abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 september 2010 @ 13:33:52 #1
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86202145
Volgens mij zus is het aan te raden in de winter 1 waxinelichtje in je auto te hebben (met aansteker erbij) zodat als je ergens vast komt te staan en de verwarming van je auto het niet meer doet toch warm kan blijven.

De garage heeft haar nameiljk verteld dat als je 1 waxinelichtje in de auto aansteekt de hele auto verwarmd kan worden tot een normale temperatuur, ook als het buiten vriest.

Dit lijkt me redelijk aannemelijk, wat is jullie mening?
I intend to be formidably armed
pi_86202204
Waarom lijkt jou dat aannemlijk?
  woensdag 8 september 2010 @ 13:37:40 #3
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86202290
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:35 schreef Thomas B. het volgende:
Waarom lijkt jou dat aannemlijk?
er komt warmte van dat waxinelichtje en ik heb ooit in de geschiedenisles gehoord dat mensen een kamer verwarmden met kaarsen, maar mijn natuurkundekennis is echt nihil, dus vandaar dat ik het hier vraag.
pi_86202292
Bedankt voor de tip.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:41:19 #5
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_86202408
gaat het om verwarmen of warm houden?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_86202463
Mijn tip: koop een fatsoenlijke auto. :P
  woensdag 8 september 2010 @ 13:43:18 #7
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86202472
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:41 schreef rulerofdeath het volgende:
gaat het om verwarmen of warm houden?
niet van die lastige vragen stellen , dat weet ik niet :P en mijn zus is al een evengrote noob op natuurkunde gebied als ik. Het was haar verteld toen ze een jaar of 2 / 3 (of langer) vaststonden in die sneeuwfile bij Limburg, daar moesten ze toen een hele nacht overnachten en dit kreeg ze later als tip.

Edit: het betrof deze file: http://www.elsevier.nl/we(...)adheid-en-sneeuw.htm

quote:
De 'avondspits' van vrijdag was pas rond 5.30 uur zaterdagochtend opgelost. Een woordvoerder van de ANWB zei 'zoiets nog nooit te hebben meegemaakt'.
pi_86202562
Met 1 waxinelichtje ga je het natuurlijk nooit een nacht uithouden en of er voldoende energie inzit om je auto warm te houden (opwarmen van een bevroren auto gaat je sowieso niet lukken) zou ik niet durven zeggen.
pi_86202590
Lijkt me lastig, als je auto helemaal luchtdicht zou zijn misschien wel, maar er ontsnapt altijd lucht (warmte) naar buiten
pi_86202642
als je er maar genoeg spiritus overheen gooit, dan werkt het vast fantastisch!
dus
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 8 september 2010 @ 13:48:38 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_86202657
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:43 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]
Het was haar verteld toen ze een jaar of 2 / 3 (of langer) vaststonden in die sneeuwfile bij Limburg
Je zus heeft 2 a 3 jaar vastgestaan in een file? :o !
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_86202949
Nee, kan niet. Een waxinelichtje geeft echt te weinig warmte af. Een auto is slecht geïsoleerd. Het staal straalt heel goed warmte uit en geleid ook goed. Je hebt meer aan een deken.
pi_86202960
Of een klein camping brandertje. Maar als je auto helemaal luchtdicht is dan wel voor een beetje lucht aanvoer.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_86203242
Ik krijg mijn huis in de winter ook altijd gerieflijk met 1 waxinelichtje.
shoarma is lekker
  woensdag 8 september 2010 @ 14:07:41 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86203406
Kewl, moet je dus gewoon zorgen dat je meerdere waxinelichtjes of een flinke kaars in de auto hebt ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86203472
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:07 schreef Sounddragon het volgende:
Kewl, moet je dus gewoon zorgen dat je meerdere waxinelichtjes of een flinke kaars in de auto hebt ^O^
Ja en dan eens nadenken over de hoeveelheid zuurstof in de auto. Dan zal je toch wel moeten ventileren. Bovendien warmt vochtige lucht minder goed op etc etc :)
dus
pi_86203490
Ik denk dat je verder komt met een goed dekentje.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  woensdag 8 september 2010 @ 14:11:01 #18
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86203511
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:48 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Je zus heeft 2 a 3 jaar vastgestaan in een file? :o !
was dat maar waar O-) _O-
pi_86203778
Als je dit doet ook het raam op een kiertje zetten in verband met zuurstof en CO2
pi_86204165
fleece deken,fleece trui,werkt super en heel wat veiliger.
pi_86204185
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:18 schreef its_me_ het volgende:
Als je dit doet ook het raam op een kiertje zetten in verband met zuurstof en CO2
Ik denk dat het wel meevalt, auto's zijn totaal niet luchtdicht.
  woensdag 8 september 2010 @ 16:33:01 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86208736
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:42 schreef TimMer1981 het volgende:
Mijn tip: koop een fatsoenlijke auto. :P
12uur in de file met -20 dan is je tank echt wel een keer leeg....

1 kaarsje helpt niet

15 kaarsjes en de temp stijgt 10 graden in een benz van 1969 (was toen -8)
in me vw bussje zonder kachel zet ik voor het rijden de mobile petrolium kachel 20min aan.
pi_86209336
Oke, de warmteopbrengst van een kaars is volgens de enige bron die ik kan vinden ongeveer 1 joule/seconde. (oftewel een watt)

(zie : http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071204211736AAY3mQn)

Een mens die stil op een stoel zit produceert ongeveer 90 joule/seconde, als je een beetje beweegt nog meer. Dat zijn waardes die worden gebruikt om te bepalen wat voor airco er nodig is in een gebouw etc. Kortom nee, 1 kaarsje gaat geen significant verschil maken, liever 1 passagier als 100 kaarsen.

Daarbij zijn temperatuurverliezen lineair met het temperatuurverschil, (bij 10 graden verschil verlies je iedere seconden dubbel zo veel joule als bij 5 graden verschil) Ook de wind die aan alle kanten langs je auto blaast speelt een rol dus de claim dat het met een klein kacheltje altijd lukt als het 'vriest' is ook onzin.
pi_86210373
Lijkt me niet echt slim, om de warmte binnen te houden zul je toch alle ramen dicht moeten laten. en t zuurstofgehalte neemt alleen maar af, terwijl de co2 waarde alsmaar stijgt. dan haal je die 12 uur in de file niet eens levend.
pi_86211289
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:20 schreef FreeAttitude het volgende:
Lijkt me niet echt slim, om de warmte binnen te houden zul je toch alle ramen dicht moeten laten. en t zuurstofgehalte neemt alleen maar af, terwijl de co2 waarde alsmaar stijgt. dan haal je die 12 uur in de file niet eens levend.
Gewoon gaan rennen tot je thuis bent, daar krijg je t ook warm van :P
dus
  woensdag 8 september 2010 @ 18:26:50 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86212413
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:20 schreef FreeAttitude het volgende:
een auto is geen onderzeeer
  woensdag 8 september 2010 @ 18:29:11 #27
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_86212489
Handig ja, met vuur spelen in een interieur dat uit plastic bestaat.
pi_86213739
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:55 schreef noutie het volgende:
Nee, kan niet. Een waxinelichtje geeft echt te weinig warmte af. Een auto is slecht geïsoleerd. Het staal straalt heel goed warmte uit en geleid ook goed. Je hebt meer aan een deken.
pi_86218537
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:33 schreef T42 het volgende:

[..]

12uur in de file met -20 dan is je tank echt wel een keer leeg....
Dan ben je gewoon gestoord, klaar. Helpt geen kaars ter wereld tegen.
  woensdag 8 september 2010 @ 20:51:21 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86218715
Je hebt meer aan een stel dekens.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86219806
quote:
Op woensdag 8 september 2010 18:29 schreef Nobu het volgende:
Handig ja, met vuur spelen in een interieur dat uit plastic bestaat.
^ Avec stupide

Ik zie in mijn auto's geen fatsoenlijke plek voor zo'n kaarsje.
Middenarmsteun gaat niet, ik ben breed genoeg om mijn mouwen te verbranden als ik er naast zit.
Op het dashboard gaat niet goed, vlak onder voorruit.
Op passagierstoel gaat niet goed, niet vlak, niet hard, en zeker niet hittevast.
Op de vloer gaat niet goed, voorin te dicht bij de voorstoel of onder het plastic dashboard, achterin te dicht bij de voorstoel of achterbank.
Op hoedenplank niet goed, vlak onder achterruit.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 8 september 2010 @ 22:11:08 #32
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86222635
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:47 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon gestoord, klaar. Helpt geen kaars ter wereld tegen.
hoezo gestoord? winter 2009/2010 was het toch redelijk zo... geen 12 uur maar wel -20 en uren in een file staan. leger deelde toen dekens uit.

dus dan kun je de aller beste/duurste bak hebben ook die kachel moet het een keer opgeven....
pi_86230577
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:11 schreef T42 het volgende:

[..]

hoezo gestoord? winter 2009/2010 was het toch redelijk zo... geen 12 uur maar wel -20 en uren in een file staan. leger deelde toen dekens uit.
Dat zeg ik dus: je bent gestoord als je met -20 en ernstige sneeuwval nog de weg op gaat. Ook voor je werk ja.
pi_86230958
Ik zou uitstappen en naar de dichtbijzijnste huis/boerderij lopen. Dan die auto maar achterlaten. Persoonlijk comfort gaat bij mij voor.

Wat je ook kan doen is ff met je vriend/vriendin op de achterbank kruipen ;) Heb je het zo warm.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
  donderdag 9 september 2010 @ 08:46:27 #35
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86231987
quote:
Op donderdag 9 september 2010 03:06 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus: je bent gestoord als je met -20 en ernstige sneeuwval nog de weg op gaat. Ook voor je werk ja.
er was geen sneeuw val alleen kou en een bevroren snelweg.
persoonlijk houd me dat niet tegen hoor ik ben erger gewend... (en ik heb niet eens een kachel in mijn auto's ;) )

maar een goeie winternacht in nederland is al -20..... dus jij werkt niet in de winter?

[ Bericht 6% gewijzigd door T42 op 09-09-2010 10:16:56 ]
pi_86232436
Als ik kaarsen aanheb in de slaapkamer merk je wel dat het aanmerkelijk warmer wordt dus op zich kan het in zo'n kleine ruimte in de auto best wel wat helpen maar verwacht geen sauna in de auto ofzo , het zal hoogstens iets minder koud worden dan zonder.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_86232587
Waarom zou de verwarming het niet meer doen van je auto? Dat lijkt mij nu eens de grote vraag...

Je moet gewoon zorgen dat je tijdig benzine in je tank gooit (als dat de juiste brandstof is natuurlijk...). dan heb je een prima verwarming bij je.

Persoonlijk houd ik er niet zo van om vanalles in de auto mee te nemen voor het geval dat. Dan moet ik een grote aanhanger achter de auto hangen en dan nog kan er iets onverwachts gebeuren waar ik mij niet op had voorbereid.

In Scandinavië, onbewoonde gebieden, midden in de winter... ja, dan is een deken meenemen wel aan te raden. Maar in fucking NL, waar nauwelijks een gebied is waar je om je heen kan kijken zonder de bewoonde wereld te zien en het ook zelden echt koud is... Kom op!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_86233382
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:55 schreef noutie het volgende:
idd,
naast het gevaar van openvuur.
maar dat zal met een waxine lichtje wel meevallen.

Beter leg je een goede dikke slaapzak in de auto. Heb je meer aan dan een waxine lichtje.
Een waxine lichtje produceert net genoeg warmte om je handen een beetje op te warmen, maar verder voel je er weinig van.
quote:
Op donderdag 9 september 2010 03:06 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Het is niet altijd te voorspellen hoeveel sneeuw er gaat vallen en of een weg dan dichtloopt.
Als je bij elke keer dat het risico er is niet komt opdagen op je werk zullen ze ook wel een keer een ander voor je zoeken.
  donderdag 9 september 2010 @ 10:15:06 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86233771
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:18 schreef DS4 het volgende:
Waarom zou de verwarming het niet meer doen van je auto? Dat lijkt mij nu eens de grote vraag...

Je moet gewoon zorgen dat je tijdig benzine in je tank gooit (als dat de juiste brandstof is natuurlijk...). dan heb je een prima verwarming bij je.

Persoonlijk houd ik er niet zo van om vanalles in de auto mee te nemen voor het geval dat. Dan moet ik een grote aanhanger achter de auto hangen en dan nog kan er iets onverwachts gebeuren waar ik mij niet op had voorbereid.

In Scandinavië, onbewoonde gebieden, midden in de winter... ja, dan is een deken meenemen wel aan te raden. Maar in fucking NL, waar nauwelijks een gebied is waar je om je heen kan kijken zonder de bewoonde wereld te zien en het ook zelden echt koud is... Kom op!
je tank is een keer leeg ;) niet metteen maar je zou er maar net staan met je 10/20%volle tank, omdat het koud was heb je niet getankt gister, omdat je dacht het wel te halen naar je werk. en daar sta je dan al 6 uur in een nood situatie.. tank leeg, geen dekentje, en bij de boerderij naast de weg zitten al 400 mensen binnen..

als je nu een uurtje vast staat heb je niks nodig nee ;) maar dit bovenstaande is afgelopen winter gebeurd in nederland.
of je zekering springt en de fan draait niet meer dan heb je ook geen kachel ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_86235481
Het lijkt me een nogal vreemde uitspraak; zo'n kaarsvlammetje geeft niet heel veel warmte af en zo'n auto moet dan wel heel erg goed geïsoleerd zijn wil het effect hebben zou ik zeggen.
pi_86237008
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:15 schreef T42 het volgende:

je tank is een keer leeg ;) niet metteen maar je zou er maar net staan met je 10/20%volle tank, omdat het koud was heb je niet getankt gister, omdat je dacht het wel te halen naar je werk. en daar sta je dan al 6 uur in een nood situatie.. tank leeg, geen dekentje, en bij de boerderij naast de weg zitten al 400 mensen binnen..
Mijn tip was dan ook om er voor te zorgen dat je WEL voldoende brandstof bij je hebt, in plaats van dat je een survival kit mee gaat slepen.

Overigens kan een auto best lang stationair draaien... Zelfs die van mij, die bepaald niet zuinig is, kan langdurig in de file staan zonder dat het naaldje in rap tempo naar beneden gaat.

quote:
als je nu een uurtje vast staat heb je niks nodig nee ;) maar dit bovenstaande is afgelopen winter gebeurd in nederland.
Afgelopen winter? Dat heb ik dan toch gemist... Het heeft veel gesneeuwd, maar ik kon overal komen. Duurde soms wat langer... maar goed, een beetje wind kan voor meer ellende zorgen. Zo heb ik mogen ervaren jaren geleden. En tankstations waren gewoon open en met de Bep heb je de dichtstbijzijnde zo gevonden.

quote:
of je zekering springt en de fan draait niet meer dan heb je ook geen kachel ;)
Kijk, reservezekeringen vind ik dan weer wel zinvol. Ook al heb ik ze nooit nodig...
  donderdag 9 september 2010 @ 13:24:09 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86239208
quote:
Op donderdag 9 september 2010 12:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn tip was dan ook om er voor te zorgen dat je WEL voldoende brandstof bij je hebt, in plaats van dat je een survival kit mee gaat slepen.

Overigens kan een auto best lang stationair draaien... Zelfs die van mij, die bepaald niet zuinig is, kan langdurig in de file staan zonder dat het naaldje in rap tempo naar beneden gaat.
[..]

Afgelopen winter? Dat heb ik dan toch gemist... Het heeft veel gesneeuwd, maar ik kon overal komen. Duurde soms wat langer... maar goed, een beetje wind kan voor meer ellende zorgen. Zo heb ik mogen ervaren jaren geleden. En tankstations waren gewoon open en met de Bep heb je de dichtstbijzijnde zo gevonden.
[..]

Kijk, reservezekeringen vind ik dan weer wel zinvol. Ook al heb ik ze nooit nodig...
quote:
Zo stond er door een spoedreparatie aan de A12 bij Beek op zaterdag 20 februari de hele nacht file.
quote:
1 februari 571 km file
De drukste spits in het afgelopen kwartaal was de ochtendspits van maandag 1 februari. Toen stond er door sneeuw en gladheid in totaal 571 kilometer file. De A6 tussen Lelystad en Emmeloord was in een ijsbaan veranderd, daar stond het verkeer urenlang stil. Deze spits staat op plaats tien in de lijst van drukste spitsen.
http://www.anwb.nl/verkee(...)eerste-kwartaal.html

meeste mensen weten niet eens waar de zekeringen verstopt zitten hoor... mensen weten laaste paarjaar helemaal niks meer van hun auto's heb ik het idee.

ik tuffel ook door heb ook oude wagens die er nog opgebouwd zijn ;) maar geen bep
pi_86239296
Als mensen niet weten waar de zekering zitten, moeten ze het instructieboekje maar pakken. En verder tijdig tanken, dan heb je dat waxinelichtje gewoon niet nodig.
  donderdag 9 september 2010 @ 14:11:05 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86240962
quote:
Op donderdag 9 september 2010 13:26 schreef DS4 het volgende:
Als mensen niet weten waar de zekering zitten, moeten ze het instructieboekje maar pakken. En verder tijdig tanken, dan heb je dat waxinelichtje gewoon niet nodig.
Behalve als je in the middle of nowhere staat en je motor geeft de geest terwijl het 20 below zero is buiten; zulke dingen zijn ook voor échte uiterste nood he ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86241071
Rijdt iedereen hier in een afgetrapte bak die op het punt staat om uit elkaar te vallen ofzo? :?

Gewoon regelmatig onderhoud en het moet wel heel gek lopen als jouw auto je in de kou laat staan.
  donderdag 9 september 2010 @ 14:22:08 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86241365
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:13 schreef DS4 het volgende:
Rijdt iedereen hier in een afgetrapte bak die op het punt staat om uit elkaar te vallen ofzo? :?

Gewoon regelmatig onderhoud en het moet wel heel gek lopen als jouw auto je in de kou laat staan.
Weet ík het ? :P volgens mij ging het over noodgevallen en dat het een prima low budget survivalmethode is, en niet over hoe klein/groot de kans was dat je het ooit gaat gebruiken.
Er kan altijd iets stuk gaan, óók aan jouw goed onderhouden bolide ;)
pi_86241494
wat een onzin, tuurlijk wordt het warmer, maar niet zodanig dat het weer op normale temp komt :) Gooi bovendien een kiertje open voor de zuurstof/co2 stroming - maar dat is ook dom, want dan ontsnapt alle 'warmte' -

succes :)
pi_86241596
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:25 schreef ThePianoMan het volgende:
wat een onzin, tuurlijk wordt het warmer, maar niet zodanig dat het weer op normale temp komt :) Gooi bovendien een kiertje open voor de zuurstof/co2 stroming - maar dat is ook dom, want dan ontsnapt alle 'warmte' -

succes :)
Warme lucht stijgt op.. dus gaatje onder in de auto :')
dus
pi_86241903
Een waxinelichtje heeft een vermogen van ongeveer 10-15 Watt. Een snelle schatting van de warmtelast van een auto die je 20 graden wilt verwarmen loopt in de kilowatts. Kortom, myth busted.
pi_86241975
.. ga scheten laten, is ook warmte.
pi_86242000
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:36 schreef ThePianoMan het volgende:
.. ga scheten laten, is ook warmte.
Vooral als je ze aansteekt! ^O^
pi_86242205
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:22 schreef Sounddragon het volgende:

Weet ík het ? :P volgens mij ging het over noodgevallen en dat het een prima low budget survivalmethode is, en niet over hoe klein/groot de kans was dat je het ooit gaat gebruiken.
Er kan altijd iets stuk gaan, óók aan jouw goed onderhouden bolide ;)
Stuk, ja, dat kan. Gelukkig heb ik fabrieksgarantie, dus dat wordt dan altijd weer netjes opgelost. Maar zodanig stuk dat de auto mij laat staan... ik heb het nog niet meegemaakt.

Waar het mij een beetje om gaat is dat je altijd jezelf moet afvragen of het wel zinnig is om er rekening mee te houden. De kans is zo klein dat ik het nodig zal hebben, dat als ik bij iedere kans die zo groot is iets mee wil nemen om mijzelf te kunnen redden ik werkelijk een vrachtwagen achter mij aan moet laten rijden. Nou is dat wel gezellig als je in the middle of nowhere vast komt te staan, maar erg zinnig vind ik het niet.

Nog afgezien dus van het feit dat dat waxinelichtje je niet gaat helpen. Neem dan een deken of slaapzak mee. Maar ook extra voedsel en drinken. En een kooktoestelletje. En een boek. En een zaklantaarn. En een hangel. En pijl en boog. En... vul in naar believen...
  donderdag 9 september 2010 @ 14:44:27 #54
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86242270
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:13 schreef DS4 het volgende:

een nieuwe bak kan ook niet stuk... zie die in de winter toch vaak genoeg stil staan met een anwb busje erbij...

accu kan ineens stuk gaan door de kou.

maar het ging hier over nood situaties's niet of je autro goed is of niet. (ging nu dus over het ergste je auto stopt er mee bij -20 in de middel of nergens)
pi_86242301
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Stuk, ja, dat kan. Gelukkig heb ik fabrieksgarantie, dus dat wordt dan altijd weer netjes opgelost. Maar zodanig stuk dat de auto mij laat staan... ik heb het nog niet meegemaakt.

Waar het mij een beetje om gaat is dat je altijd jezelf moet afvragen of het wel zinnig is om er rekening mee te houden. De kans is zo klein dat ik het nodig zal hebben, dat als ik bij iedere kans die zo groot is iets mee wil nemen om mijzelf te kunnen redden ik werkelijk een vrachtwagen achter mij aan moet laten rijden. Nou is dat wel gezellig als je in the middle of nowhere vast komt te staan, maar erg zinnig vind ik het niet.

Nog afgezien dus van het feit dat dat waxinelichtje je niet gaat helpen. Neem dan een deken of slaapzak mee. Maar ook extra voedsel en drinken. En een kooktoestelletje. En een boek. En een zaklantaarn. En een hangel. En pijl en boog. En... vul in naar believen...
Een ongeopend flesje water en een deken, dat zou je eigenlijk bij het reservewiel moeten gooien. Een kookstelletje en pijl-en-boog kun je in Nederland best een nachtje zonder.
  donderdag 9 september 2010 @ 14:46:39 #56
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86242356
quote:

[..]

waarom dan die nood pakketten voor thuis? :P

maar de basis dingen kun je meenemen: deken/ water en licht.
pi_86242599
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:44 schreef T42 het volgende:

een nieuwe bak kan ook niet stuk... zie die in de winter toch vaak genoeg stil staan met een anwb busje erbij...
Wat vaak ligt aan onkunde van de bezitter... Of het is een Renault, dat kan ook natuurlijk...

quote:
accu kan ineens stuk gaan door de kou.
Nee, je merkt het altijd wel als je accu achteruit gaat. Maar belangrijker: het komt niet voor dat je wel kan starten met de auto zonder probleem, maar dat onderweg de accu het ineens begeeft, met als gevolg dat het electrische systeem zo van slag raakt dat de auto niets meer doet... De motor blijft eigenlijk altijd wel lopen.

quote:
maar het ging hier over nood situaties's niet of je autro goed is of niet. (ging nu dus over het ergste je auto stopt er mee bij -20 in de middel of nergens)
Nogmaals: dan schiet je niet veel op met een waxinelichtje. Je hebt meer aan een deken/slaapzak en drinken... Want leuk hoor dat je het minder koud hebt, maar als je niets te drinken hebt, heb je ook een probleem.

Je voorbereiden op alles wat kan gebeuren kan gewoon niet. Ik weet niet hoe jij leeft... maar neem jij b.v. ook altijd een schone onderbroek mee, just in case?
pi_86242692
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:45 schreef KomtTijd... het volgende:

Een ongeopend flesje water en een deken, dat zou je eigenlijk bij het reservewiel moeten gooien. Een kookstelletje en pijl-en-boog kun je in Nederland best een nachtje zonder.
Drinken heb ik bij langere ritten altijd wel bij me. Deken... nee. Gewoon overdreven.
pi_86242777
quote:

[..]

Sensor in het common rail systeem die het begeeft is voldoende. Dan staat je leasediesel stil en mag die afgesleept worden. Dat heeft mij al eens een middag gekost.

Mijn eerste leasediesel stond na 2 maand stil met kortsluiting in een schakelaar. Hoofdzekering knalden er direct uit. Garantie is leuk, maar je komt er niet direct mee thuis :P

Het injectiesysteem van jouw auto zal ook gevoelig zijn voor kapotte sensoren.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_86242802
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:46 schreef T42 het volgende:

waarom dan die nood pakketten voor thuis? :P
Niet dat ik zo'n noodpakket heb, maar ik zie daar het probleem wat minder, daar ik ruimte zat heb en ik het niet mee hoef te slepen. Mijn huis presteert hetzelfde als er meer gewicht in zit, bij mijn auto is iedere kilo minder winst.

quote:
maar de basis dingen kun je meenemen: deken/ water en licht.
Het kan, maar echt zinvol acht ik het niet. Eigenlijk is een reservewiel al te zot voor woorden.

Risico's zijn er nu eenmaal. Gelukkig ook maar, want risico's zijn leuk en geven het leven kleur.
pi_86242812
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Drinken heb ik bij langere ritten altijd wel bij me. Deken... nee. Gewoon overdreven.
In de zomer niet nee, maar van de winter toen het ook zo sneeude, heb ik er toch maar even eentje achterin gegooid. De moeite is het niet.
pi_86242959
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:59 schreef KomtTijd... het volgende:

In de zomer niet nee, maar van de winter toen het ook zo sneeude, heb ik er toch maar even eentje achterin gegooid. De moeite is het niet.
Ik heb winterbanden en 4wd en verwacht dat ik daar mee thuis kan komen en lukt het mij niet, dan regel ik wel een oplossing...

Met wintersport heb ik wel eens langdurig vastgestaan in de kou. Geen centje pijn. Ik schrik er niet zo van eerlijk gezegd. En gaat jouw auto stuk in die file... dan is er altijd wel iemand bij wie je in de auto mag. Als er sprake is van dit soort omstandigheden zijn mensen iha buitengewoon bereid om een ander te helpen, zo is mijn ervaring.
pi_86243170
Het zal allicht beter werken dan geen waxinelichtje. Er is trouwens een verschil tussen van die sfeerlichtjes en echte theelichtjes. Die laatste zijn bedoeld om meer warmte af te geven.
  donderdag 9 september 2010 @ 15:34:09 #64
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86244062
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat vaak ligt aan onkunde van de bezitter... Of het is een Renault, dat kan ook natuurlijk...
[..]

Nee, je merkt het altijd wel als je accu achteruit gaat. Maar belangrijker: het komt niet voor dat je wel kan starten met de auto zonder probleem, maar dat onderweg de accu het ineens begeeft, met als gevolg dat het electrische systeem zo van slag raakt dat de auto niets meer doet... De motor blijft eigenlijk altijd wel lopen.
[..]

Nogmaals: dan schiet je niet veel op met een waxinelichtje. Je hebt meer aan een deken/slaapzak en drinken... Want leuk hoor dat je het minder koud hebt, maar als je niets te drinken hebt, heb je ook een probleem.

Je voorbereiden op alles wat kan gebeuren kan gewoon niet. Ik weet niet hoe jij leeft... maar neem jij b.v. ook altijd een schone onderbroek mee, just in case?
ik hoef nooit verder dan 15km
  donderdag 9 september 2010 @ 15:44:28 #65
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86244417
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet dat ik zo'n noodpakket heb, maar ik zie daar het probleem wat minder, daar ik ruimte zat heb en ik het niet mee hoef te slepen. Mijn huis presteert hetzelfde als er meer gewicht in zit, bij mijn auto is iedere kilo minder winst.
[..]

Het kan, maar echt zinvol acht ik het niet. Eigenlijk is een reservewiel al te zot voor woorden.

Risico's zijn er nu eenmaal. Gelukkig ook maar, want risico's zijn leuk en geven het leven kleur.
dus je hebt een 4x4 zonder gereedschap? :') zonder band en zonder zaklamp... want 4kg is te veel gewicht, waarom rij je zo'n ding??
ow je bent zo'n typische ANWB-lid zeker ;)

dan heb ik vele kleurrijkere auto's, geen anwb, geen kachel, geen goeie accu's, net apk, oud, versleten en ik sta nooit stil (op een keer niet starten na maar das effe slingeren)
heb wel een fles water, dekentje, gereedschap, fles olie en een zaklamp bij.

quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb winterbanden en 4wd en verwacht dat ik daar mee thuis kan komen en lukt het mij niet, dan regel ik wel een oplossing...

Met wintersport heb ik wel eens langdurig vastgestaan in de kou. Geen centje pijn. Ik schrik er niet zo van eerlijk gezegd. En gaat jouw auto stuk in die file... dan is er altijd wel iemand bij wie je in de auto mag. Als er sprake is van dit soort omstandigheden zijn mensen iha buitengewoon bereid om een ander te helpen, zo is mijn ervaring.
op wintersport kun je dat weten maar als je nu naar je werk rijd en er gebeurd iets bijv 11sept ?
kans is klein en ik hou er ook geen rekening mee maar het kan toch ;)
pi_86247167
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:58 schreef PeeJay1980 het volgende:

Het injectiesysteem van jouw auto zal ook gevoelig zijn voor kapotte sensoren.
Ik krijg dat een waarschuwing dat er sensoren zijn die niet meer perfect werken en in het ergste geval gaat de auto in noodloop. Dat is wel kut overigens, heb ik nog maar iets van 330 pk...
pi_86247206
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:34 schreef T42 het volgende:

ik hoef nooit verder dan 15km
Dan moet je goede wandelschoenen meenemen ipv een waxinelichtje! ;)
pi_86247420
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:44 schreef T42 het volgende:

dus je hebt een 4x4 zonder gereedschap? :') zonder band en zonder zaklamp... want 4kg is te veel gewicht, waarom rij je zo'n ding??
ow je bent zo'n typische ANWB-lid zeker ;)
Mijn 911 heeft 4wd... ;)

quote:
dan heb ik vele kleurrijkere auto's,
Nee, niet echt...

quote:
geen anwb,
Ik heb wel ANWB, maar niet nodig, want Porsche Assistance.

quote:
geen kachel,
Maar wel verwarming. Werkt waarschijnlijk net zo kut als in een oude elfer, maar toch, je hebt verwarming.

quote:
geen goeie accu's,
Dat is dan een beetje dom.

quote:
net apk, oud, versleten
Ik hou mijn auto liever tip-top.

quote:
en ik sta nooit stil
Ja, kunst. Als je maar 15 km rijdt kun je files vermijden... ;)

quote:
heb wel een fles water, dekentje, gereedschap, fles olie en een zaklamp bij.
[quote]

Olie heb ik dan weer wel bij me.... gereedschap ook. Zaklampje ook trouwens en drinken meestal ook. Deken niet.

[quote]
op wintersport kun je dat weten maar als je nu naar je werk rijd en er gebeurd iets bijv 11sept ?
kans is klein en ik hou er ook geen rekening mee maar het kan toch ;)
Ik heb al eerder gezegd: met dat soort dingen kun je niet allemaal rekening houden.
pi_86258526
In de winter kan je beter niet met minder dan een halve tank benzine rijden, tenzij je echt dicht bij huis blijft. De auto gebruikt wel meer om al die benzine mee te dragen, maar strand je in het verkeer, dan kan je iig nog uren je motor laten lopen om warm te blijven.

Het is de bekende stroomstoringstip: om te voorkomen dat bij een langdurige stroomstoring je huis te koud wordt bloempotten op het gasfornuis zetten. In huizen waar geen gas is helpt het om waxinelichtjes aan te steken en daarna er een bloempot over te zetten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86258786
Ik heb het ook wel eens gehoord, en ik denk dat het best kan. Er zit heel veel energie in een kaars, houdt je hand er maar eens boven. Bovendien als de lucht in de auto koud is, is het makkelijker het een paar graden op te warmen.

Overigens is het in NL dikke vette bullshit. En dekens ook. Jezus. Je kan ALTIJD je auto nog UREN laten lopen op de benzine / diesel die je hebt.. en als dat op is kruip je maar in de auto naast je. Want je staat in Nederland nooit alleen in een sneeuwstorm vast.
pi_86259303
Een beetje de berichtgeving in de gaten houden voorkomt ook veel ellende. Het weer slaat nooit zomaar ineens om. Op een goede werkplek regelen de collegae in goed onderling overleg wie 'het licht uitdoet'. Wie naar verwachting in de langste file komt mag het eerste weg, ik woon het dichtste bij, dus ik neem mijn verantwoordelijkheid en maak het werk af. Die overuren neem ik dan weer in de zomer op als het mooi weer is.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86259898
Echte mannen zijn eigen baas.
pi_86259983
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:54 schreef ouderejongere het volgende:
In de winter kan je beter niet met minder dan een halve tank benzine rijden, tenzij je echt dicht bij huis blijft. De auto gebruikt wel meer om al die benzine mee te dragen, maar strand je in het verkeer, dan kan je iig nog uren je motor laten lopen om warm te blijven.

Het is de bekende stroomstoringstip: om te voorkomen dat bij een langdurige stroomstoring je huis te koud wordt bloempotten op het gasfornuis zetten. In huizen waar geen gas is helpt het om waxinelichtjes aan te steken en daarna er een bloempot over te zetten.
Stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 0,6l/uur, laten we zeggen bij extreem weer (licht laten branden om motor meer te laten werken, en dus warmer wordt!) 1l/uur, dus zelfs als je nog 15 liter in de tank hebt (1/3 bij mij) kan je nog langer stil blijven staan dan goed voor je is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 9 september 2010 @ 22:20:58 #74
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86259987
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn 911 heeft 4wd... ;)
[..]

Nee, niet echt...
[..]

Ik heb wel ANWB, maar niet nodig, want Porsche Assistance.
[..]

Maar wel verwarming. Werkt waarschijnlijk net zo kut als in een oude elfer, maar toch, je hebt verwarming.
[..]

Dat is dan een beetje dom.
[..]

Ik hou mijn auto liever tip-top.
[..]

Ja, kunst. Als je maar 15 km rijdt kun je files vermijden... ;)
[..]

Ik heb al eerder gezegd: met dat soort dingen kun je niet allemaal rekening houden.
geen verwarming en geen kachel, zit er niet meer in.
accu heb ik niet nodig om te rijden namelijk. kan hem aan slingeren (heb trouwens vandaag eens een accu gezocht op de sloop zo kan ik nu me 8track weer gebruiken)
zit een porsche type4 motor in ;) 2.0/ 70pk
wat ik perjaar in al mijn auto;s steek aan verzekering daar tank jij 1x van ;)
onderhoud hebben ze net echt nodig, revisie bestaat uit een stiek en een paperclip.
en me gereedschap is vooral gebruikt door andere die onderweg met pech staan.
op boeren weggetjes staan geen files alleen koeien.

dus wie rijd er met meer spanning onderweg? :P je mag wel keertje meerijden hoor ;)
owjah gordels zitten er bij de meeste ook niet in :{w

[ Bericht 10% gewijzigd door T42 op 09-09-2010 22:35:58 ]
  donderdag 9 september 2010 @ 22:46:01 #75
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_86260933
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:03 schreef aarsschimmel het volgende:
Ik krijg mijn huis in de winter ook altijd gerieflijk met 1 waxinelichtje.
Jij woont in een keukenkastje?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_86261561
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:20 schreef T42 het volgende:

dus wie rijd er met meer spanning onderweg? :P je mag wel keertje meerijden hoor ;)
Ook jij bent welkom om spanning te voelen...

Let ook even op vanaf 1:30, waar ik het gras op word geduwd, de auto een stukje dwars gaat en de vangrail op een haar na mist. Genoeg spanning voor je?
  donderdag 9 september 2010 @ 23:34:49 #77
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86262534
quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Let ook even op vanaf 1:30, waar ik het gras op word geduwd, de auto een stukje dwars gaat en de vangrail op een haar na mist. Genoeg spanning voor je?
pfff _O-
neej dit veel meer, skip naar 1:48 waar je nog gewoon kan gaan wandelen
pi_86262922
In de jaren 70 reden ze met snelheden die ik op de parkeerplaats nog haal...

Overigens zijn dat wel geinige filmpjes.
pi_86264843
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:59 schreef Oksel het volgende:
Ik heb het ook wel eens gehoord, en ik denk dat het best kan. Er zit heel veel energie in een kaars, houdt je hand er maar eens boven. Bovendien als de lucht in de auto koud is, is het makkelijker het een paar graden op te warmen.
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Een waxinelichtje heeft een vermogen van ongeveer 10-15 Watt. Een snelle schatting van de warmtelast van een auto die je 20 graden wilt verwarmen loopt in de kilowatts. Kortom, myth busted.
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:10:05 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86269936
quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:46 schreef DS4 het volgende:
In de jaren 70 reden ze met snelheden die ik op de parkeerplaats nog haal...

Overigens zijn dat wel geinige filmpjes.
2 wielen in de lucht is ook geen probleem ~O>
pi_86270176
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik krijg dat een waarschuwing dat er sensoren zijn die niet meer perfect werken en in het ergste geval gaat de auto in noodloop. Dat is wel kut overigens, heb ik nog maar iets van 330 pk...
En hoeveel als je brandstofpomp er mee kapt? :P

quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Buitenom inhalen met een goede kans dat de bestuurder van de andere auto je niet ziet of verwacht. Op een motorfiets doe je zo'n grap maar 1x.

Waarom zoveel windgeruis trouwens? Heb je de ramen open?

Maar eens een rondje mee als bijrijder vind ik niet verkeerd :)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:25:53 #82
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86270365
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:18 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

[..]

of de turbo klapt :P
pi_86272770
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:10 schreef T42 het volgende:

2 wielen in de lucht is ook geen probleem ~O>
Ik kom op meerdere plaatsen vol los van de grond op de Nordschleife... :*
pi_86273108
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:18 schreef PeeJay1980 het volgende:

Wat is het ongeveer? Een halve?

Maar goed, ik kan dan ook beter met een helm op gaan rijden...

quote:
Buitenom inhalen met een goede kans dat de bestuurder van de andere auto je niet ziet of verwacht. Op een motorfiets doe je zo'n grap maar 1x.
Ik zat er vol naast en op de Ring moet je nu eenmaal volgens de verkeersregels inhalen. Indien het een klapper was geworden had die eigenaar van die GT3RS heel wat uit te leggen aan zijn verzekering.

Het probleem was waarschijnlijk dat hij teveel bezig was met het volgen en niet op anderen heeft gelet.

(overigens, ik zoek het niet op, je ziet ook dat ik later de Mini pas inhaal op het moment dat ik zeker ben dat hij mij gezien heeft en bij motoren ben ik helemaal voorzichtig, want ik heb liever geen doden op mijn geweten, ook als het strikt genomen niet mijn schuld is... maar op de Ring kan het gewoon ook een keer fout gaan)

quote:
Waarom zoveel windgeruis trouwens? Heb je de ramen open?
Nee, maar op hoge snelheid, zeker met volle downforce, hoor je het wel waaien...

quote:
Maar eens een rondje mee als bijrijder vind ik niet verkeerd :)
Ben je wel eens op de Ring?
pi_86273112
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 11:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik kom op meerdere plaatsen vol los van de grond op de Nordschleife... :*
Pflantzgarten, vlak voor je rechtsaf moet ook neem ik aan? :P
pi_86273196
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:25 schreef T42 het volgende:

of de turbo klapt :P
Ik heb er twee...

Overigens: aldus de dealer zijn deze motoren supersterk. Ze hebben daar nog nooit een 996 turboblok gezien die naar zijn grootje was.

Op zich niet zo gek, het is het GT1 blok, waarmee Le Mans is gewonnen. Oersterk.
pi_86273255
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:01 schreef DS4 het volgende:

Ik zat er vol naast en op de Ring moet je nu eenmaal volgens de verkeersregels inhalen. Indien het een klapper was geworden had die eigenaar van die GT3RS heel wat uit te leggen aan zijn verzekering.

Het probleem was waarschijnlijk dat hij teveel bezig was met het volgen en niet op anderen heeft gelet.

Goede kans inderdaad, als je zo op je voorligger gefocust bent.

quote:
(overigens, ik zoek het niet op, je ziet ook dat ik later de Mini pas inhaal op het moment dat ik zeker ben dat hij mij gezien heeft en bij motoren ben ik helemaal voorzichtig, want ik heb liever geen doden op mijn geweten, ook als het strikt genomen niet mijn schuld is... maar op de Ring kan het gewoon ook een keer fout gaan)
Klopt, dat dacht ik al, want het rijgedrag van de Mini duidde niet op dat hij echt doorhad dat je hem voorbij wilde.

quote:
Nee, maar op hoge snelheid, zeker met volle downforce, hoor je het wel waaien...
Okay, want met open kitcars en een camera klinkt het soms ook zo namelijk ;)

quote:
Ben je wel eens op de Ring?
Ik heb geen speeltjes meer die zich voor de Ring lenen, dus nee. Helaas ;(

quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb er twee...

Overigens: aldus de dealer zijn deze motoren supersterk. Ze hebben daar nog nooit een 996 turboblok gezien die naar zijn grootje was.

Op zich niet zo gek, het is het GT1 blok, waarmee Le Mans is gewonnen. Oersterk.
Zo'n vermoeden had ik al. Ik zou ook eerder verwachten dat als er 1 stil komt te staan, dat het iets 'simpels' is als een brandstofpomp of een elektrisch probleem.

[ Bericht 8% gewijzigd door PeeJay1980 op 10-09-2010 12:56:02 ]
pi_86273357
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:01 schreef PeeJay1980 het volgende:

Pflantzgarten, vlak voor je rechtsaf moet ook neem ik aan? :P
Net voor flugplatz als ik vol ga (doe ik niet meer, als daar iemand geklapt is knal je er vol in), richting Karussel (vanaf de bocht thv Steilstrecke), Pflantzgarten I inderdaad, maar ook linksaf naar beneden begin Pflantzgarten II kom ik net iets los.

Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen overigens, want het is natuurlijk killing voor je auto.
pi_86273417
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:05 schreef PeeJay1980 het volgende:

Ik heb geen speeltjes meer die zich voor de Ring lenen, dus nee. Helaas ;(
Je kan tegenwoordig veel huren overigens...

Maar goed, mocht je in de toekomst nog een keer gaan: pm en als ik er ben rij je gewoon een paar rondjes mee.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:31:32 #90
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86276014
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb er twee...

boxer blok hé ;) en al zijn ze stuk dan kun je er nog 5 jaar mee rijden. (jah ervaring)
pi_86277793
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Net voor flugplatz als ik vol ga (doe ik niet meer, als daar iemand geklapt is knal je er vol in), richting Karussel (vanaf de bocht thv Steilstrecke), Pflantzgarten I inderdaad, maar ook linksaf naar beneden begin Pflantzgarten II kom ik net iets los.

Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen overigens, want het is natuurlijk killing voor je auto.
Die sprongen zijn echt een aanslag op je wagen inderdaad.

quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je kan tegenwoordig veel huren overigens...

Maar goed, mocht je in de toekomst nog een keer gaan: pm en als ik er ben rij je gewoon een paar rondjes mee.
Zal ik doen :)
pi_86318040
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Een kaars heeft meer vemogen, ik kom vermogens tegen tussen de 40 en 60 Watt, maar we gaan maar even van 40 uit. Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur. In totaal zal het waxinelichtje dus 14400 seconden x 40 watt = 576000 Joule, is 576 kJoule warmte afgeven.
Op deze site heb ik gevonden dat voor 1 kuub lucht 10 graden opwarmen 11,96 kJoule nodig is.
Als je er dan vanuit gaat dat het passagiersgedeelte een ruimte is van 3x1,70x1,30 = 6,63, dus zeg 7 kuub inhoud. En je wil het 20 graden verwarmen, dan heb je dus 168 kJoule nodig.
Onze kaars geeft in totaal 576 kJoule af. Natuurlijk heb je nog warmteverlies, maar van de andere kant geeft een mens in rust ongeveer 100 Watt aan warmte af dus dat komt er nog eens bij. Ik zou zeggen, het is plausibel.

Myth niet busted dus.
pi_86381087
quote:
Het was haar verteld toen ze een jaar of 2 / 3 (of langer) vaststonden in die sneeuwfile bij Limburg, daar moesten ze toen een hele nacht overnachten en dit kreeg ze later als tip.
Ze stond 2/3 tot 3 jaar in de file? Ik denk dat je in de war bent met een sneeuwfile in Rusland of zo, hier in Limburg heb je dat niet :P
  maandag 13 september 2010 @ 14:25:13 #94
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86381434
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:44 schreef T42 het volgende:
gaat inderdaad over een noodsituatie, zie het voorbeeld dat ik gaf over die file toen in limburg een paar jaar terug. Dan kan je een nieuwe auto hebben, maar in een file met -20 graden en veel wind.

nadat ik dat gehoord heb stap ik wel altijd met jas aan in de auto, dat deed ik eerst niet, liep ik gewoon in tshirt ofzo naar de auto en ging rijden, ook al vroor het buiten. Verwarming aan en klaar dacht ik , maarja, wat als hij kapot gaat...

quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:45 schreef KomtTijd... het volgende:
ik heb 4 flesjes water al bij het reserverwiel liggen, ik stop er vanavond een deken bij, toch ruimte zat. Ik vind het wel een goede tip, je hebt het vast nooit nodig, maar je zal maar een keer pech hebben. Ik bedenk me nu trouwens ook dat ik er een paraplu bij stop, ik loop er elke keer tegenaan dat ik hem nodig heb, maar vergeten ben.

Waar een topic al niet goed voor kan zijn :P

quote:
Op zaterdag 11 september 2010 17:38 schreef Roolio het volgende:
Myth niet busted dus.
Hartelijk dank, duidelijk antwoord _O_

Verder zie ik leuke filmpjes hier, zie zo snel de link met mijn vraag niet, maar ze waren aangenaam om naar te kijken :D

[ Bericht 20% gewijzigd door kahlanamnell op 13-09-2010 14:30:15 ]
  maandag 13 september 2010 @ 14:59:08 #95
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86382542
Er zit natuurlijk ook nog een psychologisch effect aan een kaars het geeft licht, en zeker van dichtbij geeft het warmte, in een windstille auto kun je er toch goed je handen aan opwarmen.

Een waxinelichtje kun je natuurlijk ook opeten, ze zijn gemaakt van stearinezuur. Uiteindelijk is dat veel effectiever om warmte in je lichaam te krijgen.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 13 september 2010 @ 15:56:35 #96
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_86384626
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:59 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
ze zijn gemaakt van stearinezuur. Uiteindelijk is dat veel effectiever om warmte in je lichaam te krijgen.
mijn dochter had toevallig dit weekeinde een waxinelichtje in haar mond gestopt om op te eten _O-
  maandag 13 september 2010 @ 16:00:09 #97
96981 DragonFire
Ik wil alleen maar zwemmen
pi_86384780
In Nederland is dit toch nooit noodzakelijk. Zelfs al zou de gehele snelweg ondergesneeuwt zijn en kan je met de auto geen kant op dan alsnog ben je binnen 15 minuten lopen wel bij een huis.
Even voor de duidelijkheid Fok! is geen datingsite!
  maandag 13 september 2010 @ 16:44:40 #98
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86386528
quote:
Op maandag 13 september 2010 16:00 schreef DragonFire het volgende:
In Nederland is dit toch nooit noodzakelijk. Zelfs al zou de gehele snelweg ondergesneeuwt zijn en kan je met de auto geen kant op dan alsnog ben je binnen 15 minuten lopen wel bij een huis.
Als de sneeuw tot +50 cm is ben je niet binnen 15 minuten bij een huis. als je een ongeluk hebt gehad in de sneeuw, wat niet ondenkbaar is, lukt dat ook niet zo goed.

In NL valt het allemaal wel mee, inderdaad, maar een beetje ramp/ oorlog en je komt weer in die situaties terecht..
pi_86388429
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:56 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

mijn dochter had toevallig dit weekeinde een waxinelichtje in haar mond gestopt om op te eten _O-
Ze maken ze niet voor niets in allerlei geuren en smaken.
pi_86389280
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:56 schreef kahlanamnell het volgende:

Zal ze het wel koud gehad hebben...
  maandag 13 september 2010 @ 18:17:46 #101
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86389694
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:33 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ze maken ze niet voor niets in allerlei geuren en smaken.
Dan ruik je lekker bij de crematie?
pi_86390658
quote:

[..]

Een kaars heeft meer vemogen, ik kom vermogens tegen tussen de 40 en 60 Watt, maar we gaan maar even van 40 uit. Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur. In totaal zal het waxinelichtje dus 14400 seconden x 40 watt = 576000 Joule, is 576 kJoule warmte afgeven.
Op deze site heb ik gevonden dat voor 1 kuub lucht 10 graden opwarmen 11,96 kJoule nodig is.
Als je er dan vanuit gaat dat het passagiersgedeelte een ruimte is van 3x1,70x1,30 = 6,63, dus zeg 7 kuub inhoud. En je wil het 20 graden verwarmen, dan heb je dus 168 kJoule nodig.
Onze kaars geeft in totaal 576 kJoule af. Natuurlijk heb je nog warmteverlies, maar van de andere kant geeft een mens in rust ongeveer 100 Watt aan warmte af dus dat komt er nog eens bij. Ik zou zeggen, het is plausibel.

Myth niet busted dus.
Natuurlijk is er warmteverlies? Er is gigantisch warmteverlies. Een auto bestaat volledig uit staal en enkel glas. Misschien zit er in de deuren en het dak nog een heel klein beetje isolatie, maar voor de rest vliegt de warmte gewoon naar buiten alsof het niets is.

Als er continue 4000-40=3960 watt aan warmte verdwijnt, mag jij met je mooie warmtecapaciteitsberekeningen uitrekenen hoe lang het duurt voordat het vriest in je auto.
pi_86391806
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Natuurlijk is er warmteverlies? Er is gigantisch warmteverlies. Een auto bestaat volledig uit staal en enkel glas. Misschien zit er in de deuren en het dak nog een heel klein beetje isolatie, maar voor de rest vliegt de warmte gewoon naar buiten alsof het niets is.

Als er continue 4000-40=3960 watt aan warmte verdwijnt, mag jij met je mooie warmtecapaciteitsberekeningen uitrekenen hoe lang het duurt voordat het vriest in je auto.
Jij denkt dat je met een 2000 Watt kachel je auto niet warm krijgt? Kom nou op zeg :')
En denk je niet dat tegenwoordig auto's steeds beter geïsoleerd worden? Anders werkt de airo of de kachel toch helemaal niet man. Bovendien als je echt ingesneeuwd zit, zorgt de sneeuw nog voor wat extra isolatie.

Edit: Zoek eens op 12v car heater, die dingen zijn 120-180 watt, en die kunnen je auto sowieso opwarmen/warm houden. Dus jijzelf (100W) plus kaars (40W) moet het ook wel lukken zou je zeggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Roolio op 13-09-2010 19:26:46 ]
  maandag 13 september 2010 @ 20:07:30 #104
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_86394033
Er was ooit eens in PTA een topic "handig om in de auto te hebben liggen". Het meest bruikbare voorwerp is een rol vuilniszakken. Als je ooit eens onder je auto moet kijken op een vies terrein ga je op een vuilniszak liggen. Je kan er een regenjas van maken en als het echt koud is kan je jezelf er ook in de auto mee inpakken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 13 september 2010 @ 20:48:27 #105
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86396157
Als je raam kapot is kun je met een beetje plakband je raam maken!

Vuilniszakken zijn altijd erg handig bij improvisatie momenten! *O*
pi_86420716
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef Roolio het volgende:

[..]

Jij denkt dat je met een 2000 Watt kachel je auto niet warm krijgt? Kom nou op zeg :')
En denk je niet dat tegenwoordig auto's steeds beter geïsoleerd worden? Anders werkt de airo of de kachel toch helemaal niet man. Bovendien als je echt ingesneeuwd zit, zorgt de sneeuw nog voor wat extra isolatie.

Edit: Zoek eens op 12v car heater, die dingen zijn 120-180 watt, en die kunnen je auto sowieso opwarmen/warm houden. Dus jijzelf (100W) plus kaars (40W) moet het ook wel lukken zou je zeggen.
Die 12volt Carheaters werken ook niet. met 180 watt krijg je een auto niet warm in de winter. Je kunt eens gaan zoeken, maar ze krijgen ook bijna alleen maar slechte reviews. Verwarmen op een accu werkt niet. De accu is leeg voordat je het warm hebt.

Het enige dat werkt is een kacheltje voor in de auto op 220 volt. Aangezien er geen stopcontact naast de snelweg ligt, kan je het idee dat je de auto warm kan houden maar beter vergeten. Probeer jezelf warm te houden --> dekentje :s) .
  dinsdag 14 september 2010 @ 14:33:35 #107
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86421551
die 180 watt is nog steeds wel lekkerder dan zonder kachel, je moet deze alleen vlak bij je zetten om het warm te hebben.
pi_86421721
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:10 schreef noutie het volgende:

[..]

Die 12volt Carheaters werken ook niet. met 180 watt krijg je een auto niet warm in de winter. Je kunt eens gaan zoeken, maar ze krijgen ook bijna alleen maar slechte reviews. Verwarmen op een accu werkt niet. De accu is leeg voordat je het warm hebt.

Het enige dat werkt is een kacheltje voor in de auto op 220 volt. Aangezien er geen stopcontact naast de snelweg ligt, kan je het idee dat je de auto warm kan houden maar beter vergeten. Probeer jezelf warm te houden --> dekentje :s) .
Dat het zo lang duurt dat je accu leeg is voordat je auto warm is betekent dus wel dat je je auto wel kan verwarmen met 180 Watt. En kennelijk ook dat dat maar niet veel boven het warmteverlies van je auto ligt.
pi_86422146
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:38 schreef Roolio het volgende:

[..]

Dat het zo lang duurt dat je accu leeg is voordat je auto warm is betekent dus wel dat je je auto wel kan verwarmen met 180 Watt. En kennelijk ook dat dat maar niet veel boven het warmteverlies van je auto ligt.
Dat staat er niet. Er staat dat je auto NIET warm wordt met 180 watt. En dat je accu WEL leeg raakt.
pi_86422619
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat staat er niet. Er staat dat je auto NIET warm wordt met 180 watt. En dat je accu WEL leeg raakt.
quote:
De accu is leeg voordat je het warm hebt.
Het kan dus wel volgens die user, hij verwarmt wel, maar het duurt te lang voor je het echt warm hebt. Dan is de accu dus al leeg.
pi_86424551
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:01 schreef Roolio het volgende:

[..]

[..]

Het kan dus wel volgens die user, hij verwarmt wel, maar het duurt te lang voor je het echt warm hebt. Dan is de accu dus al leeg.
Ja als je écht héééééél graag wil dat het zou kunnen, dan kun je dat misschíén tussen de regels zien staan ja :|W

180 watt gaat je auto max. een graad of 1-2 warmer maken.
En zou het maximaal een uur of 3 volhouden op een auto-accu. Of een uur als je de accu nog een keer wilt kunnen gebruiken. Of een half uur als je ook nog wilt kunnen starten.
pi_86425161
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:47 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja als je écht héééééél graag wil dat het zou kunnen, dan kun je dat misschíén tussen de regels zien staan ja :|W

180 watt gaat je auto max. een graad of 1-2 warmer maken.
En zou het maximaal een uur of 3 volhouden op een auto-accu. Of een uur als je de accu nog een keer wilt kunnen gebruiken. Of een half uur als je ook nog wilt kunnen starten.
Nou dan hebben we in ieder geval jouw belachelijke 3960 watt warmteverlies onkracht, die ligt dus in ieder geval <180 Watt. Dus een waxinelichtje kan sowieso wel handig zijn om je auto warm te houden. Om te zien of het ook de auto echt kan verwarmen zou je het moeten testen, en het verschilt natuurlijk ook per type.
pi_86430595
quote:

[..]

Myth niet busted dus.
Aanmerkelijk meer dan wat ik gevonden had (1 watt), maar alsnog heb je meer aan een passagier.

Een auto is klein, hoe kleiner een doosje is hoe ongunstiger de verhouding volume/wandoppervlakte wordt. Voor een auto van 7 kuub (voor het simpel rekenen een blok van 3.5x2x1) zit je aan 7+7+2+2+3,5+3,5= 25 vierkante meter..) Dat is dus een verhouding van 7/25 = 0.28. Een blok van 10x10x10 heeft een volume van 1000 kuub en een wand oppervlakte van 600 vierkante meter (1000/600 = 1.66)

25 vierkante meter klinkt toch wel als erg veel, dus laten we zeggen 20, waarvan 16 metaal en 4 glas.

Warmteoverdachtscoefficient staal 50 watt per vierkante meter per graad temperatuurverschil, voor glas 0,9 watt per vierkante meter per graad.

als je 10 graden verschil wilt houden met buiten zul je constant even veel warmte moeten toevoegen als er wordt overgedragen aan de omgeving.

staal: 50 watt * 16 m^2 * 10 graden = 8000
glas: 0.9 watt * 4 m^2 * 10 graden = 36

Nou is dat leuk en aardig, maar een auto is natuurlijk wel iets beter geisoleerd als kaal plaatstaal (hoewel het 1 grote koudebrug is) en die waardes zijn natuurlijk niet bekend. Zonder isolatie heb je 800 watt nodig om het 1 graad warmer te houden (nouja.. 700 voor de eerste graad verschil want je bent er zelf ook nog) De isolatie zal een verschil maken, misschien wel een factor 10.. maar dan zit je alsnog in een orde van grootte die niet in de buurt ligt van een kaars.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:05:57 #114
308657 kahlanamnell
Knowledge is a weapon
pi_87115401
he, mijn topic leeft nog steeds :D

dus feitelijk kunnen we stellen dat een waxine lichtje wel de warmte wat kan vasthouden, maar de auto niet kan verwarmen?
  zondag 3 oktober 2010 @ 11:33:27 #115
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_87126845
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:05 schreef kahlanamnell het volgende:
he, mijn topic leeft nog steeds :D

dus feitelijk kunnen we stellen dat een waxine lichtje wel de warmte wat kan vasthouden, maar de auto niet kan verwarmen?
Er kleeft een nare bijsmaak aan waxinelichtjes, niemand durft meer te posten. :X
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')