Veel Roma's zijn analfabeet. En spreken maar heel mager Nederlands.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:59 schreef paddy het volgende:
[..]
wordt iedereen dan opgesloten? Mogen ze niet uit? Contact met anderen hebben? Kennen ze geen Nederlands?(heb het nu over de zigeuners hier) Ik geloof daar niet in. je wordt doodgegooid met reclame en 555 borden. net als borden over incest kindermishandeling etc
De categorie Roma waar we het over hebben kunnen niet lezen of schrijven en zitten al helemaal niet op internet.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:59 schreef paddy het volgende:
[..]
wordt iedereen dan opgesloten? Mogen ze niet uit? Contact met anderen hebben? Kennen ze geen Nederlands?(heb het nu over de zigeuners hier) Ik geloof daar niet in. je wordt doodgegooid met reclame en 555 borden. net als borden over incest kindermishandeling etc
Ja nee, dat krijg je er bij mij niet in. Het zijn gewoon mensen en dus met een normale ontwikkeling. Orale en anale fase, hechtingsfase, the works.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:51 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Dat is bewonderingswaardig, maar ik kan je alleen zeggen dat je maar moet vertrouwen dat ontwikkelingspsychologie op geen van de zigeuners van toepassing is.
Die hebben wel een normale ontwikkeling blijkbaar?quote:Natuurlijk zijn er ook warme gezinnen onder hen. Er zijn veel takken zigeuners, met elk hun eigen taal en gewoonten.
Ook zijn er zigeuners die niet rondtrekken, niet stelen en niet hun kinderen verminken.
Nee, het is een groep onaangepast tuig die hun cultuur als excuus gebruiken om de misstanden niet zo te hoeven duiden. Lees anders dit even. Met input van aangepaste Roma.quote:De groep waarbij dat wel gebruikelijk is, heeft echt geen last van deze 'mishandeling' . Zij kennen het niet.
Het heeft dan ook niets met onderdrukking of mishandeling te maken; het hoort erbij.
Ja, dat snap ik. Het is hetzelfde principe als dat slachtoffers van kindermisbruik soms meer schade ondervinden door de hysterische reactie erop dan van het misbruik an sich. Maar het blijft nog steeds kindermisbruik.quote:Als je een kind dat misbruikt is in een cocon opsluit en hem verteld dat sex met je vader heel normaal is, zal hij dat ook nooit als misbruik ervaren.
Snappie?
Pfoe, je bent wel vermoeiendquote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja nee, dat krijg je er bij mij niet in. Het zijn gewoon mensen en dus met een normale ontwikkeling. Orale en anale fase, hechtingsfase, the works.
[..]
Die hebben wel een normale ontwikkeling blijkbaar?
[..]
Nee, het is een groep onaangepast tuig die hun cultuur als excuus gebruiken om de misstanden niet zo te hoeven duiden. Lees anders dit even. Met input van aangepaste Roma.
http://www.monitorracisme.nl/content.asp?PID=30&LID=1
[..]
Ja, dat snap ik. Het is hetzelfde principe als dat slachtoffers van kindermisbruik soms meer schade ondervinden door de hysterische reactie erop dan van het misbruik an sich. Maar het blijft nog steeds kindermisbruik.
Vrouwenbesnijdenis heet ook geen kutverminking, maar het is het wel.
HUh?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Zolang ze het willen. Ik heb geen idee, maar van wat ik er van begrijp is het een rondreizend volk wat je niet op één plek vast moet houden. Waren ze zo honkvast waren de voorouders wel in Roemenië gebleven toch? En wat bedoel jij met eigen land? Dat hadden ze toch in Roemenië?
[..]
[..]
Ik heb het idd fout. Ze komen uit Pakistan en India oorspronkelijkquote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:18 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
HUh?
Eigen land in Roemenie?
Zigeuners zijn een volk. Zonder land. Roemenen zijn geen zigeuners.
Lees je even in, ok?
werden als slaven weggevoerd door de Afghanen http://nl.wikipedia.org/wiki/Roma_%28volk%29#Geschiedenisquote:Het westen van India en het oosten van Pakistan zijn de streken van herkomst. Het oervolk van de Roma leefde in Noord India. De aanwezigheid van veel Griekse elementen in de Roma-taal is te verklaren uit het feit dat de Roma later enkele eeuwen hebben verbleven in het Byzantijnse Rijk, waar Grieks de overheersende taal was. Het zwervend bestaan werd onvrijwillig ingezet door de aanvallen door de Afghaanse heerser Mahmoud van Ghazna. Hij drong vaak Noord-India binnen en nam dan jongens en mannen als slaven mee en jonge meisjes als 'dienaressen'. Van Ghazna komt het woord "Gaucho", een vreemdeling waarvoor je moet opletten.
Zij hoeven mijn pseudopsychologisch geneuzel ook niet te begrijpen. Ik heb meiose en mitose ook nooit erkend, en toch delen mijn cellen zich.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:16 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Pfoe, je bent wel vermoeiend
Wat begrijp je niet aan het feit dat zij jouw pseudopsychologisch geneuzel echt niet begrijpen?
Zij leven niet in jouw wereld.
Precies. Het is tuig. Het is dezelfde groep die sinds ergens in de jaren 70 overal de boel loopt te versjteren en zodra er een wet in zicht komt "koeltoer!" begint te brullen.quote:En de Roma die wel normaal opgroeien zijn Roma die al generaties lang in West Europa wonen. Die gaan hier naar school, kunnen lezen en schrijven en wonen in stenen huizen.
Die kun je niet vergelijken met de zigeuners uit kampen, die bedelen op straat en allerhande gekke dingen uitvreten.
Dat stuk heb ik ook allang begrepen. Mijn punt is dan ook dat, ja, de minst slechte oplossing van het moment zou zijn om ze het lekker zelf te laten uitzoeken in hun eigen enclave maar, nee, dit moreel niet verantwoord is naar de mensenrechtensituatie toe. Je moet als staat, vanuit je eigen normen en waarden zoals vertaald in wetten, niet accepteren dat er onder je neus kinderen worden mishandeld, of het nu door die groep niet als zodanig wordt gezien of wel.quote:Ik betwist niet dat het mishandeling of onderdrukking is. Ik probeer je aan je verstand te peuteren dat ZIJ die begrippen niet herkennen of als zodanig erkennen.
Dan kun je dat wel niet geloven, maar dat is toch echt jouw beperking.
Het blijft lastig uit te leggen hoe een wereld, in die van jou, zo wezenlijk kan verschillen. Daarvoor moet je het van dichtbij hebben gezien denk ik.
Dus het zat niet in hun genen zeg maarquote:Toen deze slavenvolken vrij kwamen rond 1200, hadden ze geen territorium waar ze zich konden vestigen. De groepen trokken naar het westen en verdienden hun geld met handel, diverse ambachten en vermaak met muziek en dans. Het is bekend dat zij niet onbemiddeld waren. Er is uit de periode van 1200 tot 1400 ook geen bewijs gevonden dat deze groepen zich schuldig maakten aan criminele activiteiten.
Nee paddy, maar het idee dat een heel volk met 'criminele' genen begiftigd zou zijn, gaat zelfs professor Buikhuisen veel te ver. Het is typische outcast die, terwijl Europese samenlevingen zich steeds hechter gingen organiseren, steeds verder afdreven van de 'gewone mensen' en zich zo gedwongen zagen afstand te nemen van de gewone-mensen-regels en -wetten. Geen genetica, wel cultuur en geschiedenis, die diep in de mensen zit verankerd. Om daarvan af te geraken, kost generaties tijd en heel veel energie en goodwill.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Dus het zat niet in hun genen zeg maar
Interessant stuk om te lezen. Ik wist niet dat de Roma zigeuners pas in 1970 naar Nederland waren gekomen en een tweede golf in 1990 vanuit de Balkan. Ik dacht dat ze hier altijd al woonden.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[
Nee, het is een groep onaangepast tuig die hun cultuur als excuus gebruiken om de misstanden niet zo te hoeven duiden. Lees anders dit even. Met input van aangepaste Roma.
http://www.monitorracisme.nl/content.asp?PID=30&LID=1
[..]
Tsigan ( ev ) of Tsiganii ( mv ) is dan ook een scheldwoord in het Roemeens. Betekent zoiets als onbetrouwbare hufter. Wat we hier tokkies noemenquote:Op woensdag 18 augustus 2010 23:08 schreef ACT-F het volgende:
Ik zei 10 jaar geleden ooit eens tegen een Roemeense collega:
"Die zigeuners in Roemenië zijn vreselijk zeg, het zijn net kraaien, ze móéten iets van je hebben".
Roemeense collega:
"Kraaien, zo noemen we ze ook in Roemenië!"
En dat is precies het hardnekkige aan Roma zigeuners, het zit gewoon in hun genen om te stelen. Een kraai kun je toch ook niet africhten om geen glimmende voorwerpen te pikken? Als je er vanaf wilt moet je ze voorgoed opsluiten en niet meer laten vermenigvuldigen.
Hayde is in het Turks 'kom op' of 'schiet op'. Zou het niet daar vandaan komen? De zigeuners in Turkije zijn een stuk beschaafder dan hun Roemeense evenknie. Wat zeg ik, de Roemeens zijn de ergste in hun soort. Ook in Bulgarije zijn ze niet zo erg.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:14 schreef dalaiblama het volgende:
Maar ondanks die status heeft het Roemeens wel een hoop woorden uit het Roma overgenomen in de taal; zoals haide ( kom! ) en misto ( mooi )
Ik ben al bijna 10 jaar niet in Roemenië geweest, maar ik had het idee dat ze toen ook al niet zo populair waren bij de lokale bevolking. Mijn eerste bezoek aan Roemenië was volgens mij in 1991. Wat me opviel is dat de douanebeambten niet al te moeilijk deden over de aanwezigheid van de zigeuners die bij de wachtenden zaten te leuren. Hoe is dat nu? Zou het te maken hebben dat Ceauşescu nog maar net gevallen was en ze eigenlijk gewend waren met elkaar opgescheept te zitten en dus het beste ervan maakten? En zou het met de open grenzen te maken hebben nu de Roemenen een mogelijkheid zien om ze weg te jagen?quote:Op de een of andere manier is de relaties tussen Roemenen en zigeuners de laatste decennia nogal verslechterd.
Ja. Grootste schorem dat er is. Veroorzaken waar ze wonen meer overlast dan 100 'straat terroristen' bij elkaar.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 07:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
Heeft er eigenlijk iemand ook maar iets ervaring met groepen Roma's?
Je moet ergens beginnen.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 16:14 schreef Marlan het volgende:
Hoeveel miljoen illegalen telt Frankrijk? Waarom alleen de zigeuners verbannen? Er lopen meer criminele illegalen in Frankrijk (ook in Nederland) rond.
In Turkije noemen wij ze 'Cingene' (spreek uit als 'Tsjingene'). Ook een soort van scheldwoord eigenlijk. De meeste willen liever Roman genoemd worden.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:14 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Tsigan ( ev ) of Tsiganii ( mv ) is dan ook een scheldwoord in het Roemeens. Betekent zoiets als onbetrouwbare hufter. Wat we hier tokkies noemen![]()
Maar ondanks die status heeft het Roemeens wel een hoop woorden uit het Roma overgenomen in de taal; zoals haide ( kom! ) en misto ( mooi )
Op de een of andere manier is de relaties tussen Roemenen en zigeuners de laatste decennia nogal verslechterd.
Oh?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 20:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hayde is in het Turks 'kom op' of 'schiet op'. Zou het niet daar vandaan komen? De zigeuners in Turkije zijn een stuk beschaafder dan hun Roemeense evenknie. Wat zeg ik, de Roemeens zijn de ergste in hun soort. Ook in Bulgarije zijn ze niet zo erg.
[..]
De zigeuners bij ons zijn anders helemaal niet minder erg. In Adana heeft iedereen last van ze.quote:
Ben je wel eens in Roemenië geweest?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 22:25 schreef Bortecinem het volgende:
De zigeuners bij ons zijn anders helemaal niet minder erg. In Adana heeft iedereen last van ze.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |