Ga vooral je gang, film het en zet het ter lering ende vermaak op Youtube.quote:Op donderdag 2 september 2010 07:50 schreef MouseOver het volgende:
Gewoon middenklasser op diesel. Ik ben ook niet zo bang dat de auto eraan kapot gaat want als er een caravan achterhangt wordt hij minstens zo zwaar belast. En het motorvermogen van een gemiddelde auto zal ook wel genoeg zijn.
Waar ik aan twijfel is of de banden genoeg vermogen op het asfalt kunnen krijgen zonder door te slippen. Daarom ben ik benieuwd of iemand het al eens gedaan heeft.
Kijk, praktijkvoorbeelden, daar zat ik op te wachtenquote:Op donderdag 2 september 2010 07:57 schreef joekeloekes het volgende:
Ik heb een buurman zo eens een koppeling zien oproken. Als je auto kleiner is dan een leopard tank dan zou ik een andere manier gaan verzinnen.
Een caravan kun je ook met de hand verplaatsen, dan moeten volgens je eigen redenering die coniferen ook gewoon met de hand uit de grond te halen zijn, toch?quote:Op donderdag 2 september 2010 07:50 schreef MouseOver het volgende:
Gewoon middenklasser op diesel. Ik ben ook niet zo bang dat de auto eraan kapot gaat want als er een caravan achterhangt wordt hij minstens zo zwaar belast. En het motorvermogen van een gemiddelde auto zal ook wel genoeg zijn.
Waar ik aan twijfel is of de banden genoeg vermogen op het asfalt kunnen krijgen zonder door te slippen. Daarom ben ik benieuwd of iemand het al eens gedaan heeft.
Een caravan kun je met een beetje moeite zelf voortduwen.quote:Op donderdag 2 september 2010 07:50 schreef MouseOver het volgende:
Gewoon middenklasser op diesel. Ik ben ook niet zo bang dat de auto eraan kapot gaat want als er een caravan achterhangt wordt hij minstens zo zwaar belast.
Misschien als je de wielen eraf haalt. Dat trekt ook een stuk lastiger.quote:Op donderdag 2 september 2010 08:07 schreef Leipo666 het volgende:
ik zou het alleen proberen als je al meerendeel van de wortels doorgestoken/gehakt hebt. zo'n conifeer zit vaak veel vaster dan je denkt. totaal niet te vergelijken met een caravan trekken
Coniferen kun je heel lastig eruit trekken, dat lukt bijna niet. Het beste gaat het door er een paar heftrucklepels o.i.d. eronder te steken en de kluit op te tillen. Een conifeer buigt namelijk nogal makkelijk.quote:Op donderdag 2 september 2010 08:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Een tractor (what's in the name) trekt een volwassen berk uit de grond met 50pk.
Het is dus meer dan een kwestie van pk's.
C4!quote:Op donderdag 2 september 2010 08:12 schreef MouseOver het volgende:
Ik heb nog eens wat rondgegoogled, en uittrekken gaat het idd niet worden.
Dat ding van 525TDS is wel handig, maar de coniferen staan lost, ik kan hem nergens aan vastmaken
ja, of het zou de auto moeten zijn
Het lijkt mij dat je koppeling slopen wel te vermijden is door te zorgen dat je al een beetje snelheid hebt voordat het touw strak komt te staan. Moet je wel een heel stevig touw hebben uiteraard. Ik denk dat de conifeer inderdaad vaster staat dan je wellicht denkt maar ik denk dat ook de kracht van een auto in zijn eerste versnelling onderschat wordt. Het blijft inderdaad wel oppassen dat het touw met of zonder een stuk boom er aan tegen je auto aan knalt.quote:Op donderdag 2 september 2010 07:57 schreef joekeloekes het volgende:
Ik heb een buurman zo eens een koppeling zien oproken. Als je auto kleiner is dan een leopard tank dan zou ik een andere manier gaan verzinnen.
Rewimo en ik willen hem niet kwijt. Hij heeft er hier al een stuk of 10 coniferen uitgehaald..quote:
Ik heb er 40 meter heg mee verwijderd. Ging prima. Ik had hem eerst vast gemaakt aan een boom en toen ik het hoekje om ging, heb ik hem vast gemaakt aan een aantal struiken die er later toch uit gingen. De laatste stukken heg heb ik er dus inderdaad even met de hand uit gehaald.quote:Op donderdag 2 september 2010 08:12 schreef MouseOver het volgende:
Ik heb nog eens wat rondgegoogled, en uittrekken gaat het idd niet worden.
Dat ding van 525TDS is wel handig, maar de coniferen staan lost, ik kan hem nergens aan vastmaken
ja, of het zou de auto moeten zijn
Oh ja.....leuk.....een lang touw eromheen en dan snelheid maken.quote:Op donderdag 2 september 2010 08:16 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je koppeling slopen wel te vermijden is door te zorgen dat je al een beetje snelheid hebt voordat het touw strak komt te staan. Moet je wel een heel stevig touw hebben uiteraard. Ik denk dat de conifeer inderdaad vaster staat dan je wellicht denkt maar ik denk dat ook de kracht van een auto in zijn eerste versnelling onderschat wordt. Het blijft inderdaad wel oppassen dat het touw met of zonder een stuk boom er aan tegen je auto aan knalt.
Wat?!quote:Op donderdag 2 september 2010 08:16 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je koppeling slopen wel te vermijden is door te zorgen dat je al een beetje snelheid hebt voordat het touw strak komt te staan. Moet je wel een heel stevig touw hebben uiteraard.
of door een rioolbuisquote:Op donderdag 2 september 2010 08:31 schreef Juup© het volgende:
En dan wortels hebben die om een water/gas/electra/CAI leiding gegroeid zijn
een conifeer buigt lekker mee. schiet het touw los en dan krijgt de man met de schep nog ff een knal na door de boom die terugveertquote:Op donderdag 2 september 2010 08:33 schreef Buikboor het volgende:
Gaat heel goed met een auto hoor, je moet natuurlijk het touw niet onder aan de stam plaatsen maar een meter erboven. Dan trekken en 1 iemand die met de schop bij de boom staat wortels door te steken en ze gaan er zo uit.
+ bijl voor de dikkere wortels in de grondquote:Op donderdag 2 september 2010 08:48 schreef iFries het volgende:
Ik zou gewoon lekker een schep pakkenHave fun
Tja. Je creëert op die manier wel een hoop momentum. Als je al wat voorwaartse beweging hebt dan helpt de massa van de auto ook mee met het trekken en komt de kracht dus niet op je koppelingsplaten te staan. Het is alleen wat moeilijk controleerbaar maar die boom gaat er geheid uit. Of je touw / auto breekt. Dat kan ook. Het gevaar komt daarna. Wat gebeurt er met het touw en eventuele resten boom als de boel is losgetrokken..quote:Op donderdag 2 september 2010 08:29 schreef Piles het volgende:
Als ik zie hoeveel moeite een tractor kan hebben, gaat een auto zeker niet lukken![]()
[..]
Wat?!
Heb je al eens een auto gesleept waarbij de kabel even slap kwam te hangen?
of je ontzet je auto (total loss)quote:Op donderdag 2 september 2010 09:18 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Tja. Je creëert op die manier wel een hoop momentum. Als je al wat voorwaartse beweging hebt dan helpt de massa van de auto ook mee met het trekken en komt de kracht dus niet op je koppelingsplaten te staan. Het is alleen wat moeilijk controleerbaar maar die boom gaat er geheid uit. Of je touw breekt. Dat kan ook.
Ik ook niet.quote:Op donderdag 2 september 2010 09:19 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
of je ontzet je auto (total loss)
niet iets wat ik zou proberen
klopt, maar ik ken ook de filmpjes van auto's welke vastzitten in modder/sneeuw en waarbij er een deel van de achterkant afkomt als een andere (sterkere) auto ze eruit probeert te trekken....quote:Op donderdag 2 september 2010 09:21 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik ook niet.![]()
Overigens kan een auto best een hoop hebben aan z'n trekhaak.
Mwah ik heb de rommel er hier uit getrokken met een 9 tons shoveltje en die had werkelijk geen centje pijn.quote:Op donderdag 2 september 2010 09:20 schreef Vinz0r het volgende:
Zelfs met een vrachtwagen trekker gaat t wat lastig;)
Die filmpjes heb ik ook wel eens gezien.quote:Op donderdag 2 september 2010 09:24 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, maar ik ken ook de filmpjes van auto's welke vastzitten in modder/sneeuw en waarbij er een deel van de achterkant afkomt als een andere (sterkere) auto ze eruit probeert te trekken....
Kun je beter een goed machine nemen om ze er uit te trekken denk ik, als je toch gaat hurenquote:Op donderdag 2 september 2010 09:30 schreef Leipo666 het volgende:
anders de bomen omzagen en de stronken weghalen met een boomstronkhakselaar (de huur bij Boels bijvoorbeeld)?
Dat had mijn opa ook. Hij moest bij mijn moeder de conniferen eruit trekken. Die struiken hebben beste wortels..quote:Op donderdag 2 september 2010 07:53 schreef Kriebbel het volgende:
Denk er wel om dat het touw (al dan niet inclusief een gedeelte van een tak) los schiet, het richting je auto (ruit) vliegt.
Er is al eens iemand hier op Fok! geweest die zo ook schade opgelopen heeft![]()
Ja zeg, ... ga gewoon goede tips geven......quote:Op donderdag 2 september 2010 11:25 schreef Gurb het volgende:
Zorg gewoon voor:
Een scherpe spade
Een scherpe bijl
Een sterke kettingzaag, met een oude ketting
En dan zaag je eerst alle coniferen af op 1 meter boven de grond, en de grootste takken aan de onderzijde zaag je ook weg, zodat je goed kan werken.
daarna graven om de stam heen, en elke wortel die je tegen komt steek je af. Lukt het niet met de spa, dan neem je de bijl. Is de wortel te dik, neem je de kettingzaag
Ik heb dit vaker gedaan, coniferen wortelen niet diep, ik heb toen mijn bus ervoor gezet ( vivaro 2.5 cdti 150 pk ) lang stuk touw om de trekhaak en gaan met die handel. koppeling op laten komen was voldoende. Coniferen hadden een hoogte van 2,5 tot 3 meter.quote:Op donderdag 2 september 2010 07:50 schreef MouseOver het volgende:
Gewoon middenklasser op diesel. Ik ben ook niet zo bang dat de auto eraan kapot gaat want als er een caravan achterhangt wordt hij minstens zo zwaar belast. En het motorvermogen van een gemiddelde auto zal ook wel genoeg zijn.
Waar ik aan twijfel is of de banden genoeg vermogen op het asfalt kunnen krijgen zonder door te slippen. Daarom ben ik benieuwd of iemand het al eens gedaan heeft.
Jammer.......quote:Op zaterdag 4 september 2010 22:31 schreef MouseOver het volgende:
De heer zij geloofd en geprezen!
Ik wilde ze gaan uitgraven, maar het blijkt dat de coniferen in een soort geultje van een cm of 5 diep staan, dat zag je eerst niet omdat er troep inlag. Daarnaast kun je de stam nog 10 cm verder uitgraven voor er wortels komen.
Met een ouwe reciprozaag lagen ze in drie kwartier allemaal om. Ik heb ze op 30 cm hoogte afgezaagd zodat je er wat makkelijker bij kan, en twee stuks heb ik daarna nog vlak boven de wortels afgezaagd. De rest is morgen aan de beurt.
En dan zand erover
Allemaal heel erg bedankt voor het heel houden van m'n auto
Wat een moeite, gewoon de zaag erin, vlak leggen die boompjes. Of anders een fatsoenlijke auto ervoor.quote:Op zondag 5 september 2010 00:19 schreef Rarekwast_ het volgende:
Ik moet ook een rijtje coniferen kwijt. Staan al jaren in de voortuin op de erfgrens van mijn huis en het gemeenteplantsoen. Ze zijn aangeplant door de vorige eigenaar maar voordat ze te groot worden moeten ze weg. Het snoeien van die dingen gaat me ook de keel uithangen. Gemeente doet er niks aan, die snoeien enkel de lagere beplanting ernaast/achter.
Ze zijn overigens 2.20 hoog ongv.
Nu had ik bedacht om met de speedboor gaten in de 10cm dikke stammen te boren en daar dan onverdunde onkruidverdelger in te gieten en ze eerst dood te laten gaan. Zou dat makkelijker zijn dan levende coniferen uit de grond halen? Heb ook al gehoord dat een paar lange roestige spijkers in de stammen meppen de dood kan laten intreden? Iemand ervaring? Tips?
Ik wilde TS net vragen over wat voor soort coniferen hij het heeft.quote:Op vrijdag 3 september 2010 21:35 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik heb dit vaker gedaan, coniferen wortelen niet diep, ik heb toen mijn bus ervoor gezet ( vivaro 2.5 cdti 150 pk ) lang stuk touw om de trekhaak en gaan met die handel. koppeling op laten komen was voldoende. Coniferen hadden een hoogte van 2,5 tot 3 meter.
Had hij geen sigaretten meer?quote:Op donderdag 2 september 2010 07:57 schreef joekeloekes het volgende:
Ik heb een buurman zo eens een koppeling zien oproken. Als je auto kleiner is dan een leopard tank dan zou ik een andere manier gaan verzinnen.
koperen spijkers gaan bomen dood van, maar dat kan dan nog wel een paar jaar durenquote:Op zondag 5 september 2010 00:19 schreef Rarekwast_ het volgende:
Ik moet ook een rijtje coniferen kwijt. Staan al jaren in de voortuin op de erfgrens van mijn huis en het gemeenteplantsoen. Ze zijn aangeplant door de vorige eigenaar maar voordat ze te groot worden moeten ze weg. Het snoeien van die dingen gaat me ook de keel uithangen. Gemeente doet er niks aan, die snoeien enkel de lagere beplanting ernaast/achter.
Ze zijn overigens 2.20 hoog ongv.
Nu had ik bedacht om met de speedboor gaten in de 10cm dikke stammen te boren en daar dan onverdunde onkruidverdelger in te gieten en ze eerst dood te laten gaan. Zou dat makkelijker zijn dan levende coniferen uit de grond halen? Heb ook al gehoord dat een paar lange roestige spijkers in de stammen meppen de dood kan laten intreden? Iemand ervaring? Tips?
Kan met een gewone trekker ook, die hebben allemaal een hefrichting aan de achterkantquote:Op maandag 6 september 2010 14:49 schreef De_vorige_spreker het volgende:
Ook een goede / snelle methode:
Met een verrijker / heftuck / graafmachine / trekker met voorlader (iets wat iig een paar ton tilt) zo'n staalkabel om de conifeer vlak boven de grond en tillen maar. Komen recht omhoog, wel uit de buurt blijven want het kan schokkerig gaan als de wortels breken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |