Vroeger, 10 a 15 jaar geleden, speelde ik bij een vriendinnetje een spel dat in de verte leek op pacxon of xonix, maar het heette zeker anders, en leek ook alleen op pacxon of xonix wat betreft het basale idee: een schermvullend veld dat je stukje bij beetje moest 'veroveren' door vanaf je startpunt met de pijltjes een stukje rond te 'lopen', en ondertussen vooral niet (aan)geraakt worden door je vijand, die zich door het veld bewoog.
Ik weet het allemaal niet meer precies, maar wie die spel kent herkent mijn gedetailleerde omschrijving ongetwijfeld ook als sommige dingen niet precies kloppen:
In dit spel was je niet kwetsbaar voor de vijand op het moment dat je op je eigen terrein bleef: je had een schild, in de vorm van een geel (volgens mij) rondje, maar dat had wel een beperkte levensduur (dus als je het level niet op tijd uit had gespeeld werd je kwetsbaarder).
Op het moment dat je een stukje veld aan het veroveren was, hield je de spatiebalk ingedrukt, en kon je op het niet-eigen veld lopen met de pijltjes, maar dan was dus ook dat schild uitgeschakeld.
Als je een stukje veld aan het veroveren was, was bovendien dat lijntje dat het pad vormde dat je net gelopen had, ook kwetsbaar. Als jij of het lijntje geraakt werd, kwam je terug op het startpunt te staan. Maar als het je dus wel lukte om op tijd weer je eigen terrein te bereiken, was het stukje waar je net omheen gelopen was van jou.
Je kon dus of steeds een heel klein stukje erbij pakken, of, op eigen risico, een groter stuk (dit komt volgens mij overeen met pacxon of xonix).
Het was elk level de bedoeling om een steeds hoger percentage van het totale veld, voor je te winnen: eerst was 70 % ofzo nog genoeg, later moet het 90% zijn.
Het makkelijkste was dus om het veld altijd eerst door midden te snijden door een strookje te veroveren, vanaf het midden steeds een klein stukje er boven op en zodra je bovenaan was had je ineens ongeveer 50%.
De helft waar de vijand zich niet bevond, was dan van jou.
De vijand: dat was in het eerste level - geloof ik - een slang, in het tweede level een vierkant, en in het - ik geloof - zesde level een vlieg. Verder weet ik er geen meer, maar als ik ze zie herken ik ze onmiddellijk. Van dat vierkant weet ik ook nog dat dat van grootte veranderde, af en toe werd het veel kleiner en dan werd het dus even wat makkelijker.
De vijand had ook altijd assistentjes, een paar mini-uitvoerinkjes van zichzelf. Die konden je ook raken, maar: die kon je ook vangen. Als je op dezelfde manier als het doormidden snijden van het hele veld, een assistentje kon scheiden van de grote vijand, en het deel waar het assistentje in rondbewoog veroverde, was je ook van het assistentje af.
Verder stonden er, in elk geval in het eerste level vier, later misschien een ander aantal, blokjes in het veld, die iets extra's op konden leveren: als je een deel van het veld had veroverd waar zo'n blokje in stond, kreeg je bijvoorbeeld een extra leven, of een freeze van de vijanden, of - wat ik wel heel zeker weet: je kon even, een halve minuut ofzo, veld veroveren zónder dat je schild uitgeschakeld werd (je hoefde de spatiebalk niet in te drukken), dus je had even immuniteit.
Die blokjes hadden alleen wel de vervelende eigenschap dat ze steeds verschenen en weer verdwenen, en je kon dus ook net misgrijpen. Maar dit had wel ook het gevolg dat die assistentjes soms ineens vastzaten in zo'n blokje: als ze net ergens ronddwaalden waar op dat moment het blokje verscheen, kwamen ze vast te zitten, en kon je dus zelfs 2 vliegen in één klap vangen (in elk geval in level 6, haha).
Pfff...wat een verhaal zeg. Hoop dat iemand het herkent - hoe heet dit spel, en vooral: kan ik er nog ergens aan komen?!
*Think outside the box*