Hier nog een nieuwe MIC'er!

Ik ben hier vooral omdat ik even een paar vragen wil stellen aan de ervaringsdeskundigen.
Over een kleine maand begin ik dus met MIC. Hiervoor heb ik anderhalf jaar kunstacademie gedaan (richting fotografie, propedeuse gehaald) en ik ben 20 jaar. Nu heb ik meerdere angsten/vragen.
1) Hoe jong zijn de eerstejaars? Ik was bij een meeloopdag in mei en soms had ik het gevoel in 6havo te zitten. Met hoe jong de studenten zijn bedoel ik daarom niet per se de feitelijke leeftijd, maar met name het gedrag. Door de kunstacademie (800 aanmeldingen en 60 toelatingen, 60 extreem gemotiveerde studenten, 90% verplichte aanwezigheid, hogere leeftijd etc) ben ik gewend dat iedereen het WIL, ik heb het idee dat veel HvA-studenten -bij bijna alle hbo studies- nog erg de middelbare school gedachtegang hebben van "ik MOET naar school". Valt dit in werkelijkheid mee?
2) Is het niveau inderdaad erg laag in het eerste jaar?
3) Is het nog altijd zo dat er veel tussenuren zijn in het eerste jaar?
4) Zijn er vakken in het tweede jaar die iedereen moet volgen, ongeacht het afstudeerprofiel? Ter verduidelijking; zoals je op de middelbare school ongeacht je profiel allemaal les kreeg Engels en Nederlands.
5) Zijn hier studenten die ervaring hebben met de kortere leerroute: de studie in 3,5 jaar afronden? Dat zou betekenen dat je in het tweede jaar ook al een aantal vakken uit het derde jaar volgt.
6) Want punt 3, 4 en 5 samen brengen mij tot punt 6: kun je in het eerste jaar wellicht al vakken volgen van het tweede jaar?
Punt 6 is een kwestie om meerdere redenen. Ik heb zoals gezegd anderhalf jaar kunstacademie gedaan, maar dus ook anderhalf jaar studiefinanciering verbruikt. Dit gezegd heb ik nog 2,5 jaar studiefinanciering over. Mijn studie betaal ik grotendeels zelf waardoor het mij een aantal ribben scheelt als ik de opleiding in drie jaar kan afronden.
Nu weet ik dat er de mogelijkheid is om in het tweede jaar te starten. Dit is echter voor mij geen optie, omdat ik nu niet met zekerheid durf te zeggen welke richting ik op wil en niet het verkeerde afstudeerprofiel wil kiezen. Dan ben ik nog verder van huis!
In mei heb ik samen met zo'n zeven andere mensen de meeloopdag gedaan. Het niveau vond ik best laag en makkelijk volgbaar, terwijl de andere meelopers aan het eind van de dag verschrikt waren over hoe lastig het was (????). Dit zal uiteraard te maken hebben met het onderwerp dat op dat moment vooral behandeld werd; het ging over ijkpersonen e.d., dingen die ik juist op de kunstacademie ook al te horen heb gekregen. Bovendien heb ik op de kunstacademie het vak Academische Vaardigheden gehad en heb al veel ervaring met essays e.d. schrijven. Daarnaast zit ik in lotingsklasse A / vakken als Nederlands en Engels heb ik tot nog toe geen moeite mee gehad. Alhoewel ik weet dat ik nog veel kan leren op deze gebieden, denk ik wel dat ik er minder tijd en moeite in hoef te steken als een groot deel van mijn mede eerstejaars (met name die net van het middelbaar onderwijs komen).
Tenslotte ben ik een persoon die veel (v e e l) te doen moet hebben om gemotiveerd te blijven, om mijn best te blijven doen. Ik presteer onder druk, anders niet.
Om deze redenen hoop ik dat ik in het eerste jaar al extra vakken kan volgen uit het tweede jaar, zodat ik in het tweede jaar nog meer tijd heb om nog meer vakken uit het derde jaar te volgen. Op deze manier zou het diploma tussen de 3 en 3,5 jaar gehaald moeten kunnen worden.
.
Dan even om te polsen welke richting jullie mij op zouden zien gaan haha, om mij te helpen met de profielkeuze.
Fotografie/beeld is nog steeds mijn passie, ik voel me echter te jong in mijn persoonlijke ontwikkeling om alle kennis die ik op kan doen op de kunstacademie ten volle eigen te maken. Beeldredacteur lijkt mij wel een interessant en leuk beroep.
Anderzijds houd ik erg veel van onderzoek doen. Essays schrijven vind ik heerlijk, dan zit ik dagen in de bibliotheek om documentaires te kijken, interviews te lezen, biografieën door te spitten. Programma's maken zoals Zembla lijkt me daarom ook leuk om te doen (ik ben nog te onbekend op dit gebied om een minder bekend maar eventueel beter voorbeeld te geven). Veel onderzoek doen, mensen ondervragen, de voors en de tegens laten zien. Niet eens per se zelf een mening vormen, dat kun je aan de kijker overlaten. Dan zou ik alsnog met beeld bezig zijn (want: film).
Deze twee verschillende ideeën lijken mij niet in één profiel te vinden, of zeggen jullie dat er een afstudeerprofiel is dat exact bij mijn interesses past?
Sowieso ga ik nog praten met iemand van MIC; een begeleider of docent. Eén dezer dagen hoop ik mijn introductiepakket met klassenindeling en eventueel mentor/coach te ontvangen, zodat ik met deze persoon contact op kan nemen. Al eerder naar de studie gemaild, maar iedereen blijkt tot 15 augustus afwezig te zijn dus kan nog geen afspraak maken!
Alvast mijn excuses voor dit lange epistel. Zie het als extra leesvoer in een schoolloze vakantie.
Het maakte haar niets uit dat het regende. "Het meeste valt er toch naast" zei ze. ~