Tijd voor een update. Van de drie kleurstalen is dus geeneen het geworden. Even in telegramstijl.
- Mijn vloer is waarschijnlijk een tweedehands vloer uit een ander huis, waarvan de planken zijn omgedraaid, dus met de voorheen gebruikte kant naar onderen.
- De planken bevatten nog een flinke hoeveelheid hars (dit verklaart waarom de vloerenman zo veel schuurbanden nodig had om de vloer blank te krijgen)
- De hars blijkt te reageren met kleurolie en kleurwas, hetgeen resulteert in een oranje gloed door de kleur heen.
- Dit laat vier mogelijkheden over:
• Eerst primen, maar daardoor sluit je het hout af, kan het niet meer ademen en krijg je veel meer onderhoud aan je vloer
• Puur transparante lak (zoals Skylt), maar daardoor krijg ik een heeeeeel lichte vloer
• Dekkende verf, maar daardoor zie ik straks niets meer terug van de houtstructuur
• Kleuren met beits, daarna een beschermende laklaag
Ik heb voor het laatste gekozen. Vandaag zijn er twee beitslagen aangebracht (Hermadix Old Pine) en doet mijn vloer denken aan sigarenkistjes

Morgen de lak, overmorgen meubels terug. En dan heeft deze jongen 10 dagen in een halfleeg huis geleefd. Lang genoeg.
Laatste twee grote projecten van het jaar:
- Raamkozijnen weer fatsoeneren (inclusief nieuwe vensterbanken)
- 11 december grote spullen verhuizen!
(en tussendoor natuurlijk nog 1001 kleine dingetjes, wie kent het niet?....)
P.S. De vloerenman had wederom de nodige vertraging opgelopen. Nog twee keer aangereden (hij heeft de foto's laten zien) en een vrouw met een TIA in het ziekenhuis. Na mijn vloer neemt de arme man twee maanden verplicht rust, op doktersadvies.
P.P.S. @Fixers, ja de nieuwe kozijnen zijn wel van echt hout. Dat dan weer wel
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017