quote:
Daar ga ik dan wel vanuitquote:De te verbouwen of te renoveren woning moet minimaal twee jaar oud zijn. De regeling is van toepassing op arbeidsloon, niet op materialen.
Stuc en schilderwerk was altijd al 6% toch?quote:
quote:Isoleren, schilderen, stukadoren en behangen vallen onder het 6%-tarief bij woningen die ouder zijn dan 2 jaar. Ook het schoonmaken in woningen valt onder het 6%-tarief, maar daarbij geldt niet de eis dat het moet gaan om woningen ouder dan 2 jaar.
Het 6%-tarief geldt ook als u als hoofdaannemer het werk uitbesteedt aan een onderaannemer. Maakt het werk deel uit van een groter aannemingswerk? Dan splitst u in uw offerte en factuur de werkzaamheden die onder het 19%-tarief vallen en de werkzaamheden die onder het 6%-tarief vallen.
Alleen voor huizen ouder dan 15jrquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Stuc en schilderwerk was altijd al 6% toch?
Edit: http://belastingdienst.nl(...)btw-05.html#P76_4588
[..]
Er staat toch echt 2 jaarquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:37 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Alleen voor huizen ouder dan 15jr
Dan hebben ze die site al aangepast voor 1 oktober, of het was al fout, want het was toch echt 15jr of ouderquote:
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dan hebben ze die site al aangepast voor 1 oktober, of het was al fout, want het was toch echt 15jr of ouder
quote:Blijft het lage btw-tarief voor schilderwerk nog gehandhaafd?
Met ingang van 1 januari 2000 heeft de overheid de btw op schilder- en stukadoorswerk verlaagd om de werkgelegenheid te bevorderen. Tot 15 september 2009 gold voor schilderwerk- en stukadoorswerk aan particuliere woningen van ten minste vijftien jaar oud het lage btw-tarief van 6%. Dit verlaagde btw-tarief is met ingang van die datum verder uitgebreid. Het is nu van toepassing op het schilder- en stukadoorswerk aan woningen ouder dan 2 jaar.
Op de radio werd gezegd dat de bouwbedrijven gingen beloven dat ook door te berekenen aan de klant.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:46 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Interresant. Ik vraag mij alleen af of het daadwerkelijk zoveel korting gaat opleveren voor de consument. Wij willen nog onze zolderverdieping gaan uitbouwen, dat is een dusdanig grote verbouwing dat die 13% minder BTW heel erg veel gaat schelen..
Dat is de theorie jaquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:47 schreef wobbel het volgende:
[..]
Op de radio werd gezegd dat de bouwbedrijven gingen beloven dat ook door te berekenen aan de klant.
Dat moeten ze wel, want als een paar andere bedrijven het wel netjes doen krijgen die veel meer opdrachten...scheelt 13%
13 procentpunt, in principe scheelt het haast 11%.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:47 schreef wobbel het volgende:
[..]
Op de radio werd gezegd dat de bouwbedrijven gingen beloven dat ook door te berekenen aan de klant.
Dat moeten ze wel, want als een paar andere bedrijven het wel netjes doen krijgen die veel meer opdrachten...scheelt 13%
De BTW regel is natuurlijk niet bedoeld om de woningmarkt te stimuleren, maar om de bouwbedrijven een handje te helpen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 09:57 schreef _VoiD_ het volgende:
hoe kun je met VERBOUWEN de woningmarkt een impuls geven? Mensen zullen nu nog meer beslissen om niet te verhuizen (en dus verkopen van oude huis) en om gewoon te gaan verbouwen. Die duizend euro (if that) die mensen besparen door hun nieuw gekochte huis te verbouwen zet geen zoden aan de dijk. Helemaal niet als dat huis 250.000 euro heeft gekost.
Tijdelijk afschaffen van de overdrachtsbelasting, dat zal pas effect hebben.
En daarvan was 25% arbeidsloon? Had je dan toch ¤ 2.730 kunnen schelen!quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 10:59 schreef lezzer het volgende:
Ik heb ^#&*@!! net voor een ton verbouwd
Dat was helemaal uitbesteed ja.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En daarvan was 25% arbeidsloon? Had je dan toch ¤ 2.730 kunnen schelen!
Had ik op het werk ook discussie over, maar mij lijkt dat metselen 9 van de 10 keer nieuwbouw isquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:46 schreef mappo het volgende:
geld dit ook voor het metselen van een schuurtje, of echt alleen verbouwingen?? Ik heb net een offerte hiervoor laten maken, maar dan moet ik nog even babbelen overde btw :-)
Mwah, het lagere btw tarief geld voor het arbeidsloon. Dat is over het algemeen wel het duurste deel van de rekening. Arbeidsuren zijn behoorlijk prijzigquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 08:46 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Interresant. Ik vraag mij alleen af of het daadwerkelijk zoveel korting gaat opleveren voor de consument. Wij willen nog onze zolderverdieping gaan uitbouwen, dat is een dusdanig grote verbouwing dat die 13% minder BTW heel erg veel gaat schelen..
Ga denk ik ook maar de verbouwing van mijn badkamer naar voren halen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:18 schreef skrn het volgende:
Hoera.
Offerte van loodgieter voor mijn badkamer was dit weekend binnen, maar het kan nu al goedkoper
(Ja, ik ga mijn badkamer uitbesteden, zelf doen schoot niet zo op, had eerder een topic geopend)
Je hebt een verschrikkelijke hekel aan aannemers, dat laat je duidelijk merken in verschillende topics.quote:Op dinsdag 7 september 2010 01:48 schreef klusfoobje het volgende:
de mensen die al een offerte hadden aangevraagd voordat dit bekend werd zullen hier het meeste voordeel bij hebben.
Als je er nu omvraagt zal het zelfde gebeuren als een tijd terug met de kappers. Die staken de btw verlagimng ook vrolijk in hun eigen zak.
Aannemers die klant gericht denken moet je echt met een bouwlamp gaan zoeken hoor.
Je kan bij verschillende aannemers een offerte aanvragen en een goede reverentie kan altijd nog een doorslag geven bij de gunning boven de laagste prijsquote:Op dinsdag 7 september 2010 10:45 schreef speknek het volgende:
Grr, ik wil een verdieping op m'n huis laten zetten, maar we hebben het geld waarschijnlijk pas na juli bij elkaar gespaard.
Aan de andere kant, als het alleen om arbeidsloon gaat zal het niet veel meer dan duizend euro schelen. Toch, daar kan je veel leuke dingen mee doen.
Ik denk dat het nog al een verschil uitmaakt of je een verbouwing laat doen of je haar laat knippen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 10:45 schreef klusfoobje het volgende:
Ik ben niet heel erg dol op aannemers nee. Er zit gewoon teveel kaf onder het koren. Zeker toen het in loondienst wat minder werd steeg het aantal klussers en aannemers .. ( wat overigens ook word bevestigd door aannemers zelf hoor![]()
maar in ieder geval en dus, dat staat hier ff buiten.
Ik stel simpelweg dat de verlaging bedoeld is om de bouw een zetje omhoog te geven door lagere tarieven te kunnen hanteren, niet bij de consument terecht zal komen. Dat is aantoonbaar destijds ook bij de kappersbranche gebeurt. Die kreeg om dezelfde reden een btw verlaging.
Wat ik van de branche zelf vind staat er helemaal buiten hoor en er zijn verdomd goede aannemers en verdomd slechte...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |