- Eindelijk eens een tijd geen door gristelijke waarden ingegeven politiek beleid.quote:Op zondag 5 september 2010 14:05 schreef Dagonet het volgende:
En waarom zouden de zuidelijke provincies zich van Nederland willen afscheiden?
En die discussie is ook overbodig, want vrijwel niemand in de zuidelijke provincies wil Nederland verscheuren.quote:Maar wat naar mijn idee nog nooit echt goed bekeken is is een fusie van Vlaanderen met de zuidelijke provincies van Nederland.
Maar in dit topic draait het dus echt om het samenvoegen van Vlaanderen met de zuidelijke provincies, en niet over de rest van de mogelijkheden die er bij een splitsing bestaan.quote:Op zondag 5 september 2010 14:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Dit is nogal een overbodig topic; in POL hebben we al dit topic dat dit onderwerp behandelt en in NWS loopt er ook al een soortgelijk topic. En dat zijn dan nog alleen de recente topics, sowieso barst dit forum van de topics over de splitsing van België. Ik stel voor dat je in (een van) die topics gaat meediscussiëren.
Zo overbodig vind ik die discussie persoonlijk niet, er heerst een hoop argwaan van het zuiden tegenover alles wat boven de rivieren ligt en er is ook een hoop ontevredenheid over het beleid van de regering in Den Haag (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het grote aantal PVV stemmen in het zuiden). Daarbij lopen contacten met Vlamingen een stuk beter dan contacten met Hollanders en heeft men ook cultureel en kwa volkskarakter meer gemeen met de Vlamingen dan met mensen van boven de rivieren.quote:Op zondag 5 september 2010 14:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
En die discussie is ook overbodig, want vrijwel niemand in de zuidelijke provincies wil Nederland verscheuren.
Echt, het is al vervelend genoeg dat dit gezanik nu in Belgie gaande is. Hou ons land erbuiten aub.
Hoezo niet? Zijn katholieken geen christenen? En vergeet niet als je alleen de zuidelijke Nederlandse provincies (Zeeland, Noord-Brabant, Limburg) pakt het aantal SGP-stemmers relatief een grotere groep wordt...quote:Op zondag 5 september 2010 14:10 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
- Eindelijk eens een tijd geen door gristelijke waarden ingegeven politiek beleid.
Het Zeeuws is voortgekomen uit het Vlaams, waarom zou dat niet bij Vlaanderen kunnen? We hebben zelfs Zeeuws-Vlaanderen.quote:Op zondag 5 september 2010 15:02 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat het vooral om N-B en Limburg zou gaan. Zeeland heeft historisch nog meer binding met Hollan dan bijvoorbeeld Gelderland of Friesland.
lol dit helderd inderdaad best veel op nee serieus klinkt sarcastisch maar is het nietquote:Op zondag 5 september 2010 14:46 schreef speknek het volgende:
Ja dan voeg je ze samen en stemmen de noordelijke 'romaans-Nederlandse' provincies massaal op Wilders, de zuidelijke op de Vlaamse nationalisten, en voor je het weet heb je een Joegoslavie.
Maar wat vind jij er nou eigenlijk van?quote:Op zondag 5 september 2010 14:04 schreef Tocadisco het volgende:
Nu het weer eens niet zo goed wil lukken met het formeren van een Kabinet in België heeft iedereen het er ineens weer over, zelfs de Walen vinden het nu al niet meer zo'n ontzettend slecht idee. Vanzelfsprekend komen als Nederlandse reacties daarop weer de Nederlanders die graag Nederland en Vlaanderen willen samenvoegen als het tot een splitsing komt. Maar wat naar mijn idee nog nooit echt goed bekeken is is een fusie van Vlaanderen met de zuidelijke provincies van Nederland. Dit zou sowieso wel een grotere kans van slagen hebben dan Nederland + Vlaanderen, maar zal het ook goed genoeg werken om een stabiel land te vormen wat niet ook al na 170 jaar uiteen valt?
Volgens mij projecteer je vooral je eigen gevoelens over 'het noorden' op alle zuiderlingen. Ik geloof niet dat er onder zuid-Nederlanders een grote argwaan heerst jegens de noordelijke provincies, en dat contacten met Vlamingen soepeler zouden lopen dan met noord-Nederlanders krijg je er bij mij ook niet in. Er loopt al sinds 1581 een staatsgrens tussen zuid-Nederland en Vlaanderen en dat zie je terug in de cultuur.quote:Op zondag 5 september 2010 14:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar in dit topic draait het dus echt om het samenvoegen van Vlaanderen met de zuidelijke provincies, en niet over de rest van de mogelijkheden die er bij een splitsing bestaan.
[..]
Zo overbodig vind ik die discussie persoonlijk niet, er heerst een hoop argwaan van het zuiden tegenover alles wat boven de rivieren ligt en er is ook een hoop ontevredenheid over het beleid van de regering in Den Haag (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het grote aantal PVV stemmen in het zuiden). Daarbij lopen contacten met Vlamingen een stuk beter dan contacten met Hollanders en heeft men ook cultureel en kwa volkskarakter meer gemeen met de Vlamingen dan met mensen van boven de rivieren.
Dat zag je ook terug in de switch van CDA naar PVV in Limburg. Eigenlijk kijken alle provincies buiten de Randstad soms wel argwanend naar het westen. Maar daar is niets vreemds aan.quote:Op zondag 5 september 2010 17:48 schreef Keine__ahnung het volgende:
Er heerst in het zuiden helemaal geen gevoel om ons af te scheiden van "boven de rivieren". Wel vinden we hollanders arrogant ja, maar de rest valt wel mee. Als je trouwens net als ik vaak in holland bent, dan blijkt dat ook wel allemaal mee te vallen. Je moet gewoon wennen aan de zeer directe manier communiceren.
Wel heerst er een gevoel dat (en dit geldt niet alleen voor Brabant, maar voor bijna alle niet-randstad provincies) dat Den-Haag zich vooral met de randstad bezig houd. En dat een hoop geld daar blijft hangen, en dat is door balkie flink versterkt.
Uitstekende post.quote:Op zondag 5 september 2010 17:55 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat zag je ook terug in de switch van CDA naar PVV in Limburg. Eigenlijk kijken alle provincies buiten de Randstad soms wel argwanend naar het westen. Maar daar is niets vreemds aan.
Eigenlijk hebben alle provincies wel min of meer hun eigen identiteit binnen het grotere geheel Nederland. Ik geloof echt niet dat Limburg en Brabant na 4 eeuwen partnerschap met de rest van Nederland opeens staan te springen om alle banden door te snijden en met de Belgen een republiek te vormen.
En dat wil ik graag zo horen. Elke provincie hoort bij Nederland, en ik zou niet willen zonder ook maar 1 van hen.
We zijn een eenheid. Dat kwam onlangs nog mooi tot uiting in het WK, heel Nederland Oranje. Van Limburg tot Noord-Holland, van Zeeland tot Groningen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |