abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86140395
Verder spreekt niet iedereen in deze wereld Engels, zeker niet in de Latijnse wereld of buiten Europa.

Maar goed, het Nederlands is altijd een soort handicappie geweest als cultuurtaal dat nog net lucht kan happen in het hoogwater waarin het zich bevindt.
pi_86140854
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:42 schreef Sakit-Gede het volgende:

Geld aan verdienen? Leg eens uit. Volgens mij kosten buitenlandse studenten alleen maar geld.
http://www.volkskrant.nl/(...)e_student?source=rss

De rest mag je zelf Googlen.
pi_86141255
Dat het lezen, spreken en schrijven van het Nederlands bevordert moet worden staat natuurlijk als een paal boven water. Of een artikeltje in de GW dat gaat bewerkstelligen betwijfel ik. Het kabinet kan beter geld investeren in het (basis)onderwijs en cursussen die analfabetisme tegengaan.

Op deze manier is het puur een symbolische maatregel. Bovendien, gaat iemand mij het straks verbieden om in mijn vadertaal te praten op straat? Ik dacht het niet.
pi_86141335
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:32 schreef Danielion het volgende:

[..]

Nummer 1 baseer ik op een artikel dat ik las over de verengelsing, in het Belgische blad Knack. De hoofdreden waarom men opleidingen in het Engels geeft is om internationale topstudenten en docenten aan te trekken, maar gewoonlijk zijn de beste studenten én docenten Nederlandskundig. Verder is het zo dat door die kunstmatige verengelsing die haar ware doel mist (nl. 'kosmopolitisme' verwezenlijken) er de uitgebreide jargons die het Nederlands doorheen de eeuwen heeft opgebouwd mee verloren gaan. Dit laatste is nefast wanneer dat zich doortrekt tot de secundaire leerstof.
De kennis van de eigen moedertaal zal er voor de generatie die volgen steeds minder op worden, desondanks wordt er ook geen verfijnd Engels gehanteerd. Men hanteert tout court geen jargon meer als gevolg.
Ik denk dat de lamlendigheid uit een decadentie als deze, de kwaliteit van het onderwijs ook ondermijnt.
De hoofdreden m.i. is om aansluiting te vinden in het internationale onderzoek. Deel van die aansluiting is wel inderdaad dat buitenlandse studenten in Nederland deels kunnen studeren voor hun master danwel promotie, maar ook dat Nederlandse studenten in het buitenland uit de voeten komen. En dat geeft zeker voordelen.
Verder mist het Nederlands al behoorlijk wat vakjargon, en wordt het meestal gewoon letterlijk vertaald uit het Engelse jargon als het dan toch eens nodig is. Wat niet gek is, Nederland is nu eenmaal niet overal toonaangevend. Verder zet ik grote vraagtekens bij het gebruik van vakjargon op dit niveau in het secundair onderwijs. Als het op gegeven moment toch op een of andere manier zo basaal wordt dat dat ervan komt, wordt er op dat moment wel een term bedacht.
De kennis van de eigen moedertaal is in het geding, dat is zeker waar, maar ik vind het bizar dat jij en blijkbaar degenen die dat artikel schreven dit durven te correleren met het gebruik van Engels in hoger onderwijs. Ik wil zelfs zover gaan dat juist die groep studenten juist eerder wel goed Nederlands kunnen. Ook is het vreemd dat je het hebt over 'verfijnd' Engels: dat is niet boeiend. Het gaat erom of je internationaal kunt communiceren met je mede-onderzoekers, ofwel dat je het engelse jargon onder de knie hebt.

Als je verfijnd Engels wilt spreken in de zin van alledaagse communicatie ga je in een Engelstalig gebied wonen. Hier woon je in Nederland en spreek je doorgaans Nederlands, zoals die door de meerderheid wordt gesproken. Als die meerderheid niet meer om kan gaan met d/t regels en werkwoordsvormen moet je de schuld niet gaan zoeken in engelstalig hoger onderwijs, waar nota bene te verwachten is dat je je eigen taal allang machtig bent, wat normaal dus ook zo is.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_86141352
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:37 schreef Sakit-Gede het volgende:

[..]

Als je een Engelstalige opleiding in Nederland hebt waarbij de enige verbinding met Nederland is dat het fysiek op Nederlands grondgebied plaatsvind, maar verder inhoudelijk helemaal niets met Nederland te maken heeft dan kun je je toch wel afvragen of dat zo nuttig voor ons land.
Wat een kortzichtigheid. Als je een (technische) studie doet en alle leidende studieboeken en al het leidend onderzoek is in het Engels (bijvoorbeeld omdat dit uit de VS komt), zie ik niet in waarom je een studie niet in het Engels zou doen. Voor het publiceren van wetenschappelijke artikelen wel zo handig.

Kijk, als je op de PABO zit is het wat anders...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2010 21:02:39 ]
pi_86141883
Het stimuleren van dialecten, alhoewel het totaal geen praktisch nut heeft, is nuttiger dan deze voorgestelde grondwetswijziging. Behalve als het een verkapt verbod op het Fries is... Dan is het een prachtig initiatief!

Al opent die soort onzin misschien wel al die mongolen die denken dat het stoer is om onze pure taal te bevuilen met barbaarse vieze Engelse woorden.

Misschien moeten we alle films - verplicht - laten inspreken door Nederlandse stemacteurs. Dat zou lollig zijn. x'D
“An interesting thing is a good thing.”
pi_86142005
Nederlanders zijn door het perfiede Albion belet om een wereldmacht te worden, en het Nederlands werd gedoemd om een kleine taal te blijven. Verder waren Afrikaners boerenkinkels die dachten dat hun dialect een aparte taal moest worden, door eeuwenlange inteelt. Spijtig (Quebecois en Braziliaans verschil(l)(d)en minstens evenveel van hun Europese evenknie).
  FOK!fotograaf maandag 6 september 2010 @ 22:03:18 #133
73911 ultra_ivo
pi_86144803
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En wat is er mis mee om dat te waarborgen middels een verankering in de grondwet? Nederland bestaat toch, het is toch een bestuurlijke eenheid, dan is het toch niet gek dat er één taal is die overheid spreekt? Dat hebben zoveel landen vastgelegd in hun grondwet.
Wat het probleem is is dat een van de autochtone talen dan helemaal verankerd wordt als superieur aan de anderen. Dat is het probleempunt. er zijn zat Europese landen waar men dat geprobeerd heeft, de staatstaal aan iedereen op te dringen. En zo ongeveer alle landen die dit probeerden zijn daarvan teruggekomen. Sterker nog, juist in landen waar in de jaren '50 en '60 een sterke onderdrukking van de regionale talen plaatsvond (ik noem maar eens Spanje en Frankrijk) zijn deze talen politiek sterker dan ooit en m.n. in Spanje onderdeel van een sterke regionalistische beweging.
Als een dergelijk artikel in de Grondwet ingevoerd wordt, zeker als er geen vermelding gemaakt wordt van de streektalen, doet de Nederlandse regering iets dat een jaar of 50 geleden in was maar nu al lang weer uit.
pi_86157508
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:03 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Wat het probleem is is dat een van de autochtone talen dan helemaal verankerd wordt als superieur aan de anderen. Dat is het probleempunt.
Dat maak jij er maar van. Ik denk niet dat het met superieur te maken heeft, maar met gemeenschappelijk. Juist omdat je één officiele taal hebt waarin de overheid communiceert, en elke Nederlander die taal krijgt aangeboden, kun je daarnaast de taal lekker aan de Nederlanders overlaten. Je helpt juist meertaligheid door één gemeenschappelijk taal. Dat is ook vaak het succes van talen als Engels en Frans in voormalig koloniën, maar ook Swahili in grote delen van Afrika of het Mandarijn in China geloof ik: Al die plaatselijke talen en dialecten blijven bestaan omdat iedereen die dat spreekt tweetalig is, en dus ook kan communiceren met mensen van iets meer dan 20 km uit de buurt.

Je schept ten aanzien van de overheid orde in de chaos, waardoor de chaos geen probleem is waar de overheid iets mee zou moeten of willen. Dat het feitelijk geen chaos is doet daar niet aan af, maar door de praktijk tot regel te verheffen, waarborg je die praktijk.

quote:
er zijn zat Europese landen waar men dat geprobeerd heeft, de staatstaal aan iedereen op te dringen. En zo ongeveer alle landen die dit probeerden zijn daarvan teruggekomen. Sterker nog, juist in landen waar in de jaren '50 en '60 een sterke onderdrukking van de regionale talen plaatsvond (ik noem maar eens Spanje en Frankrijk) zijn deze talen politiek sterker dan ooit en m.n. in Spanje onderdeel van een sterke regionalistische beweging.
Maar onderdrukking van regionale talen is heel wat anders dan een gemeenschappelijke 2e taal of nevengeschikte taal tot de taal verklaren waarin de overheid communiceert.

Ik zie Nederlands ook helemaal niet als Hollands, is het volgens mij ook niet. Alleen hebben de Hollanders geen dialect of streektaal, maar alleen maar een accent.

quote:
Als een dergelijk artikel in de Grondwet ingevoerd wordt, zeker als er geen vermelding gemaakt wordt van de streektalen, doet de Nederlandse regering iets dat een jaar of 50 geleden in was maar nu al lang weer uit.
Ik denk dat het een antwoord is op bepaalde ontwikkelingen, de neiging van overheden om mensen die geen Nederlands spreken van dienst te zijn bijvoorbeeld, maar ook globalisering met tienduizenden Engelstaligen die niet eens proberen een paar woordjes Nederlands te leren. Ik zie echt nergens enig spoor van een andere bedoeling dan dat het de Nederlandse burger van wat voor streektaal dan ook het recht geeft om met de overheid te communiceren in een taal die hij beheerst. Dat als een Limburger in Friesland is, bestolen wordt en aangifte wil doen, dat hij dan niet een of andere Friese nationalist tegenover zich krijgt die weigert in de gemeenschappelijke taal te communiceren. En terecht, want dat is ook jouw politie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 14:07:59 #135
73911 ultra_ivo
pi_86163028
Krijg ik van jou dan ook het recht om in Limburg, als ik dat wens, te woord gestaan te worden door een ambtenaar in het Limburgs? Andersom is dat voor jou kennelijk een verplichting, dat jij in Limburg (of Friesland) in het Nederlands te woord gestaan wordt.
pi_86163099
Ik gok dat het iets wordt in de trend van: ''Nederlands is onze eerste taal, tenzij anders bepaald is in de wet....''
pi_86163147
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Krijg ik van jou dan ook het recht om in Limburg, als ik dat wens, te woord gestaan te worden door een ambtenaar in het Limburgs?
Nee, en ook niet in het Marokkaans in Rotterdam of in het Engels in Amsterdam.

quote:
Andersom is dat voor jou kennelijk een verplichting, dat jij in Limburg (of Friesland) in het Nederlands te woord gestaan wordt.
Voor de overheid ja. Nederland is namelijk één land, en er is maar één gemeenschappelijke taal. Limburgs is dat niet. Dus heb je het recht dat iedereen door de overheid in die gemeenschappelijke taal te woord wordt gestaan.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 14:18:08 #138
73911 ultra_ivo
pi_86163326
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, en ook niet in het Marokkaans in Rotterdam of in het Engels in Amsterdam.
[..]

Voor de overheid ja. Nederland is namelijk één land, en er is maar één gemeenschappelijke taal. Limburgs is dat niet. Dus heb je het recht dat iedereen door de overheid in die gemeenschappelijke taal te woord wordt gestaan.
Dus zelfs in eigen streek wil jij mij dwingen mijn eigen taal niet te spreken? Aardige idee van democratie heb jij. Moet je eens kijken naar de commentaren die, o.a. door de Nederlandse regering, op allerhande Oost-Europese landen gegeven werden als zij bijv. de rechten van Russischtaligen buiten Rusland niet voldoende respecteerden. Dat ging o.a. over dit thema. Ik krijg visioenen van de nationaliteitenpolitiek van Stalin als ik jouw woorden lees.
pi_86163576
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:18 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dus zelfs in eigen streek wil jij mij dwingen mijn eigen taal niet te spreken? Aardige idee van democratie heb jij. Moet je eens kijken naar de commentaren die, o.a. door de Nederlandse regering, op allerhande Oost-Europese landen gegeven werden als zij bijv. de rechten van Russischtaligen buiten Rusland niet voldoende respecteerden. Dat ging o.a. over dit thema. Ik krijg visioenen van de nationaliteitenpolitiek van Stalin als ik jouw woorden lees.
Ben jij Nederlander? Zo ja, dan is Nederlands jouw eigen taal, dat jij daar nog een lokaal dialect bij spreekt is mooi maar verleent jou niet het recht om dat als officieele taal aan te merken. Limburgs is een dialect, geen taal, sorry.

De sovjet unie erbij slepen zet je argument echt geen kracht bij.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2010 14:25:19 ]
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:25:08 #140
3542 Gia
User under construction
pi_86163586
quote:

[..]

Je moet niet verwachten als Amerikaan bij de Nederlandse overheid in het Engels te woord gestaan te worden. Waarschijnlijk zoeken ze wel iemand die kan helpen, maar je mag het niet eisen.
Je mag wel verwachten dat je in Nederland bij alle overheidsbedrijven in het Nederlands te woord gestaan wordt. Derhalve mogen overheidsbedrijven van hun personeel eisen dat ze het Nederlands in woord en geschrift uitstekend beheersen en mogen kandidaten die daar niet aan voldoen afgewezen worden op die grond.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 14:27:29 #141
73911 ultra_ivo
pi_86163669
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ben jij Nederlander? Zo ja, dan is Nederlands jouw eigen taal, dat jij daar nog een lokaal dialect bij spreekt is mooi maar verleent jou niet het recht om dat als officieele taal aan te merken. Limburgs is een dialect, geen taal, sorry.

De sovjet unie erbij slepen zet je argument echt geen kracht bij.
Lees eerst eens je wetten en regels, de wetten en regels die ook in Nederland gelden. In Nederland zijn 3 streektalen erkent als streektaal conform het Europees Handvest van minderheidstalen. Daar hoort o.a. Limburgs bij. Dat jij het hier niet mee eens bent is iets anders.
Jij wil mij bovendien een taal opdringen die ik moet beschouwen als mijn eigen taal. Een taal die voor mij een vreemde taal is (maar die ik goed beheers). Moedertaal wordt niet bepaald door de overheid maar door jezelf.
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:35:03 #142
111528 Viajero
Who dares wins
pi_86163969
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:13 schreef Danielion het volgende:
Nederlanders zijn door het perfiede Albion belet om een wereldmacht te worden, en het Nederlands werd gedoemd om een kleine taal te blijven. Verder waren Afrikaners boerenkinkels die dachten dat hun dialect een aparte taal moest worden, door eeuwenlange inteelt. Spijtig (Quebecois en Braziliaans verschil(l)(d)en minstens evenveel van hun Europese evenknie).
Onzin, Braziliaans en Portugees verschillen als US en Brits Engels, niet als Nederlands en Afrikaans. En ja, ik spreek vloeiend Portugees, ik ben net terug uit Brazilie, maar ik heb ook in Portugal gewerkt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_86163996
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:27 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Lees eerst eens je wetten en regels, de wetten en regels die ook in Nederland gelden. In Nederland zijn 3 streektalen erkent als streektaal conform het Europees Handvest van minderheidstalen. Daar hoort o.a. Limburgs bij. Dat jij het hier niet mee eens bent is iets anders.
Jij wil mij bovendien een taal opdringen die ik moet beschouwen als mijn eigen taal. Een taal die voor mij een vreemde taal is (maar die ik goed beheers). Moedertaal wordt niet bepaald door de overheid maar door jezelf.
Ten eerste, bestudeer dan eerst eens wat die status inhoud, die is namelijk onderverdeeld, zie hier:

quote:
Taalpolitiek in engere zin is een aandachtspunt voor de overheid. Zo dient in Europees verband te worden aangegeven welke taalvarianten als (niet-dominante) taal worden aangemerkt; dit wordt geregeld in het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden. Dan nog hebben niet alle aldus erkende talen dezelfde status. Talen die onder Deel III van het Handvest vallen, genieten de grootste erkenning, en dit houdt onder meer in dat er onderwijs in wordt gegeven en dat juridische transacties die de taal als voertaal hebben, worden erkend. Talen die onder Deel II vallen, genieten weliswaar erkenning en het gebruik wordt door de overheid gestimuleerd, maar dit alles gaat minder ver dan Deel III: rechten kunnen er in de praktijk niet aan worden ontleend. [10] Het Fries ressorteert onder Deel III; op 19 maart 1997 ging de Nederlandse overheid tot erkenning van het Limburgs als streektaal onder Deel II over.[11] Het Limburgs geniet hierbij dezelfde status als het Nedersaksisch (dit laatste sinds 1995)
Mischien nuttig als jij zelf je advies over wetstudie oppakt?

Ten tweede, moedertaal is niet hetzelfde als nationale taal en de overheid kan alleen het laatste aangeven. Ten derde, ik ben het niet eens of oneens met jou, ik geef weer hoe de situatie is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2010 14:37:12 ]
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 14:45:24 #144
73911 ultra_ivo
pi_86164392
Jij gebruikt nu plotseling een ander begrip. Om 14u24 schreef jij:

quote:
Zo ja, dan is Nederlands jouw eigen taal
Om 14u 35 spreek je over nationale taal. Toch twee duidelijk verschillende begrippen. Ik zie Nederlands als de staatstaal. Een taal die niet mijn moedertaal is, een taal die niet autochtoon is in het gebied waar ik woon. Dat is een realiteit. Dat die realiteit niet past bij jouw wereldbeeld is jouw probleem.
pi_86164584
Ik begrijp niet helemaal waar ze nou naartoe willen. Je wordt al doodgegooid met Engelse reclames en slogans.

Wat gaat die grondwet voor onze taal doen dan?
pi_86164658
quote:

[..]

Dus zelfs in eigen streek wil jij mij dwingen mijn eigen taal niet te spreken?
Voor de zoveelste keer: Het gaat om een verplichting van de overheid, niet alles op jezelf betrekken, de wereld draait niet om jou. Waarom zijn al die lui die denken dat ze een eigen taal hebben zo dom? Ik ga het echt niet in het Fries of in het Limbo opschrijven hoor, het stond er al in het Nederlands en dat is onze gemeenschappelijk taal waarin wij communiceren: De grondwet dwingt geen enkele burger.

quote:
Aardige idee van democratie heb jij. Moet je eens kijken naar de commentaren die, o.a. door de Nederlandse regering, op allerhande Oost-Europese landen gegeven werden als zij bijv. de rechten van Russischtaligen buiten Rusland niet voldoende respecteerden. Dat ging o.a. over dit thema. Ik krijg visioenen van de nationaliteitenpolitiek van Stalin als ik jouw woorden lees.
Dat lijkt me iets wat je beter met je psychiater kunt bespreken.
pi_86164769
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:45 schreef ultra_ivo het volgende:
Jij gebruikt nu plotseling een ander begrip. Om 14u24 schreef jij:
[..]

Om 14u 35 spreek je over nationale taal. Toch twee duidelijk verschillende begrippen. Ik zie Nederlands als de staatstaal. Een taal die niet mijn moedertaal is, een taal die niet autochtoon is in het gebied waar ik woon. Dat is een realiteit. Dat die realiteit niet past bij jouw wereldbeeld is jouw probleem.
Fuck man, het zal mij een rotzorg zijn wat jij denkt dat jouw taal is, als jij Nederlands niet ziet als jouw taal, boeien, de wetgever bepaalt het wel voor je als het zo doorgaat _O-
Spreek lekker Limburgs, who cares, het heeft geen enkele invloed op mijn wereldbeeld en nota bene, ik vind het hele voorstel onzinnig dus ik snap echt niet waarom jij zo agressief meent te moeten zijn.

Je hebt een Nederlands paspoort, dan spreek je Nederlands, soit.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 17:27:26 #148
73911 ultra_ivo
pi_86171391
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Fuck man, het zal mij een rotzorg zijn wat jij denkt dat jouw taal is, als jij Nederlands niet ziet als jouw taal, boeien, de wetgever bepaalt het wel voor je als het zo doorgaat _O-
Spreek lekker Limburgs, who cares, het heeft geen enkele invloed op mijn wereldbeeld en nota bene, ik vind het hele voorstel onzinnig dus ik snap echt niet waarom jij zo agressief meent te moeten zijn.

Je hebt een Nederlands paspoort, dan spreek je Nederlands, soit.
Zinnen als die laatste zin van je getuigen van een Stalinistische mentaliteit.
  dinsdag 7 september 2010 @ 17:28:51 #149
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_86171434
weggehaald.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_86171602
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Onzin, Braziliaans en Portugees verschillen als US en Brits Engels, niet als Nederlands en Afrikaans. En ja, ik spreek vloeiend Portugees, ik ben net terug uit Brazilie, maar ik heb ook in Portugal gewerkt.
Moderne media en onderwijs kunnen veel rechtzetten hoor. Over het Braziliaans weet ik niet veel. De spreektaal is in elk geval eenvoudiger dan de schrijftaal, naar wat men mij vertelde en men kent er een zekere diglossie. Van het Québécois weet ik dat het vroeger praktisch onverstaanbaar was en amper als Frans herkenbaar. De jongere generatie spreekt een duidelijker Frans, weliswaar met het herkenbare accent.

[ Bericht 24% gewijzigd door Danielion op 07-09-2010 17:59:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')