abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 november 2010 @ 21:13:01 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_88838012
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Core inflatie blijft dalen, nog maar 0,6% *O*
"If you take out the price of everything we need to live on, looks like we're trending below normal inflation rates."
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_88845302
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:13 schreef Perrin het volgende:
"If you take out the price of everything we need to live on, looks like we're trending below normal inflation rates."

TunnelvisieTunnelvisie is de onkunde, onwil of onmogelijkheid om bepaalde dingen waar te nemen die binnen iemands directe belevingswereld liggen. De reikwijdte van de mentale blik op concepten en begrippen wordt beperkt tot het eigen aandachtsveld.

[ Bericht 19% gewijzigd door piepeloi55 op 17-11-2010 23:18:09 ]
  donderdag 18 november 2010 @ 07:32:31 #203
38496 Perrin
pi_88851196
Wat was er mis aan die quote dan? Ik vind het belachelijk om eerste levensbehoeften niet mee te tellen of bijvoorbeeld een biefstuk in het 'mandje' in te ruilen voor een hamburger (en dat dan subsitutie/hedonics te noemen). Dat een laptop goedkoper wordt heb je denk ik niet veel aan als je eten onbetaalbaar wordt.

Als je zo een inflatiecijfer berekent kun je bijvoorbeeld als gepensioneerde je straks alleen een blik hondenvoer als maaltijd veroorloven zonder dat er officieel ooit inflatie heeft plaatsgevonden. (dit geldt vooralsnog vooral voor Amerikanen).

quote:
No Inflation? Grocery Stores, Gas Prices Tell Different Story
From grocery stores to gas stations and most other consumer stops in between, price inflation is shaping up to be the biggest economic story ahead.

Whether it's how much you'll pay for home heating oil or a loaf of bread, don't believe the non-hype: Even if traditional measures of consumer prices aren't yet showing major increases, consumers know what they see.

"It's not good news from a whole variety of perspectives," says Nicholas Colas, chief investment strategist at BNY ConvergEx in New York. "Food inflation is getting very bad and that's just bad news for the majority of consumers who are still stretched. It's bad news for the 42 million people who are on food stamps."
Food and beverage price index

[ Bericht 7% gewijzigd door Perrin op 18-11-2010 08:00:04 ]
  donderdag 18 november 2010 @ 08:25:17 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88851782
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 07:32 schreef Perrin het volgende:of bijvoorbeeld een biefstuk in het 'mandje' in te ruilen voor een hamburger (en dat dan subsitutie/hedonics te noemen).
Dat gebeurt dus ook niet. Biefstuk en hamburger zitten (uiteraard) in verschillende catagorieen en die kunnen dus niet elkaar vervangen. Dit onzin verhaal is volgens mij door Shadowstats (een betaalsite :') ) in de wereld gebracht en wordt nu nog steeds aangehaald, ondanks dat het allang debunked is.

In werkelijkheid heeft het hele hedonics verhaal amper invloed in de CPI en voor zover ik weet heeft hedonics het CPI cijfer zelfs marginaal verhoogd de afgelopen jaren, voornamelijk via woonkosten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 18 november 2010 @ 09:30:06 #206
38496 Perrin
pi_88852924
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 08:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus ook niet. Biefstuk en hamburger zitten (uiteraard) in verschillende catagorieen en die kunnen dus niet elkaar vervangen. Dit onzin verhaal is volgens mij door Shadowstats (een betaalsite :') ) in de wereld gebracht en wordt nu nog steeds aangehaald, ondanks dat het allang debunked is.

In werkelijkheid heeft het hele hedonics verhaal amper invloed in de CPI en voor zover ik weet heeft hedonics het CPI cijfer zelfs marginaal verhoogd de afgelopen jaren, voornamelijk via woonkosten.
Maar hoe verklaar je dan wel dat overal gemeld wordt dat voedselprijzen flink stijgen terwijl je dat in officiele inflatiecijfers helemaal niet terugziet? Voor veel mensen aan de onderkant van de ladder is dat toch echt hun voornaamste uitgave.

Recente artikelen:
FT: Fears of new food crisis as prices soar
Examiner: Rise in food prices causes global inflationary pressure
Wallstreet Journal: Food Sellers Grit Teeth, Raise Prices
  donderdag 18 november 2010 @ 10:58:51 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88855287
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 09:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar hoe verklaar je dan wel dat overal gemeld wordt dat voedselprijzen flink stijgen terwijl je dat in officiele inflatiecijfers helemaal niet terugziet? Voor veel mensen aan de onderkant van de ladder is dat toch echt hun voornaamste uitgave.

Recente artikelen:
FT: Fears of new food crisis as prices soar
Examiner: Rise in food prices causes global inflationary pressure
Wallstreet Journal: Food Sellers Grit Teeth, Raise Prices
Ik ging in op de suggestie dat "hedonistic adjustments" verantwoordelijk zouden zijn voor een grote discrepantie tussen gerapporteerde CPI en "werkelijke" prijsstijgingen. Dit is dus niet het geval.

De CPI is maar een index die een mandje weergeeft voor een soort van gemiddeld persoon. In de westerse wereld maken ruwe voedselprijzen hier maar een klein deel van uit. In derde wereld landen is voedsel natuurlijk een veel grotere component. Mochten voedselprijzen daar blijven stijgen dan kan dat nog een leuke game changer worden voor de policy van het verzwakken van de eigen currency...

Verder is CPI maar soort gemiddelde en verschillende individuen kunnen prijsinflatie heel anders ervaren, afhankelijk van je uitgaven patroon en waar je koopt. Bij mijzelf is eten <10% van m'n uitgaven (in de perioden dat ik thuis ben) dus ook een forse prijsstijging maakt weinig uit. Maar interessant genoeg zijn mijn uitgaven aan voedsel sinds 2008 gemiddeld flink gedaald (ja ik hou dat bij :') ), terwijl ik niet veel anders ben gaan eten. Mijn verklaring is deze: de headline prijzen zijn misschien soms iets hoger (al zie ik dat nauwelijks), maar er zijn nu veel vaker aanbiedingen dan 2 jaar geleden (3 voor de prijs van 2, etc).

Onderstaande plaatje is grillig want ik ben vaak op reis, maar je ziet duidelijk een neerwaardse trend in supermarkt uitgaven. Dit wordt wellicht versterkt door het feit dat ik de meeste boodschappen doe bij één van de duurste supermarkten (Waitrose) en die moet vanwege de crisis nu harder concurreren met de discounters. Zoals gezegd, de prijsinflatie die je ervaart is erg persoonlijk. Ikzelf ervaar vooral voedselprijs deflatie!

Mijn reisverslagen
  donderdag 18 november 2010 @ 11:06:31 #208
38496 Perrin
pi_88855512
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 10:58 schreef SeLang het volgende:

Zoals gezegd, de prijsinflatie die je ervaart is erg persoonlijk. Ikzelf ervaar vooral voedselprijs deflatie!
Persoonlijk heb ik ook niks te klagen hoor, ik probeer alleen de (vooral Amerikaanse) artikelen die ik erover lees te begrijpen en te plaatsen.

quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 10:58 schreef SeLang het volgende:

In de westerse wereld maken ruwe voedselprijzen hier maar een klein deel van uit. In derde wereld landen is voedsel natuurlijk een veel grotere component. Mochten voedselprijzen daar blijven stijgen dan kan dat nog een leuke game changer worden voor de policy van het verzwakken van de eigen currency...
In de VS is dat effect toch een stuk groter dan hier in Europa, gezien de grotere inkomensverschillen en de grote hoeveelheid mensen die daar nu met voedselbonnen rond moet komen.. En dat laatste is precies de reden waarom ik het verband tussen monetair beleid en de prijsstijging in commodities, waaronder voedsel, probeer te begrijpen..
pi_88855713
quote:
GM-aandelen vooral verkocht in VS
De nieuwe aandelen van General Motors zijn voor meer dan 90 procent gekocht door Amerikaanse investeerders, zoals pensioenfondsen, zeggen bronnen rond het bedrijf. Minder dan 5 procent komt van buitenlandse investeringsfondsen. Dat wijst erop dat buiten de VS nog weinig vertrouwen bestaat in General Motors.

GM keert vandaag terug op de beurs. De autofabrikant ging vorig jaar failliet. Met miljardensteun van de regering-Obama is een doorstart gemaakt. Het bedrijf is nu weer winstgevend.

In totaal is minstens 20 miljard dollar opgehaald. Daarmee is het de grootste beursgang uit de geschiedenis.
Is men buiten de VS kritischer of is men gewoon blind?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 18 november 2010 @ 11:21:39 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88855966
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:06 schreef Perrin het volgende:

In de VS is dat effect toch een stuk groter dan hier in Europa, gezien de grotere inkomensverschillen en de grote hoeveelheid mensen die daar nu met voedselbonnen rond moet komen.. En dat laatste is precies de reden waarom ik het verband tussen monetair beleid en de prijsstijging in commodities, waaronder voedsel, probeer te begrijpen..
De CPI zal inderdaad geen goede representatie zijn voor het uitgavenpatroon voor mensen op voedselbonnen.

Het echte grote naaien via monetair beleid vindt echter plaats via pensioen opbouw en bijna niemand heeft het in de gaten. Er is wel grote angst voor inflatie (onterecht imo) maar het kunstmatig laag houden van alle yields (zowel bonds als earningsyield op aandelen) zorgt ervoor dat geld niet meer tegen een redelijk rendement kan worden belegd. Dus op het geld dat jij nu inlegt in je pensioenfonds gaat nauwelijks rendement worden gemaakt, met als gevolg in de toekomst een (te) laag pensioen. Het is erg kortzichtig beleid omdat de huidige crisis verbleekt bij de pensioencrisis die nog gaat komen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 18 november 2010 @ 11:38:21 #211
38496 Perrin
pi_88856432
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:21 schreef SeLang het volgende:
Het echte grote naaien via monetair beleid vindt echter plaats via pensioen opbouw en bijna niemand heeft het in de gaten. Er is wel grote angst voor inflatie (onterecht imo) maar het kunstmatig laag houden van alle yields (zowel bonds als earningsyield op aandelen) zorgt ervoor dat geld niet meer tegen een redelijk rendement kan worden belegd. Dus op het geld dat jij nu inlegt in je pensioenfonds gaat nauwelijks rendement worden gemaakt, met als gevolg in de toekomst een (te) laag pensioen. Het is erg kortzichtig beleid omdat de huidige crisis verbleekt bij de pensioencrisis die nog gaat komen.
En het jaagt yield-chasers naar meer risicovolle markten met alle bubbles en crashes vandien..

Over yield-chasing gesproken, merk jijzelf hier wat van? (India's Microcredit Sector Faces Collapse from Defaults)

[ Bericht 4% gewijzigd door Perrin op 18-11-2010 11:44:18 ]
pi_88856666
Ik vond dit artikel wel grappig eigenlijk

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=B132BEK7

Aandelen van artiesten - dat moet altijd wel eindigen met een inklappende bubble :).
pi_88859886
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:06 schreef Perrin het volgende:
Dat commoditys flink stijgen, hoeft niet perse iets te zeggen over de voedselprijzen. Net als in andere sectoren is het zeer moeilijk geworden voor de voedingsverwerkings-industrie en retail sector om die stijgende commodityprijzen door te berekenen, uiteraard door overcapaciteit. Dat was in de jaren vlak voor de crash in 2008 wel anders, maar momenteel is de inflatie daardoor voor uiteten als voedsel voor thuis (maar)1,4%. Ondanks fors stijgende commodityprijzen. Een ander verhaal zijn de stijgende energieprijzen waaronder benzine (9,5%), maar dat zijn in feite ook direct geleverde commoditys waarbij de commodityprijzen een dergelijk groot deel uitmaken van de kosten dat het wel doorberekend moet worden.

Geloof me we leven in een economisch deflationaire omgeving, in vrijwel elk opzicht. Ondanks al het gepimp van autoriteiten ten spijt.
pi_88860090
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat commoditys flink stijgen, hoeft niet perse iets te zeggen over de voedselprijzen. Net als in andere sectoren is het zeer moeilijk geworden voor de voedingsverwerkings-industrie en retail sector om die stijgende commodityprijzen door te berekenen, uiteraard door overcapaciteit. Dat was in de jaren vlak voor de crash in 2008 wel anders, maar momenteel is de inflatie daardoor voor uiteten als voedsel voor thuis (maar)1,4%. Ondanks fors stijgende commodityprijzen. Een ander verhaal zijn de stijgende energieprijzen waaronder benzine (9,5%), maar dat zijn in feite ook direct geleverde commoditys waarbij de commodityprijzen een dergelijk groot deel uitmaken van de kosten dat het wel doorberekend moet worden.

Geloof me we leven in een economisch deflationaire omgeving, in vrijwel elk opzicht. Ondanks al het gepimp van autoriteiten ten spijt.
Geloof me, je snapt er nog steeds niets van.
Ik word een beetje moe van je over-optimistische kijk op de wereld.

Ga de straat eens op en praat eens met echte mensen in plaats van de top 5% van Nederland?
Die hebben nul komma nul last van deflatie, maar moeten dagelijks met minder middelen rond komen.
  donderdag 18 november 2010 @ 13:42:57 #215
38496 Perrin
pi_88860268
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:
Mee eens, maar dat gepimp zorgt wel voor enkele behoorlijk onaangenaam opzwellende bobbels in het leeglopende luchtbed.

quote:
In Gold we Trust
The real risk that the Fed runs is not that the US dollar would depreciate against other fiat money (paper currency printed by governments), but depreciate hugely against commodity money (gold). If the World Bank President Bob Zoellick can also hint that we may need to consider going back to including gold in our reserve currency portfolio, it means that confidence in the current reserve currency architecture is really shaken.

If we go back to history, the Triffin Dilemma is exactly the problem facing historical monetary creation. When we use gold or a commodity currency as the standard, then if the supply of gold does not increase in pace with global liquidity needs, the real economy will go through a deflation. The trouble with fiat money is that we cant trust the reserve currency country not to over-print. As the economists used to say, where is the hard budget constraint?

In other words, what is to stop Bernanke over-printing the US dollar? The answer is that only Bernanke knows what is the limit. There is no Taylor or gold-link rule that is highly transparent for us to judge whether that limit has been reached.
pi_88860468
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:37 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Geloof me, je snapt er nog steeds niets van.

Ga de straat eens op en praat eens met echte mensen in plaats van de top 5% van Nederland?
Die hebben nul komma nul last van deflatie, maar moeten dagelijks met minder middelen rond komen.
nou goed. hier dan een post van een echt mens. wij hebben dit jaar tot nu toe gigantische financiele ellende gehad. al ons spaargeld is naar het verzorgen en de uitvaart gegaan van ons zieke kind. dat varieert van ronald mc donalds huizen (meervoud ja, we hebben zeg maar een tour rond nederland gehad), hotel wanneer het RmD huis vol was, extra dingen bij de uitvaart zelf, ouderschapsverlof (een arm), vervoerskosten (een been, reken maar uit wat het kost om elke dag 1 uur heen en een uur terug te rijden), thuiszorg (nee, dat is niet gratis) en kinderopvang voor de oudste.

niet geheel ter zake, maar waar ik heen wil is het volgende: vanwege de financiele ellende hier houden we al een tijdje de dagelijkse dingen scherp in de gaten via budgettering. en weet je wat: we zijn wekelijks helemaal niet veel meer kwijt. wij zijn hier elke week rond de 120 pleuri kwijt aan boodschappen. inclusief luiers voor 2 koters en nutrilonpoeder voor de jongste. kattenvoer, grint, en een kratje bier voor papa en mama ;)

dus ik zie die gigantische prijsinflatie niet. sorrie. echt niet.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 18 november 2010 @ 13:54:21 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88860661
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:38 schreef Perrin het volgende:

En het jaagt yield-chasers naar meer risicovolle markten met alle bubbles en crashes vandien..
Ja, je ziet de geschiedenis zich alweer herhalen. Ik ben net terug uit Maleisie. Als je daar internet op gaat dan spuugt Google Ads advertenties uit over hoe te profiteren van de property boom (bubble) in Australie (wat relatief dichtbij is). De Australische economie drijft op industriele commodities en goud en die bubbles leiden op hun beurt weer tot een onroerend goed bubble, samen met het goedkope geld natuurlijk. Canadese economie idem. Ook daar een huizenbubble.

Boekhandels/ kiosken op vliegvelden zijn ook altijd een goede indicator. Waar een paar jaar geleden de boeken stonden over rijk worden met onroerend goed staan nu boeken over rijk worden met goud.

quote:
Over yield-chasing gesproken, merk jijzelf hier wat van? (India's Microcredit Sector Faces Collapse from Defaults)
Kiva zit niet in India. Zelf heb ik nog geen enkele default te pakken terwijl ik wel een paar procent had ingecalculeerd. Sterker nog, ik sta op winst (vanwege wisselkoersen). Maar het wordt me allemaal een beetje te groot nu, met inderdaad bubbles in microfinance. Dus ik ben al een tijdje geen nieuwe leningen aan het verstrekken en laat de oude rustig aflopen.
Mijn reisverslagen
pi_88861233
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:49 schreef simmu het volgende:

[..]

nou goed. hier dan een post van een echt mens. wij hebben dit jaar tot nu toe gigantische financiele ellende gehad. al ons spaargeld is naar het verzorgen en de uitvaart gegaan van ons zieke kind. dat varieert van ronald mc donalds huizen (meervoud ja, we hebben zeg maar een tour rond nederland gehad), hotel wanneer het RmD huis vol was, extra dingen bij de uitvaart zelf, ouderschapsverlof (een arm), vervoerskosten (een been, reken maar uit wat het kost om elke dag 1 uur heen en een uur terug te rijden), thuiszorg (nee, dat is niet gratis) en kinderopvang voor de oudste.

niet geheel ter zake, maar waar ik heen wil is het volgende: vanwege de financiele ellende hier houden we al een tijdje de dagelijkse dingen scherp in de gaten via budgettering. en weet je wat: we zijn wekelijks helemaal niet veel meer kwijt. wij zijn hier elke week rond de 120 pleuri kwijt aan boodschappen. inclusief luiers voor 2 koters en nutrilonpoeder voor de jongste. kattenvoer, grint, en een kratje bier voor papa en mama ;)

Ik hoop dat het goed gaat met de koters:)

Terzake: er is in ieder geval geen deflatie, zoals hier steeds vaker wordt beweerd.
En wat inside informatie: grootgrutters bieden momenteel nog relatief goedkoop aan omdat A) er bestaande contracten met leveranciers zijn en die worden aan de oude prijzen gehouden, op straffe van uit de winkelschappen verdwijnen (leveranciers die dus ruime marges inleveren momenteel want de inkoopkosten zijn draconisch gestegen) en B men de bestaande voorraad nog tegen oude prijzen in de winkels legt onder het motto, anders verkoop ik helemaal niet meer tov de concurrent. Wat er daarna komt is voor later zorg.
Als je de komende prijscorrecties voor wil zijn kun je vast beginnen met masaal koffie in te slaan.

Mijn visie op de huidige CPI is dat:
- we het over appels moeten hebben maar de cijfers berekenen voor peren, en verdomd, peren kunnen we tot op de komma berekenen
- de peren nog aanpassen naar grootte, smaak en kleur, al naar gelang nodig, elk jaar weer

Er zal wel weer een opmerking komen dat ik een alu hoedje opheb, so be it.
  donderdag 18 november 2010 @ 14:11:15 #219
38496 Perrin
pi_88861344
quote:
Ik zie dat op dit moment in Nederland ook zeker niet. Maar in de VS bijvoorbeeld duidelijk wel.

Wat betreft de rest: dat is ongeveer het vreselijkste wat een ouder mee kan maken..
pi_88861628
ik zeg niks over aluhoedjes hoor ;)

wel over definities. komt regelmatig terug in deze reeks, maar blijft toch nodig. hoe definieer je inflatie en deflatie? en op welk niveau?

wanneer we het hebben over dalende en stijgende prijzen van goederen en diensten hebben we het over deflatie en inflatie. persoonijk heb ik het in dat geval over prijsinflatie en prijsdeflatie. wanneer ik spreek over inflatie en deflatie heb ik het over geldhoeveelheden. en uitgaande van totale geldhoeveelheden zitten we volgens mij nog steeds in een deflationaire periode. is niet te bewijzen, aangezien die cijfers niet (meer) gepubliceerd worden.

ik had het ooit netjes uitgelegd. klikkerdeklik
quote:
mijn stelling wb deflatie: "de mate waarin waarde (schuld) vernietigd wordt weegt niet op tegen de mate waarin waarde (geld) gecreerd wordt.

mish probeert het uit te leggen via grafieken en een minimaal mathematisch model.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_88861692
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:37 schreef Blandigan het volgende:
Zo optimistisch is die kijk niet :D.

quote:
Helaas is de vrije wil vaak maar een beperkte marge binnen het verloop van het leven zelf, al doet de samenleving daar vaak anders toe geloven. Zoals je met je verhaal zelf aangeeft zijn gebeurtenissen binnen het leven van een individu vaak veel meer van toepassing op je persoonlijke koopkracht/inflatiecijfer dan de invloed van prijs-stijgingen/dalingen. Het CPI-cijfer is ook maar een afspiegeling van de bevolking als totaal.
pi_88861929
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 14:11 schreef Perrin het volgende:
Ik zie dat op dit moment in Nederland ook zeker niet. Maar in de VS bijvoorbeeld duidelijk wel.
De inflatie is momenteel in NL hoger dan de VS :P. De reden waarom velen denken dat er sterke inflationaire krachtten in de Amerikaanse economie schuilgaan is het onbegrip/onkunde om het huidige fiscale/monetaire beleid en de ontwikkelingen in de financiele wereld te plaatsen in de juiste contexten. Uiteraard aangewakkerd door bepaalde populaire 'goeroes'/belanghebbende die min of meer aanbeden worden omdat ze enigzins een tegengeluid laten horen. Los ervan of dat de juiste is.
  donderdag 18 november 2010 @ 14:37:14 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88862519
Wat betreft dat inflatie vs deflatie verhaal, ik zie het als volgt: De inflatie mensen zijn 20 jaar te laat. Die inflatie heeft al plaats gevonden, getuige de enorme prijsinflatie in onroerend goed en aandelen. En die inflatoire fase is nu voorbij, al zal het leeglopen van de bubble jaren duren en niet een rechte lijn omlaag zijn.

Monetaire expansie zoals die de laatste decennia heeft plaatsgevonden leidt tot assetbubbles (een vorm van inflatie) maar niet zo zeer tot CPI inflatie. Als je in historische data gaat kijken dan zie je ook nauwelijks een verband tussen de expansie van geldhoeveelheid en consumentenprijzen. Het is me daarom ook een raadsel waarom veel economen nog steeds modellen gebruiken die uitgaan van het verband tussen geldhoeveelheid en consumentenprijs inflatie (via een multiplier) terwijl je dat model op basis van historische data direct kunt afschieten. Men constateert nu dat de bekende multiplier inmiddels negatief is. Het enige wat dit mij vertelt is dat het hele model fout is.

Ons geldsysteem is geen fiatgeld systeem maar gebaseerd op credit. Geldcreatie hangt dus af van de bereidheid van mensen om (meer) schulden aan te gaan. Een centrale bank kan het aangaan van meer schulden weliswaar stimuleren met lage rentes maar kan mensen niet dwingen om een steeds zwaardere molensteen om hun nek te hangen. De situatie op dit moment is zo dat geld ongekend goedkoop is, maar ondanks dat zie je dat krediet krimpt: per saldo lost men schulden af. Daarnaast wordt veel credit vernietigd door defaults, al wordt dat nu grotendeels nog met "mark to myth" accounting verborgen. In ons credit based geldsysteem betekent dat feitelijk deflatie. Net zoals de inflatie van de afgelopen decennia vooral via assetprijzen liep, zo zal dat ook het geval zijn met de deflatie. Je kunt dus best een (mild) oplopende CPI hebben terwijl er een enorme deflatie optreedt van ons kredietgeld.

Consumentenprijs inflatie heeft dus nauwelijks een correlatie met expansie van de geldhoeveelheid (zoals nu gebeurt met QE) maar er is historisch gezien wel een sterk verband met loonstijgingen (zie inflatie in de jaren '70 toen er een zichzelf versterkende inflatoire spiraal ontstond). Nu is de trend echter precies de andere kant op: loonstijging vlakt af en vooral in de PIIGS landen zie je zelfs forse loonsverlagingen. Ook het verkleinen van de publieke sector, bezuinigingen en werkloosheid gaan een dergelijke loon-prijsspiraal tegen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 18 november 2010 @ 14:42:43 #224
38496 Perrin
pi_88862729
Leerzaam draadje aan 't worden!
  donderdag 18 november 2010 @ 14:46:27 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_88862882
De natte droom van Bernanke:

...maar het wil maar niet lukken, ondanks zero interest rates en geld printen.

[ Bericht 71% gewijzigd door SeLang op 18-11-2010 14:53:21 ]
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')