abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 september 2010 @ 22:41:59 #126
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86043736
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:33 schreef wdn het volgende:

[..]

Linux' security model is beter dan dat van windows :+
Een gebruiker kan eventueel zijn eigen home kapot maken maar met een goed sudo ww krijg je linux niet kapot *O*

Oh en er zijn genoeg mensen die proberen om linux om zeep te helpen met een virus: het gaat die mensen om de eer om de eerste te zijn en je bent in dat wereldje DE man als je Linux op de knieen krijgt he :)
Als je programma's kunt installeren kun je ook een virus installeren, dat lijkt mij op alle systemen gelijk.
Of er zit gewoon een virusscanner op?
Als ik in windows rechten beperk heb je toch hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

pls correct me if i'm wrong.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 22:44:18 #127
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86043872
Ik had veel bugs met 10.10 alpha 3. Ik wacht maar even op de officiële ruzie!
  vrijdag 3 september 2010 @ 22:50:47 #128
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86044180
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:41 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Als je programma's kunt installeren kun je ook een virus installeren, dat lijkt mij op alle systemen gelijk.
Of er zit gewoon een virusscanner op?
Als ik in windows rechten beperk heb je toch hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

pls correct me if i'm wrong.
Als je in windows rechten beperkt krijg je problemen met software dat verwacht die rechten wel altijd te hebben. Wat weer allerlei popups veroorzaakt waarin dingen bevestigt moeten worden.
Maar voor zover ik het heb gelezen kan een virus om die beperking heen (toch?).

Het probleem waar een virusschrijver voor Linux tegen aanloopt: hoe krijgt hij het virus voorbij het sudo wachtwoord om dat systeem om zeep te helpen? Want een gebruiker is aangeleerd in USC te kijken en niet om op het web op zoek te gaan naar tar of deb's. En je kunt er vanuit gaan dat software in USC echt wel goed gecontroleerd is.

Ik denk overigens dat als MS ook met repositories zou werken en dat software pas geinstalleerd kan worden als het daar is aangeleverd/gecontroleerd dat heel veel van de huidige problemen grotendeels opgelost worden: spyware en botnets zouden dan snel afnemen.
En dan met een mail systeem dat webbased is ipv pc based zijn ook mailvirussen uit de wereld te helpen.

quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik had veel bugs met 10.10 alpha 3. Ik wacht maar even op de officiële ruzie!
Tot nu toe 1x USC zien crashen voor de rest werkt alles naar 'behoren' (incl fans en acpi O+ ) en heb een paar kleine dingetjes gevonden tot nu toe: ik kan de screensaver lock niet uitzetten.

Voor een 1st beta vind ik het al goed genoeg om mee te werken.
Maar mijn notebook is ooit gekocht met Linux in mijn achterhoofd dus ik heb weinig/geen hardware waar Linux niet al uitgebreidt op is getest O+

Nu nog even tweaken en kijken of ik meer battery life kan vinden :D
10.4 zonder tweaken was 2h25 op battery. 3:20 erna
10.10 geeft nu 2:36 op battery dus ik hoop de 3:36 te halen.

[ Bericht 17% gewijzigd door wdn op 03-09-2010 22:58:30 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:00:33 #129
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86044559
Ik ben het niet helemaal met je eens, als een user toestemming geeft (wat ook in windows 7 prima werkt volgens mij), dan heeft het programma(virus) toch toestemming om iets te installeren?
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:08:27 #130
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86044839
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:00 schreef HiDiHo het volgende:
Ik ben het niet helemaal met je eens, als een user toestemming geeft (wat ook in windows 7 prima werkt volgens mij), dan heeft het programma(virus) toch toestemming om iets te installeren?
Klopt maar hoe krijg je onder Linux dat programma met virus gedownload als die gebruiker alleen maar USC gebruikt? Stel je krijgt het als virusschrijver voor elkaar om zo'n programma in USC te krijgen omdat een maintainer niet zit op te letten. Stel ;) Hoe lang denk je dat dit programma in USC blijft staan als ook maar 1 gebruiker ziet dat het een virus is?

Qua moeilijkheidsgraad om het voor elkaar te krijgen EN qua effectiviteit van het aantal geinfecteerde systemen dat zo'n virus kan bereiken denk ik dat windows nog steeds makkelijker is.

Punt is... indien een gebruiker vanuit een webpagina de vraag krijgt om een sudo wachtwoord in te voeren en hij doet dat dan kan geen enkel OS hem redden. ook onder Linux niet maar zelfs bij de meest ongeinformeerde linux gebruiker gaan dan alarmbellen rinkelen :) :)
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:14:22 #131
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86045068
thx, het is me helemaal duidelijk. Je kunt alleen maar programma's installeren die in USC staan. (dat is een centrale plaats voor software denk ik?)
beperkt wel heel erg de functionaliteit denk ik dan.
Als je iets koopt waar software bij zit heb je dus altijd een (dure ;) ) admin nodig?
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:28:39 #132
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86045656
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:14 schreef HiDiHo het volgende:
thx, het is me helemaal duidelijk. Je kunt alleen maar programma's installeren die in USC staan. (dat is een centrale plaats voor software denk ik?)
beperkt wel heel erg de functionaliteit denk ik dan.
Als je iets koopt waar software bij zit heb je dus altijd een (dure ;) ) admin nodig?
Niet perse. Ik ben mijn eigen admin maar ik zoek dan ook alles uit waarvan ik vind dat het nodig is om uit te zoeken. Maaaaaaar 4, 5 jaar geleden was ook ik zo'n n00b die eerst even op weg geholpen moest worden en nu weet ik wel alles te vinden wat ik nodig heb.

USC is een centrale plek waar software staat ja. Daar staat dan ook echt alles in he: stuk of 20 audiospelers, stuk of 10 videospelers, 50 download programma's, 12 browsers, aardig wat mailclients etc etc. 503 games (meeste nogal eenvoudig maar toch). In kort: als het er niet instaat is het een redelijk exotisch stuk software ;)
Beperken van functionaliteit? Hmmm kan zijn maar een gebruiker hoeft in ruil daarvoor niet via een webpagina op zoek te gaan naar ongecontroleerde software.
Op sommige punten is in gnome/kde gekozen voor veiligheid boven 'bewegingsvrijheid' (lees: ongecontroleerd installeren). Moet ook wel want als basis is Linux multi-user.

Voor een -admin- is er nog de extra luxe om via tar of rpm of vanuit sourcefiles te installeren maar dat moet je een gebruiker gewoon niet aandoen. Gebruikers zou ik zelfs afraden om synaptic te gebruiken (ondanks dat dit ook USC is maar dan niet zo grafisch ingericht).

Uptime meerkat: 2.33. Battery is nog steeds niet leeg dus de battery tijd moet zich nog een beetje callibreren denk ik :D
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:36:22 #133
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86045976
Dus UBUNTU is als een trein, recht toe recht aan en Windows als een auto (met het gevaar dat je tegen een boom knalt)
Je weet welk vervoersmiddel de voorkeur heeft?

iig bedankt voor je uitgebreide info
(leer momentje dat ik maar weinig meer meemaak ;) )
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:42:44 #134
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86046250
Linux is ook een auto maar 1 die op een weg met stoplichten en vangrails rijdt ;)
  vrijdag 3 september 2010 @ 23:45:21 #135
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86046355
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:42 schreef wdn het volgende:
Linux is ook een auto maar 1 die op een weg met stoplichten en vangrails rijdt ;)
:D

ok, nog 1 vraagje, hoe makkelijk is het om UBUNTU te installeren naast een multiboot met XP en Win7 en waar ga ik dan tegenaan lopen?
*wil namelijk wel de kennis opdoen, al is het alleen maar omdat veel webservers op Linux draaien.
(zelf heb ik een windows server)

[ Bericht 9% gewijzigd door HiDiHo op 03-09-2010 23:50:33 ]
  zaterdag 4 september 2010 @ 09:17:04 #136
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_86053319
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:45 schreef HiDiHo het volgende:
ok, nog 1 vraagje, hoe makkelijk is het om UBUNTU te installeren naast een multiboot met XP en Win7 en waar ga ik dan tegenaan lopen?
*wil namelijk wel de kennis opdoen, al is het alleen maar omdat veel webservers op Linux draaien.
Heel makkelijk. Als je ubuntu wil proberen kun je bij het installeren kiezen om deze bij windows op te zetten. Er komt dan een groot bestand (max 15GB) op de Windows partitie te staan die de schijf van ubuntu voorstelt. Met netjes een dual boot menu bij het opstarten.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 4 september 2010 @ 09:32:17 #137
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86053435
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 09:17 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Heel makkelijk. Als je ubuntu wil proberen kun je bij het installeren kiezen om deze bij windows op te zetten. Er komt dan een groot bestand (max 15GB) op de Windows partitie te staan die de schijf van ubuntu voorstelt. Met netjes een dual boot menu bij het opstarten.
8-)
Dus het kan ook op een USB of SD kaart van 16GB? :)

En is eventueel ook weer makkelijk te verwijderen?
(voor het geval dat)
  zaterdag 4 september 2010 @ 09:54:19 #138
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_86053658
Het nadeel van een usbstick / memkaart is dat je nogal inboet aan performance (vooral write, uiteraard).
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:06:32 #139
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86054724
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:45 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

:D

Naast elkaar: dan krijg je een bootloader als grub waar je kunt kiezen tussen Ubuntu, xp en win7.
Kan af en toe tricky zijn met installeren omdat windows niet altijd goed meewerkt ;)

Maar de methode met de allerminste risico is Ubuntu virtueel installeren. Dus in windows xp bijvoorbeeld.
How to: http://www.psychocats.net/ubuntu/virtualbox
  zaterdag 4 september 2010 @ 12:22:29 #140
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_86056572
Oja, met virtual box is ook een optie. Allleen werken niet alle mooie compiz effecten. Een echte installatie waarbij je ook van ubuntu boot, is denk ik het mooist.
  zaterdag 4 september 2010 @ 20:50:52 #141
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_86070368
Voor dit specifieke geval lijkt me dat geen probleem. Als je het in de eerste plaats voor een (web)serverervaring wilt gebruiken zou je zelfs (beter) kunnen kiezen voor Ubuntu Server. Dat is helemaal geen grafische schil, alleen het noodzakelijke. Daarmee leer je beter een server beheren dan met een desktop+compiz.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:38:58 #142
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_86075614
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:50 schreef mvdlubbe het volgende:
Voor dit specifieke geval lijkt me dat geen probleem. Als je het in de eerste plaats voor een (web)serverervaring wilt gebruiken zou je zelfs (beter) kunnen kiezen voor Ubuntu Server. Dat is helemaal geen grafische schil, alleen het noodzakelijke. Daarmee leer je beter een server beheren dan met een desktop+compiz.
Ja, dat is waar.
  zondag 5 september 2010 @ 00:54:54 #143
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_86078013
Dan gaan we dat maar even proberen
  zondag 5 september 2010 @ 12:11:05 #144
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_86084727
Dan veel succes.
pi_86085463
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:29 schreef GieJay het volgende:
Geweldig hoor, die update, misschien dat mijn laptop (sony fw21z) nu kan hibernaten of suspenden... :')

Ik dacht gister, laat ik ubuntu weer is proberen (dualboot windows 7), na veel geklooi alle drivers werkend gekregen (fn keys blijven leuk), werkt het hibernaten/suspenden niet en blijkt dit een bekend probleem te zijn.. Wat moet je in godsnaam met een laptop zonder hibernate, ik zet dat ding praktisch nooit uit.

Maarja nu maar weer op windows 7 waar ik wel kan hibernaten
Waarom zou je willen hibernaten?

Bij mij kost hibernate 10x meer tijd dan simpelweg ff de pc uit- en aanzetten.
  zondag 5 september 2010 @ 12:53:08 #146
12221 Tijn