abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 augustus 2010 @ 15:41:04 #1
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85476384

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu

[ Bericht 2% gewijzigd door mvdlubbe op 20-08-2010 09:25:26 ]
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:05:07 #2
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85477547
Mooie OP!

Een aantal opmerkingen:
* Als USB installer voor windows zou ik Universal USB installer aanraden, net als op ubuntu.com.
* Het andere [linux/unix]-topic is niet alleen "aangaande ubuntu", maar ook de andere distro's.

[ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 19-08-2010 16:10:27 ]
heitieh
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:11:00 #3
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85477805
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 16:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Mooie OP!

Een aantal opmerkingen:
* Als USB installer voor windows zou ik Universal USB installer aanraden, net als op ubuntu.com.
*Het andere [linux/unix]-topic is niet alleen "aangaande ubuntu", maar ook de andere distro's.
1: Is er een probleem met unetbootin of zijn er voordelen aan Universal USB installer?
Ik ben het met je eens dat het er bij kan maar unetbootin kan op windows en linux worden uitgevoerd en werkt prima (inclusief automatic download). Deze USB installer ken ik niet (maar dat zegt niets).

2: Misschien kan die zin beter maar ik denk dat in de Linux/Unix reeks ook Ubuntu vragen kunnen worden gesteld (en dat bedoel ik met die zin).
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:17:52 #4
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85478085
USB dinges toegevoegd.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:52:34 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85479653
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 16:11 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

1: Is er een probleem met unetbootin of zijn er voordelen aan Universal USB installer?
Ik ben het met je eens dat het er bij kan maar unetbootin kan op windows en linux worden uitgevoerd en werkt prima (inclusief automatic download). Deze USB installer ken ik niet (maar dat zegt niets).

2: Misschien kan die zin beter maar ik denk dat in de Linux/Unix reeks ook Ubuntu vragen kunnen worden gesteld (en dat bedoel ik met die zin).
Die USB installer die ik noem (en ubuntu.com) geeft duidelijker aan waar'ie mee bezig is. Unetbootin bleef bij mij heel lang(=minuten) op 10% hangen, terwijl later met de Universal USB install bleek dat 'ie aan het uitpakken was, omdat dat duidelijk werd aangegeven. (Zelfs met de vermelding dat tijdens dit proces de voortgangsbalk niet zou veranderen :D )

Iets gebruiksvriendelijker dus. :)
heitieh
pi_85483920
toch weer een plusje voor linux :P

Wilde vandaag op een nieuwe computer windows 7 zetten. De twee harde schijven (nieuw, western digital 2TB (WD20EARS om precies te zijn) konden op geen mogelijkheid geformatteerd of gepartiotioneerd worden. En bij een reboot en opnieuw de setup in bleek één van de twee schijven geeneens meer gevonden.
Op een andere computer geprobeerd via windows de schijven toch te formatteren. Werkte eveneens niet, werd geeneens gevonden in Vista, ook niet via computer beheer etc.

In de Live Ubuntu versie, appeltje eitje, geformatteerd naar NTFS. Tweede schijf gaf nog wat problemen, maar een reboot verhielp dit ook.

En de windows installatie werkt, yay!
pi_85484942
Die nieuwe soundmenu in Maverick is vet hip trouwens! :D
  donderdag 19 augustus 2010 @ 19:31:27 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85485252
Ja, het nieuwe soundmenu had ik een mockup van gezien en die was al erg *O* en ^O^
Wat het is geworden bevalt me zeer goed :)

edit2 Oh gebruik je maverick al als main-OS? of is dit van een hobby computer? :)
edit3 what the heck. Ik probeer het gewoon dit weekend :D
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_85485721
Mijn main computer ís mijn hobby computer ;)

Grootste problemen tot nu toe:
- 2vinger / 3vinger tap (touchpad) functies zijn ineens omgewisseld
- power management lijkt niet te werken
Gisteren had ik nog problemen met Nautilus, dat was wel een showstopper. Maar vandaag lijkt dat opgelost :)

-edit- For future reference: Maverick is op dit moment nog in Alpha, dan zijn ditsoort bugs vrij gebruikelijk. De officiële release komt 10 oktober uit.

[ Bericht 7% gewijzigd door KomtTijd... op 19-08-2010 19:51:31 ]
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:21:56 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85487005
Maverick geinstalleerd *O*

Installatieprocess is weer stukken leuker geworden. Maar wel met meer en andere invoer en in een andere volgorde (wat ik jammer vind). Wireless netwerken werden niet getoond en moest dus achteraf.

USC crasht helaas. Eventjes de update afmaken en dan nog maar eens checken :D
pi_85491945
Ok, laat ik begin met het vermelden dat ik geen Ubuntu held ben op dit moment.

Heb het op een netbook geinstalleerd, werkt helemaal prima. Heb netbook remix variant er op staan. Nu wil ik alleen een VPN verbinding toevoegen, daarvoor het programma van cisco gebruiken.
Helaas start dit niet op de standaard manier op, het moet dus door middel van een sh file (klopt?), hoe kan ik dit het makkelijkste doen?
All management is Strategic Management.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 22:42:40 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85492520
sudo vpnc cisco
om te starten.
sudo vpnc-disconnect
om te verbreken.

En
tsclient
is command line voor Menu::Applications/Internet/Terminal server client.

Topic gevonden:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1227209
(zal niet anders zijn voor netbooks lijkt me???)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 01:49:12 #14
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_85499255
Games en youtube waren bij mij eerst heel traag totdat ik propierty drivers ging installeren (onder system, hardware drivers).

Trouwens, die video's van NixyPixel vind ik tof.
Jesus hates you.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 03:06:41 #15
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_85500305
Toch blijft Ubuntu's livecd handig voor troubleshooting :)
pi_85501721
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 22:42 schreef wdn het volgende:
sudo vpnc cisco
om te starten.
sudo vpnc-disconnect
om te verbreken.

En
tsclient
is command line voor Menu::Applications/Internet/Terminal server client.

Topic gevonden:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1227209
(zal niet anders zijn voor netbooks lijkt me???)
Thanks, ga het straks proberen :)
All management is Strategic Management.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:26:15 #17
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85502563
Bah, waarom maakt Replique eigen youtube thumbs aan? Achterlijk gedrag...
pi_85502849
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:26 schreef mvdlubbe het volgende:
...Ik denk niet dat dat komt doordat de FOK! servers op ubuntu draaien, eerlijk gezegd :7
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:45:15 #19
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85502949
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:40 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

...Ik denk niet dat dat komt doordat de FOK! servers op ubuntu draaien, eerlijk gezegd :7
Nee, dat denk ik ook niet maar ik had er last van bij de OP :P.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:54:24 #20
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85504554
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:26 schreef mvdlubbe het volgende:
Blame the developer not the OS he works on >:)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:38:13 #21
238641 Hondenbrokken
pi_85510285
Zodra ik visuele effecten inschakel, doen de knoppen op de youtube speler het niet meer.
Jesus hates you.
pi_85511900
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:38 schreef Hondenbrokken het volgende:
Zodra ik visuele effecten inschakel, doen de knoppen op de youtube speler het niet meer.
64-bit systeem zeker? ;(
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:35:25 #23
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85512492
Ik heb hier (ook) 64-bit en compiz maar ervaar geen problemen met youtube.
Waar gaat het precies mis?
pi_85512579
Die incompetente flashplayer was voor mij ook (onder andere) reden om terug te gaan naar 32-bit.

Sommige flash-onderdelen werken niet met de 64-bit flash player. Zoals oa. de "oude" youtube-player.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:37:25 #25
238641 Hondenbrokken
pi_85517179
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:35 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik heb hier (ook) 64-bit en compiz maar ervaar geen problemen met youtube.
Waar gaat het precies mis?
In gnome:
System/preferences/appearance
Als visual effects op "None" staat, gaat alles goed.
Als visual effects op "Extra" staat, doen op een Youtube speler de knoppen het niet. (maar je kunt de video wel afspelen)
En ja, ik gebruik 64 bit.

Nog een vraagje, worden de packages in het software center weleens geupdate? Want ik zie daar nog veel oude versies staan.
Jesus hates you.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')