abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88499487
Mijn klas vorige week was hels.. Morgen een stukje warenwet uitleggen aan vmbo-t3. Heb 15 verpakkingen mee en zij mogen uitpluizen welke dingen er allemaal op een verpakking staan. Wel in relatie met wat de overheid graag zou willen. Ik wacht vol spanning af hoe het morgen gaat.
  dinsdag 9 november 2010 @ 08:04:07 #277
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88503949
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 22:05 schreef ShadyLane het volgende:
...en als je dan zo'n jaar of tien ervaring hebt, en in je klassen loopt het eigenlijk altijd wel aardig, de ene keer beter dan de andere, maar altijd wel op z'n minst acceptabel, dan is het gezeik nog niet over, want je hebt ook nog collega's. Ik mag morgen WEER komen opdraven bij de directie over 'n kwestie waarvan ik dacht dat ie eind vorig schooljaar dan toch echt voor eens en voor altijd afgehandeld was. M'n klassen zijn momenteel de plek om 'n beetje bij te komen van het gezeik :o.
Dat gezeur met die ene collega weer? :o.

Ik begin ook een beetje een bepaalde routine te ontwikkelen, maar ik ben wel bekaf tegenwoordig. Het kost veel meer energie om de leerlingen bij de les te houden dan ze een beetje te laten gaan (zoals ik eerst deed: onder het mom van 'zelf maar weten dan!')
Niet meer actief op Fok!
pi_88526089
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 08:04 schreef Viking84 het volgende:
Dat gezeur met die ene collega weer? :o.
Uiteraard! En ik voelde me er gisteren echt rot bij, want ik dacht eind vorig schooljaar dat het was afgesloten en nu blijkt ie afgelopen vrijdag dus toch weer naar de directie te zijn gestapt (dat weet ik alleen omdat de directie me dat verteld heeft, want aan hem merk ik niks. Hij doet alleraardigst.)

Maar vandaag gaat het 'n stuk beter, want nadat ik het gezanik twee jaar lang discreet voor me heb gehouden, alleen stoom afgeblazen bij vrienden in de kroeg, collega's nooit iets heb verteld, maar intussen wel na alle verwijten aan mezelf begon te twijfelen, ben ik het nu uit pure pissigheid aan diverse collega's gaan vertellen. Ik moet zeggen, het doet best goed om van alle kanten te horen te krijgen "ik zou precies zo hebben gereageerd als jij" en "naar voor je, ik zou hier ook gillend gek van worden".
pi_88530725
Oh heel goed dat je dat doet, SL. Kun je ook de moed verzamelen om die collega aan te spreken op z'n rare gedrag (achter je rug om naar de directie stappen..)? Ik vind dat zelf erg moeilijk trouwens, collega's aanspreken op gedrag. Misschien zou het wel goed zijn, of niet??

Mijn collega from hell heeft zich tijdens de studiedagen behoorlijk misdragen en ik ben erg blij dat een paar andere zeer gerespecteerde collega's nu ook hebben gezien hoe erg hij kan zijn. Zij hebben hem zelfs heel persoonlijk aangesproken. En zelfs toen bleef hij zijn gelijk volhouden... Het rare is dat hij ook nog eens als coach gaat werken bij een lerarenopleiding en hij wil ook daarmee verder. Terwijl hij dus juist laat zien hoe je je vooral niet hoort te gedragen. Heel bizar!
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_88537739
Haha, ja, die van ons heeft zich opgegeven als beschikbaar om 'n stagiaire te begeleiden. Je zal als onschuldige stagiaire terechtkomen in het wespennest dat onze sectie momenteel is :o

[edit]Om het probleem in algemene, niet herkenbare termen te beschrijven: nadat ie 'n paar jaar erg moeilijk is geweest in de omgang leek het me verstandig ons contact voortaan 'strictly business' te houden. Maar dat wil hij niet, want sectiegenoten is meer dan gewone collega's. Hij "wil niet met me omgaan als met een willekeurige collega van een ander vak". Ik wil wel met hem omgaan als met een willekeurige collega van een ander vak en vooral niet meer meer dan dat. Ziedaar het probleem in 'n notendop.[/edit]

Er gaat nu 'n meneer ingeschakeld worden die 'spelregels' met ons gaat opstellen. Kinderachtig, maar ik vind het prima, want ik verwacht dat die zullen inhouden dat we zakelijk met elkaar omgaan, vriendelijk hallo zeggen, alleen werkzaken met elkaar bespreken, kort en bondig, en that's it. Da's nu net wat ik al 'n hele tijd voor elkaar probeer te krijgen.

Oh, en of ik 'm moet aanspreken, daar ben ik nog niet over uit. Ik vind zijn actie wel kinderachtig, maar eigenlijk doet ie precies wat ik wil: mij niet meer lastigvallen met persoonlijk geklaag. Dus wie ben ik om daar iets van te zeggen? Dat ie in plaats daarvan dan maar linea recta naar de directie gaat is jammer, maar alla. Het is niet eens zozeer dat ie achter m'n rug om ging waar ik van baal, maar het feit dat ie een kwestie die afgesloten leek blijft oprakelen.

[ Bericht 28% gewijzigd door ShadyLane op 10-11-2010 15:53:25 ]
pi_88668239
IK ben geschokt hoeveel tweets kids tegenwoordig op twitter zetten, hoeveel tijdens schooltijd/lessen maar ook wat er over docenten allemaal wordt getweet...pffff, ik heb er gisteren in een tussenuur eens in verdiept maar het is een hele eigen wereld :)
pi_88670452
Ik zag het toevallig laatst 'n keer tijdens een les in het computerlokaal (op 'n grote monitor is het makkelijker dingen opvangen dan op 'n minimobieltje), dat was gelukkig 'n vriendelijke tweet (dat er tijdens het vorige lesuur 'n collega had getrakteerd). Ik heb, toen ik n.a.v. een of ander salarisplan eens zocht op 'leraren', ook de meest botte dingen voorbij zien komen over collega's van allerlei scholen overal in het land. Sindsdien huldig ik het standpunt "ik wil het allemaal niet weten" :).
  zaterdag 13 november 2010 @ 15:58:05 #283
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88672902
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Haha, ja, die van ons heeft zich opgegeven als beschikbaar om 'n stagiaire te begeleiden. Je zal als onschuldige stagiaire terechtkomen in het wespennest dat onze sectie momenteel is :o
Ja, dat soort figuren komt altijd op plekken waar je ze net níet wil hebben. Die hebben geen plank voor hun hoofd, maar een complete boekenkast met een encyclopedie er in. Ik las donderdag een artikel dat slechte docenten ontslagen zouden kunnen worden. Moeten ze zeker gaan doen, met dat soort lui.

quote:
IK ben geschokt hoeveel tweets kids tegenwoordig op twitter zetten, hoeveel tijdens schooltijd/lessen maar ook wat er over docenten allemaal wordt getweet...
Dat heeft een vogelvlucht genomen door smartphones. Op mijn school is het twitteren niet zo'n hype, maar ik merk wel dat leerlingen vaak tijdens de les op msn/hyves zitten. Dan lees je bijvoorbeeld: "Zit nu bij Duits, val haast in slaap" / "Pff.. nog 4 uur". Het verschil is: vroeger zeiden leerlingen dat tegen elkaar in de pauzes, nu gaat dat via internet - en dus voor iedereen mee te lezen.

Wat doe je er tegen? Moeilijk... Sowieso lopen de meeste collega's hopeloos achter wat betreft internet. De Stentor heeft een artikel hierover.

[ Bericht 7% gewijzigd door Baba-O-Riley op 14-11-2010 15:21:13 (link toegevoegd) ]
.
pi_88703633
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat soort figuren komt altijd op plekken waar je ze net níet wil hebben. Die hebben geen plank voor hun hoofd, maar een complete boekenkast met een encyclopedie er in. Ik las donderdag een artikel dat slechte docenten ontslagen zouden kunnen worden. Moeten ze zeker gaan doen, met dat soort lui.
Oh, maar bij ons gaat het niet om een slecht docent. Leerlingen leren genoeg bij hem, examencijfers zijn prima, leerlingen vinden zijn lessen leuk of in elk geval acceptabel. Niks aan 't handje op dat gebied.

Dat van dat ontslaan van slechte docenten is yet another voorbeeld van stoere spierballentaal zonder inhoud van het nieuwe kabinet. Scholen hebben nl. allang de mogelijkheid docenten te ontslaan bij aanhoudend wanfunctioneren. Het gebeurt te weinig, dat klopt, maar zo'n Elias moet niet doen alsof de mogelijkheid nog niet bestond en hij, visionair als hij is, 'm gaat scheppen.

Sowieso vond ik die vertoning bij Pauw & Witteman maar negatief. Geen woord over het aantrekken van goeie nieuwe docenten. Alleen over het ontslaan van slechte. Maar als 'n school geen geschikte sollicitanten krijgt zullen ze nu eenmaal toch 'n minder geschikte moeten aannemen: je moet als schoolleider toch wat.
  zondag 14 november 2010 @ 16:40:24 #285
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88703748
Ik vind het heel goed dat telefoons afgepakt worden als ze gebruikt worden tijdens de les. Helemaal nergens voor nodig om tijdens de les met je telefoon te klooien. Als je een klok ophangt in de klas, is het ook niet nodig om tijdens de les op je mobiel te kijken hoe laat het is.

Het liefst zou ik zien dat op mijn school de mobieltjes aan het begin van de les ingeleverd worden bij de docent. Dan heb je er ook geen werk van, tijdens de les.

Muziek luisteren mag trouwens wel bij mij, mits anderen er geen last van hebben en mits je niet zozeer in je muziek opgaat dat het je afleidt bij je werk. Alleen leerlingen die duidelijk beter werken met muziek op en minder snel afgeleid worden, mogen het dus :).
Niet meer actief op Fok!
  zondag 14 november 2010 @ 16:58:41 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88704355
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 16:36 schreef ShadyLane het volgende:
Oh, maar bij ons gaat het niet om een slecht docent. Leerlingen leren genoeg bij hem, examencijfers zijn prima, leerlingen vinden zijn lessen leuk of in elk geval acceptabel. Niks aan 't handje op dat gebied.
Oh okee.. :)

quote:
Op zondag 14 november 2010 16:40 schreef Viking84 het volgende:Ik vind het heel goed dat telefoons afgepakt worden als ze gebruikt worden tijdens de les.
Persoonlijk heb ik het niet zo op afpakken van (dure) spullen, zoals telefoons. Ik zeg dat ze hun telefoon weg moeten doen. 9,5 van de 10 keer gebeurt dat dan ook. Die ene keer dat iemand er mee blijft spelen, leg ik hem op mijn bureau. "Ik zal er wel even op passen".

quote:
Helemaal nergens voor nodig om tijdens de les met je telefoon te klooien. Als je een klok ophangt in de klas, is het ook niet nodig om tijdens de les op je mobiel te kijken hoe laat het is.
Inderdaad. Ik vertel soms wel eens dat "toen ik zo oud als jullie was" ( :'( ) je nog helemaal geen mobiele telefoons had, laat staan supersonische modellen met internet en magnetron. Dan zie je de monden openvallen.. :D Misschien is 't een gewoonte van de leerlingen geworden: kijken op je mobiel hoe laat het is, als vervanger van de horloge (die ik overigens steeds minder zie)

quote:
Het liefst zou ik zien dat op mijn school de mobieltjes aan het begin van de les ingeleverd worden bij de docent. Dan heb je er ook geen werk van, tijdens de les.
Kun je dat niet voorstellen aan je team(leider)?

quote:
Muziek luisteren mag trouwens wel bij mij, mits anderen er geen last van hebben en mits je niet zozeer in je muziek opgaat dat het je afleidt bij je werk.
Werkt inderdaad best goed, ja. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 14-11-2010 17:35:07 ]
.
  zondag 14 november 2010 @ 17:05:26 #287
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88704524
Ik zie idd ook helemaal geen horloges, nu je het zegt. En ik vind het ook niet erg als je een keertje tijdens de les op je mobiel kijkt hoe laat het is, maar ik wil niet dat je dat 3 keer doet ofzo.

En ik pak idd ook niet zo snel af, hoor: 1 keer waarschuwen is meestal voldoende.

quote:
Kun je dat niet voorstellen aan je team(leider)?
Komt vast nog wel een keer :). Ze zijn wel bezig met steeds verdergaande maatregelen iig :).
Niet meer actief op Fok!
pi_88725334
Morgen moeten bij ons de rapportcijfers zijn ingevoerd (vandaar dat ik tot zojuist heb zitten nakijken ;) ). Nou werken wij met Magister en bij elke leerling moeten ook g-tjes, v-tjes of o-tjes worden ingevuld (goed, voldoende, onvoldoende) voor inzet en capaciteit. De praktijk is dat iedereen standaard overal v-tjes invult en daarna bij de leerlingen die daarvan afwijken het juiste lettertje gaat invullen. Dat laatste wil ik graag doen, maar waarom niet gewoon dat eerste overslaan? "Als er niks staat is het een v" moet toch begrijpelijk zijn lijkt me (dat vonden ze vorig jaar niet, want het zou immers ook kunnen dat er niets staat omdat iemand het gewoon niet heeft ingevuld. Ik ga dit jaar dus maar even mailen "als er in mijn geval niets staat is het een v".) Ik vind de bezigheid "driehonderd keer op de v-knop drukken" ZO stompzinnig :D.
pi_88733762
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:12 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zag het toevallig laatst 'n keer tijdens een les in het computerlokaal (op 'n grote monitor is het makkelijker dingen opvangen dan op 'n minimobieltje), dat was gelukkig 'n vriendelijke tweet (dat er tijdens het vorige lesuur 'n collega had getrakteerd). Ik heb, toen ik n.a.v. een of ander salarisplan eens zocht op 'leraren', ook de meest botte dingen voorbij zien komen over collega's van allerlei scholen overal in het land. Sindsdien huldig ik het standpunt "ik wil het allemaal niet weten" :).
Een collega van mij leest soms wat mee met de tweets van mentorleerlingen. Ze hebben ze verder niet afgeschermd. Zo is men erachter gekomen dat er spiekbriefjes gemaakt waren voor SE's Latijn en Duits. Meteen controle op alle woordenboeken en zes leerlingen betrapt en verwijderd, met als gevolg een 1,0 voor het SE.

En nog staan de tweets open en bloot voor iedereen te lezen 8)7 wat een sufferds.
pi_88747081
...bij ons hebben ze wat geroken en alle tweets geblokkeerd. Maar de directie is er nu mee bezig...voel me net een klokkenluider, maar als je las wat er op stond kan dat ook niet door de beugel ;)
  maandag 15 november 2010 @ 19:09:11 #291
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88748851
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:21 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Een collega van mij leest soms wat mee met de tweets van mentorleerlingen. Ze hebben ze verder niet afgeschermd. Zo is men erachter gekomen dat er spiekbriefjes gemaakt waren voor SE's Latijn en Duits. Meteen controle op alle woordenboeken en zes leerlingen betrapt en verwijderd, met als gevolg een 1,0 voor het SE.

En nog staan de tweets open en bloot voor iedereen te lezen 8)7 wat een sufferds.
Heftig!

En wij controleren standaard de woordenboeken bij een schoolexamen :). En dat is ook goed te doen natuurlijk, op onze school ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_88766106
zo, vandaag een dikke 6 uur aan mn portfolio gewerkt. dikke poep. nog twee keer zo bikkelen en alles is af (moet nog wel wat lesverslagen enzo).

Supertoffe literatuurles voorbereid (vind ik zelf :@ ) voor morgen, dan krijg ik lesbezoek van de nieuwe docentencommissie (die adviseren over een vaste aanstelling). t is de teamleider havo, daar zijn ze een beetje bang voor, dus wie weet helpt t voor de orde :P of ze gaan me zitten testen, dan zal ik mn les wel niet helemaal afkrijgen (en hebben ze pech want dan kunnen ze niet meer in de les aan hun opdracht werken)

ik ga ze eerst zelf laten nadenken over het wereldbeeld van de auteur van een aantal citaten (een blinde oefening dus)met denken - delen - uitwisselen.
daarna de theorie van het modernisme in de literatuur er (versimpeld) bijhalen, en ook ze laten komen met voorbeelden uit hun andere vakken (voorkennis activeren ftw).
daarna reflecteren: nu je de theorie kent, verandert dan je idee over het wereldbeeld van de auteur?
bruggetje met het korte verhaal mb.v. cartoons van de auteur (pessimistisch beeld van huwelijk en vrouwen)
daarna met dit alles in het achterhoofd het verhaal lezen.

en als ze t dan alsnog saai vinden nou ja, dan weet ik t ook niet meer.
Kwak
pi_88816217
Er heerst bij ons momenteel een ware buikgriepepidemie: zes tot acht zieken per klas :o Wel lekker rustig lesgeven zo :P
  woensdag 17 november 2010 @ 13:19:05 #294
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88817024
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 12:55 schreef ShadyLane het volgende:
Er heerst bij ons momenteel een ware buikgriepepidemie: zes tot acht zieken per klas :o Wel lekker rustig lesgeven zo :P
:o Als dat bij mij op school gebeurt heb ik geen klas meer over :').
Niet meer actief op Fok!
pi_88848239
Hoera, ik heb eindelijk een begeleider! Het team dat ik wilde, de docent die ik wilde.. nu gaan we zonder teveel tussenkomst van directie en dergelijke samen zorgen dat ik mijn stage ga halen. Man, wat is het toch lekker om een gelijkgestemde te vinden binnen een organisatie :)
pi_88869059
Na 1,5 jaar (en reeds al een vast contract) komt morgen de conrector eens kijken in mijn lessen als voorbereiding voor mijn functioneringsgesprek :P Ik ben benieuwd
  donderdag 18 november 2010 @ 19:59:31 #297
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88875468
Ik krijg morgen ook lesbezoek :). Het laatste uur op vrijdag, dat is een beetje jammer :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_88878164
...laatste uur op vrijdag; ik ook :)
  donderdag 18 november 2010 @ 21:00:48 #299
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88878330
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:57 schreef Hippos het volgende:
...laatste uur op vrijdag; ik ook :)
Ik laat ze dan altijd een beetje begaan, omdat het het laatste uur is enzo, maar dat doe ik morgen dus maar niet :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_88879102
Nou, ik begin met een procestoets (5 minuten toets) waardoor de klas automatisch rustig is en begint. Daarna opgaven nakijken (idem) zodat ik hopelijk wat rust kan brengen. Ik ben benieuwd, stiekem toch wel een beetje eng. Ook al is iedereen al dik 1,5 jaar tevreden met me...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')