Als die generalisaties gebruikt worden om af te rekenen met individuen is het vooral kortzichtig en dat is nou juist wat er in de praktijk gebeurt. Het is onverteerbaar dat iemand in zijn mogelijkheden beperkt wordt, anders berecht of beoordeeld wordt door dergelijke generalisaties. Daar heeft echt niemand baat bij, ook niet degenen die zich superieur achten. En wat zegt het gemiddelde IQ van een blanke man over mijn IQ? Helemaal niets.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:40 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Onzin, generalisaties zijn onvermijdelijk, zeker in de wetenschap. Of mag je volgens jou niet eens het gemiddelde IQ van bevolkinsgroepen vergelijken omdat het tot generalisaties leidt bijvoorbeeld?
Ik heb even geen tijd meer voor die wereldreis van je. Ik moet nodig naar de supermarkt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:41 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Maar waarom zie je de gevolgen die jij hieraan verbindt dan niet bij andere bevolkingsgroepen zoals Aziaten? Ook in de VS trouwens.
Afro-Caribische mensen (Antillianen) en Noord-Afrikanen hebben ook segregatie en discriminatie gekend. Op hun eigen Eilanden of land. In de tijd van Martin Luther King en later waren er ook grote problemen op de Antillen kwa discriminatie en racisme van blanken tegenover zwarten.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:10 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Ok, maar hoe zit het dan in Nederland, waar Noord-Afrikanen en mensen van Afro-Caribische komaf ook enorm oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit? Hier was geen segregatie, sterker nog, de meeste van die mensen zijn hier pas ver na de jaren 50 gekomen.
En ook in de VS vind ik het te kort door de bocht om dat als enige reden te beschouwen. Kijk bijvoorbeeld naar Chicago, een noordelijke stad waar Afro-Amerikanen lang niet zo erg en zo lang onderdrukt zijn als in grote delen van het Zuiden, maar toch maken ze elkaar in record-aantallen af. Nog steeds.
Socio-economische redenen spelen gegarandeerd een rol, maar cultuur en zelfs genen ook. Misschien is het niet PC om het met dit onderwerp in verband te brengen, maar dat intelligentie, impulsiviteit en bijvoorbeeld agressie gedeeltelijk genetisch bepaald worden is geen geheim. En wat betreft die eigenschappen zijn er ook generaliseringen te maken over verschillende etniciteiten.
Dat is natuurlijk geen excuus om individuen af te rekenen puur op huidskleur, maar het zijn wel zaken die je niet kunt negeren bij het verklaren van de statistieken.
Als je zit te hinten naar "Wealth of Nations", moet je wel weten dat dat boek helemaal geen betrouwbare bron is.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:40 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Onzin, generalisaties zijn onvermijdelijk, zeker in de wetenschap. Of mag je volgens jou niet eens het gemiddelde IQ van bevolkinsgroepen vergelijken omdat het tot generalisaties leidt bijvoorbeeld?
Aziaten hebben een totaal andere geschiedenis en cultuur dan negers en latino's.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:41 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Maar waarom zie je de gevolgen die jij hieraan verbindt dan niet bij andere bevolkingsgroepen zoals Aziaten? Ook in de VS trouwens.
Dat is dus mijn punt: het gaat niet alleen om een verleden van ongelijkheid, alleen cultuur of alleen genen. Al deze factoren spelen een rol.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Aziaten hebben een totaal andere geschiedenis en cultuur dan negers en latino's.
Dat wist ik niet, mooi dat er ook goed nieuws is.quote:Maar Afrikaanse immigranten, dus niet de nakomelingen van slaven maar echte Afrikanen, doen het beter dan alle andere bevolkingsgroep in de VS, ook beter dan de Aziaten.
http://en.wikipedia.org/w(...)ucational_attainment
Omstreden, maar niet per se onbetrouwbaar. En er zijn ook andere onderzoeken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Als je zit te hinten naar "Wealth of Nations", moet je wel weten dat dat boek helemaal geen betrouwbare bron is.
quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:33 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Maar niet zo hard als in het Zuiden, dat moge toch duidelijk zijn.
En ook voor jou de vraag, als een geschiedenis van onderdrukking de enige reden is voor de huidige cijfers, waarom vertonnen andere minderheden zoals Aziaten dan niet vergelijkbare problemen? Die werden, zeker in de VS ook onderdrukt en gediscrimineerd.
Aziaten hebben verder een totaal andere geschiedenis van de nakomelingen van slaven. Wat zij hebben meegemaakt is totaal anders dan wat Aziaten hebben meegemaakt.quote:Aziaten hebben een totaal andere geschiedenis en cultuur dan negers en latino's.
Maar Afrikaanse immigranten, dus niet de nakomelingen van slaven maar echte Afrikanen, doen het beter dan alle andere bevolkingsgroep in de VS, ook beter dan de Aziaten.
Maar niet per se minder erg, denk aan de Chinese exclusion acts in de VS, de uitbuiting van Aziatische arbeiders en de concentratie-kampen voor burgers van Japanse afkomst.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
[..]
Aziaten hebben verder een totaal andere geschiedenis van de nakomelingen van slaven. Wat zij hebben meegemaakt is totaal anders dan wat Aziaten hebben meegemaakt.
Ok, het lijkt mij ook dat socio-economische omstandigheden de grootste rol spelen, zolang maar gezegd mag worden dat het niet de enige factor is.quote:En natuurlijk is het niet alleen onderdrukking. Ook cultuur speelt een rol en ook biologische redenen. Negers hebben bijv. 20% meer testosterone of zoiets dan blanke mensen (en blanke mensen hebben meer dan Aziaten of zoiets). Dus waarschijnlijk zijn de huidige negers ook agressiever uit nature. Er zullen wel meerdere dingen bijspelen. Maar ik denk niet dat genen uiteindelijk een hele grote rol spelen vergeleken met de andere socio-economische factoren en geschiedenis.
Geen enkele betrouwbare, zover ik weet. Maar natuurlijk zal het me niet verbazen om te lezen dat de mensen in de Congo minder hoog scoren op IQ testen dan Nederlanders.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:36 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Omstreden, maar niet per se onbetrouwbaar. En er zijn ook andere onderzoeken.
Ik ga zeker niet zeggen dat er geen enkele verschillen zijn tussen de rassen. Natuurlijk zullen er ook bepaalde verschillen zijn tussen verschillende rassen. Bepaalde eigenschappen zullen gewoon eenmaal meer voorkomen bij negers dan bij blanke mensen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:43 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Maar niet per se minder erg, denk aan de Chinese exclusion acts in de VS, de uitbuiting van Aziatische arbeiders en de concentratie-kampen voor burgers van Japanse afkomst.
En zo zijn ook Katholieken in de VS lang onderdrukt en gediscrimineerd bijvoorbeeld
[..]
Ok, het lijkt mij ook dat socio-economische omstandigheden de grootste rol spelen, zolang maar gezegd mag worden dat het niet de enige factor is.
Ok, dat snap ik. Het andere uiterste is echter vanwege 'white liberal guilt' alle problemen negeren en vergeten. Inferieur is sowieso een subjectieve term. Als je van mening bent dat wetenschap en welvaart geweldig zijn, zal je al snel de Westerse cultuur superieur vinden. Als je meer waarde hecht aan natuur en spiritualiteit lijken andere culturen beter. En dan zijn er nog eens normen en waarden die echt niet universeel gedeeld worden maar verschillen per cultuur.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:55 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ga zeker niet zeggen dat er geen enkele verschillen zijn tussen de rassen. Natuurlijk zullen er ook bepaalde verschillen zijn tussen verschillende rassen. Bepaalde eigenschappen zullen gewoon eenmaal meer voorkomen bij negers dan bij blanke mensen.
Maar we weten allemaal dat omgeving en genen samengaan. Iemand met een lage verbale intelligentie en slechte impulse controle kan in een slechte omgeving een moordenaar worden en in een goede omgeving een held in de marine of brandweer.
Tja, die nature vs. nurture is een moeilijke topic, voornamelijk omdat Europeanen en blanke Amerikanen een grote rol hebben gespeeld in de slechte situatie van niet-Europeanen tot nu toe. Dus sorry, maar het klinkt gewoon te hard als de mensen die een hele bevolkingsgroep tot slave lager dan dieren heeft gemaakt en daarna ook nog wilt beweren dat ze inferieur zijn.
Maar veel Chinezen waren toen al aanwezig in Westerse staten waar ze eigenlijk gewoon als slaven werkte aan bijvoorbeeld de spoorlijnen. Er zijn verschillende varianten van deze wet geweest door de jaren heen, maar het betekende ook dat de Aziaten die er al waren nog slechter behandeld werden. Zij werden ook gelynched en vermoord bijvoorbeeld.quote:Over die Chineze exclusion act, verreweg de meeste Aziaten in de VS hebben dat nooit meegemaakt. Meeste Aziaten kwamen pas na de jaren 70 in de VS. En bovendien was de Chinese Exclusion act meer iets waar ze Chinezen verbieden om de VS in te komen, toch? Ik zie niet hoe dat te vergelijken is met de tienduizenden negers die gemarteld en gedood werden in de jaren zestig alleen.
Waarom hebben zij dan zo'n hoge criminaliteitscijfers? Chinezen hebben veel lagere criminaliteitscijfers. (op wat maffiapraktijken na)quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Afro-Caribische mensen (Antillianen) en Noord-Afrikanen hebben ook segregatie en discriminatie gekend. Op hun eigen Eilanden of land.
Dus naast sociaal-economische factoren is cultuur ook één van de factoren m.b.t. het slagen van een minderheid in een ander land.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Aziaten hebben een totaal andere geschiedenis en cultuur dan negers en latino's.
Dat is niet representatief, aangezien hoopopgeleide Afrikanen naar de VS vertrekken.quote:Maar Afrikaanse immigranten, dus niet de nakomelingen van slaven maar echte Afrikanen, doen het beter dan alle andere bevolkingsgroep in de VS, ook beter dan de Aziaten.
Kan je dat even onderbouwen ik heb hier een onderzoek dat zegt dat het niet waar is.quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
[..]
Aziaten hebben verder een totaal andere geschiedenis van de nakomelingen van slaven. Wat zij hebben meegemaakt is totaal anders dan wat Aziaten hebben meegemaakt.
En natuurlijk is het niet alleen onderdrukking. Ook cultuur speelt een rol en ook biologische redenen. Negers hebben bijv. 20% meer testosterone of zoiets dan blanke mensen (en blanke mensen hebben meer dan Aziaten of zoiets). Dus waarschijnlijk zijn de huidige negers ook agressiever uit nature. Er zullen wel meerdere dingen bijspelen. Maar ik denk niet dat genen uiteindelijk een hele grote rol spelen vergeleken met de andere socio-economische factoren en geschiedenis.
quote:Op zondag 5 september 2010 12:15 schreef BruinBeertje het volgende:
Bah, wat een akelige vent, waar haalt hij het vandaan mijn continent te beledigen... De meeste Afrikaanse mannen houden gewoon van gezonde jonge vrouwen (like me)
Over die testosterone:quote:Op woensdag 8 september 2010 05:38 schreef niet_links het volgende:
[..]
Kan je dat even onderbouwen ik heb hier een onderzoek dat zegt dat het niet waar is.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17456570
Overigens maakt meer testosteron je niet agressiever. Je hebt bodybuilders die test spuiten en die agressief worden en zij die het spuiten en niet agressief worden. Meestal is het zo dat als je een kort lontje had voordat je gebruikte je dat ook hebt als je gebruikt en het iets meer naar buiten komt. Echter ook al spuit je heel veel van die troep en je bent van nature niet agressief wordt je er ook niet agressiever van.
Ik zal uitleggen waarom jouw bron zegt dat er geen verschil is tussen blacks and whites i.v.m. tesosterone. Jouw bron gaat over prostate cancer. De onderzoek die ze dan deden waren over mannen boven de 40 jaar.quote:"This report gives the results of assays of circulating steroid hormone
levels in white and black college students in Los Angeles, CA. Mean
testosterone levels in blacks were 19% higher than whites, and free
testosterone levels were 21% higher. Both these differences were
statistically significant. Adjustment by analysis of covariance for time of
sampling, age, weight, alcohol use, cigarette smoking, and use of
prescription drugs somewhat reduced the differences. After these
adjustments were made, blacks had a 15% higher testosterone level and
a 13% higher free testosterone level." (Journal of the National Cancer
Institute 1986; 76: 45).
http://robertlindsay.word(...)on-and-perspectives/quote:Blacks do not retain high testosterone throughout life.
Blacks have much higher testosterone levels than Whites from age 7-24. After 24, the difference starts shrinking, and by the early 30′s, it is gone. In later years, White men have higher testosterone than Black men. This makes it very difficult if not impossible to explain differing behavioral variables, including higher rates of crime and aggression, in Black males over the age of 33 on the basis of elevated testosterone levels.
Ja, cultuur is zeker ook een rol. Maar waarom hebben Afro-Cariben en Afro-Amerikanen zo'n zware cultuur (niet allemaal natuurlijk, maar een relatief grote gedeelte). Want door hun verleden in die landen, was het beter om zo'n harde cultuur te hebben, zo kwamen ze onderling verder.quote:Op woensdag 8 september 2010 00:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus naast sociaal-economische factoren is cultuur ook één van de factoren m.b.t. het slagen van een minderheid in een ander land.
[..]
Dat is niet representatief, aangezien hoopopgeleide Afrikanen naar de VS vertrekken.
Aziatische landen zoals China, Japan en Zuid-Korea zijn niet een kolonie geweest en hebben niet meegemaakt wat Afrikanen en Zuid-Amerikanen hebben meegemaakt met West Europa. Maar landen zoals Vietnam, Cambodia, India, Indonesie hebben ook kutdingen meegemaakt en met die landen gaat het ook heel slecht, vergelijkbaar met Afrika.quote:Op woensdag 8 september 2010 00:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom hebben zij dan zo'n hoge criminaliteitscijfers? Chinezen hebben veel lagere criminaliteitscijfers. (op wat maffiapraktijken na)
Da's inderdaad waar. En die white liberal guilt kom je nergens mee. Maar die white liberal guilt is wel een best nieuwe fenomeen vergeleken met de keiharde racisme van 400 jaar. En er is natuurlijk best wel veel hoop. Er zijn best wel wat landen in Afrika met een snel groeiende economie die erop lijken dat ze een goede toekomst zullen hebben, zolang ze het maar niet verpesten. Andere landen zoals de Congo, Somalie en Liberia zijn voor de komende eeuw best wel fucked.quote:Ok, dat snap ik. Het andere uiterste is echter vanwege 'white liberal guilt' alle problemen negeren en vergeten. Inferieur is sowieso een subjectieve term. Als je van mening bent dat wetenschap en welvaart geweldig zijn, zal je al snel de Westerse cultuur superieur vinden. Als je meer waarde hecht aan natuur en spiritualiteit lijken andere culturen beter. En dan zijn er nog eens normen en waarden die echt niet universeel gedeeld worden maar verschillen per cultuur.
Dat is alleen het geval als je een kapitalistische samenleving als 'superieur' ziet of als noodzaak om te overleven, iets wat totaal niet zo is. Honderden stammen over de hele wereld leven al duizenden jaren zonder een dergelijk (falend) kapitalistisch systeem. Daarbij kent ons systeem, gebasseerd op het uitputten van grondstoffen en de directe leefomgeving om luxe te vergaren, een einde, en een systeem gebasseerd op overleving in harmonie met de natuurlijke leefomgeving niet.quote:Op dinsdag 7 september 2010 17:49 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
En ik vraag me af of ze de kenmerken die de noordeling doet samenwerken en in vereniging zaken tot stand brengt, of ze die eigenschap wel hebben.
Het lijkt me dat voor een kapitalistische maatschappij die eigenschap zeer noodzakelijk is
De eigenschap tot plannen om te overleven en samen dat als doel hebben
.
De keren dat ik in Afrika was heb ik dat altijd erg gemist, wat je daar wel ziet is duizenden eenpersoonswinkels / handelaren, allemaal zelfstandigen
Dat zegt niks.quote:Op woensdag 8 september 2010 00:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom hebben zij dan zo'n hoge criminaliteitscijfers? Chinezen hebben veel lagere criminaliteitscijfers. (op wat maffiapraktijken na)
Bedoel je mij? Ik heb toch al commentaar gegeven over genetica?quote:Op woensdag 8 september 2010 15:20 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Niet daar, net zoals er in mijn post waarop hij reageerde niets over genetica stond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |