abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:51:35 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85780248
Hi,

vandaag is in ons oude huis huiszwam verwijderd, onder meer door het spuiten van een bestrijdingsmiddel.

Mijn vriendin heeft de katten buiten gezet en erop gelet dat deze niet naar binnen konden, maar op één of andere manier is er toch één binnen geslopen (misschien is tijdens het werk een raam opengezet door de werklieden?). Zij trof bij thuiskomst een kat binnen aan, die er niet goed aan toe was.

De dierenarts echter, weet niet hoe te behandelen, omdat hij niet weet welk middel de kat heeft binnen gekregen.

Daarom mijn urgente vraag, of iemand een contact heeft in zwambestrijding, of zelf weet, welke middelen hier gangbaar zijn.

Ik heb zelf wel wat gegoogled (Natriumpolyboraat, Boorzuur, Azaconazole, Quaternaire Ammoniumverbindingen) en doorgegeven aan de dierenarts.

Symptomen zijn een dikke tong, zwaar ademhalen, verder nog niets bekend.

De aannemer zelf is niet meer bereikbaar, ook niet op 06. Andere contacten van mij ook niet.

Alle hulp is urgent welkom, later zien we verder, alvast bedankt
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_85780605
http://www.ongediertegids.nl/

en google hit

http://www.nooitmeerzwam.nl/?gclid=CIGso9qQ2qMCFUYqDgodYGDl-Q

denk alleen niet dat er nog veel te bereiken zijn op dit tijdstip
pi_85780918
Geen idee of je er iets aan hebt, maar de dierenarts in Geldrop (Van der Rijt) is echt een expert op het gebied van katten. Zegt natuurlijk niet of hij veel weet van gif, maar een belletje is het vast waard:

040-2857866

Hij neemt altijd op, volgens mij!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:18:12 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85781120
Bedankt FdP, heb hem gebeld, aardige man die het helaas ook niet wist, je moet echt het soort gif weten...

Tnx boyv, die sites had ik ook gevonden, heb alle mogelijkheden doorgegeven en de meeste sites hebben het over boorverbindingen.

Dierenarts heeft ook iemand gebeld maar nog niets speciaals ondernomen voor zover ik weet, kat is nog daar, ff wat eten maar
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_85781144
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:18 schreef eleusis het volgende:
Bedankt FdP, heb hem gebeld, aardige man die het helaas ook niet wist, je moet echt het soort gif weten...

Tnx boyv, die sites had ik ook gevonden, heb alle mogelijkheden doorgegeven en de meeste sites hebben het over boorverbindingen.

Dierenarts heeft ook iemand gebeld maar nog niets speciaals ondernomen voor zover ik weet, kat is nog daar, ff wat eten maar
Jammer ;(

Poeh, hoop dat de kat het overleeft en niet teveel pijn heeft... ik kan niet tegen lijdende dieren :N (zelfs er eigenlijk al niet over lezen...)

Jammer dat Van der Rijt niks wist, inderdaad een aardige (en kundige) man. Sterkte!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:22:52 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85781235
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:19 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Jammer ;(

Poeh, hoop dat de kat het overleeft en niet teveel pijn heeft... ik kan niet tegen lijdende dieren :N (zelfs er eigenlijk al niet over lezen...)

Jammer dat Van der Rijt niks wist, inderdaad een aardige (en kundige) man. Sterkte!
Ik kan er ook niet tegen, ik word fucking gek, nogmaals bedankt
pi_85781318
Heb je Twitter al geprobeerd? Ik probeer ff creatief te denken...

Als je het naar een stel BN'ers Twittert dan is het misschien binnen no time geretweet :?
pi_85781402
Ik zit overal te kijken maar kan ook echt niks bedenken of vinden :{

Het komt zeker door die zwam, of is dat ook nog twijfel? Niet dat ik er verder verstand van heb, maar ik kan zelf ook geen dierenleed zien.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:29:05 #9
17893 Forno
pi_85781406
Laat maar. Ik lees dat de aannemer niet bereikbaar is. Jammer misschien toch een manier om diens nummer te achterhalen? Anders is en blijft het gissen.
pi_85781417
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 19:29 schreef Forno het volgende:
Kun je die werklieden niet bellen? Die hebben het spul tenslotte gekocht.
Die nemen dus niet op.
pi_85781483
Of een ander bedrijf die dezelfde service biedt? Misschien neemt een ander bedrijf wel op, en weten ze welke zooi er in dat product zit...
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:34:44 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85781578
Ik heb een paar bedrijven gebeld en de 06en, geen geluk...
pi_85781584
dit is echt een heel rapport; Huiszwam, een ware ramp!

incl bestrijdingsmethode en middelen (uitgebreid zo te zien)

http://biologie.wewi.eldo(...)apport37biologie.pdf

ik moet em zelf ook nog lezen, dus linkdump

edit: in de pdf wordt als onderdeel van de bestrijding ook het aanbrengen van houtverduurzamingsmiddel genoemd.

wiki: Een houtverduurzamingsmiddel is een middel dat wordt gebruikt om de levensduur van houten voorwerpen te verlengen. Door de lage vluchtigheid houden deze echter risico's in door blootstelling via ademhaling en aanraking. Scrollwerk -> Sociale Aspecten

Gaat over het gebruik in de bouw van deze middelen, maar volgens mij zijn er maar een beperkt aantal middelen beschikbaar (gezien de richtlijnen en eventuele aantasting van milieu en leefomgeving).

[ Bericht 11% gewijzigd door boyv op 27-08-2010 19:43:06 ]
  Moderator vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:38:27 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85781679
Al in Flora en Fauna gepost ? Daar zitten meer dierenliefhebbers met advies.
Wil het topic ook die kant wel op schoppen ? :)
pi_85781832
Volgens mij is dat triphenyltin chloride
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:44:13 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85781867
Goed document, pp. 30 e.v. zijn duidelijk, symptomen komen echter niet direct overeen met en stof helaas. Bijlage 3 heeft een hele lijst.

Ik ga het weer doorsturen.

F&F lijkt me minder toepasselijk, misschien voor later, nu wil ik ongediertebestrijders spreken :')

[ Bericht 46% gewijzigd door eleusis op 27-08-2010 19:51:05 ]
pi_85782119
Overigens vind ik het vreemd dat je DA hier niets over weet.
Er is een standaard protocol voor biocide vergiftiging bij dieren. Mocht je DA echt niet daadkrachtig zijn, dan bel je even met het antigif centrum

http://www.rivm.nl/over-rivm/organisatie/mev/vic/

Maar nogmaals, ik zou van DA wisselen. Hopelijk red ie je kat.
pi_85782248
Er zijn toch wel meer dierenartsen in de buurt? Ik zou ook een ander lastig vallen als de kat er erg aan toe is.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:17:50 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85783081
De RIVM giflijn hebben zij inderdaad direct gebeld. Die hebben prednisol aangeraden om allergische reactie (dikke tong) te onderdrukken, en verder een afwachtend beleid voorgesteld omdat de stof niet bekend was. Daarom ben ik zo hard op zoek naar de stof want dan kan er misschien meer gedaan worden. Ze hebben wel een aantal symptomen genoemd waarop gelet moet worden (o.a braken) en die tot nieuwe acties zouden leiden, maar die zijn niet opgetreden.

Ik heb een andere dierenarts in de buurt gebeld; zij zou ook de RIVM hebben gebeld en had verder ook geen nuttige tips. Aannemers nog steeds niet bereikbaar.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Laatste katten-update is dat hij wel wat rustiger ademhaalde en wel wakker was. Hopelijk een goed teken. Over een uur krijg ik weer een update.
pi_85783350
Ik heb een bekende stof genoemd in dit topic. Je zou het gifcentrum kunnen bellen met de vraag wat je doet bij die vergiftiging.
Persistente fungiciden zijn in Nederland niet zo dikbezaaid.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:35:17 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85783893
Ik heb besloten zelf niet het RIVM te bellen omdat de kans klein is dat ze mij iets anders zouden vertellen dan de dierenarts, wel heel erg bedankt voor je bijdrage!!!
pi_85785528
Ik heb geen nuttige tip of zo maar wil je wel sterkte wensen.
Echt een rotsituatie zo. -O-
pi_85785884
Staat zijn telefoon uit (aannemer?) zo nee sms het!!!
Misschien denkt hij dat je een klacht hebt en wil hij dat morgen afhandelen maar als hij een dier kan redden en hij leest het stuurt of belt hij wel! (Geen verwijt smsen over wie de kat binnen liet) Gewoon puur om de stof vragen omdat de kat ermee in aanraking is geweest en vergiftigd bij de dierenarts is die niet kan behandelen zonder de naam van de stoffen en dat he erg dringend is.

Weet je de naam van de man?
Google! misschien hyves, facebook of telefoongids!
Voices tell me I'm the shit.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:58:07 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85787257
Tnx Melanie, hebben we idd gedaan... Telefoon gaat wel over, maar geen reactie op SMS en voicemails... Googlen werkte niet want de aannemer (althans degene die we kennen) heeft de meest veelvoorkomende Nederlandse naam ever.

Poes is in narcose gebracht omdat hij veel last had met ademhalen door zijn opgezwollen keel/tong, de dierenarts houdt hem in de gaten en noemt het "spannend"... :{

Ondertussen heb ik wat meer gegoogled op symptomen van de stoffen die in NL gebruikt worden, en ik vind niet echt een match... Wat wel kan meespelen is dat onze kat toch af en toe al wat last van luchtwegen en allergieën heeft (wat nooit echt goed door de DA's verklaard is) en misschien een atypisch sterke ontstekingsreactie heeft.

Inmiddels hebben we thuis even verder gekeken, er is een klein bovenraampje open gezet (2mtr hoog) om te luchten, dat wisten wij ook, maar er stond een werktrap op kleine afstand... Mss hebben ze ook op het dak gekeken. Ik denk dat de poes via het trapje door het raam naar binnen is gesprongen ;( Dat zou ook verklaren waarom hij niet weer direct terug naar buiten is gegaan bij het ruiken, want van binnen kan je door dat raampje niet meer naar buiten :( Wel door het katteluikje die stond in 'one-way' naar buiten stand, maar die heeft hij blijkbaar niet geprobeerd, hij is misschien direct weggedoken op de plek waar 't minst stonk (waar ze niet direct hebben gespoten), hij zat achter de TV.

Maar dat zou mss wel betekenen dat hij ruim NA het spuiten pas in contact is gekomen, want hij is vrij bang en zal zeker niet binnen komen als er andere mensen zijn, dus dan zou de dosis die hij heeft gekregen beperkt zijn... Maar ja, dat is wishful thinking ;( Ik kan er echt niet aan denken hoe dat arme beest daar heeft gezeten in de pleuriszooi tot m'n vriendin hem vond. Dit was echt onze grote angst en ze heeft 3x gedubbelcheckt of alle katten buiten waren, luikjes dicht etc voordat ze bezig gingen...

Inmiddels kan het topic misschien maar beter naar F&F want ik denk dat de kans klein is dat we nog achter de stof gaan komen, ik hoop op een belletje...

Sorry voor deze rant, niet informatief maar ik praat ook even tegen mezelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door eleusis op 27-08-2010 22:15:34 ]
pi_85788079
Zet je naar F&F, sterkte!
Hoop dat het goed gaat komen :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')