abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85833144
Een 43-jarige man uit Bergambacht is zaterdag overleden toen hij aan het werk was in een woning in Oudewater. De man kwam om het leven door elektrocutie.

De man was bezig met de riolering in de kruipruimte van het huis. De bewoner van het huis sloeg alarm toen ze de man zag liggen en hij niet op haar reageerde.

Hulpdiensten hebben de man gereanimeerd en naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij alsnog.

http://www.nu.nl/algemeen/2321895/man-overleden-elektrocutie.html

Men kan er steeds maar weer op blijven hameren, dat men zo moet oppassen met electriciteit in de kruipruimte, maar helaas denkt men nog steeds dat zal mij niet gebeuren.
pi_85833215
Technisch gezien is het jou ook nog niet overkomen.
pi_85833364
Scheidingstrafo gebruiken
pi_85833443
Van 220 ga je toch niet de pijp uit?
Flauw he?
  zondag 29 augustus 2010 @ 15:09:33 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_85833536
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 15:06 schreef JaapAapSmulPaap het volgende:
Ik weet niet hoe 220 zich combineert met water in een kruipruimte?

En dat is in Oudewater sowieso al geen vreemd gegeven, en na die stortbuien van de afgelopen dagen helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_85833546
quote:
Hangt er vanaf of je in staat bent het circuit (waar jij dan deel van uitmaakt) te doorbreken, of het door je hart gaat (ea)
  zondag 29 augustus 2010 @ 15:14:39 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_85833710
quote:
"it's not the volts that will kill you, it's the amps"

:Y
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_85833936
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 15:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

"it's not the volts that will kill you, it's the amps"

:Y
Ja dat wist ik nog. Had m'n vraag ook een beetje te simpel geformuleerd. Verder is de rest van m'n kennis hierover heel erg ver weggezakt :')
Flauw he?
pi_85834238
quote:
De waarden van 50 V wisselspanning en 120 V gelijkspanning zijn de algemeen gebruikelijke "veilige grenzen" van de aanrakingsspanning. De gegevens zijn gebaseerd op onderzoek naar het effect van electrische stroom op mensen en dieren
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 16:09:15 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85835807
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 15:04 schreef Tahiti het volgende:
Scheidingstrafo gebruiken
_O_

Inderdaad gewoon een scheidingstrafo huren / gebruiken dan loop je de kans niet dat je geëlektrocuteerd wordt. En eigenlijk moet je gewoon helemaal niet met 230 V apparatuur in de kruipruimte aan het werk willen. Meestal zet ik als monteur bij de in en uitgang van de kruipruimte een grote bouwlamp in de kruipruimte neer en gebruik ik voor de rest van de verlichting een 12 V makita zaklamp en eventueel een klopboor of boormachine op accu.

Met 230 V in een kruipruimte zonder scheidingstrafo ertussen moet je niet willen :X
  zondag 29 augustus 2010 @ 16:28:41 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_85836653
Hij is iig weer helemaal opgeladen ;)
pi_85838085
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 16:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

_O_

Inderdaad gewoon een scheidingstrafo huren / gebruiken dan loop je de kans niet dat je geëlektrocuteerd wordt. En eigenlijk moet je gewoon helemaal niet met 230 V apparatuur in de kruipruimte aan het werk willen. Meestal zet ik als monteur bij de in en uitgang van de kruipruimte een grote bouwlamp in de kruipruimte neer en gebruik ik voor de rest van de verlichting een 12 V makita zaklamp en eventueel een klopboor of boormachine op accu.

Met 230 V in een kruipruimte zonder scheidingstrafo ertussen moet je niet willen :X
Hopelijk hou je de bouwlamp boven de vloer, alleen heeft ie daar weinig nut.
Bij ons werken ze alleen met 42 v onder de vloer en/of accu gereedschap, en natuurlijk een luikwacht.
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 17:23:54 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_85838879
Meestal hang ik hem ergens op of zet ik hem letterlijk in de opening van de kruipruimte. Tenzij het daar ook erg vochtig of zelfs nat is; dan werk ik alleen met accu gereedschap.
pi_85839045
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:02 schreef klipper het volgende:

[..]

Hopelijk hou je de bouwlamp boven de vloer, alleen heeft ie daar weinig nut.
Bij ons werken ze alleen met 42 v onder de vloer en/of accu gereedschap, en natuurlijk een luikwacht.
levensgevaarlijk die kruipluiken, tijdens een karweitje savonds liep ik een keer naar de bus om lampen te pakken, kom terug, heeft een of andere gladiool het kruipluik bij de voordeur open gelegd en is weer weg gelopen, stond ineens 60cm lager en de lampen klapten in mijn handen kapot, gelukkig alleen wat sneetjes en die vent verrot gescholden...

Over werken met elektrische gereedschappen is hier alles al gezegd, ik neem altijd alle gereedschap wat draadloos is mee, vind die 42volt zooi te veel moeite om mee te sjouwen... :P
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 17:35:54 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_85839271
Op die manier heb ik in 2007 al eens een breuk aan mijn rechter scheenbeen opgelopen.
Het hele verhaal kun je hier wel vinden Steek Vonkenboer een hart-onder-de-riem topic!!!!
pi_85841277
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:28 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

levensgevaarlijk die kruipluiken, tijdens een karweitje savonds liep ik een keer naar de bus om lampen te pakken, kom terug, heeft een of andere gladiool het kruipluik bij de voordeur open gelegd en is weer weg gelopen, stond ineens 60cm lager en de lampen klapten in mijn handen kapot, gelukkig alleen wat sneetjes en die vent verrot gescholden...

Over werken met elektrische gereedschappen is hier alles al gezegd, ik neem altijd alle gereedschap wat draadloos is mee, vind die 42volt zooi te veel moeite om mee te sjouwen... :P
Ik zou het niet weten, die enkele keer dat ik eens onder een vloer komt doe ik ook met een zaklamp en een fototoestel om het vervolgens uit handen te geven.
  maandag 30 augustus 2010 @ 11:55:28 #17
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_85866695
Ik zet een lamp beneden neer in het gat (mits droog) en laat 'm daar staan. Verder m'n ipx7 cree-led zaklamp mee. Maar ik ga ook vaak alleen maar naar beneden voor inspectie of om ventilatiegaten te verbreden. :P
De rest laat ik ook lekker doen, geen fan van de kruipruimtes zeg maar.

Wat ik wel vervelend vind is dat de vorige bewoner het een en ander aan extra kabels heeft gelegd naar de achterkant van de kruipruimte en in de tuin en dat niet heeft gedocumenteerd. En ik ga niet zo heel graag helemaal naar achter. :+
pi_85867171
quote:
half jaar geleden draaide iemand zijn hoofd in de kruipruimte tegen twee uitstekende draden aan met zijn hoofd... 220 door zijn slaap, dan is het snel afgelopen
pi_85899639
Kan iemand mij uitleggen waarom:

- Aardlekschakelaar niet beschermt tegen elektrocutie in de kruipruimte? Deze reageren toch bij 30 mA lekstroom, een sterkte dat de meeste mensen overleven;

- Waarom moet je in de kruipruimte een scheidingstrafo gebruiken en het verbouwen van de zolder niet? Wat maakt de kruipruimte zo speciaal tov andere ruimtes?
  Moderator dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:47:51 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_85920505
Om het helemaal te begrijpen moet je eerst even weten wat een scheidingstrafo eigenlijk is.

Een scheidingstrafo is een trafo bestaande uit twee delen (primaire en secundaire zijde) die galvanisch van elkaar gescheiden zijn. Vaak geven dit soort trafo's aan de primaire en secundaire zijde dezelfde spanning van bijvoorbeeld 230 V.

Echter een veiligheids scheidingstrafo, waar we hier over spreken zet netspanning om in een voor de mens ongevaarlijke wisselspanning van maximaal 50 V wisselspanning.
Alles beneden de 50 V wisselspanning en ik meen 120 V gelijkspanning is voor de mens ongevaarlijk.

De veiligheid bij het gebruik van een veiligheids scheidingstrafo zit hem er in dat er alleen stroom aan de secundaire zijde kan lopen bij een gesloten circuit. Word de stroomkring op één of andere wijze onderbroken worden dan kan er ook geen stroom meer lopen en is er geen gevaar om onder spanning te komen staan. De enige manier om onder spanning te komen staan is door beide polen tegelijk aan te raken en die kans is wel zo klein.

Daarom mag je een veiligheid scheidings trafo ook nooit achter de trafo aarden ! Want hiermee hef je de werking eigenlijk op ! :)
  Moderator dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:56:31 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_85920852
En het antwoord op jou tweede van je vraag is dat je bij het werken in een kruipruimte in een zogenoemde besloten ruimte werkt.

Voorbeelden van zulke ruimten zijn:

* Kelders
* Installatieruimten
* Kruipruimten onder vloeren
* Ketels en opslagreservoirs
* Rioolstelsels
* Putten en sleuven
* Pijpleidingen

Vaak is zo'n besloten ruimte moeilijk te betreden voor jezelf maar ook voor eventuele hulpverleners, vaak zijn de ruimten erg krap, donker en zijn er weinig mogelijkheden om te kunnen vluchten want er is maar één in en uitgang. De arbodienst in Nederland heeft regels opgesteld voor het werken in dit soort ruimten, daar staat o.a. beschreven dat je apparaten moet gebruiken met een veilige spanning.

Alle ins en outs kun je hier lezen : http://www.arbouw.nl/pdf/(...)en-besloten-ruim.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 01-09-2010 18:19:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')