1: Is er een probleem met unetbootin of zijn er voordelen aan Universal USB installer?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 16:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Mooie OP!
Een aantal opmerkingen:
* Als USB installer voor windows zou ik Universal USB installer aanraden, net als op ubuntu.com.
*Het andere [linux/unix]-topic is niet alleen "aangaande ubuntu", maar ook de andere distro's.
Die USB installer die ik noem (en ubuntu.com) geeft duidelijker aan waar'ie mee bezig is. Unetbootin bleef bij mij heel lang(=minuten) op 10% hangen, terwijl later met de Universal USB install bleek dat 'ie aan het uitpakken was, omdat dat duidelijk werd aangegeven. (Zelfs met de vermelding dat tijdens dit proces de voortgangsbalk niet zou veranderenquote:Op donderdag 19 augustus 2010 16:11 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
1: Is er een probleem met unetbootin of zijn er voordelen aan Universal USB installer?
Ik ben het met je eens dat het er bij kan maar unetbootin kan op windows en linux worden uitgevoerd en werkt prima (inclusief automatic download). Deze USB installer ken ik niet (maar dat zegt niets).
2: Misschien kan die zin beter maar ik denk dat in de Linux/Unix reeks ook Ubuntu vragen kunnen worden gesteld (en dat bedoel ik met die zin).
Thanks, ga het straks proberenquote:Op donderdag 19 augustus 2010 22:42 schreef wdn het volgende:
sudo vpnc cisco
om te starten.
sudo vpnc-disconnect
om te verbreken.
En
tsclient
is command line voor Menu::Applications/Internet/Terminal server client.
Topic gevonden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1227209
(zal niet anders zijn voor netbooks lijkt me???)
...Ik denk niet dat dat komt doordat de FOK! servers op ubuntu draaien, eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 09:26 schreef mvdlubbe het volgende:
Bah, waarom maakt Replique eigen youtube thumbs aan? Achterlijk gedrag...
Nee, dat denk ik ook niet maar ik had er last van bij de OPquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 09:40 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
...Ik denk niet dat dat komt doordat de FOK! servers op ubuntu draaien, eerlijk gezegd
Blame the developer not the OS he works onquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 09:26 schreef mvdlubbe het volgende:
Bah, waarom maakt Replique eigen youtube thumbs aan? Achterlijk gedrag...
64-bit systeem zeker?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 13:38 schreef Hondenbrokken het volgende:
Zodra ik visuele effecten inschakel, doen de knoppen op de youtube speler het niet meer.
In gnome:quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 14:35 schreef mvdlubbe het volgende:
Ik heb hier (ook) 64-bit en compiz maar ervaar geen problemen met youtube.
Waar gaat het precies mis?
Alleen bij security issues en bij een distributie-upgrade.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 16:37 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Nog een vraagje, worden de packages in het software center weleens geupdate? Want ik zie daar nog veel oude versies staan.
Nee, maar dat hoeft ook niet lijkt me? Want zodra je iets installeert dat een update kent zal je bij de volgende keer dat programma is de updates zien staan lijkt me(?)quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 16:37 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Nog een vraagje, worden de packages in het software center weleens geupdate? Want ik zie daar nog veel oude versies staan.
quote:alias au='aptitude update'
alias ai='aptitude install'
alias ar='aptitude remove'
alias ap='aptitude purge'
alias ak='aptitude keep-all'
alias afu='aptitude full-upgrade'
alias asu='aptitude safe-upgrade'
alias ac='aptitude clean'
alias as='aptitude search'
alias ah='aptitude hold'
alias auh='aptitude unhold'
alias ad='aptitude download'
alias mountiso='mount -o loop -t iso9660'
Nog ff een leuke tip: Dat hele aptitude, wat zoveel beter zou zijn dan apt-get, dat is er bij maverick dus gewoon weer uit. Je kan het wel installeren (met apt-get), maar apt-get wordt dus weer de default.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 18:14 schreef PalmRoyale het volgende:
Nog ff een leuke tip. Je kunt in je .bashrc en het .bashrc van root (dit zijn verborgen bestanden) aliassen zetten, dat scheelt met typen. Zo heb ik dit in mijn root .bashrc staan.
[..]
... of moet nog toegevoegd wordenquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:23 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nog ff een leuke tip: Dat hele aptitude, wat zoveel beter zou zijn dan apt-get, dat is er bij maverick dus gewoon weer uit. Je kan het wel installeren (met apt-get), maar apt-get wordt dus weer de default.
Ik draai Debian en Debian raad al heel lang aptitude als pakket manager aan. Wat Ubuntu doet is niet belangrijkquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:23 schreef KomtTijd... het volgende:
Nog ff een leuke tip: Dat hele aptitude, wat zoveel beter zou zijn dan apt-get, dat is er bij maverick dus gewoon weer uit. Je kan het wel installeren (met apt-get), maar apt-get wordt dus weer de default.
data=writeback is geen tweak maar een risico. Als je er niet achter kunt komen hoe je het moet instellen moet je er vanaf blijven. Waarom denk je dat ik het niet aanraadde?quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:28 schreef Loohcs het volgende:
Hoe werkt dat data writeback nou? Of belangrijker: hoe moet je 't goed instellen?
Heb al een beetje gezocht, maar kom niet echt een eenduidige uitleg tegen. Je moest ook iets veranderen in grub.lst of zo, maar die file bestaat niet meer in 10.04 (of staat in ieder geval ergens anders).
Behalve dan dat dit het Ubuntutopic isquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 20:02 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Wat Ubuntu doet is niet belangrijk
Dan gebruikt de software centrale zeker ook geen aptitude? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen behalve de iets langere naam. Als ze ruimte willen besparen, kunnen ze beter het oude ding weggooien of het oude ding in een alias voor het nieuwe ding veranderen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:26 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
http://www.webupd8.org/20(...)rom-ubuntu-1010.html
Of juist wel want USC werkt niet bij mij onder maverickquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 11:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Dan gebruikt de software centrale zeker ook geen aptitude? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen behalve de iets langere naam. Als ze ruimte willen besparen, kunnen ze beter het oude ding weggooien of het oude ding in een alias voor het nieuwe ding veranderen.
Ik weet het. Ik weet hetquote:Op maandag 23 augustus 2010 06:57 schreef mvdlubbe het volgende:
10.10 is dan ook nog een alpha release. Over iets meer dan een maand zal het wel stabieler werken.
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 10:14 schreef mvdlubbe het volgende:
Je zou die programma's eens kunnen starten vanuit de terminal. Dat geeft mogelijk een zinvolle foutmelding.
Hoedoekdatdan?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien wel als je het vanuit de terminal start.
Via Applications -> Accessories.quote:
Waarom zie op diverse site's staan dat -R wel ingevoerd moet worden? En geven mensen als commentaar dat het geweldig gewerkt heeft voor ze???quote:mv:
Dartanion@Ubuntu:~$ sudo mv teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27 sudo chown -R teamspeak opt/TS3
mv: invalid option -- 'R'
Ja, dan krijg ik een venster. En dan?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:12 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Via Applications -> Accessories.
vlc<enter>quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, dan krijg ik een venster. En dan?
Waar haal je dat vandaan dan? Want je bent ófwel een enter vergeten ófwel '&&' tussen de commando's.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:50 schreef Dartanion het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg te spreken ben over Ubuntu. Ik vind het niet sneller dan Windows Vista op dezelfde computer waarop voorheen Vista stond.
Ook kom ik nergens een kloppende tutorial tegen. Zo loop ik vast bij het installeren van een TS3 server.
[..]
Waarom zie op diverse site's staan dat -R wel ingevoerd moet worden? En geven mensen als commentaar dat het geweldig gewerkt heeft voor ze???
http://hackdev.com/2009/12/teamspeak-3-server-on-ubuntu/quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:50 schreef Dartanion het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg te spreken ben over Ubuntu. Ik vind het niet sneller dan Windows Vista op dezelfde computer waarop voorheen Vista stond.
Ook kom ik nergens een kloppende tutorial tegen. Zo loop ik vast bij het installeren van een TS3 server.
[..]
Waarom zie op diverse site's staan dat -R wel ingevoerd moet worden? En geven mensen als commentaar dat het geweldig gewerkt heeft voor ze???
Dat is een van de sites die ik gebruikt heb!quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:23 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
http://hackdev.com/2009/12/teamspeak-3-server-on-ubuntu/
Daar staan die commando's die jij plakt. Maar ze staan wel allemaal in een eigen boxje.
Misschien helpt het om ze individueel uit te voeren.
quote:Dartanion@Ubuntu:~$ sudo mv teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27
[sudo] password for Dartanion:
mv: missing destination file operand after `teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27'
Staat er inderdaad uiterst onduidelijk. Ik denk dat al zijn line-breaks weggevallen zijn ofzo.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:43 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Dat is een van de sites die ik gebruikt heb!
En als je kijkt bij boxje 4 dan zie je precies staan wat ik in mijn quote heb staan, toch?
Ik heb ook al geprobeerd de twee commando's te scheiden. En dan krijg ik de melding
[..]
Haha, ja, ik zie het. Wat een prutsersquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:43 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Dat is een van de sites die ik gebruikt heb!
En als je kijkt bij boxje 4 dan zie je precies staan wat ik in mijn quote heb staan, toch?
Ik heb ook al geprobeerd de twee commando's te scheiden. En dan krijg ik de melding
[..]
1 2 | sudo chown -R teamspeak /opt/TS3 |
Het hele installeren van software onder Ubuntu is voor mij nog abacabra. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb is mislukt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 13:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Waarbij ik nog wil opmerken dat het installeren van software via een tar.gz niet standaard is. Net als het installeren van een TS server op een desktop trouwens.
VNC, teamspeak en Conky zijn allemaal gewoon via het softwarecentrum te installerenquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 13:34 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Het hele installeren van software onder Ubuntu is voor mij nog abacabra. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb is mislukt.
Ik ben gister aan het klooien geweest met VNC, maar ik kreeg de GUI niet zichtbaar op de andere, windows, computer. Dus heb ik dat maar gelaten voor wat het was en ben maar gaan werken via extern bureaublad.
Toen wilde ik gaan prutsen met TeamSpeak omdat een oude clan waar ik ooit in zat een reunie wil houden en TS dan wel handig kan zijn. Maar ik krijg helemaal niks aan de praat.
Vervolgens kwam ik Conky tegen, wat mij wel handig leek aangezien ik wel wilde weten hoe zwaar mijn linux computer wordt belast.
Maar daar krijg ik de config file niet aangepast. Het kan zijn dat je niet kan knippen en plakken in de editor, maar ik kan de config file ook nergens anders terug vinden de enige plek waar ik Conky nog terug kan vinden is in de lijst met geinstalleerde programma's.
Ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn omdat ubuntu een GUI heeft. Maar niets is minder waar voor deze Windows gebruiker
Conky kwam ik toevallig tegen. En ik gebruik op dit moment ook xrdp zodat ik niet achter 2 computers tegelijk hoef te zitten.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 13:41 schreef mvdlubbe het volgende:
"Gewone" software-installatie gaat gewoon via Ubuntu Software Center. Zoek de software, klik Install en klaar.
Met VNC + Linux heb ik geen ervaring (en misschien is xrdp makkelijker als je toch al met Windows gaat collaboreren).
En Conky ziet er best ingewikkeld uit voor een beginner. System Monitor was niet genoeg voor je?
Maar alle software die ik via softwarecentrum installeer vind ik nergens in de GUI terug. En kan ik ook niet via de CLI vinden. Dus als iemand het mysterie van de verdwenen software weet op te lossen?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 13:47 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
VNC, teamspeak en Conky zijn allemaal gewoon via het softwarecentrum te installeren
Heb je wel de client geinstalleerd van die pakketten?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 14:18 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Maar alle software die ik via softwarecentrum installeer vind ik nergens in de GUI terug. En kan ik ook niet via de CLI vinden. Dus als iemand het mysterie van de verdwenen software weet op te lossen?
Dat voordeel heb ik sowieso nooit gesnapt, hoe moeilijk is het nou om even de restricted extra's aan te klikken in het softwarecentrum?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:41 schreef PiRANiA het volgende:
Mint had als voordeel dat het meteen gebruiksvriendelijk was qua MP3, flash en dergelijken.
Dat voordeel is met ubuntu 10.10 er uit, aangezien je dit bij de installatie er in kan gooien.
commando CLI: topquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:03 schreef Dartanion het volgende:
WDN, thnx. Het is me nu een stuk duidelijker geworden!
Vooral je laatste alinea heeft veel opheldering gebracht!
Maar heeft ook weer wat mysterie gebracht. Mijn CPU gebruik ligt ERG hoog.
Ubuntu draait op een laptop met daarin 2 gig RAM en een T2300 proc (max 1,46 GHZ) en gebruikt ongeveer 186 MB aan ram, dat is niet erg. Maar ook van 1 core gemiddeld 50% CPU tijd en dvan core 2 nog eens 15%.
Wanneer ik bij de processen kijk en alles bij elkaar optel dan kom ik op nog niet eens 20%. Waar kan ik terug vinden waardoor de overige CPU tijd word gebruikt?
Kan ook grafisch via System/Administration/System Monitor.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:35 schreef wdn het volgende:
commando CLI: top
geeft alle processen en de belasting weer van je systeem:
Ja maar dat is een system hog.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 20:22 schreef Hondenbrokken het volgende:
Kan ook grafisch via System/Administration/System Monitor.
Je draait top ook alleen om problemen te vinden. Niet permanent hequote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:02 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja maar dat is een system hog.
Die top is al vrij zwaar.
Ik vind het wel meevallenquote:
Haha inderdaad. Vraagt zo 50% CPU op mijn atom-systeem. Lekkere representatieve meting heb je dan nogquote:
Misschien zit er wel een optie in gconftool-2?quote:Op woensdag 1 september 2010 11:34 schreef Loohcs het volgende:
Is 't in 10.04 nog mogelijk om de icoontjes weg te halen in de menu's (wil zo min mogelijk overbodige rotzooi)? In 8.04 kon dat met 1 klik, maar in 10.04 is die optie weggehaald. Wel heb ik via gconf-editor >apps>gnome>interface het vinkje bij 'menus_have_icons' weggehaald, maar dat werkt hier alleen voor het system menu (en niet eens voor submenu's).
Is het dan niet makkelijker meteen gconf-editor te gebruiken?quote:Op woensdag 1 september 2010 12:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Misschien zit er wel een optie in gconftool-2?
$gconftool-2 -R /desktop/gnome >>~/gc.txt
om alle settings in een bestandje gc.txt te printen
$gedit ~/gc.txt
Om dit bestand vervolgens te bekijken.
Ja, maar daar stond blijkbaar niet de juiste parameter in. Misschien dat hier meer parameters in staan?quote:Op woensdag 1 september 2010 12:45 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Is het dan niet makkelijker meteen gconf-editor te gebruiken?
Conky is best vet: http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/conkyquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 13:41 schreef mvdlubbe het volgende:
"Gewone" software-installatie gaat gewoon via Ubuntu Software Center. Zoek de software, klik Install en klaar.
Met VNC + Linux heb ik geen ervaring (en misschien is xrdp makkelijker als je toch al met Windows gaat collaboreren).
En Conky ziet er best ingewikkeld uit voor een beginner. System Monitor was niet genoeg voor je?
Bedankt voor de linksquote:Op woensdag 1 september 2010 13:38 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Conky is best vet: http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/conky
En tegenwoordig doen we het zo:
http://opperschaap.net/~wesleys/conkyrc
http://opperschaap.net/~wesleys/lua.conky
Het is ook wel simpel volk van Gnome. Ze dringen hun mening op terwijl het niet per se de juiste is. Het is ook leuk om de mail wisseling tussen Gnome devs en Linux Torvalds eens door te lezen. Hint: Linus is ook geen gnome fan.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:33 schreef wdn het volgende:
Meer informatie over het niet kunnen verwijderen van de icons: http://www.linuxjournal.com/content/gnome-decides-ditch-drawings
Is dus een keuze voor de developer geworden en niet meer voor de gebruiker.
"oplossing":
Installeer gnome color chooser en zet alle icon-sizes naar 1x1
Als ik top draai is dat 10% CPU.quote:
Als root/sudo?quote:Op woensdag 1 september 2010 17:41 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Als ik top draai is dat 10% CPU.
[ afbeelding ]
Of je een proces onder root draait of onder een normale user maakt niet uit. De standaard prioriteit van het proces is namelijk dezelfde. Tenzij je dus de boel gaat renicen, wat root dus als enige wel naar een hogere prio mag verzetten. En dan blijft het aantal verstookte CPU seconden nog steeds gelijk dacht ik.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |