abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85731672
Mensen die denken dat ze zelf makkelijk een huis kunnen kopen zonder makelaar....
Het kan idd, maar dan moet je achteraf niet gaan huilen als het huis opeens 30.000 euro duurder uitvalt omdat er verborgen gebreken tevoorschijn komen die je als leek niet had gezien tijdens de aankoop.
pi_85731923
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 14:54 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Mensen die denken dat ze zelf makkelijk een huis kunnen kopen zonder makelaar....
Het kan idd, maar dan moet je achteraf niet gaan huilen als het huis opeens 30.000 euro duurder uitvalt omdat er verborgen gebreken tevoorschijn komen die je als leek niet had gezien tijdens de aankoop.
Een aankoopmakelaar is geen bouwkundig expert. Als je een aankoopmakelaar inschakelt, is dit dus geen garantie dat de woning geen verborgen gebreken heeft; deze worden pas duidelijk in een bouwkundig onderzoek. Het enige wat de gemiddelde aankoopmakelaar kan doen is jou als koper aanraden om een bouwkundig onderzoek uit te laten voeren als hij denkt dat daar aanleiding toe is (mocht je zelf al niet in de gaten hebben dat een dergelijk onderzoek bij die woning gewenst is...), maar eigenlijk is het wel common knowledge dat over het algemeen een bouwkundig onderzoek is aan te raden en onderdeel moet zijn van je ontbindende voorwaarden bij het bieden.
pi_85732499
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 13:50 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Balkon zijn kosten voor de VVE lijkt me.
Er was geen actieve VvE (het was een huis gesplist in een boven- en een benedenwoning dus niet een flatgebouw)
quote:
[..]

Maar jij hebt dus een bovengemiddelde kennis van de huizenmarkt, als je die niet hebt heeft een aankoopmakelaar naar mijn mening wel meerwaarde.
Ik heb 5 huizen gekocht en verkocht en ik heb een tijd bij een makelaar gewerkt. Op basis van die ervaring weet ik dat ze wel kunnen en zullen helpen bij het vinden van de woning en het sluiten van de deal. Maar hun bouwkundige kennis of enthousiasme om die voor de koper in te zetten, is beslist onvoldoende.

Ik wil hier niemand aanraden of afraden. Zoals al eerder gezegd, het hangt heel nauw samen met je persoonlijke situatie. Je kennis, waar je woont (kopen op afstand is lastiger dan in je eigen buurt) en ook hoeveel tijd je erin kunt en wilt steken. Maar ik wil wel mensen nadrukkelijk waarschuwen. Denk niet dat je met een aankoopmakelaar helemaal gedekt bent tegen tegenvallers want ik zat bij een groot kantoor, ze wisten dat ik een newbie was met nul ervaring of kennis en ik ben daar dus nul komma niks mee opgeschoten.

Overigens het uiteindelijk ondanks grote tijdsdruk (baan elders in het land) toch met een vette winst verkocht. Doordat ik werkte bij de makelaar die het verkocht en wist dat de koper beslist in dat ene straatje wou wonen. Hij had net achter het net gevist aan de overkant van de straat ;)
  donderdag 26 augustus 2010 @ 15:26:47 #29
85962 ioko
I Appear Missing
pi_85732913
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld voor ons huis (eerste eigen woning) omdat:
- We een huis kochten in een voor ons onbekende plaats.
- We geen ervaring hadden met huizen kopen (en familie niet snel kon worden opgetrommeld).
- Onze omgeving ook geen ervaring had met de aankoop van bestaande bouw.
Daarnaast was het makkelijk dat zaken qua koopcontract endergelijke allemaal worden geregeld. Ik zou het zo weer doen. Qua onderhandeling heeft de makelaar vooral tips gegeven.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 26 augustus 2010 @ 15:28:40 #30
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_85733009
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:26 schreef ioko het volgende:
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld voor ons huis (eerste eigen woning) omdat:
- We een huis kochten in een voor ons onbekende plaats.
- We geen ervaring hadden met huizen kopen (en familie niet snel kon worden opgetrommeld).
- Onze omgeving ook geen ervaring had met de aankoop van bestaande bouw.
Daarnaast was het makkelijk dat zaken qua koopcontract endergelijke allemaal worden geregeld. Ik zou het zo weer doen. Qua onderhandeling heeft de makelaar vooral tips gegeven.
1 : Dit huis is nog geen k/m verderop en MM is opgegroeid aldaar.
2 : Dat heeft mijn familie dus wel, en de mensen die meegaan naar een eventuele 2de bezichtiging dus ook
3 : Dat dus ook wel. Mijn ouders, mijn zussen, ect.

:)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 26 augustus 2010 @ 17:31:04 #31
163650 Greys
pi_85737439
Ik denk persoonlijk dat jullie dat prima zonder aankoopmakelaar af kunnen.
Zeker ook omdat ik een beetje weet naar wat voor huizen jullie kijken, geen 'gevaarlijke' oudere huizen, maar huizen die over het algemeen echt elke storm doorstaan :+
Je hebt ook al aangegeven dat je zelf een bouwkundig onderzoek laat uitvoeren, dus dat advies heb je van een aankoopmakelaar ook niet meer nodig, dat weet je al. Jullie zoeken zelf al heel actief in de buurt, je woont daar namelijk ook al, je weet hoe Funda e.d. werkt en hebben zelf ook al een aantal bezichtigingen geregeld. Dus ook daar heb je geen aankoopmakelaar bij nodig als ik het zo hoor.

Qua afhandeling van het koopcontract, dat regelt de verkopende makelaar die het huis te koop heeft staan ook gewoon voor je. Je krijgt een kopie, dat neem je goed door, stelt er eventueel nog vragen over en pas daarna ga je het bij de notaris tekenen. En ook dat wordt gewoon door de verkopende partij geregeld.

Ik heb drie keer een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en hier is het in elk geval alle keren goed gegaan ;)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_85742301
Ik he ik 2008 een appartement gekocht. Ik heb alles via mijn hypotheek verstekker laten lopen.
Die heeft voor mij toen de beste hyptoheek gezocht, een aan koop makelaar en tevens een taxatie rapporteur het taxatie rapport laten op maken en notaris geregeld.

Deze aankoop makelaar heeft voor mij alles gedaan onderhandelingen ik vond die echt een uitkomst aangezien ik zelf niet zo goed in deze dingen ben.

Maar dat is natuurlijk voor een ieder anders.

Maar als ik weer een huis zou kopen zou ik het denk ik precies weer zo doen
pi_85744882
Dit jaar een huis gekocht, ook met de vraag gespeeld of ik een aankoopmakelaar in de arm wilde nemen. Heb ook bij een aantal makelaars een gesprekje gehad of die voor mij als aankoopmakelaar wilde fungeren.

Heb ze uit laten leggen wat hun meerwaarde zou zijn en of ze een uitleg van de kosten en opbrengsten konden uitleggen. Na deze gesprekken besloten niet met een aankoopmakelaar in zee te gaan.

Tijdens de koop is alles perfect verlopen, nooit problemen gehad met verkoper, ook met de hypotheekverstrekker, taxateur en notaris is alles prima verlopen.

Mijn mening: als je een beetje verstand hebt moet je het in mijn ogen zeer goed zelf kunnen regelen en brengt een aankoopmakelaar alleen maar extra kosten met zich mee.
pi_85747012
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:15 schreef McManu het volgende:
Men vergeet echter 1 heel groot voordeel van een aankoopmakelaar. Deze gaat op zoek naar een woning voor je....
Voordat een woning op Funda komt (de vijver waar gans het land in loopt te vissen) wordt de woning eerst in de kring van makelaars aangeboden.
...
Dat hoor je wel vaker, maar eigenlijk geloof ik het niet zo. Als verkopende partij schakel je een makelaar in, die dus jouw belangen zou moeten behartigen. Hoe doet hij dat als hij je huis voor een zacht prijsje aan een vrindje van jouw makelaar verkoopt? Waarom zou iemand ermee akkoord gaan als zijn makelaar zegt "nee, huis hoeft niet op funda, ik heb er al iemand voor"?

Ontopic: Ik heb ook mijn eerste huis gekocht zonder aankoopmakelaar, in een vreemde stad. Hij doet helemaal niets wat je niet zelf kan doen, je moet je er alleen wel even in verdiepen en er wat tijd in steken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')