Beste fokkers,
Ik huur sinds anderhalve week een kamer in Rotterdam,
het betreft een woning die we met 3 studenten betrekken,
Begin deze week sorteerde ik de oude post, en kwam ik een brief van de gemeente tegen van 15 juli,
daarin stond dat er teveel mensen in het pand woonden en dat dat er een dwangsom van 5.000 op staat voor de eigenaar: ( het bedrijf dat de kamers verhuurd in de omgeving ).
Dit verraste ons omdat wij alle drie een normale huurovereenkomst getekent hebben en hier niet van op de hoogte waren, maar had het bedrijf dit toch moeten zien aankomen voor ie het verhuurde, de eigenaar wist ook dat er geen 3 mensen mochten wonen voor ie ons huurcontracten aanbood.
Er mogen wettelijk namelijk maar 2 mensen wonen, en er zitten er dus nu 3, dit wisten wij niet, en we zijn wel alle drie ingeschreven bij de gemeente.
De gemeente komt dus controleren of er meer als twee mensen wonen.
- 23 Aug 20:00
De jurist van de eigenaar wou dit opeens gisteravond met spoed met ons bespreken (tuurlijk, ze hebben nu opeens een lekkere dwangsom van 5,000),
die kwam met een hoofdverhuurders contract, dit houd in dat er 1 hoofdhuurder word, en dat er 2 daaronder kunnen wonen, 3 totaal dus. Dit zou de problemen moeten oplossen.
Dit contract, bestaande uit een met typex opgeruimde invulstroken leek een beetje verdacht.
De jurist kwam met het verhaal dat het contract nep was, en dat het puur was om aan de inspecteur te laten zien dat er een hoofdhuurder was en dat we het na de inspectie konden verscheuren.
Toen ik vroeg wat als de inspecteur een kopietje maakt van dit document met een van onze handtekeningen werd het even stil. Na een half uur van ons overtuigen om een handtekening te zetten is ze vertrokken en heeft ze het typex contractje achter gelaten.
-24 Aug 08:00
Vandaag 08:00 gaat de bel opeens, twee personen van het bedrijf komen ons nogmaals overtuigen om iemand van ons te laten tekenen. Nogmaals lieten wij weten niet zomaar opeens even een contract te tekenen. De jurist zei de dag ervoor dat het nog een nepcontract was, nu is dat zelfde contract opeens wel legaal. Nadat het er wel op leek dat niemand van ons ging tekenen zijn ze naar een kamer gelopen en hebben ze de sloten eruit geboord, dit onder ons toezicht maar wel met ons bezwaar! De reden was dat ze voor de inspectie morgen een kamer van ons willen leeghalen en de meubels en spullen in een auto willen stoppen zodat de kamer leeg lijkt en de gemeente maar twee inwonende zal aantreffen.
Ook zegt het verhuurende bedrijf dat een van ons drie er uit zal moeten gaan als niemand het ondertekend, maar wij hebben alle drie een goed solide huurcontract?!
Ze zijn nu vertrokken, en een huisgenootte zit in de stress omdat haar slot er ineens uitgeboord is.
-24 Aug 19:40
! zojuist kwam de eigenaar ineens mijn kamer binnenlopen toen ik aan het eten was: heb je al getekent?!
Ik antwoorde met nee en hij liep naar een van mijn kamergenoten: Heb jij al getekent?! Weer nee.
Toen ging hij kort met ons beide in gesprek,
''jongens dit schiet niet op, en het is helemaal niet zo moeilijk
het is ook niet onze schuld, het is een kwestie van de gemeente.
als jullie niet tekenen haal ik een van jullie kamers leeg voor de inspectie morgen,
dan sla ik die op in onze loods, het spijt me maar het is niet anders.''
We slapen vannacht met de kamerdeuren op slot
Sloten van de kamers inmiddels zelf vervangen ter veiligheid, de studente is ook niet meer slotloos.
--ook hebben wij net de politie gebelt op het 0900-8844 nr. Die zijn er nu van op de hoogte dat dit speelt en dat de eigenaar vanavond of morgenochtend voor de gemeente controle langs kan komen om (geforceerd of niet ) een kamer leeg te maken. De meldkamer heeft een document liggen en we mogen gelijk 112 bellen met mijn 06, dan weten hun voor ze opnemen al genoeg.
-25 Aug 08:00
De eigenaar komt binnen, weer zonder aan te bellen en vraagt of we nou al eindelijk getekent hebben.
We antwoorden alle drie nee en hij verteld dat er dan een kamer leeggehaald gaat worden,
Wij zeggen alle drie dat we er niet aan mee zullen werken en meneer word boos,
Hij zet mij opzei en loopt mijn kamer in, ''ja jij heb de minste spullen, dus das makkelijker, dus dat gaat allemaal even weg'' Ik vertel hem dat ik daar niet aan meewerk, dat hij van mijn spullen af moet blijven en zeg dat hij mijn kamer uit moet. hij zegt dat ik dat niet kan zeggen en hij wel zonder toestemming in mijn kamer mag komen, waarna hij opeens een boor tevoorschijn haalt, en begint zonder wat te zeggen gelijk het slot uit de deur te boren. Ik probeer hem tegen te houden en roep dat hij moet stoppen maar hij verzet zich en ik besloot om los te laten en de politie te bellen op 0900-tuig. Toen de eigenaar erachter kwam dat ik belde verzekerde hij mij: ''jij belt nu de politie? mooi, dan kun jij alvast op zoek gaan naar een andere kamer'' waarna ik antwoorde met we zullen zien.
De politie komt even later aan, het slot was er inmiddels uit. Verhaal van de afgelopen dagen aan de politie verteld en wat hij vandaag van plan was met mijn spullen en ze hebben met de eigenaar gesproken. Ook hebben ze het 'contract' gelezen wat we moesten tekenen en hebben ons verteld hier niet aan mee te werken. De eigenaar werd verzocht mijn slot terug te zetten en even te vertrekken tot de inspectie van de gemeente en de politie vertrok ook na wat vragen en geruststelling.
-25 Aug 08:50
De eigenaar is terug, weer zonder aanbellen, en vertelt ons dat hij het contract opnieuw kan uitprinten, wij zeggen nee omdat een vers A4'tje zonder typex niks positiefs aan de voorwaarden van diegene die tekent veranderd. Sterker nog door te tekenen geven we al onze rechten op. ''Oja, die inspectie van 11:00, die kan ook later zijn, wanneer weten wij niet.'' Meneer vertrekt want het schiet niet op volgens hem.
Blij dat hij niet aan mijn spullen is geweest, dan was het helaas knokken geweest met deze koppige man,
Het is nu dus wachten op de gemeente inspectie, en mogelijke capriolen van de eigenaar tot die tijd...
-25 Aug 11:55
11:00 is geweest, geen inspectie, of enig teken van de eigenaar.
Even de gemeente gebelt, 6 keer doorverbonden, en wie kreeg ik aan de lijn? De inspecteur!
Hij zou inderdaad gister komen, wat door de eigenaar verzet is naar vandaag 11:00,
en wat tot onze verbazing door de eigenaar weer verzet is tot 14:00 vanmiddag!
Wij hebben maar meteen de inspecteur vertelt wat er vanochtend is gebeurt en wat de situatie is,
de inspecteur vond dit allemaal heel interresant, en de eigenaar kan nu nergens meer omheen lullen of trukjes uithalen, de inspecteur weet nu dat de eigenaar mijn kamer wou leeg maken en dat de politie is geweest. Hij beloofde 14:00 langs te komen en de eigenaar kan de inspectie niet meer verzetten.
Het is nu dus wachten tot 14:00, kijken wat de eigenaar nog in petto heeft in zijn extra verkregen tijd...
-25 Aug 13:30
13:30 kwam de inspectie al langs, ivm met ons eerdere contact wilde ze hier voor de eigenaar zijn en een kijkje nemen. Ze zagen gelijk dat er gigantisch veel niet klopte, aan de kant van de eigenaar, contracten die niet kloppen, huisvredebreuk en nog veel meer. Samengevat: De inspecteur kon ons gerust stellen dat ons niets kan gebeuren en alle schuld bij de eigenaar ligt.
Ook hebben wij bekend aan de inspecteurs dat wij van alle incidenten audio opnames hebben gemaakt door een mobieltje in de broekzak of op tafel te leggen met record functie. Die waren hier blij mee omdat het in rotterdam legaal is om in eigen woonruimte op te nemen zonder anderen daarvan kennis te geven. Wij hebben daarom legaal op audio veel bekentenissen staan, onder andere:
- de bekentenis van de jurist van de eigenaar dat het contract nep is.
- de huisvrede breuk met het tweemaal een slot uitboren tegen onze wil in.
- de bekentenis dat hij de inspecteurs voor de gek wou houden door mijn kamer leeg te halen voor inspectie.
- het dreigen met het eruit schoppen van mij en andere kamergenoten.
Afijn, we waren uitgesproken met de inspecteurs, hebben het ondertussen over vervangende woonruimte gehad en het wachten was nu op de eigenaar die 14:00 langs zou komen.
-25 Aug 14:00
De eigenaar is aangekomen, samen met de zogenaamde jurist van maandag! Ze waren verbaasd dat de inspectie met ons rustig in een kamer zaten en voelde de bui al hangen. Er heeft toen met ons studenten, de inspecteurs en de eigenaar een gesprek van 20 minuten plaats gevonden.
De eigenaar ontkende het uitboren van de sloten, de huisvredebreuk en het leegmaken van mijn kamer tegenover de inspectie (Inspectie had een half uur eerder de audio opnames al gehoord, pwnd liegbeest), toen vertelde ik hem dat ik audio opnames had van alle incidenten, en ik ook nog eens aangifte ga doen met die audio opnames. Dit viel uiteraard niet goed, daarnaast wou de eigenaar nog een deal maken met de inspectie door een van ons er voor maandag uit te gooien, dit viel niet goed bij de inspectie zoals jullie misschien begrijpen. De eigenaar krijgt de boete, ik ga zo naar de politie voor de huisvredebreuk, en we gaan met alle drie de studenten nog een procedure starten via rechtsbijstand.
Tot zover.
Tips, adviezen en ervaringen zijn welkom, as the story unfolds...
[ Bericht 3% gewijzigd door NietTeVolgen op 25-08-2010 15:04:32 ]