Ik maak twee varianten, ofwel iets wat lijkt op een engelse fishcake ofwel een meer nederlands pannenkoek-achtig dingetje.
Voor de pannenkoekjes gebruik ik een courgette die ik op de grove rasp in sliertjes rasp. Van te voren snijd ik de courgette even in (in de lengte, en dan dwars erop raspen) zodat de sliertjes niet te lang worden. Verder kunnen er alle (gare) groentes doorheen die je nog hebt liggen. Twee eitjes erbij, 4-5 flinke el bloem en zoveel melk dat het een lekker beslagje wordt. Ik doe dan hoopjes van 1 el in de pan, dat levert makkelijk hanteerbare koekjes op voor Thomas.
Al met al is het in mijn ogen een complete maaltijd: ca 1/2 eitje, een flinke lading groente en wat zetmeel.
Oh ja, ik roer een el vloeibare boter door het beslag en bak ze in een Tefalpan zonder verder nog vet toe te voegen.
Fishcakes kennen ze hier in NL niet zo, maar dat werd in Engeland vaak gemaakt. (een restje) gekookte aardappeltjes prakken met wat tonijn of zalm, en er dan fijngesneden groente doorheen. Een restje broccoli, fijngesneden spercieboontjes, kleine stukjes wortel (allemaal gaar natuurlijk), een mini-blikje mais. Een eitje voor de binding en dan een soort van hamburger-vormpjes ervan vormen. Je kunt ze nog door de paneermeel rollen maar meestal neem ik de moeite niet.
Daar geef ik dan trouwens nog wel wat extra groente bij, anders krijgt ie voor mijn gevoel te weinig.
Ik moet nog steeds ont-zet-tend op mijn handen zitten om het gooi-en-smijtwerk te negeren hoor. Hopelijk heeft het snel resultaat
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.