quote:Politie schiet man dood na overval in Nijmegen
vrijdag 20 augustus 2010 | 18:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 20 augustus 2010 | 20:59
NIJMEGEN - De politie heeft vrijdag aan het begin van de avond in Nijmegen een nog onbekende man doodgeschoten op de Neerbosscheweg ter hoogte van het Bastionhotel.
Volgens nog onbevestigde berichten gaat het om een man die eerder met een steekwapen een overval zou hebben gepleegd op de LIdl supermarkt in winkelcentrum De Notenhout in de Nijmeegse wijk Neerbosch Oost.
De politie was de overvaller naar verluidt al snel op het spoor. Nog in het winkelcentrum werd de achtervolging ingezet en werd de man gegrepen door een politiehond. Die stak hij vervolgens neer. Nog in het winkelcentrum zou de politie vervolgens al het vuur op de man hebben geopend. Het is niet bekend of de hond de aanval heeft overleefd.
De overvaller wist met een auto te ontkomen en reed even later op de Neerbosscheweg de parkeerplaats van het Bastionhotel op, kennelijk met de bedoeling daar te draaien en de tegenovergestelde richting op te rijden. De politie achterhaalde hem daar en schoot ter hoogte van het Bastionhotel op hem.
Omstanders zeggen dat er zes tot acht keer is geschoten door de politie. Reanimatie mocht niet meer baten. Ook een traumaheli kwam tevergeefs naar de plek.
Ondertussen is er veel publiek en pers toegestroomd naar de plek waar de schietpartij plaatsvond. De politie heeft de plek afgezet met grote schermen. Omdat er is geschoten door de politie, is het onderzoek in handen van de Rijksrecherche.
Eerdere berichten dat de politie op zoek zou zijn naar meerdere voortvluchtigen worden door de politie ontkend. Over de zaak worden verder geen mededelingen gedaan door de politie.
http://www.gelderlander.n(...)rval-in-Nijmegen.ece
Neuh, maar dat is hun beroep, je mag toch verwachten dat ze die goed uitoefenen. Anders kan je ze alsnog beter ontslaan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Richten ja, maar schieten is nou niet heel makkelijk lijkt me, zeker niet onder druk
Ik veroordeel ze als het een emotionele wraakactie was.quote:Dus je weet niet wat wel en niet mag, maar je veroordeelt wel de agenten
En wat is dodelijk schieten
Het zijn geen robots.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Neuh, maar dat is hun beroep, je mag toch verwachten dat ze die goed uitoefenen. Anders kan je ze alsnog beter ontslaan.Of ben ik nu wel heel streng.
[..]
Ik veroordeel ze als het een emotionele wraakactie was.
Niet persé als het schoten waren om de gevaarlijke verdachte te stoppen (lees:niet de intentie om hem te vermoorden).
Nee klopt.quote:
Dus nu ineens niet naar 600 meter?quote:Volgens de laatste berichten was het geen overval. De verdachte had een psychose, had ruzie met een kennis gekregen in de Lidl en is daar met een mes gaan zwaaien. Hierop is hij gevlucht en later bij het Bastion hotel tot stoppen gedwongen en uitgestapt. Een politiehond greep hem en de verdachte begon op de hond in te steken. Hierop begonnen agenten te schieten.
Psychiatrische patiënten doodschieten?quote:
Het kan natuurlijk dat het onmogelijk was om hem aan te houden. Maar ik hoop dat een dergelijk verhaal (psychoot wordt aangezien voor overvaller) mensen die 'net goed, moeten ze vaker doen' roepen doet inzien dat je beter tot het uiterste kunt proberen mensen aan te houden dan ze dood te schieten.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Als dat kan ja
Als je hem niet gewoon had kunnen aanhouden (wat zo maar het geval kan zijn met een meszwaaiende gek), had ie misschien wel onschuldige mensen verwond/vermoord.
Het uiterste was die hond...quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:43 schreef dotKoen het volgende:
Het kan natuurlijk dat het onmogelijk was om hem aan te houden. Maar ik hoop dat een dergelijk verhaal (psychoot wordt aangezien voor overvaller) mensen die 'net goed, moeten ze vaker doen' roepen doet inzien dat je beter tot het uiterste kunt proberen mensen aan te houden dan ze dood te schieten.
Ja, maar die was dus al dood. Die maak je niet minder dood door de verdachte dood te schieten. En dan nog, ik heb liever dat er een hond dood gaat dan een mens.quote:
Veiligheid gaat voor. De verdachte had al bewezen gewapend en gevaarlijk te zijn. Of de schoten terecht gelost zijn daarover valt pas te be/ver/oordelen na forensisch onderzoek.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Psychiatrische patiënten doodschieten?
[..]
Het kan natuurlijk dat het onmogelijk was om hem aan te houden. Maar ik hoop dat een dergelijk verhaal (psychoot wordt aangezien voor overvaller) mensen die 'net goed, moeten ze vaker doen' roepen doet inzien dat je beter tot het uiterste kunt proberen mensen aan te houden dan ze dood te schieten.
Ja, en mensen die psychotisch zijn komen ook zo handig zichzelf bij het dichtstbijzijnde psychiatrisch ziekenhuis meldenquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:45 schreef stekelzwijn het volgende:
Mensen met een psychose moeten onder toezicht staan vanwege het gevaar voor anderen.
De politieagent ziet alleen maar een gek die zijn mes gebruikt.
Mensen die dreigen met een wapen mogen ze van mij neerschieten ja, als de persoon in kwestie dan dodelijk geraakt wordt is dat zijn/haar eigen schuld. En een psychiatrisch patiënt is meestal niet herkenbaar als zodanig, hij/zij loopt niet met een bordje rond met daarop "ik ben een psychiatrisch patiënt, schiet mij niet neer ik kan er niets aan doen".quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Psychiatrische patiënten doodschieten?
[..]
Wat wil jij nog meer doen dan een politiehond op die man afsturen? Volgens mij is de volgende stap schieten, of vergeet ik nu nog een tussenstap?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:45 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, maar die was dus al dood. Die maak je niet minder dood door de verdachte dood te schieten. En dan nog, ik heb liever dat er een hond dood gaat dan een mens.
Een hond afsturen op een man met een mes.....quote:
Ik heb liever dat degene die een politiehond om leven wordt gebracht zelf weer wordt omgebracht indien de situatie daartoe heeft geleid dan een omstander die naderhand eventueel het slachtoffer kon worden van verdachte of een derde die als passant geraakt werd indien de politie alsnog het vuur moest openen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:45 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, maar die was dus al dood. Die maak je niet minder dood door de verdachte dood te schieten. En dan nog, ik heb liever dat er een hond dood gaat dan een mens.
Dan nog is doodslag plegen vanwege het doden van een hond, niets meer, niets minder, nog steeds een ernstige zaak, en daar moet je als politieagent met wapen toch zeker professioneel genoeg voor zijn.quote:
Tsja, dat weet ik niet zo goed, moet ik zeggen. Tasers? Pepperspray? Ik hoop dat die agenten daarin beter getraind zijn dan ik.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:49 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Wat wil jij nog meer doen dan een politiehond op die man afsturen? Volgens mij is de volgende stap schieten, of vergeet ik nu nog een tussenstap?
Gebruikt op een hond die hem aanviel, ja.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:45 schreef stekelzwijn het volgende:
Mensen met een psychose moeten onder toezicht staan vanwege het gevaar voor anderen.
De politieagent ziet alleen maar een gek die zijn mes gebruikt.
Heel simpel, niet direct scherp schieten.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Tsja, dat weet ik niet zo goed, moet ik zeggen. Tasers? Pepperspray? Ik hoop dat die agenten daarin beter getraind zijn dan ik.
Ja, wat wil je dan... Gelijk schieten?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:49 schreef -Strawberry- het volgende:
Een hond afsturen op een man met een mes.....![]()
quote:Van agenten moet je dat wel kunnen verwachten.
quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:47 schreef Juup© het volgende:
En een psychiatrisch patiënt is meestal niet herkenbaar als zodanig, hij/zij loopt niet met een bordje rond met daarop "ik ben een psychiatrisch patiënt, schiet mij niet neer ik kan er niets aan doen".
Tasers heeft de politie niet. Voor pepperspray moet je behoorlijk dichtbij komen, en iemand die door het lint gaat schakel je niet direct uit met pepperspray.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 22:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Tsja, dat weet ik niet zo goed, moet ik zeggen. Tasers? Pepperspray? Ik hoop dat die agenten daarin beter getraind zijn dan ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |