Ik vind persoonlijk dit. Allemaal onnodige kosten. Ik geef toe dat het voor mensen makkelijk kan zijn die zich er niet in willen verdiepen en/of geen tijd hebben.quote:Echter anderen roepen weer dat dat onzin is; je hebt een budget dus je weet hoeveel je max kunt neerleggen. De waarde van de woning kun je checken dmv het kadaster en globaal via diverse sites. En het onderzoek laat je doen doordat je een bouwtechnisch rapport laat maken voor de daadwerkelijke koop.
Nee dat is niet. Je bent met kopen zelf daarvoor aansprakelijk, tenzij de verkopende partij er van op de hoogte was en het verzwegen heeft, maar in zn geval moet je ook je gelijk maar zien te krijgen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 09:22 schreef Frishe het volgende:
Onnodige kosten.
We hebben 4 maanden geleden een huis gekocht en daar zelf nog wat van de prijs afgekregen. Verborgen gebreken blijft de verkopende partij toch aansprakelijjk voor?
Daarbij komt ook nog een taxateur kijken naar wat de woning waard is. En wat je zelf al zegt, je weet wat je kunt uitgeven.
Volgens mij is het erg moeilijk om dit te bewijzen... tenzij het zaken betreft die niet van vandaag op morgen gebeuren. Betonrot, verzakkingen e.d.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 09:24 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nee dat is niet. Je bent met kopen zelf daarvoor aansprakelijk, tenzij de verkopende partij er van op de hoogte was en het verzwegen heeft, maar in zn geval moet je ook je gelijk maar zien te krijgen.
quote:Verkoopmakelaar bij bezichtiging zei:
De verkoper heeft een eigen klusbedrijfje, en moet veel overuren draaien tijdens de vakantie, waardoor hij niet is toegekomen aan de werkzaamheden in zijn eigen woning. Had hij maar een vak moeten leren...
Ander vraagje danquote:Op donderdag 26 augustus 2010 09:24 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nee dat is niet. Je bent met kopen zelf daarvoor aansprakelijk, tenzij de verkopende partij er van op de hoogte was en het verzwegen heeft, maar in zn geval moet je ook je gelijk maar zien te krijgen.
Kijk dat is handig om te weten. Er gaan in iedergeval 2 mensen met verstand van zaken mee. Iemand die vroeger makelaar was (niet gecertificeerd) en bezichtigingen met mensen deed. Teven klust deze beste man ook heel veel af. En iemand die bij een bank werkt, ook in hypotheken land en die haar diploma heeft en zo bij een makelaar aan de slag zou kunnenquote:Op donderdag 26 augustus 2010 09:52 schreef MichelBtje het volgende:
Over de aansprakelijkheid en verborgen gebreken kan ik dit nog kwijt; als je het zelf regelt is het verstandig om de verkoopmakelaar schriftelijk goed uit te vragen over de staat van de woning, gebeurtenissen in het verleden, en verwachtingen in de (nabije) toekomst. Als je de juiste vragen stelt kun je later aantoonbaar maken dat jij je als koper aan je onderzoeksplicht hebt gehouden, en door de makelaar schriftelijk te laten reageren kun je het ook eenvoudig aantonen wanneer de verkopende partij onjuiste informatie heeft verstrekt.
Een tank die erg kritisch is en alles in twijfel trekt?quote:Op donderdag 26 augustus 2010 10:05 schreef Qwea het volgende:
een scepsistank in de tuin
quote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:05 schreef jeroen25 het volgende:
[een scepsistank in de tuin]
Een tank die erg kritisch is en alles in twijfel trekt?
Een bouwkundig rapport kost geloof ik 400 a 500 euro. Schijntje als je het mij vraagt. Vrienden hebben dat ook laten uitvoeren. Met precieze kosten erin van wat er nog aan moet gebeuren en hoeveel dat gaat kosten.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:31 schreef caroline88 het volgende:
Ik kocht mijn eerste huis (een appartement) via een van de top 3 makelaars in Den Haag en dacht dat ik goed zat.
Binnen een jaar had ik twee kostenposten, lekkage balkon en lekkage badkamer. Niet voorzien en als starter was dat geen pretje. Gelukkig was ik niet aansprakelijk voor schade beneden door goede verzekering maar ik moest wel de nodige aanpassingen aan mijn eerste woning laten doen.
Ik kocht mijn laatste huis zonder aankoopmakelaar maar met een keuring van Vereniging Eigen Huis.
Het huis had nogal wat verborgen gebreken, met name een flinke plas water onder de vloer. Op basis van dit rapport kocht ik het huis voor een prijs die lager was dan mijn openingsbod.
Ik koop nooit meer een huis, zonder deze aankoopkeuring. Ja het kost een paar honderd euro maar verdikkie, een huis koop je ook niet voor twee kwartjes.
In het verleden heb ik een aantal maanden bij een makelaar gewerkt, met hem ook veel taxaties gedaan. Ik heb hierdoor een bovengemiddelde kennis van de huizenmarkt en wat makelaar wel/niet kunnen doen. In de huidige kopersmarkt zal ik zeker geen aankoopmakelaar inschakelen. Misschien in de toekomst wel eens als het weer een verkopersmarkt is vanwege het voordeel van eerste keus. Hangt er natuurlijk ook mee samen, hoe dringend ik een huis wil kopen.
Balkon zijn kosten voor de VVE lijkt me.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:31 schreef caroline88 het volgende:
Ik kocht mijn eerste huis (een appartement) via een van de top 3 makelaars in Den Haag en dacht dat ik goed zat.
Binnen een jaar had ik twee kostenposten, lekkage balkon en lekkage badkamer. Niet voorzien en als starter was dat geen pretje. Gelukkig was ik niet aansprakelijk voor schade beneden door goede verzekering maar ik moest wel de nodige aanpassingen aan mijn eerste woning laten doen.
Maar jij hebt dus een bovengemiddelde kennis van de huizenmarkt, als je die niet hebt heeft een aankoopmakelaar naar mijn mening wel meerwaarde.quote:Ik kocht mijn laatste huis zonder aankoopmakelaar maar met een keuring van Vereniging Eigen Huis.
Het huis had nogal wat verborgen gebreken, met name een flinke plas water onder de vloer. Op basis van dit rapport kocht ik het huis voor een prijs die lager was dan mijn openingsbod.
Ik koop nooit meer een huis, zonder deze aankoopkeuring. Ja het kost een paar honderd euro maar verdikkie, een huis koop je ook niet voor twee kwartjes.
In het verleden heb ik een aantal maanden bij een makelaar gewerkt, met hem ook veel taxaties gedaan. Ik heb hierdoor een bovengemiddelde kennis van de huizenmarkt en wat makelaar wel/niet kunnen doen. In de huidige kopersmarkt zal ik zeker geen aankoopmakelaar inschakelen. Misschien in de toekomst wel eens als het weer een verkopersmarkt is vanwege het voordeel van eerste keus. Hangt er natuurlijk ook mee samen, hoe dringend ik een huis wil kopen.
vraagprijs was 287k in eerste instantie...maar we hebben het over 2004 in haarlem. Toen was de vraag flink groter dan het aanbod. Er ging toen normaliter niet veel van de vraagprijs af bij onderhandelen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 10:19 schreef MikeyMo het volgende:
Ja ok, dat zou kunnen, maar we hebben nu woningen op het oog die al voldoen aan onze wensen.
Maar in welke categorie valt jouw woning qua prijs dan. 30k op 4 ton is minder heftig dan 30k op 2 ton
Klinkt dus alsof die aankoopmakelaar jullie goed voor de gek gehouden heeft...quote:Op donderdag 26 augustus 2010 14:40 schreef McManu het volgende:
vraagprijs was 287k in eerste instantie...maar we hebben het over 2004 in haarlem. Toen was de vraag flink groter dan het aanbod. Er ging toen normaliter niet veel van de vraagprijs af bij onderhandelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |