Budget is ¤900,- maar iets meer is ook geen probleem.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:07 schreef Hyundai het volgende:
- Wat is je budget?
- Heb je alleen de kast nodig of ook randapparatuur, monitor, speakers e.d.
Okee is goed ik hoor het straks wel. Bedankt alvastquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:18 schreef Hyundai het volgende:
Je kunt wat de PC betreft beter de DVD speler er gewoon bij bestellen, ik ga even wat voor je samenstellen. Met 900 euro kun je heel veel hoor, en ik zal ook kijken naar toekomst bestendigheid.
ik zit alleen nog te twijfelen tussen vista en 7quote:
Okee bedankt ik zal er even naar kijkenquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:35 schreef FollowThisLeader het volgende:
Voor games, als je gaat kijken naar prijs/prestatie, kun je nu beter de snelste i5 nemen versus de langzaamste i7. Het prestatieverschil is niet zo groot als je kijkt naar hoeveel prijsverschil er is. Daar zit je op de sweetspot.
Het geld wat je overhoudt van de CPU, die voor games toch ruim voldoende is momenteel, kun je dan beter in de grafische kaart steken, als het om gamen gaat.
Gewoon een lekkere grote snelle schijf. SSD kan, maar is niet echt boeiend, zou ook dat geld in geheugen en videokaart steken. Goede DVD brander kan prettig zijn.
Toekomstbestendigheid kan je vergeten. Om de haverklap komen er nieuwe chipsets en sockets/slots uit. Koop het voor NU. Niet voor straks. Je kan straks wel voor een prikkie een dikke i7 erin proppen natuurlijk, al dan niet tweedehands. Zelfde geldt voorlopig ook nog wel voor videokaarten. Daarbij in ogenschouw nemende wat " straks" is... over een paar maanden, een half jaar, een jaar, twee jaar... vijf jaar? Wat? De pc gaat wel zo lang mee als het goed is. Maar dan ga je geen upgrade meer doen, maar een andere samenstellen. Gok ik.
Voor gaming volstaan voor de meeste games alle bovengemiddelde CPU's in een systeem prima momenteel. Zowel van intel als van amd. De videokaart is vaak de uiteindelijke bottleneck als je de settings omhoogschroeft, hoewel je voor snelheid toch beter af bent bij intel (check benchmarks, kan best zijn dat een AMD cpu met bepaalde snelheid wat goedkoper is dan de intel, alleen in de allerhoogste segmenten zie je dat intel onbetwist bovenaan staat).
Videokaarten zelfde verhaal: in de regel genomen ati -> prijs prestatie beste balans. Kijk je naar absolute topsnelheid, dan is Nvidia op dit moment de winnaar. Tenzij je met hele exotische en overklokconfigs gaat werken en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is, met 90 euries.
Daarmee weet je waar je ongeveer op moet letten.
Onderdelen.... tsja... zoveel merken en keus.
Ik woon niet echt in de buurt van grote steden, maar ik koop denk ik alles op 1 site en dan laten bezorgen. Ik wil hem wel zelf in elkaar zetten.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:46 schreef FollowThisLeader het volgende:
Waar praat je over als je het hebt over duur? Binnen 800 a 900 euro komt het op een paar tientjes uit. Ga je daarbij kijken hoeveel tijd je kwijt bent om elk koopje van een andere pc boer vandaan te trekken met verzenden etc... nah. Scheelt allemaal geen fluit. Een paar tientjes. Hangt natuurlijk van het assortiment af.
In welk gebied woont de koper in dit geval? Regio amsterdam? Wil je het in een winkel halen of wil je het via een webshop bestellen? Wil je zelf bouwen of laten assembleren?
True. Het is in dergelijke gevallen wel verstandig om je uiteindelijke configuratie dan te checken. Soms is het ene onderdeel bij de 1 wat duurder dan bij de ander. Geheugen is op dit moment bijvoorbeeld een raar beest. En de kast en de voeding kunnen ook een groot verschil opleveren. De meeste onderdelen zullen bij de verschillende leveranciers niet meer dan een tientje schelen. De marges zijn gigantisch laag, vaak nog geen 10%. De jongens als salland en dergelijke zijn dom bezig. Die draaien op volume en dat nekt hen op de lange termijn vanzelf. De markt wil graag goedkoop, dat zal duurkoop blijken te zijn. Dat zie je nu al, laat staan over 10 jaar.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:50 schreef aarsschimmel het volgende:
Nee was wel meer. Op een i3 bijvoorbeeld al ¤20, redelijke simpele grafische kaarten idem. Dus >20% vind ik toch wel de moeite waard om een andere winkel te kiezen als die precies hetzelfde biedt.
Hoezo draait volume de nek om? Waarom draaien de goedkoopste bedrijven de markt de nek om? Meer toelichting graag.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:56 schreef FollowThisLeader het volgende:
[..]
True. Het is in dergelijke gevallen wel verstandig om je uiteindelijke configuratie dan te checken. Soms is het ene onderdeel bij de 1 wat duurder dan bij de ander. Geheugen is op dit moment bijvoorbeeld een raar beest. En de kast en de voeding kunnen ook een groot verschil opleveren. De meeste onderdelen zullen bij de verschillende leveranciers niet meer dan een tientje schelen. De marges zijn gigantisch laag, vaak nog geen 10%. De jongens als salland en dergelijke zijn dom bezig. Die draaien op volume en dat nekt hen op de lange termijn vanzelf. De markt wil graag goedkoop, dat zal duurkoop blijken te zijn. Dat zie je nu al, laat staan over 10 jaar.
Ik weet waar zowel salland als azerty etc inkopen en voor hoeveel dat is, en de goedkoopste bedrijven draaien de markt de nek om. Korte termijn leuk voor de consument, maar lange termijn juist verneukeratief. Dan heb je de keus nog uit mediamarkt en mediamarkt. Bijvoorbeeld
Seriously? Dat gaat veel te ver om hier uit de doeken te doen. Kort?quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:02 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Hoezo draait volume de nek om? Waarom draaien de goedkoopste bedrijven de markt de nek om? Meer toelichting graag.
Let wel: volume ALLEEN draait niets de nek om. Volume gekoppeld met TE lage prijzen draait een hele markt de soep in. En dat is wat aan het gebeuren is. Je zag/ziet het bij de supermarkten en bij... naja, veel markten. Door de lage winsten op de producten en de hoge verplichtingen is het in deze markt allemaal veel gevoeliger, daar komt het eigenlijk op neer. Geheugen etc zijn niet voor niets onderhevig aan dagprijzen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:02 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Hoezo draait volume de nek om? Waarom draaien de goedkoopste bedrijven de markt de nek om? Meer toelichting graag.
De tweakers versie, maar dan met een AMD 955 BE. Is maar een erg geringe meerprijs. (paar euro).quote:Op zondag 22 augustus 2010 15:56 schreef aarsschimmel het volgende:
Zoveel verstand heb ik er niet van dus zou iemand kunnen zeggen welke budget pc beter is voor gamen? Die van tweakers (net gezegd) of die van het gamez forum?
Ok videokaart van de tweakers pc is beter, maar de rest overall gezien? Of maakt het niet veel uit? Bedankt alvast
Thanksquote:Op zondag 22 augustus 2010 15:58 schreef Adames het volgende:
[..]
De tweakers versie, maar dan met een AMD 955 BE. Is maar een erg geringe meerprijs. (paar euro).
BBG is inmiddels 2 maanden oudquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:08 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Thanks. Raar dat ze hem dan niet zelf erbij zetten als je voor een paar euro meer een betere cpu hebt.
quote:Op maandag 23 augustus 2010 16:42 schreef aarsschimmel het volgende:
Ok hoe gaan de drivers? Die moet je installeren vòòr het OS? En wijst dat installeren zich zelf wel?
Drivers heten in het Nederlands stuurprogramma's.quote:
Gelukkigquote:Op maandag 23 augustus 2010 21:19 schreef Adames het volgende:
Echter Windows installeert zo'n beetje alle hardware automatisch.
Dat heet schaalvergroting en is absoluut onvermijdelijk.quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:35 schreef FollowThisLeader het volgende:
[..]
Seriously? Dat gaat veel te ver om hier uit de doeken te doen. Kort?
Concurrentie is leuk. Maar als jij als leverancier 1 euro of minder winst maakt op een HDD van 500GB of 1TB dan MOET je gigantisch volume draaien voor 't break even point. Zeker als je nog een beetje service wilt verlenen en je garantie-verplichtingen na wilt komen. Dat volume haal je alleen door heel veel klanten weg te trekken bij anderen, dat doe je met je prijs. Nu is de koopjeszoeker toch een bepaald soort klant in de regel, vaak ben je die liever kwijt dan rijk, maar in tijden zoals deze kan dat wel net het verschil maken. Anyway, de kleinere leveranciers die op een 1TB schijf dus 2,50 meer vragen lijken duur te zijn, maar zijn het niet. Begrijp me niet verkeerd: 20 euro op een i3... das gewoon oude voorraad, oude prijs, slechte inkoop of wat dan ook. Hoe meer kleintjes het loodje leggen, hoe groter de rol van de groten wordt. Die gaan de concurrentie aan met elkaar en als er dan 1 van de paar groten omvalt, dan heb je als consument uiteindelijk minder te kiezen en dat is nooit goed. Nu is er op dit moment nog wel genoeg beweging in de industrie maar er is wel een zeer duidelijke tendens te zien van wanbetalers, en je kan ze er bijna zo uitpikken: wie gaat er binnen 2 jaar foetsie, en wie blijft.
Ook kan het zoiets simpels zijn als: een losse i3 is daar 20 euro duurder, maar een voorgeassembleerd i5 systeem wat al kant en klaar gebouwd is en geimaged kan dan wel weer 30 euro goedkoper zijn, of meer. Ik weet niet wat er in 1 specifiek geval geldt. Maar ik zie wel veranderingen in de markt, en die zijn niet goed. Niet voor de consument, niet voor de kleinere bedrijven. Alleen voor de grote jongens. En de distributeurs zijn er ook lang niet allemaal blij mee, want die moeten elkaar straks weer aftroeven bij de verkoop van hun spullen aan die groten. De kleinen spelen dan al niet meer mee. En nogmaals: dat lijkt prachtig voor de consument, maar gezien de zeer lage marges (eigenlijk: de zeer lage prijzen van de artikelen, want wees nou wel... het is een lachtertje dat je 2TB voor onder de 100 euro kan krijgen. Heel veel product voor heel weinig geld, zeker als je weet wat voor R&D etc er in dergelijke producten gaat zitten).
Neem bijvoorbeeld de kledingindustrie: die laten elkaar lekker in elkaars waarde: winsten tot 70% bovenop de inkoopprijs zijn geen uitzondering. En dat is in de hele markt zo. Daar is ook veel meer diversiteit te vinden. In wezen is dat een veel gezondere industrie dan de IT (niet server gerelateerd heb ik het nu even over). In deze markt draaien de bedrijven elkaar de nek om.
Niet echt kort, lang niet volledig. Maar wel een constatering die men kan maken als je naar de markt en kanalen kijkt.
Ja joh het is gewoon dikke onzin. Een standaard macro-economie les laat niks over van dit betoog.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 00:16 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Dat heet schaalvergroting en is absoluut onvermijdelijk.
En vergelijk de kledingindustrie niet met de technologie-industrie. De technologie industrie is namelijk een van de weinige industrieen waar mensen niet 200% extra betalen als er maar G-Star of Venz op hun verpakkingen staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |