abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85569735
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
Zo da's veel werk. Maar dan leer je wel de perfecte combinatie tussen de variabelen. Misschien toch maar een keer doen wanneer ik eindelijk een goede doka bij elkaar gespaard heb. Zou ik misschien een keer wat foto's kunnen zien die je met dit systeem geschoten heb?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_85569763
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:14 schreef Azreal het volgende:

[..]

Het dynamisch bereik van digitale camera's schijnt bij ISO 400 hoger te zijn dan bij ISO 100.
Dat hangt af van de basisISO van de sensor, basisISO heeft altijd de hoogste DR, daarboven en onder wordt eigenlijk gepushed en gepulled
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:41:01 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85572257
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:45:22 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85572387
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.


Het is techniek. Je hoeft er geen gebruik van te maken, maar als je het wel doet ben je volledig in controle van het resultaat.

quote:
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
Dan heb je hem nog niet op papier
En wat je wilt weten zijn de contrasteigenschappen van je verschillende objectieven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:55:35 #30
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85572706
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!

Joyce
19jaar.
pi_85572949
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!
Mooi ding is dat he!
pi_85573527
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:30 schreef umberrella het volgende:
ik heb een aantal analoge slr's gebruik zo ook nog af en toe. :)
Ik blijf het toch nostalgisch vinden en het dwingt je om creatiever met je foto's om te gaan.
en wat moeten we daaronder verstaan..
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:10:58 #33
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574811
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Joyce
19jaar.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:11:48 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85574839
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Zeker laten ontwikkelen dat rolletje, wie weet wat er op staat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:13:45 #35
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574892
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
Joyce
19jaar.
pi_85575663
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?
Het hangt erg van het type film af hoeveel het kan hebben. Ik heb zelf bevroren T-max 400 (zwart-wit film van kodak) uit 2002 ofzo en daar zijn nog prima foto's mee te maken. Kleurennegatief schijnt wat minder lang mee te gaan, maar ik heb nog nooit kunnen testen hoe erg het dan echt wordt.

Sowieso is gewoon proberen altijd leuk. Zo is een van mijn hobbies nu het cross-processen van kleurnegatief film. Ideaal om van film die over de datum is af te komen, en je krijgt soms erg mooie resultaten. Alleen moet je het mensen vantevoren wel even vertellen, anders worden ze misschien boos omdat ze opeens blauw zijn geworden :P
pi_85595147
* hydraulix meldt zich

Afgelopen Sziget Festival nog rondgelopen met een Pentacon Praktica LTL. Eigenlijk omdat ik niet mijn dure DSLR mee wil nemen, maar ook omdat ik analoog veel mooier vind. De foto's komen minder 'klinisch' over, het is altijd een verrassing wat het resultaat zal zijn, authentieker gevoel, dwingt je meer om na te denken over hoe je een foto wilt maken. OK het is duurder en lastiger met allemaal rolletjes, maar de resultaten spreken mij zoveel meer aan!
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:17:58 #38
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85626911
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!

[ afbeelding ]
ik gebruik een canon FT uit 1963
heb een canon A1 te koop staan hier op fok [TK] Canon A-1 spiegel reflex
maak foto's met polaroid toestellen
film soms nog op 8mm films heb een hele verzameling film camera's

digitaal heb ik een negatief scanner en een canon ixus500 uit 2002
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:19:49 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85627012
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:13 schreef xjoyce het volgende:
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
zolang hij dicht is gebleven kan je er beeld uit krijgen
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 23 augustus 2010 @ 22:42:25 #40
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85628000
Lomo :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:57:42 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85628695
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:42 schreef Dark_Angelus het volgende:
Lomo :Y
Met een oude Lomo? Die camera's zijn toch niet zo lang geleden opnieuw in productie genomen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85640041
een van de belangrijkste redenen waarom ik 5 jaar geleden op digitaal ben overgestapt is omdat ik niet voldoende resolutie op analoog kon krijgen. Iso 25 of iso 50 film, sorry hoor maar daar kan ik niks mee. Ik fotografeer bewegende personen en geen architectuur Het grove beeld van een 400ASA film was al ongeschikt voor een goede A4 als je geen grove korrel wilde zien. Nu kan ik een A0 formaat foto afdrukken met een fractie van die korrel op ISO 1600...

"analoge' lenzen gebruik ik nog wel. Vroeger gebruikte ik Olympus OM, onderstaande foto is gemaakt met mijn Olympus Zuiko 50mm f3.5 macro:

  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:36:58 #43
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85640400
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Joyce
19jaar.
pi_85640591
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:36 schreef xjoyce het volgende:
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:44:20 #45
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85640663
Maar digitaal fotografeer je alles wat je tegenkomt, als je niet uitkijkt. Daar zit zo ontzettend veel bulk bij. Zeker als je enthousiast beginner bent.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:07:41 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85641350
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:42 schreef zquing het volgende:

[..]

Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
dan mag je veel rolletjes wissellen en bij polaroid kost 1 foto al snel 4 euro
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:12:50 #47
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85641506
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Joyce
19jaar.
pi_85643511
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:12 schreef xjoyce het volgende:
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Laat dat nou de reden zijn dat ik afgelopen keer in de dierentuin wel helemaal 1 foto heb gemaakt met m'n analoge camera :P

Voor mij is het een beetje een stelregel dat als iets er in het echt cool uitziet, er ook een coole foto van te maken is. En als je dan iets cools gevonden hebt is het natuurlijk even nadenken hoe je dat goed op de foto gaat zetten, maar meestal komen daar toch wel leuke resultaten uit.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:24:52 #49
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85649079
haha, ja ik kreeg de camera vorige week en was meteen enthousiast maar heb er nog niks mee gedaan vind het zo zonde om van die onzin foto's te maken. Maarja komt goed!
Joyce
19jaar.
pi_85649181
analoog is het leukste wat er is!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')