Is vaker gebeurd. Wilma 2005 b.v.quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:52 schreef Burnie88 het volgende:
NHC verwacht dat de storm verdwenen zal zijn voor 36% volgende week dinsdag. Dus het wordt spannend. Ik kan me trouwens niet herinneren dat een storm noordwaarts over de Golf heentrok.
bron: accuweatherquote:Different Scenarios with Matthew into next Week
There are still different scenarios with Matthew into early next week.
One scenario is that Matthew stalls over Central America and gets torn apart into a remnant low due to friction while being over land.
Another scenario is that Matthew could still turn to the north and head in Florida's direction. Whether it does or not, more tropical moisture will be pulled toward the East late this weekend into next week.
Other tropical disturbances will move into the Caribbean through next week, and these could strengthen and become named tropical systems.
It seems most likely that a disturbance that follows Matthew will be the one that ends up heading farther north toward Cuba and Florida next week.
Zie de OP. Gilbert met ook een heel smal oog.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:01 schreef meteo-online het volgende:
Mmmm naar Florida, toch nog niet zo'n gek bericht van vanmiddagAls Matthew een pinhole eye krijgt (dit is een zeer smal oog en een indicator voor extreme intensivering.) net zoals Karl en niet te vergeten Wilma in 2005 dan kan het nog best een flinke orkaan worden die in een dag cq 1.5 dag uit kan groeien tot major hurricane
Als fok goes Japanese, kunnen we ook fok goes HurricaneChase?quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zullen we een chase houden met zijn allen?
Prima idee voor volgend jaarquote:Op vrijdag 24 september 2010 22:51 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als fok goes Japanese, kunnen we ook fok goes HurricaneChase?
quote:Tropische storm komt aan in Centaal-Amerika
AMSTERDAM – Tropische Storm Matthew is vrijdagmiddag (lokale tijd) aan land gekomen in het oosten van Nicaragua. De storm zal naar verwachting voor overstromingen en aardverschuivingen zorgen in Nicaragua, Honduras, Belize en Guatemala.
Dat melden het Amerikaanse Hurricane Centre en AccuWeather.
In Honduras, Guatemala en Belize wordt zo’n tien tot twintig centimeter regen verwacht in korte tijd. Lokaal kan zelfs meer dan dertig centimeter neerslag vallen. Later zal de storm het binnenland van Guatemala intrekken.
Aardverschuivingen
Naast eventuele overstromingen kan Matthew ook zorgen voor aardverschuivingen die volgens Amerikaanse bronnen ‘levensgevaarlijk’ kunnen zijn. Er worden bovendien windsnelheden van zo’n honderd kilometer per uur verwacht.
Nicaragua heeft in verband met de tropische storm meer dan 10.000 mensen geëvacueerd. Honduras heeft preventief de staat van paraatheid uitgeroepen en heeft tevens mensen geëvacueerd uit een aantal kustplaatsjes.
Later in of zelfs na het weekend zal de storm Mexico bereiken. Dan is de kracht echter al behoorlijk afgenomen.
bron
quote:Zeven doden door overstromingen in Venezuela
Bij overstromingen in de Venezolaanse hoofdstad Caracas zijn zeven mensen om het leven gekomen. Dat hebben de hulpdiensten laten weten. Het noodweer is het gevolg van de tropische orkaan Matthew die onder meer gepaard gaat met stortregens.
Matthew ging vrijdag aan land in Centraal-Amerika. De storm gaat gepaard met een stevige wind, maar vooral met hevige regen. Het gebied heeft de voobije maanden al met overstromingen moeten afrekenen, na een van de ergste regenseizoenen in zestig jaar. Daarbij vielen zo'n 300 doden
quote:Orkaan Julia brak een rij aan orkaan-records
Orkaan Julia blijkt gezorgd tehebben voor tal van records voor wat betreft orkanen op Atlantische Oceaan. Orkaan Julia was het tiende tropische lagedruksysteem in de Atlantische Oceaan in 2010 dat een naam kreeg vanwege het bereiken van de orkaanstatus. Het systeem is ontstaan in de buurt van de Kaapverdische eilanden voor de Afrikaanse westkust aan het begin van week 37 en nam explosief in kracht toe in de nacht van woensdag 15 september en wel tot een categorie 4 orkaan met windsnelheden van 220 km/uur.
Later bleek dat Julia daarmee meerdere records voor tropische cyclonen in de Atlantische Oceaan had veroorzaakt o.a. tesamen met de in de buurt liggende gelijktijdige orkaan Igor, die meer naar het westen lag.
Record 1: Julia is een categorie 4 orkaan die het verst oostelijk op de Oceaan geregistreerd werd en aldus het dichtst bij Europa.
Record 2: Met Julia's opwaardering naar categorie 4 orkaan is 2010 het jaar waarin het vroegst een 4e categorie 4 orkaan is ontstaan.
Record 3: met het bereiken van die categorie 4 was er het 4e systeem met die kracht ontstaan binnen slechts 20 dagen. Het vorige record, van 24 dagen, was van 1999.
Mogelijk niet eerder gebeurd: Julia en Karl werden categorie 4 op hetzelfde moment. Alleen in 1926 zou dit ook gebeurd zijn, dat op de Atlantische Oceaan twee categorie 4-systemen tegelijk ontstonden. (maar in die tijd was het meer fingerspitzgefühl die vaststelling: er waren geen satellieten, boeien en orkaanjachtvliegtuigen met dropsondes. De exacte datum en tijd voor een bepaalde status was veel minder goed bekend dan tegenwoordig).
http://www.wunderground.c(...)t.html?entrynum=1633quote:Forecast for the rest of the tropics
Most of the models continue to predict that by Wednesday, the remnants of Matthew, and/or a piece of a tropical disturbance over the Eastern Pacific off the coast of Guatemala, will evolve into a huge and very wet low pressure system that will start spinning over Central America and the Western Caribbean. NHC has been referring to this expected storm as a "monsoon low", and these sorts of storms are very dangerous for Central America and the Western Caribbean, even if they do not develop into a tropical storm. In October 2007, a similar monsoon low I dubbed "the sleeping giant" spent a week spinning over the region, dumping very heavy rains over all of Central America and the countries bordering the Western Caribbean. Rains from this system triggered flooding that killed 45 people in Haiti, damaged thousands of homes in Cuba, and caused havoc in Guatemala, El Salvador, Belize, Mexico, Jamaica, the Cayman Islands, and the Bahamas. A similar type of storm is likely to develop on Wednesday and Thursday, and most of Central America and the nations surrounding the Western Caribbean can expect to see dangerous flooding rains develop this week in association with this giant low. Most of the models also predict that this big low will eventually develop into a tropical storm or hurricane that would be drawn northwards over Cuba late in the week, and threaten the Bahamas, Florida, or the U.S. Gulf of Mexico coast. This is an exceptionally difficult system to forecast correctly, and the models have been coming up with some pretty unusual solutions as to what might happen. We'll just have to wait and see what unfolds over the next few days.
Ik kan maar 1 orkaan ontdekken die Nederland ooit heeft aangedaan.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het is toch maar even in de gaten houden wat het allemaal gaat doen.
Hopelijk veel live streams en weergegevensalleen dat zien we helaas niet zo vaak
![]()
Als hier een orkaan komt dan zou ik 10.000den bezoekers trekken over de hele wereld![]()
25 januari 1990, windkracht 11, 158 km/h, IJmuiden/Schiphol kan ik me nog wel herinnerenquote:Op zaterdag 25 september 2010 20:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik kan maar 1 orkaan ontdekken die Nederland ooit heeft aangedaan.
Windkracht 9 dan waai je hier al bijna van de dijk. Ik kan me niet voorstellen hoe hard een kracht 12 is.
Beruchte storm was dat. Er werd toen een gigantisch gat geslagen in de watertoren van Harlingen. Dakpannen vlogen in het rond toen.quote:Op zondag 26 september 2010 00:32 schreef Co_OL het volgende:
[..]
25 januari 1990, windkracht 11, 158 km/h, IJmuiden/Schiphol kan ik me nog wel herinneren
Dat zijn dus niet de resten van Matthew?quote:Op zondag 26 september 2010 18:57 schreef aloa het volgende:
Dit moet Nicole gaan worden.
Nu nog 10%
[ afbeelding ]
Daar leek het vorige week wel op, maar als het goed is wordt dit Nicole.quote:Op maandag 27 september 2010 09:09 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat zijn dus niet de resten van Matthew?
Die gaat straks snel tot een orkaan ontwikkelen.quote:Op zondag 26 september 2010 18:57 schreef aloa het volgende:
Dit moet Nicole gaan worden.
Nu nog 10%
[ afbeelding ]
Als ik het goed bekijk zit het gras(mat) er nog niet zolang in. Gras wat al een jaartje zit zou gaan scheuren.quote:Op maandag 27 september 2010 22:27 schreef aloa het volgende:
Foto van de schade door Igor in New Foundland
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |