abonnement Unibet Coolblue
  zondag 29 augustus 2010 @ 00:25:31 #1
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85821602
Een SF operator met eerst de hoogste 'veiligheids-clearance'. Sergeant der eerste klasse Serge van het Korps Commandotroepen (KCT) is goed genoeg om te sneuvelen en het vuile werk op te knappen. Maar is nu volgens de MIVD en de minister van defensie niet goed genoeg om in het leger te mogen blijven. Want hij wordt een ’veiligheidsrisico’ genoemd. Hij is momenteel dan ook geschorst en zit nu werkeloos thuis. Het ontslag dat waarschijnlijk volgt hangt hem als ‘het zwaard van Damocles’ boven het hoofd.

Serge was één van de negen keursoldaten die midden 2009 van grootte hoogte met zijn parachute boven Afghanistan is ingezet. Een gedurfde en levensgevaarlijke operatie waarover Defensie kortgeleden zelfs nog een video op de website van het ministerie plaatste.

Echter na terugkeer in Nederland werd door de inlichtingendienst MIVD zijn ’verklaring geen bezwaar’ ingetrokken. Vanwege een veroordeling, jaren geleden.

Serge A. is een ervaren infanterist. Als achttienjarige diende hij eerst bij 11 Luchtmobiele Brigade. Bosnië was zijn eerste uitzending. Daarna volgde hij zijn droom en maakte de overstap naar het KCT. Hij werkte zich door de rangen en was zeer geregeld op (geheime) missies.

Toen eenheden van het KCT voor Operatie Enduring Freedom (OEF) in Afghanistan zij aan zij met de Amerikanen vochten, was ook Serge van de partij. Ook later, toen de commando’s als SFTG Viper onder bevel kwamen te staan van de TFU in Uruzgan, maakte hij een tour van vier maanden. En later volgde dus nog een tour van vier maanden bij Task Force 55. In totaal zat hij een vol jaar in Afghanistan. Twaalf maanden van geheime en vaak uiterst gevaarlijke operaties.

In die lange periode van operaties in Afghanistan achtervolgde een dreigend spook uit het verleden hem. Vier jaar geleden, hij was net terug van uitzending, liep de relatie met zijn vriendin stuk. Toen Serge op een avond zijn destijds vierjarige dochtertje wilde zien werd dat door zijn ex geweigerd. Toen hoorde hij dat zijn ex die avond in het uitgaansleven de bloemetjes buiten zette en dat zijn kind bij haar moeder was. Hij ging naar de discotheek en gaf zijn ex een duw. Vervolgens ging hij richting de woning van zijn ex-schoonmoeder. Daar stonden, gealarmeerd door zijn ex, twee politieagenten hem op te wachten.
De twee agenten spoten onmiddellijk bussen pepperspray in zijn gezicht. Nu is hij door zijn gasmaskertraining wel wat gewend, dus dat deed hem weinig. Vervolgens werd er geduwd en geslagen, van beide kanten. Hij geeft toe dat hij het toentertijd onhandig en dom heeft aangepakt. Maar echt heftig was het zeker niet. Die twee politiemensen hebben er volgens hem meer van gemaakt dan het was.

Serge kreeg uiteindelijk 200 uur werkstraf en vier weken voorwaardelijk opgelegd. De werkstraf vervulde hij onmiddellijk, want hij wilde weer op uitzending. Hij meldde de affaire bij zijn commandanten. Jarenlang bleef het stil, Serge voerde SF operaties uit, overal op aarde. En toen, na die spectaculaire vrijevalactie van vorig jaar, kwam de MIVD. Dezelfde inlichtingendienst die nota bene ’verklaring geen bezwaar’ (VGB) eerst nog had verlengd zodat hij mee kon op die laatste uitzending met Task Force 55. Maar eenmaal terug in Nederland kwam het nieuws dat de VGB alsnog zou worden ingetrokken.

Dat voornemen werd hem per brief meegedeeld, daags voor hij de ’operationele wing’ kreeg uitgereikt. Hij is vervolgens voor de ‘Bezwarencommissie Veiligheidsonderzoeken Defensie’ verschenen en die gaven de minister een positief advies om mij alsnog de VGB te verlenen. De problemen leken daarmee de wereld uit. Maar de minister van defensie legde het rapport naast zich neer. Hij schreef op 13 juli, aan Serge, dat hij vanwege zijn gedrag een ’veiligheidsrisico’ vormt.

Zijn raadsman is nu namens Serge in beroep gegaan bij de bestuursrechter, en zegt: “Het meest wrange is natuurlijk dat mijn cliënt wel wordt gebruikt door Defensie op de eigen website, ze laten trots zien hoe hij met acht maten de klus per parachute klaart, maar tegelijkertijd wil men hem lozen. Hoe kun je nou zo’n misser maken... Ik weet ook dat de MIVD de bezwarencommissie heeft bestookt met brieven. De inlichtingendienst wilde namelijk koste wat kost het scenario dwarsbomen dat sergeant eerste klasse A. zijn ’verklaring geen bezwaar’ terugkreeg op een wijze waardoor ook anderen, in vergelijkbare situaties, daar rechten aan zouden kunnen ontlenen.”
Want anderen zíjn er. Zoals de korporaal van 11 Luchtmobiele Brigade John P. De affaire leidde tot Kamervragen, het ontslag van P. werd opgeschort tot zijn zaak over twee maanden in hoger beroep wordt behandeld.
„En zo zijn er nog veel meer jonge veteranen die bedankt worden voor goede diensten omdat ze lang geleden in aanraking kwamen met justitie”, zegt zijn raadsman mr. Michael Ruperti. Dat kan natuurlijk niet zo zijn. Daarom gaat hij nu alle dossiers bundelen en aanbieden aan de ‘Vaste Kamercommissie voor Defensie’.

Er zitten op het ministerie juristen en vergadertijgers die werkelijk niets afweten van de mensen die in het veld de vuile klusjes moeten opknappen.
De geschorste Serge hoopt dat het tij nog kan worden gekeerd. Want hij houdt met ziel en zaligheid van zijn werk. Hij is volgens zijn superieuren – van compagniecommandant tot de hoogste baas van het KCT – een modelmilitair die tijdens geheime operaties uitmuntend functioneerde. Zeer zeker geen gevaar voor zijn collega’s, eerder hun steun en toeverlaat.

De opmerking van de minister, dat zijn gedrag onvoorspelbaar is, steekt Serge nog het meest. Hij is geen ’veiligheidsrisico’. Hij heeft tijdens de gevaarlijkste acties juist gevochten voor méér veiligheid in deze wereld. Hij heeft een fout gemaakt, lang geleden, en heeft daar ontzettend veel spijt van.
Als Defensie en MIVD zo halsstarrig alleen naar de regeltjes op papier kijken, vraag ik me af waarom ze hem dan wel gebruiken voor die videofilm. Niet goed genoeg om in de toekomst nog bij het KCT te dienen, maar wel één van die negen special forces operators die op de website van het ministerie worden bejubeld en vereerd. Dat rijmt toch niet?


In een reactie op het dreigende ontslag van sergeant eerste klasse A. laat het ministerie van Defensie weten: „In een veiligheidsonderzoek wordt naar het veiligheidsrisico gekeken. Dit is een andere beoordeling dan het goed functioneren van de betrokken militair. Een militair moet beschikken over een verklaring geen bezwaar (VGB) en moet in het kader van zijn uitzending een security clearance hebben. De afgifte daarvan is gebaseerd op een actuele VGB. Betrokkene heeft in het onderhavige geval ook de clearance gekregen, omdat de VGB op dat moment nog niet was ingetrokken. Betrokkene was ermee bekend dat de VGB mogelijk zou worden ingetrokken. Met een formeel schrijven is hij hierover voor zijn uitzending geïnformeerd en heeft tegelijkertijd de gelegenheid gekregen zijn zienswijze te geven op dit voornemen tot intrekken. Na het besluit tot intrekken van de VGB heeft betrokkene bezwaar aangetekend. Dit bezwaarschrift is ter advisering voorgelegd aan de Bezwarencommissie Veiligheidsonderzoeken Defensie. Gehoord het advies is besloten de intrekking van de VGB te handhaven.”
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
pi_85822399
Wat is dat smerig zeg :r , hoop voor hem dat ie z'n gelijk krijgt! :Y
That song is straight homosexual country music special olympic gay.
  zondag 29 augustus 2010 @ 10:54:02 #3
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_85826577
Lekker dan :r
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:23:15 #4
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_85830058
Mivd zijn ook prutsers :')
pi_85830107
Verhaal gelezen... wel genaaid
Er was eens....
pi_85830164
Respectloos.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_85830704
Harde mannen die commando's, jammer genoeg zijn hun opdrachtgevers naaiballen.
pi_85832507
Hij had toen gestraft moeten worden door Defensie. Te idioot voor woorden om dat meer dan een jaar (hoe lang precies?) later alsnog te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2010 15:20:38 ]
  zondag 29 augustus 2010 @ 14:54:24 #9
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85833043
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 14:39 schreef Sloggi het volgende:
Hij had toen gestraft moeten worden door Defensie. Te idioot voor woorden om dat meer dan een jaar (hoe lang precies) later alsnog te doen.
Vier jaar na dato en hij had zijn straf al gehad en gedaan.

Overigens, de bewindsman die het positieve advies naast zich neerlegde en Serge per brief uitlegde dat hij vanwege zijn gedrag een ’veiligheidsrisico’ vormt, is dezelfde minister die tijdens de laatste groene baretuitreiking op 9 juli nog vol lof was over het KCT.

Hij refereerde toen tijdens zijn toespraak aan de recente inzet en prestaties van het korps en zei onder andere: “Dat de prestaties en daden niet mis zijn, kan ik gemakkelijk aantonen. Hare Majesteit reikte in 2009 een Militaire Willems-Orde uit aan kapitein Marco Kroon, die deze eer steevast met zijn teamgenoten deelde.” De minister noemde ook de dapperheidonderscheidingen die hij dit jaar aan een groot aantal commando’s uitreikte voor heldhaftige daden in Afghanistan. Het was hem bij die gelegenheden opgevallen dat zij altijd teruggrijpen op de korpsgeest van het KCT: doorzetten, teamwork, met elkaar en voor elkaar. Om de nieuwe commando’s vervolgens voor te houden dat de basis voor deze ‘esprit de corps’ is gelegd tijdens de ECO.

Ik kan mij sterk vergissen maar ik meen dat Serge hier ook bij aanwezig was. Leuk om deze bewindsman dat te horen roeptoeteren, wetende dat die zelfde vent het positieve advies van de bezwaren commissie naast zich neer heeft gelegd. Voor mij geeft dit maar weer eens duidelijk aan wat ook ik eigenlijk al lang wist: dat de woorden van een politicus in dat opzicht niets waard zijn!!

Ik hoop van ganzer harte dat het goed afloopt voor Serge. Maar de verbetenheid kennende waarmee de MIVD hun standpunt zal verdedigen, zal het een hele dobber worden. Hopelijk dat onze 'soldatengeneraal' (de CDS), Peter van Uhm, hierin nog iets kan betekenen.
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
pi_85833340
Wauw, ik ben verbazend. Een van de vele dingen die er mis is met ons koude kikkerlandje.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_85842118
Bah
Bah !
  zondag 29 augustus 2010 @ 22:23:54 #12
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85852884
Ik vind het belachelijk dat de VGB later ingetrokken kan worden 8)7
:-)
  maandag 30 augustus 2010 @ 09:37:48 #13
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_85862786
Dit zou zomaar de eerste stap in de richting van de headline "Dolgedraaide ex-commando botviert wraak op onschuldige burgers" kunnen zijn. Alleen daarom al zou men dit anders aan moeten pakken, om te beginnen door die verklaring überhaupt nooit te geven aan mensen die in aanraking geweest zijn met justitie, om maar een dwarsstraat te noemen.

Los daarvan is het natuurlijk van de zotten dat je als organisatie je personeel zo behandelt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 30 augustus 2010 @ 12:47:30 #14
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_85868463
jongens, dit is al veel vaker gebeurd de afgelopen jaren, enkel betrof het toen geen commando, maar gewone infanteristen e.d

is ook in het nieuws geweest
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 30 augustus 2010 @ 13:36:07 #15
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85870069
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:47 schreef Pumatje het volgende:
jongens, dit is al veel vaker gebeurd de afgelopen jaren, enkel betrof het toen geen commando, maar gewone infanteristen e.d

is ook in het nieuws geweest
En ook daar is ruimschoots aandacht voor geweest....
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
  maandag 30 augustus 2010 @ 13:40:18 #16
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_85870207
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 15:03 schreef Repelsteeltju het volgende:
Wauw, ik ben verbazend. Een van de vele dingen die er mis is met ons koude kikkerlandje.
Als alleen dit de dingen die mis zijn in ons land dan hebben we het niet slecht, denk ik. :P
  maandag 30 augustus 2010 @ 14:16:56 #17
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85871567
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Als alleen dit de dingen die mis zijn in ons land dan hebben we het niet slecht, denk ik. :P
Daarom moet je ook lezen... er staat namelijk 'een van de vele dingen' die er mis zijn in ONS landje... hij specificeert alleen niet al die andere dingen...
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:27:20 #18
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85904583
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 14:39 schreef Sloggi het volgende:
Hij had toen gestraft moeten worden door Defensie. Te idioot voor woorden om dat meer dan een jaar (hoe lang precies?) later alsnog te doen.
Dit komt vooral door de MIVD met hun consequente manier van ‘werk-zo-traag-als-dikke-stront-tegen-een-berg-op’ mentaliteit.
Drukte, onderbezetting, ziekte, vakantie, bla, bla, bla en nu weer bezuinigingen! De smoes is bij de MIVD telkens hetzelfde, terwijl het veiligheidsonderzoek (VO) voor een ’verklaring geen bezwaar’ (VGB) echt geen jaren hoeft te duren. Hoe kan het in Godsnaam bestaan dat de politie bij een verkeerscontrole binnen de kortste keren weet wat een automobilist op zijn kerfstok heeft en dat de MIVD daar maanden tot zelfs jaren over moet doen? Als je dat vraagt dan komen telkens dezelfde @#$ smoesjes te voorschijn als eerder genoemd. Prutsers zijn het in mijn ogen, die zich niet beseffen wat de consequenties zijn van hun trage handelen. Vergadertijgers zijn het die werkelijk niets afweten van de mensen die in het veld de vuile klusjes moeten opknappen.

Zo wordt onder andere bij het VO - op grond van artikel 7 van de Wet ‘veiligheidsonderzoeken’ - wel naar de justitiële antecedenten van betrokkene gekeken. Men kan hierbij tot 8 jaar terug in iemand zijn verleden graven. Heb je in die tijd iets gedaan wat uitgaat boven de grens van 6 maanden (on)voorwaardelijke gevangenisstraf, dan kun je het schudden. Let op: hierbij tellen ze ALLES bij elkaar op. Dus de daadwerkelijk uitgevoerde straf alsmede de voorwaardelijke straf (die je dus niet hebt uitgevoerd). Komen die gezamenlijk boven de zes maanden uit - ook al zijn dat maar 10 uur - dan is het dag met je handje. Dit alles leidt ertoe dat men bij de gleufhoeden van de MIVD stellen dat je een gevaar bent voor de staatsveiligheid. Je wordt dus op hetzelfde niveau geplaatst als f*****g Willem Holleeder!

Maar ze zouden volgens hetzelfde artikel van de wet ook de overige persoonlijke gedragingen en omstandigheden in het eindoordeel moeten laten meewegen.
Serge is volgens zijn superieuren – van compagniecommandant tot de hoogste baas van het KCT – een modelmilitair die tijdens geheime operaties uitmuntend functioneerde. Zeer zeker geen gevaar voor zijn collega’s, eerder hun steun en toeverlaat. Maar het blijkt telkens wel weer dat ze daar bij de MIVD geen enkele boodschap aan hebben. Al ben je ondertussen bevorderd tot paus of van mijn part heilig verklaard: jammer dan, toen was je fout en dus een gevaar voor de nationale veiligheid, en dus ben je dat nu nog steeds!

En het positieve advies dan… dat door de ‘Bezwarencommissie Veiligheidsonderzoeken Defensie’ is afgeven aan de bewindsman om hem alsnog de benodigde VGB te verlenen? Is dit niet de omgekeerde wereld door dit klakkeloos naast je neer te leggen? Dat is met twee maten meten. Vooral omdat de MIVD de bezwarencommissie heeft bestookt met brieven. De inlichtingendienst wilde namelijk koste wat kost het scenario dwarsbomen dat Serge zijn ’verklaring geen bezwaar’ terugkreeg op een wijze waardoor ook anderen, in vergelijkbare situaties, daar rechten aan zouden kunnen ontlenen.

In één woord: SCHANDALIG! Ik mag dan ook van ganzer harte hopen dat de bestuursrechter hier snel korte metten mee maakt! (dat zal overigens zoals eerder gezegd niet de eerste keer zijn...)
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
pi_85905568
Wat kunnen ze daar hard naaien zeg :N
  Moderator dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:41:19 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_85906810
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Als alleen dit de dingen die mis zijn in ons land dan hebben we het niet slecht, denk ik. :P
we hebben het ook niet slecht

maar perfect is anders
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:38:47 #21
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_85910997
Ik zie het probleem niet zo :?

Of de regels moeten aangepast worden als je te krom zijn, of de uitvoering moet gewoon beter.

Maar eigenlijk zie ik aan de hele toon in het topic wel dat er van objectief naar zo'n zaak kijken hier geen sprake meer is. Het gaat over 'onze Serge' en wij als militairen tegen de grote boze buitenwereld.

[ Bericht 50% gewijzigd door PLAE@ op 31-08-2010 14:49:24 ]
pi_85911338
Ik kan dat filmpje niet vinden, heeft iemand een link?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:19:26 #23
304398 leovanw
No Message No Mission
pi_85914525
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 14:38 schreef PLAE@ het volgende:
Ik zie het probleem niet zo :?

Of de regels moeten aangepast worden als je te krom zijn, of de uitvoering moet gewoon beter.

Maar eigenlijk zie ik aan de hele toon in het topic wel dat er van objectief naar zo'n zaak kijken hier geen sprake meer is. Het gaat over 'onze Serge' en wij als militairen tegen de grote boze buitenwereld.


Inderdaad... en wat objectiviteit betreft , dat mag de bestuursrechter in deze gaan doen...
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com
pi_85915775
Wat een slecht geschreven artikel. Ontzettend eenzijdig, vaag op belangrijke puntern en slecht onderbouwd. Het is erg sneu voor die gast natuurlijk om nu afhankelijk te zijn van de bureaucratie, maar als de bedoeling van dit stuk was om de publieke opinie in zijn voordeel te gebruiken hadden ze het beter kunnen laten.
Ja, ik generaliseer.
pi_85915952
Het probleem? Inderdaad uitvoering, maar dan wel zo dat een paar ontslagen aan de kant van de langzame ambtenaren of de leiding daarvan niet meer dan terecht zou zijn. Je kan toch niet iemand zijn baan ontzeggen gebaseerd op iets van een jaar geleden en in de tussentijd wel gretig gebruik maken van zijn diensten? Om over de natuur van de baan in kwestie maar te zwijgen. Volstrekt ondankbaar.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')