Dankjewel voor je antwoord.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:49 schreef Esuri het volgende:
[..]
Het is wel zo eerlijk daar op in te gaan.
Ooit was ik ook erg kritisch en rationeel ingesteld. Vooral religie zag ik als een uitvlucht van mensen, maar mensen hebben nu eenmaal het volste recht op 'een uitvlucht' en dus respecteerde ik deze mensen ook toen al.
Mijn gehele instelling kwam op losse schroeven te staan toen ik viavia in contact kwam met een medium. Die eerste keer heb ik een aantal uur met haar gepraat, maar na pas circa 60 minuten verdwijn mijn scepsis volledig. Geen enkel rationeel argument dat ik in mijn hoofd in de strijd gooide van 'cold reading' tot 'goede inschatting' aan toe, hield stand. De getailleerde informatie die mij geboden werd was soms info die alleen mijn dagboek wist en verder niemand. Ook heeft deze persoon voorspellingen gedaan die stuk voor stuk zijn uitgekomen. Belangrijk hierbij te zeggen is dat ik niet mijn best heb gedaan om de voorspelde doelen te bereiken (of juist niet); ze gebeurden gewoon exact zoals me was verteld.
Zeker in het begin vond ik het - ondanks de accurate informatie en meer - erg moeilijk om te geloven dat een medium contact kan leggen met entiteiten of lichtwezens.
Hierop ben ik begonnen met het mezelf inlezen in het boeddhisme, een stuk praktischer en minder vaag dan het spirituele dat mij eerder was aangereikt.
Toch kwam ik via de boeddhistische gedachte dat er zoiets al reïncarnatie bestaat, bij het spirituele uit. Hierover ben ik meer gaan lezen en iedere dag leer ik meer.
Hoewel ik niet geloof dat er iets is als een man op een troon die mensen als poppetjes bestuurd (iets dat sommigen God noemen) geloof ik wél in het idee dat een mens bestaat uit een stoffelijk deel (het lichaam/ego) en een ziel, het niet-stoffelijke deel. De ziel huist op aarde in je lichaam en verdwijnt uit het lijf op moment dat je stoffelijk doodgaat. De ziel vertrekt dan naar een andere dimensie en mag een nieuw aards leven kiezen of kan er voor kiezen om - als het vaak genoeg is geïncarneerd - mensen op aarde te helpen als niet-stoffelijk wezen.
Deze niet-stoffelijke wezens zijn voor de meesten niet zichtbaar, maar voor getrainde mediums wel.
Echter: vanuit het boeddhisme sta ik open voor iedere levensovertuiging die er is en wijs ik niets af. Iedereen is uniek en heeft het recht er zo zijn eigen visie op na te houden, dat zie ik als zeer waardevol.
Dankjewel voor je vraag.
Mag ik vragen wat je precies met een absolute bedoelt in deze context?quote:Op woensdag 1 september 2010 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ervaar je het als moeilijk om zonder absoluten te leven?
Openstaand voor elke levensovertuiging, is het niet moeilijk om tegenstrijdige overtuigingen te verenigen? Wat doe je daar mee?
Nee. Ik ben katholiek opgevoed, maar van het christelijke geloof afgevallen. Houvast biedt mij het dagboek van Marcus Aurelius en de Politica van Aristoteles.quote:1. Ben je religieus? Zo nee, wat vormt voor jou dan een structuur?
Ik heb weleens een spirituele ervaring gehad. Nauwkeuriger gezegd was het een pantheïstische ervaring. Het is een fenomeen dat Freud maar ook Koestler weleens beschreven heeft als 'the oceanic feeling.'quote:2. Ben je spiritueel bezig of heb je wel eens een 'spirituele ervaring' gehad?
De gulden middenweg (gematigdheid), respect voor gezag en gezin, zelfrelativering, verantwoordelijkheid.quote:3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven?
Geen hogere reden in metafysische of transcendente zin. Ik geloof wel in een objectief kader van wat het goede leven is. Zoals Aristoteles al zei, zit dat denk ik in drie elementen: de deugd, geestelijk genot en lichamelijk genot. Een gelukkig leven zit 'm in het hebben van een leuk gezin, bevredigende baan, delen van humor en esthetische contemplatie.quote:4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?
Dan herhaal ik een quote uit het dagboek van Marcus Aurelius in mijn hoofd: 'Soon you'll be ashes or bones. A mere name at most—and even that is just a sound, an echo. The things we want in life are empty, stale, trivial.'quote:5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om?
Ja, een vriendje op de basisschool. De impact die het had was vooral angst voor de dood.quote:6. Is er wel eens een dierbare van je overleden? Zo ja, wat voor impact heeft dit op je gehad?
De ontwikkeling van de natie-staat tegengaan en zorgen voor behoud van stadstaten.quote:7. Als je met de kennis/wijsheid van nu één ding uit het verleden anders zou mogen doen, wat zou je dan veranderen?
Mierenneukmodus:quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Waar geloof jij in? Ben je atheïst en geloof je in 'het niets'?
quote:Op donderdag 2 september 2010 10:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mierenneukmodus:
Atheisten geloven natuurlijk niet per se in het niets. Atheisme is slechts een gebrek aan geloof in een bepaalde conceptie (namelijk het theisme)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
quote:Op donderdag 2 september 2010 10:40 schreef Knevelt het volgende:
[..]Dat is een veel voorkomende misvatting inderdaad. In een ander topic wil ik daar best uitgebreid over uitweiden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Met absoluten bedoel ik zaken als absolute waarheid, absoluut goed, absoluut kwaad, absolute realiteit. Vanuit boeddhisme komt vaak het idee voort dat de realiteit een illusie is, dus dat er geen absolute realiteit is. Ik weet niet of je dit idee deelt.quote:Op woensdag 1 september 2010 22:26 schreef Esuri het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je precies met een absolute bedoelt in deze context?
Okee, dat maakt het inderdaad duidelijker.quote:Misschien verwoord ik het krom. Het is niet zo dat ik allerlei levensovertuigingen in me wil verenigen; ik geloof 100% in mijn eerder beschreven tekst. Echter: dat ik een bepaalde overtuiging heb waar ik in geloof, wil niet zeggen dat ik die van anderen niet respecteer. Uit de historie blijkt: geloof veroorzaakt vaak strijd. Als persoon 1 geloof A aanhangt en deze aan persoon 2 met geloof B wil opdringen, ontstaan er problemen. Geen enkel idee wil ik opdringen aan anderen. De woordkeuze 'ik sta open voor' suggereert inderdaad dat ik vele l.-overtuigingen wil samenvoegen, maar dat is niet het geval. Wel heb ik respect voor de manier waarop anderen met het leven omgaan.
Maar is 'positief' niet alleen te meten aan de mate waarin het in overeenstemming is met wat waar is?quote:Als je het van een afstand bekijkt is de vraag 'of het waar is' misschien ook minder relevant. Immers: als het ervoor zorgt dat de betreffende persoon iets positiefs toevoegt aan de samenleving of de mensheid, wat hebben we er dan aan om de basis van deze persoon in twijfel te trekken?
Nee. / Mijn opvattingen, gewoontes en dagelijkse bezigheden.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
1. Ben je religieus? Zo nee, wat vormt voor jou dan een structuur?
Hoe is iemand spiritueel bezig dan? / Neequote:2. Ben je spiritueel bezig of heb je wel eens een 'spirituele ervaring' gehad?
Oprecht zijn.quote:3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven?
Ik vind het leven doelgericht noch waardeloos.quote:4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?
Ik leef omdat ik geboren ben een andere reden is er niet lijkt me.quote:is er een hogere reden dat je leeft?
Ligt aan de situatie en aan het 'moeilijk ding', relativeren vind ik wel een aardige eigenschap in moeilijk situaties. Verder moet je niet in paniek raken en altijd weten waar je handdoek is.quote:5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om? (het idee van wat 'moeilijk' is verschilt voor iedereen, dus definieer ik verder niet).
Er zijn mensen die ik heb gekent overleden ja, zowel familie als vrienden/kennisen, maar echt grote impact heeft het nooit gehad, ik kan er, denk ik, redelijk goed mee omgaan.quote:6. Is er wel eens een dierbare van je overleden? Zo ja, wat voor impact heeft dit op je gehad?
Ik zou het niet weten...het lijkt me een beetje nutteloze gedachten-oefening, de resultaten van de eventuele verandering zijn namelijk niet te overzien, ook niet met de kennis/wijsheid die ik nu zou hebben. Want die kennis/wijsheid zou dat irrelevant worden.quote:7. Als je met de kennis/wijsheid van nu één ding uit het verleden anders zou mogen doen, wat zou je dan veranderen?
Daar heb je gelijk in.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:57 schreef Semisane het volgende:
Overigens vind ik de vragen een beetje voor ingenomen, als of een niet religieus persoon moeite moet doen om structuur te vinden of het leven per definitie niet waardevol kan vinden, althans zo komt het op mij over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |