nu dus over het ergste je auto stopt er mee bij -20 in de middel of nergens)
Drinken heb ik bij langere ritten altijd wel bij me. Deken... nee. Gewoon overdreven.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Een ongeopend flesje water en een deken, dat zou je eigenlijk bij het reservewiel moeten gooien. Een kookstelletje en pijl-en-boog kun je in Nederland best een nachtje zonder.
Sensor in het common rail systeem die het begeeft is voldoende. Dan staat je leasediesel stil en mag die afgesleept worden. Dat heeft mij al eens een middag gekost.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet dat ik zo'n noodpakket heb, maar ik zie daar het probleem wat minder, daar ik ruimte zat heb en ik het niet mee hoef te slepen. Mijn huis presteert hetzelfde als er meer gewicht in zit, bij mijn auto is iedere kilo minder winst.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:46 schreef T42 het volgende:
waarom dan die nood pakketten voor thuis?![]()
Het kan, maar echt zinvol acht ik het niet. Eigenlijk is een reservewiel al te zot voor woorden.quote:maar de basis dingen kun je meenemen: deken/ water en licht.
In de zomer niet nee, maar van de winter toen het ook zo sneeude, heb ik er toch maar even eentje achterin gegooid. De moeite is het niet.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Drinken heb ik bij langere ritten altijd wel bij me. Deken... nee. Gewoon overdreven.
Ik heb winterbanden en 4wd en verwacht dat ik daar mee thuis kan komen en lukt het mij niet, dan regel ik wel een oplossing...quote:Op donderdag 9 september 2010 14:59 schreef KomtTijd... het volgende:
In de zomer niet nee, maar van de winter toen het ook zo sneeude, heb ik er toch maar even eentje achterin gegooid. De moeite is het niet.
ik hoef nooit verder dan 15kmquote:Op donderdag 9 september 2010 14:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat vaak ligt aan onkunde van de bezitter... Of het is een Renault, dat kan ook natuurlijk...
[..]
Nee, je merkt het altijd wel als je accu achteruit gaat. Maar belangrijker: het komt niet voor dat je wel kan starten met de auto zonder probleem, maar dat onderweg de accu het ineens begeeft, met als gevolg dat het electrische systeem zo van slag raakt dat de auto niets meer doet... De motor blijft eigenlijk altijd wel lopen.
[..]
Nogmaals: dan schiet je niet veel op met een waxinelichtje. Je hebt meer aan een deken/slaapzak en drinken... Want leuk hoor dat je het minder koud hebt, maar als je niets te drinken hebt, heb je ook een probleem.
Je voorbereiden op alles wat kan gebeuren kan gewoon niet. Ik weet niet hoe jij leeft... maar neem jij b.v. ook altijd een schone onderbroek mee, just in case?
dus je hebt een 4x4 zonder gereedschap?quote:Op donderdag 9 september 2010 14:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet dat ik zo'n noodpakket heb, maar ik zie daar het probleem wat minder, daar ik ruimte zat heb en ik het niet mee hoef te slepen. Mijn huis presteert hetzelfde als er meer gewicht in zit, bij mijn auto is iedere kilo minder winst.
[..]
Het kan, maar echt zinvol acht ik het niet. Eigenlijk is een reservewiel al te zot voor woorden.
Risico's zijn er nu eenmaal. Gelukkig ook maar, want risico's zijn leuk en geven het leven kleur.
op wintersport kun je dat weten maar als je nu naar je werk rijd en er gebeurd iets bijv 11sept ?quote:Op donderdag 9 september 2010 15:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb winterbanden en 4wd en verwacht dat ik daar mee thuis kan komen en lukt het mij niet, dan regel ik wel een oplossing...
Met wintersport heb ik wel eens langdurig vastgestaan in de kou. Geen centje pijn. Ik schrik er niet zo van eerlijk gezegd. En gaat jouw auto stuk in die file... dan is er altijd wel iemand bij wie je in de auto mag. Als er sprake is van dit soort omstandigheden zijn mensen iha buitengewoon bereid om een ander te helpen, zo is mijn ervaring.
Ik krijg dat een waarschuwing dat er sensoren zijn die niet meer perfect werken en in het ergste geval gaat de auto in noodloop. Dat is wel kut overigens, heb ik nog maar iets van 330 pk...quote:Op donderdag 9 september 2010 14:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
Het injectiesysteem van jouw auto zal ook gevoelig zijn voor kapotte sensoren.
Dan moet je goede wandelschoenen meenemen ipv een waxinelichtje!quote:
Mijn 911 heeft 4wd...quote:Op donderdag 9 september 2010 15:44 schreef T42 het volgende:
dus je hebt een 4x4 zonder gereedschap?zonder band en zonder zaklamp... want 4kg is te veel gewicht, waarom rij je zo'n ding??
ow je bent zo'n typische ANWB-lid zeker![]()
Nee, niet echt...quote:dan heb ik vele kleurrijkere auto's,
Ik heb wel ANWB, maar niet nodig, want Porsche Assistance.quote:geen anwb,
Maar wel verwarming. Werkt waarschijnlijk net zo kut als in een oude elfer, maar toch, je hebt verwarming.quote:geen kachel,
Dat is dan een beetje dom.quote:geen goeie accu's,
Ik hou mijn auto liever tip-top.quote:net apk, oud, versleten
Ja, kunst. Als je maar 15 km rijdt kun je files vermijden...quote:en ik sta nooit stil
Ik heb al eerder gezegd: met dat soort dingen kun je niet allemaal rekening houden.quote:heb wel een fles water, dekentje, gereedschap, fles olie en een zaklamp bij.
[quote]
Olie heb ik dan weer wel bij me.... gereedschap ook. Zaklampje ook trouwens en drinken meestal ook. Deken niet.
[quote]
op wintersport kun je dat weten maar als je nu naar je werk rijd en er gebeurd iets bijv 11sept ?
kans is klein en ik hou er ook geen rekening mee maar het kan toch
Stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 0,6l/uur, laten we zeggen bij extreem weer (licht laten branden om motor meer te laten werken, en dus warmer wordt!) 1l/uur, dus zelfs als je nog 15 liter in de tank hebt (1/3 bij mij) kan je nog langer stil blijven staan dan goed voor je is.quote:Op donderdag 9 september 2010 21:54 schreef ouderejongere het volgende:
In de winter kan je beter niet met minder dan een halve tank benzine rijden, tenzij je echt dicht bij huis blijft. De auto gebruikt wel meer om al die benzine mee te dragen, maar strand je in het verkeer, dan kan je iig nog uren je motor laten lopen om warm te blijven.
Het is de bekende stroomstoringstip: om te voorkomen dat bij een langdurige stroomstoring je huis te koud wordt bloempotten op het gasfornuis zetten. In huizen waar geen gas is helpt het om waxinelichtjes aan te steken en daarna er een bloempot over te zetten.
geen verwarming en geen kachel, zit er niet meer in.quote:Op donderdag 9 september 2010 17:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn 911 heeft 4wd...![]()
[..]
Nee, niet echt...
[..]
Ik heb wel ANWB, maar niet nodig, want Porsche Assistance.
[..]
Maar wel verwarming. Werkt waarschijnlijk net zo kut als in een oude elfer, maar toch, je hebt verwarming.
[..]
Dat is dan een beetje dom.
[..]
Ik hou mijn auto liever tip-top.
[..]
Ja, kunst. Als je maar 15 km rijdt kun je files vermijden...![]()
[..]
Ik heb al eerder gezegd: met dat soort dingen kun je niet allemaal rekening houden.
Jij woont in een keukenkastje?quote:Op woensdag 8 september 2010 14:03 schreef aarsschimmel het volgende:
Ik krijg mijn huis in de winter ook altijd gerieflijk met 1 waxinelichtje.
Ook jij bent welkom om spanning te voelen...quote:Op donderdag 9 september 2010 22:20 schreef T42 het volgende:
dus wie rijd er met meer spanning onderweg?je mag wel keertje meerijden hoor
![]()
pfffquote:Op donderdag 9 september 2010 23:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook jij bent welkom om spanning te voelen...
Let ook even op vanaf 1:30, waar ik het gras op word geduwd, de auto een stukje dwars gaat en de vangrail op een haar na mist. Genoeg spanning voor je?
quote:Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Oksel het volgende:
Ik heb het ook wel eens gehoord, en ik denk dat het best kan. Er zit heel veel energie in een kaars, houdt je hand er maar eens boven. Bovendien als de lucht in de auto koud is, is het makkelijker het een paar graden op te warmen.
quote:Op donderdag 9 september 2010 14:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Een waxinelichtje heeft een vermogen van ongeveer 10-15 Watt. Een snelle schatting van de warmtelast van een auto die je 20 graden wilt verwarmen loopt in de kilowatts. Kortom, myth busted.
2 wielen in de lucht is ook geen probleemquote:Op donderdag 9 september 2010 23:46 schreef DS4 het volgende:
In de jaren 70 reden ze met snelheden die ik op de parkeerplaats nog haal...
Overigens zijn dat wel geinige filmpjes.
En hoeveel als je brandstofpomp er mee kapt?quote:Op donderdag 9 september 2010 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik krijg dat een waarschuwing dat er sensoren zijn die niet meer perfect werken en in het ergste geval gaat de auto in noodloop. Dat is wel kut overigens, heb ik nog maar iets van 330 pk...
Buitenom inhalen met een goede kans dat de bestuurder van de andere auto je niet ziet of verwacht. Op een motorfiets doe je zo'n grap maar 1x.quote:Op donderdag 9 september 2010 23:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook jij bent welkom om spanning te voelen...
Let ook even op vanaf 1:30, waar ik het gras op word geduwd, de auto een stukje dwars gaat en de vangrail op een haar na mist. Genoeg spanning voor je?
of de turbo klaptquote:Op vrijdag 10 september 2010 10:18 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En hoeveel als je brandstofpomp er mee kapt?
[..]
Ik kom op meerdere plaatsen vol los van de grond op de Nordschleife...quote:Op vrijdag 10 september 2010 10:10 schreef T42 het volgende:
2 wielen in de lucht is ook geen probleem
Wat is het ongeveer? Een halve?quote:Op vrijdag 10 september 2010 10:18 schreef PeeJay1980 het volgende:
En hoeveel als je brandstofpomp er mee kapt?
Ik zat er vol naast en op de Ring moet je nu eenmaal volgens de verkeersregels inhalen. Indien het een klapper was geworden had die eigenaar van die GT3RS heel wat uit te leggen aan zijn verzekering.quote:Buitenom inhalen met een goede kans dat de bestuurder van de andere auto je niet ziet of verwacht. Op een motorfiets doe je zo'n grap maar 1x.
Nee, maar op hoge snelheid, zeker met volle downforce, hoor je het wel waaien...quote:Waarom zoveel windgeruis trouwens? Heb je de ramen open?
Ben je wel eens op de Ring?quote:Maar eens een rondje mee als bijrijder vind ik niet verkeerd
Pflantzgarten, vlak voor je rechtsaf moet ook neem ik aan?quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kom op meerdere plaatsen vol los van de grond op de Nordschleife...
Ik heb er twee...quote:
Goede kans inderdaad, als je zo op je voorligger gefocust bent.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:01 schreef DS4 het volgende:
Ik zat er vol naast en op de Ring moet je nu eenmaal volgens de verkeersregels inhalen. Indien het een klapper was geworden had die eigenaar van die GT3RS heel wat uit te leggen aan zijn verzekering.
Het probleem was waarschijnlijk dat hij teveel bezig was met het volgen en niet op anderen heeft gelet.
Klopt, dat dacht ik al, want het rijgedrag van de Mini duidde niet op dat hij echt doorhad dat je hem voorbij wilde.quote:(overigens, ik zoek het niet op, je ziet ook dat ik later de Mini pas inhaal op het moment dat ik zeker ben dat hij mij gezien heeft en bij motoren ben ik helemaal voorzichtig, want ik heb liever geen doden op mijn geweten, ook als het strikt genomen niet mijn schuld is... maar op de Ring kan het gewoon ook een keer fout gaan)
Okay, want met open kitcars en een camera klinkt het soms ook zo namelijkquote:Nee, maar op hoge snelheid, zeker met volle downforce, hoor je het wel waaien...
Ik heb geen speeltjes meer die zich voor de Ring lenen, dus nee. Helaasquote:Ben je wel eens op de Ring?
Zo'n vermoeden had ik al. Ik zou ook eerder verwachten dat als er 1 stil komt te staan, dat het iets 'simpels' is als een brandstofpomp of een elektrisch probleem.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb er twee...
Overigens: aldus de dealer zijn deze motoren supersterk. Ze hebben daar nog nooit een 996 turboblok gezien die naar zijn grootje was.
Op zich niet zo gek, het is het GT1 blok, waarmee Le Mans is gewonnen. Oersterk.
Net voor flugplatz als ik vol ga (doe ik niet meer, als daar iemand geklapt is knal je er vol in), richting Karussel (vanaf de bocht thv Steilstrecke), Pflantzgarten I inderdaad, maar ook linksaf naar beneden begin Pflantzgarten II kom ik net iets los.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:01 schreef PeeJay1980 het volgende:
Pflantzgarten, vlak voor je rechtsaf moet ook neem ik aan?
Je kan tegenwoordig veel huren overigens...quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:05 schreef PeeJay1980 het volgende:
Ik heb geen speeltjes meer die zich voor de Ring lenen, dus nee. Helaas![]()
boxer blok héquote:Op vrijdag 10 september 2010 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb er twee...
Overigens: aldus de dealer zijn deze motoren supersterk. Ze hebben daar nog nooit een 996 turboblok gezien die naar zijn grootje was.
Op zich niet zo gek, het is het GT1 blok, waarmee Le Mans is gewonnen. Oersterk.
Die sprongen zijn echt een aanslag op je wagen inderdaad.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Net voor flugplatz als ik vol ga (doe ik niet meer, als daar iemand geklapt is knal je er vol in), richting Karussel (vanaf de bocht thv Steilstrecke), Pflantzgarten I inderdaad, maar ook linksaf naar beneden begin Pflantzgarten II kom ik net iets los.
Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen overigens, want het is natuurlijk killing voor je auto.
Zal ik doenquote:Op vrijdag 10 september 2010 12:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan tegenwoordig veel huren overigens...
Maar goed, mocht je in de toekomst nog een keer gaan: pm en als ik er ben rij je gewoon een paar rondjes mee.
Een kaars heeft meer vemogen, ik kom vermogens tegen tussen de 40 en 60 Watt, maar we gaan maar even van 40 uit. Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur. In totaal zal het waxinelichtje dus 14400 seconden x 40 watt = 576000 Joule, is 576 kJoule warmte afgeven.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Een waxinelichtje heeft een vermogen van ongeveer 10-15 Watt. Een snelle schatting van de warmtelast van een auto die je 20 graden wilt verwarmen loopt in de kilowatts. Kortom, myth busted.
Ze stond 2/3 tot 3 jaar in de file? Ik denk dat je in de war bent met een sneeuwfile in Rusland of zo, hier in Limburg heb je dat nietquote:Het was haar verteld toen ze een jaar of 2 / 3 (of langer) vaststonden in die sneeuwfile bij Limburg, daar moesten ze toen een hele nacht overnachten en dit kreeg ze later als tip.
gaat inderdaad over een noodsituatie, zie het voorbeeld dat ik gaf over die file toen in limburg een paar jaar terug. Dan kan je een nieuwe auto hebben, maar in een file met -20 graden en veel wind.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:44 schreef T42 het volgende:
maar het ging hier over nood situaties's niet of je autro goed is of niet. (ging nu dus over het ergste je auto stopt er mee bij -20 in de middel of nergens)
ik heb 4 flesjes water al bij het reserverwiel liggen, ik stop er vanavond een deken bij, toch ruimte zat. Ik vind het wel een goede tip, je hebt het vast nooit nodig, maar je zal maar een keer pech hebben. Ik bedenk me nu trouwens ook dat ik er een paraplu bij stop, ik loop er elke keer tegenaan dat ik hem nodig heb, maar vergeten ben.quote:Op donderdag 9 september 2010 14:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Een ongeopend flesje water en een deken, dat zou je eigenlijk bij het reservewiel moeten gooien. Een kookstelletje en pijl-en-boog kun je in Nederland best een nachtje zonder.
Hartelijk dank, duidelijk antwoordquote:
mijn dochter had toevallig dit weekeinde een waxinelichtje in haar mond gestopt om op te etenquote:Op maandag 13 september 2010 14:59 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
ze zijn gemaakt van stearinezuur. Uiteindelijk is dat veel effectiever om warmte in je lichaam te krijgen.
Als de sneeuw tot +50 cm is ben je niet binnen 15 minuten bij een huis. als je een ongeluk hebt gehad in de sneeuw, wat niet ondenkbaar is, lukt dat ook niet zo goed.quote:Op maandag 13 september 2010 16:00 schreef DragonFire het volgende:
In Nederland is dit toch nooit noodzakelijk. Zelfs al zou de gehele snelweg ondergesneeuwt zijn en kan je met de auto geen kant op dan alsnog ben je binnen 15 minuten lopen wel bij een huis.
Ze maken ze niet voor niets in allerlei geuren en smaken.quote:Op maandag 13 september 2010 15:56 schreef kahlanamnell het volgende:
[..]
mijn dochter had toevallig dit weekeinde een waxinelichtje in haar mond gestopt om op te eten
Zal ze het wel koud gehad hebben...quote:Op maandag 13 september 2010 15:56 schreef kahlanamnell het volgende:
mijn dochter had toevallig dit weekeinde een waxinelichtje in haar mond gestopt om op te eten
Dan ruik je lekker bij de crematie?quote:Op maandag 13 september 2010 17:33 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ze maken ze niet voor niets in allerlei geuren en smaken.
Natuurlijk is er warmteverlies? Er is gigantisch warmteverlies. Een auto bestaat volledig uit staal en enkel glas. Misschien zit er in de deuren en het dak nog een heel klein beetje isolatie, maar voor de rest vliegt de warmte gewoon naar buiten alsof het niets is.quote:Op zaterdag 11 september 2010 17:38 schreef Roolio het volgende:
[..]
Een kaars heeft meer vemogen, ik kom vermogens tegen tussen de 40 en 60 Watt, maar we gaan maar even van 40 uit. Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur. In totaal zal het waxinelichtje dus 14400 seconden x 40 watt = 576000 Joule, is 576 kJoule warmte afgeven.
Op deze site heb ik gevonden dat voor 1 kuub lucht 10 graden opwarmen 11,96 kJoule nodig is.
Als je er dan vanuit gaat dat het passagiersgedeelte een ruimte is van 3x1,70x1,30 = 6,63, dus zeg 7 kuub inhoud. En je wil het 20 graden verwarmen, dan heb je dus 168 kJoule nodig.
Onze kaars geeft in totaal 576 kJoule af. Natuurlijk heb je nog warmteverlies, maar van de andere kant geeft een mens in rust ongeveer 100 Watt aan warmte af dus dat komt er nog eens bij. Ik zou zeggen, het is plausibel.
Myth niet busted dus.
Jij denkt dat je met een 2000 Watt kachel je auto niet warm krijgt? Kom nou op zegquote:Op maandag 13 september 2010 18:49 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Natuurlijk is er warmteverlies? Er is gigantisch warmteverlies. Een auto bestaat volledig uit staal en enkel glas. Misschien zit er in de deuren en het dak nog een heel klein beetje isolatie, maar voor de rest vliegt de warmte gewoon naar buiten alsof het niets is.
Als er continue 4000-40=3960 watt aan warmte verdwijnt, mag jij met je mooie warmtecapaciteitsberekeningen uitrekenen hoe lang het duurt voordat het vriest in je auto.
Die 12volt Carheaters werken ook niet. met 180 watt krijg je een auto niet warm in de winter. Je kunt eens gaan zoeken, maar ze krijgen ook bijna alleen maar slechte reviews. Verwarmen op een accu werkt niet. De accu is leeg voordat je het warm hebt.quote:Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef Roolio het volgende:
[..]
Jij denkt dat je met een 2000 Watt kachel je auto niet warm krijgt? Kom nou op zeg
En denk je niet dat tegenwoordig auto's steeds beter geïsoleerd worden? Anders werkt de airo of de kachel toch helemaal niet man. Bovendien als je echt ingesneeuwd zit, zorgt de sneeuw nog voor wat extra isolatie.
Edit: Zoek eens op 12v car heater, die dingen zijn 120-180 watt, en die kunnen je auto sowieso opwarmen/warm houden. Dus jijzelf (100W) plus kaars (40W) moet het ook wel lukken zou je zeggen.
Dat het zo lang duurt dat je accu leeg is voordat je auto warm is betekent dus wel dat je je auto wel kan verwarmen met 180 Watt. En kennelijk ook dat dat maar niet veel boven het warmteverlies van je auto ligt.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:10 schreef noutie het volgende:
[..]
Die 12volt Carheaters werken ook niet. met 180 watt krijg je een auto niet warm in de winter. Je kunt eens gaan zoeken, maar ze krijgen ook bijna alleen maar slechte reviews. Verwarmen op een accu werkt niet. De accu is leeg voordat je het warm hebt.
Het enige dat werkt is een kacheltje voor in de auto op 220 volt. Aangezien er geen stopcontact naast de snelweg ligt, kan je het idee dat je de auto warm kan houden maar beter vergeten. Probeer jezelf warm te houden --> dekentje.
Dat staat er niet. Er staat dat je auto NIET warm wordt met 180 watt. En dat je accu WEL leeg raakt.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:38 schreef Roolio het volgende:
[..]
Dat het zo lang duurt dat je accu leeg is voordat je auto warm is betekent dus wel dat je je auto wel kan verwarmen met 180 Watt. En kennelijk ook dat dat maar niet veel boven het warmteverlies van je auto ligt.
quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:49 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Er staat dat je auto NIET warm wordt met 180 watt. En dat je accu WEL leeg raakt.
Het kan dus wel volgens die user, hij verwarmt wel, maar het duurt te lang voor je het echt warm hebt. Dan is de accu dus al leeg.quote:De accu is leeg voordat je het warm hebt.
Ja als je écht héééééél graag wil dat het zou kunnen, dan kun je dat misschíén tussen de regels zien staan jaquote:Op dinsdag 14 september 2010 15:01 schreef Roolio het volgende:
[..]
[..]
Het kan dus wel volgens die user, hij verwarmt wel, maar het duurt te lang voor je het echt warm hebt. Dan is de accu dus al leeg.
Nou dan hebben we in ieder geval jouw belachelijke 3960 watt warmteverlies onkracht, die ligt dus in ieder geval <180 Watt. Dus een waxinelichtje kan sowieso wel handig zijn om je auto warm te houden. Om te zien of het ook de auto echt kan verwarmen zou je het moeten testen, en het verschilt natuurlijk ook per type.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:47 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ja als je écht héééééél graag wil dat het zou kunnen, dan kun je dat misschíén tussen de regels zien staan ja
180 watt gaat je auto max. een graad of 1-2 warmer maken.
En zou het maximaal een uur of 3 volhouden op een auto-accu. Of een uur als je de accu nog een keer wilt kunnen gebruiken. Of een half uur als je ook nog wilt kunnen starten.
Aanmerkelijk meer dan wat ik gevonden had (1 watt), maar alsnog heb je meer aan een passagier.quote:Op zaterdag 11 september 2010 17:38 schreef Roolio het volgende:
[..]
Een kaars heeft meer vemogen, ik kom vermogens tegen tussen de 40 en 60 Watt, maar we gaan maar even van 40 uit. Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur. In totaal zal het waxinelichtje dus 14400 seconden x 40 watt = 576000 Joule, is 576 kJoule warmte afgeven.
Op deze site heb ik gevonden dat voor 1 kuub lucht 10 graden opwarmen 11,96 kJoule nodig is.
Als je er dan vanuit gaat dat het passagiersgedeelte een ruimte is van 3x1,70x1,30 = 6,63, dus zeg 7 kuub inhoud. En je wil het 20 graden verwarmen, dan heb je dus 168 kJoule nodig.
Onze kaars geeft in totaal 576 kJoule af. Natuurlijk heb je nog warmteverlies, maar van de andere kant geeft een mens in rust ongeveer 100 Watt aan warmte af dus dat komt er nog eens bij. Ik zou zeggen, het is plausibel.
Myth niet busted dus.
Er kleeft een nare bijsmaak aan waxinelichtjes, niemand durft meer te posten.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:05 schreef kahlanamnell het volgende:
he, mijn topic leeft nog steeds![]()
dus feitelijk kunnen we stellen dat een waxine lichtje wel de warmte wat kan vasthouden, maar de auto niet kan verwarmen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |