Nee.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Hoewel ik het idee heb dat velen over dit onderwerp veel kwijt kunnen zonder vooropgezette vragen, hier toch wat voorbeeldvragen. Bijv.:
1. Ben je religieus?
Deze vraag kun je ook stellen bij 'zo ja'. De vraag heeft eigenlijk niets met religie te maken. Structuur van wat eigenlijk?quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Zo nee, wat vormt voor jou dan een structuur?
Het hangt er een beetje vanaf wat je daar nu eigenlijk precies mee bedoelt. Ik heb wel eens LSD geprobeerd, en precies de juiste muziek op precies het juiste moment kan me kippevel bezorgen. Maar buiten dat, nee.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
2. Ben je spiritueel bezig of heb je wel eens een 'spirituele ervaring' gehad?
Kennis, ervaring, liefde.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven?
Ik hecht in elk geval geen bijzondere waarde aan mensen. Wat mij betreft zijn alle levende wezens waardevol, maar mensen niet meer dan dat.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Voorbeelden: 'eerlijkheid', 'gerechtigheid', 'gelijkheid', 'menslievendheid', 'matigheid' en meer.
Als het leven "doelgericht" is betekent dat niet noodzakelijk een "hoger doel". Leven heeft als doel om leven voort te brengen heel simpel gezegd. "Hoger doel" is zowel subjectief als suggestief (zonder concreet iets te suggereren).quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?
Rationaliseren, en eventueel steun zoeken bij vrienden, familie en/of lotgenoten.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om? (het idee van wat 'moeilijk' is verschilt voor iedereen, dus definieer ik verder niet).
Ik heb in 2003 vier crematies in 1 jaar gehad. Dat heeft wel een behoorlijke impact gehad, tijdje rust genomen, weer begonnen met roken, pas een jaar later weer echt de draad opgepakt.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
6. Is er wel eens een dierbare van je overleden? Zo ja, wat voor impact heeft dit op je gehad?
Dat is een lastige vraag. Er zijn wel dingen uit m'n verleden die ik betreur, maar daar zit eigenlijk weinig tussen dat echt bepalend is geweest voor mijn leven.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
7. Als je met de kennis/wijsheid van nu één ding uit het verleden anders zou mogen doen, wat zou je dan veranderen?
Bedankt voor je reactie, heel waardevol.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:28 schreef Molurus het volgende:
1. Deze vraag kun je ook stellen bij 'zo ja'. De vraag heeft eigenlijk niets met religie te maken. Structuur van wat eigenlijk?
[..]
2. Rationaliseren, en eventueel steun zoeken bij vrienden, familie en/of lotgenoten.
[..]
3. Ik heb in 2003 vier crematies in 1 jaar gehad. Dat heeft wel een behoorlijke impact gehad, tijdje rust genomen, weer begonnen met roken, pas een jaar later weer echt de draad opgepakt.
[..]
4. Wat ik overigens opmerkelijk vind aan dit vragenlijstje is dat er heel veel vragen tussen zitten die nul komma niks met religie te maken hebben. (Hoewel mensen deze vragen wel vaak graag beschouwen in een religieuze context.)
Het ontgaat me werkelijk op wat voor manier religie structuur geeft aan wat dan ook.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
Op 4 bovengeciteerde punten wil ik graag reageren:
1. Mensen zoeken altijd naar structuur in de breedste zin van het woord. Dit kan simpel zijn (op een bepaalde eten & slapen) maar ook breder (door bijv. een religie aan te hangen).
Oh, je zult mij niet horen beweren dat ik geen structuur nodig heb. Natuurlijk sta ik zus en zo laat op, natuurlijk eet ik om die en die tijd. Maar wat heeft dat in godsnaam (pardon the pun) met religie van doen?quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
Ook zeggen dat je 'geen structuur nodig hebt' is in feite een structuur: dit is voor jou een manier om om te gaan met het leven.
Jazeker. Zoals bij de meeste mensen zijn instincten en emoties bedoeld voor een korte termijn rudimentaire reactie op situatie X. Rationaliseren stelt je in staat om te beoordelen in hoeverre zo'n rudimentaire reactie wenselijk is, of dat je wellicht misschien iets anders moet doen. Uiteraard kun je emoties zoals angst en verdriet niet doen verdwijnen door die te rationaliseren, maar wanneer je begrijpt waarom je die emoties hebt dan helpt dat zeker.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
2. Werkt het rationaliseren voor jou?
Welnee, die twee vullen elkaar juist prima aan.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
En: is het rationaliseren en emotionele steun zoeken bij mensen niet tegenstrijdig?
Ik heb een tijdje achter de bar gestaan, wat meer onder de mensen. (Ik doe normaal IT werk.)quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
3. Je geeft aan dat je een tijd de rust hebt genomen. Hoe heb je invulling aan gegeven aan deze tijd?
Het heeft wel tijd gekost, maar ik heb in die tijd zeker dat hele drama goed kunnen verwerken, jazeker.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
Heb je zaken 'verwerkt' of ben je daar niet aan toegekomen?
Als je dat te breed trekt heb je wel het risico dat het betekenisloos wordt.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:41 schreef Esuri het volgende:
4. Je geeft aan dat 'mensen' dit topic graag in religieuze context zien. Dat zie ik anders. Dit onderwerp staat open voor zowel religieuzen als niet-religieuzen. Ik probeer te zoeken naar zingeving in de breedste zin van het woord.
Bedankt voor je openhartigheid!quote:Op woensdag 1 september 2010 18:28 schreef n8n het volgende:
1. Bedoel je een houvast? Dat zoek ik in mensen om me heen en in random activiteiten I guess.
3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven? Voorbeelden: 'eerlijkheid', 'gerechtigheid', 'gelijkheid',
'menslievendheid', 'matigheid' en meer.[/sup]
Dat je het beste met je medemens voor hebt in plaats steeds jezelf vooraan te zetten. Van het positieve uit gaan.
4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?[/sup]
Cognitief zie ik de mens gewoon als een dier dat er alles aan doet om te overleven en voort te planten. Een doel hebben in je leven is wat je er zelf van maakt.
5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om? (het idee van wat 'moeilijk' is verschilt voor iedereen, dus definieer ik verder niet).[/sup]
Niet altijd even handig, het is voor mij belangrijk dat ik met niet afzonder en mijn problemen voor me houd. Praten over onderwerpen die me dwars zitten werkt altijd. Als een probleem zich voordoet in een relatie met een ander, praat ik dat het liefst zo snel mogelijk uit. Nu nog iets minder mijn kop in het zand steken als ik persoonlijk ergens tegenaan loop.
6. Is er wel eens een dierbare van je overleden? Zo ja, wat voor impact heeft dit op je gehad?[/sup]
Mijn grootouders, waren enorm belangrijk voor me. Door problemen indertijd heb ik niet het gevoel gehad hun verlies recht aangedaan te hebben. Ik was nog jong en vervreemde de situatie van mezelf uit bescherming.
7. Als je met de kennis/wijsheid van nu één ding uit het verleden anders zou mogen doen, wat zou je dan veranderen?[/sup]
Niks, veel nare dingen meegemaakt in mijn jeugd maar dat is belangrijk geweest voor mijn ontwikkeling. Er zijn wel veel dingen die ik gedaan heb die ik betreur, maar dat hoort ook bij wie ik ben.
Dankjewel voor je reactie! Ik & anderen zullen er veel aan hebben. Je blik verruimen vind ik erg belangrijk.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:45 schreef Avey het volgende:
Nou, doe er mee wat je wilZelfreflectie is altijd leuk.
Even nieuwsgierig vraagje: Waarom is de mens niet meer bijzonder dan andere levende wezens, maar zijn tegelijkertijd levende wezens wel waardevol? (ten opzicht van levenloze materie neem ik dan even aan) Zit daar een rationale achter?quote:Op woensdag 1 september 2010 18:28 schreef Molurus het volgende:
Ik hecht in elk geval geen bijzondere waarde aan mensen. Wat mij betreft zijn alle levende wezens waardevol, maar mensen niet meer dan dat.
Ga je er niet op reageren?quote:Op woensdag 1 september 2010 18:55 schreef Esuri het volgende:
[..]
Dankjewel voor je reactie! Ik & anderen zullen er veel aan hebben. Je blik verruimen vind ik erg belangrijk.
Hm, goed punt. Wellicht is ook daarvoor geen goed rationeel argument te bedenken. persoonlijk verkies ik de aarde boven een saaie planeet zoals Mars. Maar om eerlijk te zijn kan ik ook daarvoor eigenlijk geen rationeel argument bedenken.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Even nieuwsgierig vraagje: Waarom is de mens niet meer bijzonder dan andere levende wezens, maar zijn tegelijkertijd levende wezens wel waardevol? (ten opzicht van levenloze materie neem ik dan even aan) Zit daar een rationale achter?
Vrij simpel, het is makkelijk om te relateren met andere levende wezens.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, goed punt. Wellicht is ook daarvoor geen goed rationeel argument te bedenken. persoonlijk verkies ik de aarde boven een saaie planeet zoals Mars. Maar om eerlijk te zijn kan ik ook daarvoor eigenlijk geen rationeel argument bedenken.
1. Religie geeft mijns inziens invulling aan kleine als wel grote zaken. Als Moslim is het bijv. de bedoeling dat je 5 maal per dag bidt. Als dit trouw iedere dag gedaan wordt biedt dit structuur in die zin dat het een houvast wordt.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:51 schreef Molurus het volgende:
1. Het ontgaat me werkelijk op wat voor manier religie structuur geeft aan wat dan ook.Wellicht kun je dat eens toelichten.
2. Maar wat heeft dat met religie van doen?
3. Rationaliseren stelt je in staat om te beoordelen in hoeverre zo'n rudimentaire reactie wenselijk is
4. Het heeft wel tijd gekost, maar ik heb in die tijd zeker dat hele drama goed kunnen verwerken, jazeker.
5. Als je dat te breed trekt heb je wel het risico dat het betekenisloos wordt.
--quote:Op woensdag 1 september 2010 18:45 schreef Avey het volgende:
Hmm leuk. Ik ga gewoon die vragen maar eens beantwoorden denk ik.
1. Ben je religieus? Zo nee, wat vormt voor jou dan een structuur?
Nee. Religie maakt geen deel uit van mijn leven, hoewel ik het onderwerp zelf wel interessant vind. Bijvoorbeeld heb ik mij vaak afgevraagd hoe religies ontstaan zijn en hoe mensen er toe komen om religies aan te hangen. Interessante materie, maar niet iets waar ik me dagelijks mee bezig houd.
Nee. Spiritualiteit is voor mij slechts van psychologische interesse. Het is een interessante vorm van vluchtgedrag die ik graag bestudeer.
3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven? Voorbeelden: 'eerlijkheid', 'gerechtigheid', 'gelijkheid', 'menslievendheid', 'matigheid' en meer.
Waarden hebben voor mij niet zoveel waarde (). Waarden zijn menselijke uitvindingen opgekomen uit natuurlijke en sociale evolutie. Ze zijn nodig in een maatschappij maar persoonlijk oordeel ik liever iedere situatie voor zich.
4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?
Het leven is doelgericht, als is doel een verkeerde bewoording. Overleven en voortplanten is het enige wat we doen. En aangezien mensen geluk kunnen ervaren probeer ik simpelweg zo gelukkig mogelijk te zijn terwijl ik overleef. Het leven zelf heeft geen hoger doel, eindstation of andere waarde. Nogmaals, de enige die waarde aan het leven geven zijn wij zelf.
5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om? (het idee van wat 'moeilijk' is verschilt voor iedereen, dus definieer ik verder niet).
Als ze geen betrekking op mezelf hebben maak ik me er niet zo'n zorgen over. Dingen die ik zelf kan oplossen schuif ik meestal gewoon voor me uit tot het moment dat ik het per se moet oplossen en dan doe ik het gewoon.
6. Is er wel eens een dierbare van je overleden? Zo ja, wat voor impact heeft dit op je gehad?
Ja m'n oma is een jaar geleden overleden. We waren vrij close maar ze heeft nooit helemaal vrede kunnen sluiten met mijn seksuele voorkeur. Op zich is dat natuurlijk jammer maar ik sta er niet meer bij stil. Dode mensen hebben geen invloed meer op mij, ik neem slechts de invloed mee die ze op me hadden toen ze nog leefden.
7. Als je met de kennis/wijsheid van nu één ding uit het verleden anders zou mogen doen, wat zou je dan veranderen?
Oh heel veel. Ik heb van weinig dingen spijt maar er zijn wel wat dingen die ik zeker over zou willen doen. Al was het alleen maar om mijn financiële situatie te verbeteren.
Nou, doe er mee wat je wilZelfreflectie is altijd leuk.
--quote:
Wat zijn je eigen antwoorden op deze vragen als ik vragen mag?quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Waar geloof jij in? Ben je atheïst en geloof je in 'het niets'? Hang je een religie aan? Ben je niet-religieus maar wel spiritueel? Iets anders?
Zelf ben ik erg benieuwd wat mensen op het forum 'geloven'. Dat kan iets met religie te maken hebben, maar dat hoeft niet. Je kunt ook 'geloven' in jezelf, bijvoorbeeld.
Hoewel ik het idee heb dat velen over dit onderwerp veel kwijt kunnen zonder vooropgezette vragen, hier toch wat voorbeeldvragen. Bijv.:
3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven? Voorbeelden: 'eerlijkheid', 'gerechtigheid', 'gelijkheid', 'menslievendheid', 'matigheid' en meer.
8. ...
Je kunt er voor kiezen een aantal/alle vragen in een citaat te verwerken en ze zo te beantwoorden.
Ik ben erg benieuwd.
Klinkt logisch.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:13 schreef Esuri het volgende:
Persoonlijk had ik geen vragen of opmerkingen bij je bericht, maar bij deze heb ik wat langer gezocht. Op sommige punten van mensen reageer ik niet omdat het 'geloven' gaat en daarover valt volgens mij slechts magertjes te discussiëren.
OK, dank je voor de reactie.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, goed punt. Wellicht is ook daarvoor geen goed rationeel argument te bedenken. persoonlijk verkies ik de aarde boven een saaie planeet zoals Mars. Maar om eerlijk te zijn kan ik ook daarvoor eigenlijk geen rationeel argument bedenken.
Niet religieus.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:15 schreef Esuri het volgende:
Het is de sfeer van betekenissen die het leven aankleed. De aandoenlijkheid van een zeehondje met grote zwarte onschuldige ogen, die behendig door het water buitelt. De beslotenheid en rust van het bos. De sfeer van een eeuwenoude binnenstad. De frisheid van het snel stomende water in een bergbeekje, op een warme zomerse dag. De geruststellende aanwezigheid van de ander. De dingen hebben een geheim en het verlangen weet dat. Maar als je het aanraakt, is er alleen de buitenkant. Je wordt nooit echt binnen gelaten en zo behouden de dingen hun geheim.quote:2. Ben je spiritueel bezig of heb je wel eens een 'spirituele ervaring' gehad?
De belangrijkste waarden zijn:quote:3. Welke waarde(n) vind je belangrijk in je leven?
Er is voor mij geen hoger doel. De mens zelf is van nature doelgericht.quote:4. Sommigen vinden het leven heel doelgericht, anderen vinden het maar waardeloos en 'nergens op slaan'. Wat vind jij, is er een hogere reden dat je leeft?
Tobben en wandelen.quote:5. Hoe ga je met 'moeilijke dingen' om? (het idee van wat 'moeilijk' is verschilt voor iedereen, dus definieer ik verder niet).
Het is wel zo eerlijk daar op in te gaan.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat zijn je eigen antwoorden op deze vragen als ik vragen mag?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |