abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 september 2010 @ 15:33:05 #176
269368 Kimochi
Discodip O+
pi_86090607
quote:
Op zondag 5 september 2010 15:16 schreef Teteteterek het volgende:
Ik lees net op blackboard dat een nieuwe wettenbundel ('10/'11 dus) noodzakelijk is voor het vak bestuursrecht..

Moet ik dit nou echt serieus nemen of overdrijven ze
Misschien in verband met de Vierde Tranche?
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 17:08:50 #177
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86093388
quote:
Op zondag 5 september 2010 15:06 schreef aaipod het volgende:

[..]

Het zijn er 4 :P

Rechtsgeschiedenis, burgerlijk, bestuurs, straf.

Verschil moet er wezen natuurlijk 8-)
Ow jee zeg! 16 uurtjes incl. hoorcolleges! Jeetje wat een hoop!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_86093789
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ow jee zeg! 16 uurtjes incl. hoorcolleges! Jeetje wat een hoop!
Wat roosters betreft zijn wo en hbo onvergelijkbaar. Het afgelopen semester heb ik genoegen genomen met 4 'contacturen' in de week.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  zondag 5 september 2010 @ 17:29:00 #179
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86093975
Aan de andere kant ben je wel een uur tot 2 uur bezig met het voorbereiden per werkgroep afhankelijk van hoeveel stof het die week is. Maar ik ben het er mee eens dat ik niet erg uitgeput word dit semester :P

edit: Ik bedenk me nu dat ik nog wel 6 uur honours heb ofzo dit semester dat ik ook moet voorbereiden. :'(
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 17:33:04 #180
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86094100
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:22 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Wat roosters betreft zijn wo en hbo onvergelijkbaar. Het afgelopen semester heb ik genoegen genomen met 4 'contacturen' in de week.
Tuurlijk. Ik zeg dat alleen omdat ik bij tijd en wijle 30 uur in de week had excl. voorbereiden en na colleges hetgeen nog weer doornemen. + 10uur in de week werken ernaast. Verder de integrale opdrachten dat ook erg veel werk met zich meebracht.

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de vrije master Sociaal Recht, en de hoeveelheid uren dat met zich mee gaat brengen -O- Als ik het mag geloven gaat dat nog wel erg hard worden.
  zondag 5 september 2010 @ 18:13:32 #181
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_86095242
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:29 schreef aaipod het volgende:
edit: Ik bedenk me nu dat ik nog wel 6 uur honours heb ofzo dit semester dat ik ook moet voorbereiden. :'(
Wat moet je daarvoor doen dan?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zondag 5 september 2010 @ 18:24:08 #182
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86095537
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat moet je daarvoor doen dan?
Ik moet verplicht een schrijfcursus en een cursus debatteren doen :') Dat is beide 2 uur elke week en daarnaast nog 2 uur verdiepend college over een ander rechtsgebied elke week wat we vaak moeten voorbereiden.
  zondag 5 september 2010 @ 18:34:31 #183
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86095787
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje teleurgesteld over de opzet van het hele programma. Het lijkt af en toe meer een programma voor hulpbehoevende studenten. Debatteren en schrijven zie ik als vaardigheden die je zelf op academisch niveau moet zien te krijgen gedurende de loop van je studie en ontwikkeling. Ik vind het absolute onzin dat ze een selectie van 'de beste' studenten maken en die dan vervolgens onderwijs gaan geven wat mijns inziens meer als een workshop op het HBO thuishoort. Als diepgaander programma op een universiteit verwacht ik niet dat we praktische vaardigheden geleerd krijgen, maar veel theorie.

We hebben ook een paar keer per jaar een TOP-dag, waar TOP staat voor Talent Ontwikkel Progamma. Voor de volgende bijeenkomst worden we geacht een collage te maken over onszelf. Hier de brief die we in de post kregen een paar week geleden: http://i54.tinypic.com/260u2hv.jpg Het spijt me zeer, maar ik vind dit echt niet universiteit waardig.. De eerste 2 bijeenkomsten waren al net zo erg. We hebben zelfs met zijn allen een show van de Llama's moeten nadoen :')

Ik denk dat de uren waar ik daadwerkelijk wat aan heb gehad op 2 handen te tellen zijn. De verdiepende colleges zijn vaak leuk, maar ook niet al te nuttig. Zo hebben we eens een bezoekje gemaakt aan het politiebureau waar die man ons wat informatie gaf over de aanpak van straatroven en ons een rondleiding heeft gegeven van het politiebureau. Hartstikke mooi natuurlijk, maar de samenhang met mijn studie was echt ver te zoeken.

De colleges waar ik wel iets aan heb gehad waren van Staatsrecht, Burgerlijk recht en Bestuursrecht. Die hadden echt iets interessants te vertellen.. Bij het college Staatsrecht gingen we in op de manier waarop verdragen werken binnen ons recht. Bij het college burgerlijk recht hebben we gediscussiëerd over de invoering van een Europees BW en het goederenrechtelijke probleem van het schilderij Tobias en Sara. Maar ik vraag me wel eens af of alle tijd die ik hierin steek het wel waard is.. Ik krijg uiteindelijk een mooi certificaat bij mijn bul, maar of het de tijd allemaal waard is.. Ik kan misschien beter wat extra normale vakken gaan volgen denk ik wel eens..

[/rant]

[ Bericht 14% gewijzigd door aaipod op 05-09-2010 18:58:14 ]
pi_86096412
Voor de UvA studenten, ik heb geen reader en werkboek gekregen voor Inleiding in de Rechtswetenschap en ik vind helemaal niks op het internet wat ik elke week moet studeren. Kan iemand mij vertellen waar ik al die informatie kan vinden?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_86096674
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:56 schreef dreamzk het volgende:
Voor de UvA studenten, ik heb geen reader en werkboek gekregen voor Inleiding in de Rechtswetenschap en ik vind helemaal niks op het internet wat ik elke week moet studeren. Kan iemand mij vertellen waar ik al die informatie kan vinden?
Wacht gewoon even het eerste hoorcollege dan wel werkgroep af...
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  zondag 5 september 2010 @ 19:23:28 #186
124676 RobertoCarlos
pi_86097232
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:34 schreef aaipod het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje teleurgesteld over de opzet van het hele programma. Het lijkt af en toe meer een programma voor hulpbehoevende studenten. (etc, etc.)

Ik schrik hier eerlijk gezegd wel van.... jezus wat een geprut :X Alsof je een halve debiel bent idd.ipv een talent die zorgvuldig is geselecteerd :')
Ik ben het helemaal met je eens over schrijven en debatteren als standaard vaardigheid. En een bezoekje aan een politiebureau, da's bijna vwo-niveau :O Het verbaast me dat niemand van jullie kritische toppers een vraag stelde over de relatie van 67a Sv met het legaliteitsbeginsel (of zo..)
En dan die brief.... zeker een of andere pr-miep die niets te doen had... echt Libelle-niveau
Kortom: ik zou me iig wezenloos ergeren.... alhoewel ik de Lama's dan wel weer leuk vind ;)
Maar er is dus niemand van jullie die daar iets van zegt?

En toch denk ik dat je er in de praktijk wat aan hebt. Werkgevers weten namelijk niet de precieze inhoud van het programma en die kijken alleen maar naar dat je daarvoor geselecteerd bent en dat je het hebt afgerond. Dan heb je per saldo toch een streepje voor. Maar voor de inhoud kun je beter zelf een paar keuzevakken extra doen, als ik dit zo lees...

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 05-09-2010 19:30:59 ]
pi_86097407
Ik vraag me altijd al af wanneer het eens serieus wordt.

(Studie in het algemeen + randactiviteiten)
Geen referral hier.
pi_86097564
foutje
  zondag 5 september 2010 @ 20:24:05 #189
269368 Kimochi
Discodip O+
pi_86099494
quote:
Rant.
De twee cursussen vind ik echt super raar. Het lijkt inderdaad wel of jullie onder de maat presteren in plaats van bovengemiddeld. Die brief ook, het lijkt wel LLP (een soort mentorles die je de eerste paar weken als eerstejaars in Leiden krijgt: hoe zit ik in elkaar, waarom wil ik Rechten gaan studeren). :')
pi_86103915
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:24 schreef Kimochi het volgende:

[..]

De twee cursussen vind ik echt super raar. Het lijkt inderdaad wel of jullie onder de maat presteren in plaats van bovengemiddeld. Die brief ook, het lijkt wel LLP (een soort mentorles die je de eerste paar weken als eerstejaars in Leiden krijgt: hoe zit ik in elkaar, waarom wil ik Rechten gaan studeren). :')
LLP :') Die brief :')
Wat een niveau weer _O-
pi_86105442
Ach ja, genieten was dat. Volgens mij hebben we uiteindelijk maar de helft van de LLP-lessen gehad, niemand leek er echt enig heil in te zien. Wat wil je ook, als je pas na vier weken leert de wetbundel te gebruiken, terwijl je die bij andere vakken al lang doorgewerkt hebt :') .

Maar goed, aan de andere kant zit je wel steeds met dezelfde mensen bij de werkgroepen, dat was wel weer een goed idee.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_86108611
In Leiden heb je anders ook debatteren en een vak wat rechtsvinding extended version is bij Honours :')
  maandag 6 september 2010 @ 00:29:17 #193
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86112592
Godverrrr ik zie net dat ik me in had moeten schrijven voor een verbredende honours module. Er zijn maar 2 modules echter. 1 is The Market as a legal Phenomenom en de ander is Essential Econometrics. De eerste is echter al vol en iets zegt me dat die laatste erg lastig is :')

edit: godver! http://ocasys.rug.nl/ocasys/honours/vak/show?code=HCEBB0205

edit2: ik kan wellicht ook nog meedoen met Morbidity of Depression and Myocardial Infarction http://ocasys.rug.nl/ocasys/honours/vak/show?module=34445

edit3: Misschien valt het nog best mee. De rest lijkt me ook helemaal niet zo leuk eigenlijk en dit is maar een half semester :) Rest van de lijst onder de spoiler. Ik kies dus Econometrics

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit4: Ik snap nu waarom niemand Econometrie heeft gekozen. Alle andere modules hebben 1 bijeenkomst per week 's middags. Econometrie heeft 2 bijeenkomsten van 7 tot 9 's avonds.

[ Bericht 14% gewijzigd door aaipod op 06-09-2010 01:10:46 ]
  maandag 6 september 2010 @ 00:37:07 #194
124676 RobertoCarlos
pi_86112794
Leuk! Sabernomics :s) Alleen zie ik ff niet wat dat met rechten te maken heeft 8)7
  maandag 6 september 2010 @ 00:37:56 #195
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86112825
Dat is dus zo'n verbredende module zodat je later beter kunt samenwerken met mensen met andere disciplines :')

Ik ga maar voor Econometrics, die andere gaat sowieso niet lukken :')
  maandag 6 september 2010 @ 01:33:46 #196
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_86114382
Ik had blijkbaar iets te vroeg gejuicht dus eerder vandaag. Dit is mijn nieuwe rooster..

Vind het niet erg om het wat drukker te hebben, maar dit gaat wel heel erg lastig worden ivm werk enzo.. De studie moet ook betaald worden. Ik moet maar even kijken wat ik hiermee ga doen..
pi_86116697
En toen had je nooit meer tijd om meisjes te hosselen, aaipod. :o
  Moderator maandag 6 september 2010 @ 08:56:24 #198
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86116721
quote:
Op maandag 6 september 2010 08:54 schreef xxiessiexx het volgende:
En toen had je nooit meer tijd om meisjes te hosselen, aaipod. :o
Idd! Ohmygosh
pi_86116800
Als ik dit zo hoor ben ik blij dat het honourstraject in Utrecht anders is opgezet. Hoewel het volgen van vakken van andere disciplines me wel interessant lijkt.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_86126880
quote:
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje teleurgesteld over de opzet van het hele programma. Het lijkt af en toe meer een programma voor hulpbehoevende studenten. Debatteren en schrijven zie ik als vaardigheden die je zelf op academisch niveau moet zien te krijgen gedurende de loop van je studie en ontwikkeling. Ik vind het absolute onzin dat ze een selectie van 'de beste' studenten maken en die dan vervolgens onderwijs gaan geven wat mijns inziens meer als een workshop op het HBO thuishoort. Als diepgaander programma op een universiteit verwacht ik niet dat we praktische vaardigheden geleerd krijgen, maar veel theorie.

We hebben ook een paar keer per jaar een TOP-dag, waar TOP staat voor Talent Ontwikkel Progamma. Voor de volgende bijeenkomst worden we geacht een collage te maken over onszelf. Hier de brief die we in de post kregen een paar week geleden: http://i54.tinypic.com/260u2hv.jpg Het spijt me zeer, maar ik vind dit echt niet universiteit waardig.. De eerste 2 bijeenkomsten waren al net zo erg. We hebben zelfs met zijn allen een show van de Llama's moeten nadoen :')

Ik denk dat de uren waar ik daadwerkelijk wat aan heb gehad op 2 handen te tellen zijn. De verdiepende colleges zijn vaak leuk, maar ook niet al te nuttig. Zo hebben we eens een bezoekje gemaakt aan het politiebureau waar die man ons wat informatie gaf over de aanpak van straatroven en ons een rondleiding heeft gegeven van het politiebureau. Hartstikke mooi natuurlijk, maar de samenhang met mijn studie was echt ver te zoeken.

De colleges waar ik wel iets aan heb gehad waren van Staatsrecht, Burgerlijk recht en Bestuursrecht. Die hadden echt iets interessants te vertellen.. Bij het college Staatsrecht gingen we in op de manier waarop verdragen werken binnen ons recht. Bij het college burgerlijk recht hebben we gediscussiëerd over de invoering van een Europees BW en het goederenrechtelijke probleem van het schilderij Tobias en Sara. Maar ik vraag me wel eens af of alle tijd die ik hierin steek het wel waard is.. Ik krijg uiteindelijk een mooi certificaat bij mijn bul, maar of het de tijd allemaal waard is.. Ik kan misschien beter wat extra normale vakken gaan volgen denk ik wel eens..

[/rant]
Spijtig om dit negatieve bericht te lezen over de nieuwe brede versie van Honours. Wees blij dat jou de kans wordt aangeboden om je schrijf- en retorische vaardigheden te verbeteren: jouw kunsten op papier en verbaal zullen professioneel beoordeeld worden. Vaak genoeg merk ik dat de schrijf- en spreekvaardigheid van de gemiddelde rechtenstudent zwaar ondermaats is (in tegenstelling tot vele andere(gamma/alfa) studies word je niet om de twee weken beoordeeld op je essay van minstens 700 woorden of referaat).

Verder is het juist interessant om met de desbetreffende professor een praktijkuitstapje te maken (in plaats van een uitstapje met de studievereniging). Onze studie is juist zo boeiend, omdat het gaat over de organisatie van onze samenleving (de uitwerking van het recht). Ik vond het uitstapje naar het politiebureau boeiend: nu weet ik hoe de overheid probeert de pakkans van overvallers te vergroten (helaas was de professor ziek: zij had vast vanuit haar achtergrond als raadsheer iets boeiends kunnen vertellen). Ook het uitstapje met een docent naar de rechtbank was leerzaam (en maakt het recht levend). Daarnaast is het ook gezellig om met geïnteresseerde en ambitieuze studenten studiegerelateerd bezig te zijn.

Ook is het verplicht om een onderzoekstage of onderzoekassistentschap af te ronden: je mag een top 3 geven van favoriete vakgroepen waar je een tijdje (betaald of voor punten)wil rondlopen (erg interessant natuurlijk: als je een wetenschappelijke instelling hebt). En natuurlijk vind ik het gaaf dat mij de mogelijkheid wordt geboden om met studenten en docenten van verschillende disciplines samen naar een summerschool in het buitenland te gaan. De summerschool is verbonden met de verbredende vakken die je in het tweede jaar kiest.

Wel deel ik jouw mening dat die TOP-trainingen (Wie ben ik? Wat wil ik qua carrière?) niet interessant zijn. Ik dacht ook ' :') ' toen ik hun brief las. Maar dat neemt niet weg dat ik mij erg gelukkig prijs dat ik vele voordelen heb (je moet de kansen ook grijpen tijdens je studie: stage, erg leerzame functies en dergelijke), die andere studenten niet hebben. Huidige rechtenstudie (iets zwaarder graag: minder herhaling en moeilijkere tentamens) plus honoursvariant zou de standaard moeten zijn voor iedere rechtenstudent. Het is niet zwaar, maar geeft je de mogelijkheid om, naast de vele andere nevenactiviteiten buiten de universiteit om, kennis te maken met de academische attitude. Misschien moet je gewoon stoppen met Honours, als dit niet een van de redenen is waarom je studeert aan de universiteit.

En aaipod: jouw identiteit is bij mij bekend (zat vorig jaar in jouw algemene groep). Identiteit kenbaar maken op het internet kan onprettig zijn. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 06-09-2010 16:49:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')