abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:57:13 #51
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_85903683
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 10:54 schreef Tijn het volgende:

[..]

Misschien wel als je het vanuit de terminal start.
Hoedoekdatdan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:12:21 #52
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85904124
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 10:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoedoekdatdan?
Via Applications -> Accessories.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:50:41 #53
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85905277
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg te spreken ben over Ubuntu. Ik vind het niet sneller dan Windows Vista op dezelfde computer waarop voorheen Vista stond.

Ook kom ik nergens een kloppende tutorial tegen. Zo loop ik vast bij het installeren van een TS3 server.

quote:
mv:
Dartanion@Ubuntu:~$ sudo mv teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27 sudo chown -R teamspeak opt/TS3
mv: invalid option -- 'R'

Waarom zie op diverse site's staan dat -R wel ingevoerd moet worden? En geven mensen als commentaar dat het geweldig gewerkt heeft voor ze???
:-)
pi_85905341
Die mensen hebben waarschijnlijk wel gevoel waar eventuele enters horen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:53:21 #55
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_85905367
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:12 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

Via Applications -> Accessories.
Ja, dan krijg ik een venster. En dan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_85905507
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, dan krijg ik een venster. En dan?
vlc<enter>

Dan doen wat je wilt, foutmeldingen komen dan in dat venster terecht.

Maar die fout lijkt erop dat de gepatenteerde dvd-decoders niet aanwezig zijn denk ik. Geen idee wat de ubuntu-fix daarvoor is.
pi_85905562
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:50 schreef Dartanion het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg te spreken ben over Ubuntu. Ik vind het niet sneller dan Windows Vista op dezelfde computer waarop voorheen Vista stond.

Ook kom ik nergens een kloppende tutorial tegen. Zo loop ik vast bij het installeren van een TS3 server.
[..]

Waarom zie op diverse site's staan dat -R wel ingevoerd moet worden? En geven mensen als commentaar dat het geweldig gewerkt heeft voor ze???
Waar haal je dat vandaan dan? Want je bent ófwel een enter vergeten ófwel '&&' tussen de commando's.

Overigens als je een hekel hebt aan de terminal kun je ook alt-f2 doen, en "gksu nautilus" intypen. Dan opent nautilus als superuser en kun je gewoon drag-droppen en dmv rechtermuis -> eigenschappen de rechten aanpassen. Maar da's allemaal veel moeilijker uitleggen, vandaar dat er in tutorials vaak gewoon commando's gebruikt worden.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:23:02 #58
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85906275
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:50 schreef Dartanion het volgende:

[..]

http://hackdev.com/2009/12/teamspeak-3-server-on-ubuntu/

Daar staan die commando's die jij plakt. Maar ze staan wel allemaal in een eigen boxje.
Misschien helpt het om ze individueel uit te voeren.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:43:02 #59
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85906847
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:23 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

http://hackdev.com/2009/12/teamspeak-3-server-on-ubuntu/

Daar staan die commando's die jij plakt. Maar ze staan wel allemaal in een eigen boxje.
Misschien helpt het om ze individueel uit te voeren.
Dat is een van de sites die ik gebruikt heb!

En als je kijkt bij boxje 4 dan zie je precies staan wat ik in mijn quote heb staan, toch?

Ik heb ook al geprobeerd de twee commando's te scheiden. En dan krijg ik de melding

quote:
Dartanion@Ubuntu:~$ sudo mv teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27
[sudo] password for Dartanion:
mv: missing destination file operand after `teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27'
pi_85907039
die mv werkt niet, je moet er wel /opt/TS3 achter zetten

sudo mv teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta27 /opt/TS3
pi_85907125
Je mist een stukje. Wat hierboven staat dus.
pi_85907159
Anders doe je een move van een bestand naar... hmm wat eigenlijk...
pi_85907511
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:43 schreef Dartanion het volgende:

[..]

En als je kijkt bij boxje 4 dan zie je precies staan wat ik in mijn quote heb staan, toch?

Ik heb ook al geprobeerd de twee commando's te scheiden. En dan krijg ik de melding
[..]

Staat er inderdaad uiterst onduidelijk. Ik denk dat al zijn line-breaks weggevallen zijn ofzo.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:12:44 #64
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85907841
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:43 schreef Dartanion het volgende:

[..]

[..]

Haha, ja, ik zie het. Wat een prutsers :P.
1
2
sudo mv ./teamspeak3-server_linux-x86-3.0.0-beta5 /opt/TS3
sudo chown -R teamspeak /opt/TS3
Maargoed, hier zie je het nadeel van codes kopieren zonder dat je weet wat je doet. Anders had je geweten dat je move-commando niet verder gaat dan /opt/TS3.
En met een beetje begrijpend knippen/plakken zou je ook tot die conclusie moeten / kunnen / zijn / gekomen.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:21:13 #65
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85908155
Waarbij ik nog wil opmerken dat het installeren van software via een tar.gz niet standaard is. Net als het installeren van een TS server op een desktop trouwens :P.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:34:20 #66
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85908648
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Waarbij ik nog wil opmerken dat het installeren van software via een tar.gz niet standaard is. Net als het installeren van een TS server op een desktop trouwens :P.
Het hele installeren van software onder Ubuntu is voor mij nog abacabra. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb is mislukt.

Ik ben gister aan het klooien geweest met VNC, maar ik kreeg de GUI niet zichtbaar op de andere, windows, computer. Dus heb ik dat maar gelaten voor wat het was en ben maar gaan werken via extern bureaublad.

Toen wilde ik gaan prutsen met TeamSpeak omdat een oude clan waar ik ooit in zat een reunie wil houden en TS dan wel handig kan zijn. Maar ik krijg helemaal niks aan de praat.

Vervolgens kwam ik Conky tegen, wat mij wel handig leek aangezien ik wel wilde weten hoe zwaar mijn linux computer wordt belast.
Maar daar krijg ik de config file niet aangepast. Het kan zijn dat je niet kan knippen en plakken in de editor, maar ik kan de config file ook nergens anders terug vinden de enige plek waar ik Conky nog terug kan vinden is in de lijst met geinstalleerde programma's.

Ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn omdat ubuntu een GUI heeft. Maar niets is minder waar voor deze Windows gebruiker :{
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:41:22 #67
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85908887
"Gewone" software-installatie gaat gewoon via Ubuntu Software Center. Zoek de software, klik Install en klaar.

Met VNC + Linux heb ik geen ervaring (en misschien is xrdp makkelijker als je toch al met Windows gaat collaboreren).

En Conky ziet er best ingewikkeld uit voor een beginner. System Monitor was niet genoeg voor je?
pi_85909109
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:34 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Het hele installeren van software onder Ubuntu is voor mij nog abacabra. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb is mislukt.

Ik ben gister aan het klooien geweest met VNC, maar ik kreeg de GUI niet zichtbaar op de andere, windows, computer. Dus heb ik dat maar gelaten voor wat het was en ben maar gaan werken via extern bureaublad.

Toen wilde ik gaan prutsen met TeamSpeak omdat een oude clan waar ik ooit in zat een reunie wil houden en TS dan wel handig kan zijn. Maar ik krijg helemaal niks aan de praat.

Vervolgens kwam ik Conky tegen, wat mij wel handig leek aangezien ik wel wilde weten hoe zwaar mijn linux computer wordt belast.
Maar daar krijg ik de config file niet aangepast. Het kan zijn dat je niet kan knippen en plakken in de editor, maar ik kan de config file ook nergens anders terug vinden de enige plek waar ik Conky nog terug kan vinden is in de lijst met geinstalleerde programma's.

Ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn omdat ubuntu een GUI heeft. Maar niets is minder waar voor deze Windows gebruiker :{
VNC, teamspeak en Conky zijn allemaal gewoon via het softwarecentrum te installeren :s)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:17:26 #69
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85910195
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:41 schreef mvdlubbe het volgende:
"Gewone" software-installatie gaat gewoon via Ubuntu Software Center. Zoek de software, klik Install en klaar.

Met VNC + Linux heb ik geen ervaring (en misschien is xrdp makkelijker als je toch al met Windows gaat collaboreren).

En Conky ziet er best ingewikkeld uit voor een beginner. System Monitor was niet genoeg voor je?
Conky kwam ik toevallig tegen. En ik gebruik op dit moment ook xrdp zodat ik niet achter 2 computers tegelijk hoef te zitten.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:18:15 #70
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85910224
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:47 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

VNC, teamspeak en Conky zijn allemaal gewoon via het softwarecentrum te installeren :s)
Maar alle software die ik via softwarecentrum installeer vind ik nergens in de GUI terug. En kan ik ook niet via de CLI vinden. Dus als iemand het mysterie van de verdwenen software weet op te lossen?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:15:10 #71
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85912284
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 14:18 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Maar alle software die ik via softwarecentrum installeer vind ik nergens in de GUI terug. En kan ik ook niet via de CLI vinden. Dus als iemand het mysterie van de verdwenen software weet op te lossen?
Heb je wel de client geinstalleerd van die pakketten?
Je kunt namelijk van zowel vnc als teamspeak een server versie installeren...

Teamspeak.
Stap 1: Pagina Ubuntu https://help.ubuntu.com/community/TeamSpeak
Hier staat dat het package "teamspeak-client" betreft voor het gebruiken van de client versie (is niet de server!)
Stap 2: Kijk eens of die geinstalleerd is (in USC).

Stap 3: Om het helemaal compleet te maken heb ik op de packages pagina even gekeken wat in teamspeak-client zit: Hier: http://packages.ubuntu.com/hardy/i386/teamspeak-client/filelist
en daar zit ook een regel met...
/usr/share/applications/teamspeak.desktop

...en daar staat alles in van menu item in gnome ;)

Hier moet het mee lukken ;)
VNC kan hetzelfde zijn maar dan moet je me wel even vertellen WELKE...

Servers vallen meestal uiteen in 3 verschillende dingen:
de server versie van dat programma (CLI);
soms een voor het beheer van de server (GUI). Apache kent dit bijvoorbeeld niet. Mysql weer wel. Wisselt nog al dus ;)
een client versie om zo'n server te gebruiken (GUI).

[ Bericht 4% gewijzigd door wdn op 31-08-2010 15:21:22 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:03:55 #72
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_85916527
WDN, thnx. Het is me nu een stuk duidelijker geworden!

Vooral je laatste alinea heeft veel opheldering gebracht!

Maar heeft ook weer wat mysterie gebracht. Mijn CPU gebruik ligt ERG hoog.

Ubuntu draait op een laptop met daarin 2 gig RAM en een T2300 proc (max 1,46 GHZ) en gebruikt ongeveer 186 MB aan ram, dat is niet erg. Maar ook van 1 core gemiddeld 50% CPU tijd en dvan core 2 nog eens 15%.

Wanneer ik bij de processen kijk en alles bij elkaar optel dan kom ik op nog niet eens 20%. Waar kan ik terug vinden waardoor de overige CPU tijd word gebruikt?
pi_85917016
Vraagje voor de Ubuntu gebruikers. Wat vinden jullie van Linux Mint?
Ik zit te denken om op mijn vriendins laptop Linux te gooien. Daarvoor lijkt me nu Linux Mint net wat beter geschikt vanwege de vormgeving (meer KDE door startmenu linksonder, tevens vind het startmenu veel overzichtelijker). De voordelen die Ubuntu heeft tov Mint lijken me niet voor haar van toepassing.

Maar deze mening komt van mij omdat mijn laatste Linux Mint distro '8 Helena' was. Echter laatste ubuntu die ik serieus heb gedraaid was 8.04. Zit een klein tijdsverschil in.

Ik vond 8.04 iets te weinig out of the box werken en de grafische omgeving beetje log werken. Tevens enorm wennen als je van windows af komt.
pi_85917401
Ik heb geen ervaring met Mint, maar dit is toch op Ubuntu gebaseerd?

Ik geloof dat mint idd alleen een Gnome-panel aan de onderkant heeft, met links een hoofdmenu. Dat kun je zo instellen, ook in Ubuntu.

En wennen is het toch wel, hoe je je menu's ook inricht. Ik vind het juist een voordeel dat Ubuntu er zo anders uitziet, want het ís ook gewoon anders. Zo word je daar ten minste duidelijk aan herinnerd.
pi_85920159
Linux Mint is ook prima, heb het zelf een tijdje gebruikt.
Probeer het en kijk of je het beter vindt dan Ubuntu ;)
“Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')