Ik zit, gefascineerd door het PTT woordenboek, hard na te denken of ik zelf nog wat uitdrukkingen ken, die op mijn vestiging geregeld gebezigd worden.
Ik heb er al een paar:
-JOSSEN: Heel slecht Vossen, waarbij je zo min mogelijk post in de juiste loop sorteert. Genoemd naar ene Jos, die deze techniek als geen ander beheerste.
-Deur-aan-deur: Ander woord voor huis aan huis.
-Een container halen: Naar LOLA lopen voor een stiekeme rookpauze onder het afdakje. Ook wel eens verhaspelt als "een container roken".
- Gazastrook: Allochtonenwijk met veel schotelantennes.
-VBG Change Manager: Manager uit Den Haag wiens taak erop gericht is om constant van alles te veranderen, of dat nou een verbetering is of niet. Niks mag hetzelfde blijven, anders dreigt hij zelf overbodig te raken.
-TC overleg: Dagelijkse 3 kwartier durende koffiepauze van teamcoaches, waarin ze eerst 5 minuten over de cijfers praten en de resterende 40 vullen met geouwehoer over voetbal enzo.
-Koffiepraatje: Wekelijks terugkerend gebeuren waarin de TC klaagt over de slechte bezorging van het hah en de teveel ingezette uren van de vorige week. Vindt plaats in het DVG zelf zodat er geen tijd verspild wordt met lopen naar de presentatieruimte. Koffie wordt er helaas nooit geserveerd.
-Uitloop: Doet zich voor wanneer mensen langer over hun dienst doen dan er voor staat. Komt volgens TC's haast nooit voor, postbodes denken daar anders over.
-Bof: Doet zich voor wanneer mensen korter over hun dienst doen dan er voor staat. Komt volgens postbodes haast nooit voor, TC's denken daar anders over.
-Kantine: In onbruik geraakte ruimte op de bovenste verdieping. Opgedoekt om de mevrouw van de catering te kunnen wegbezuinigen en de 5 minuten "lifttijd" uit iedere dienst te kunnen knippen.
-Koffiecorner: Paar stoelen, een plastic plant en een automaat met onvoorstelbaar vieze koffie. Vervanger van de kantine.
-Aanlooptijd: Tijd om van het kantoor naar je wijk te fietsen. Is bij iedere wijk even veel, ongeacht de afstand tot het kantoor of het aantal te passeren stoplichten.
-Aflooptijd: Tijd om van je wijk terug naar het kantoor te fietsen. Is geschrapt sinds de overheveling van de aangetekenden naar een aparte dienst, en het samenvoegen van uitvoeringen.
-Depot: Sjieke benaming voor een stoffige, onverlichte en onverwarmde garagebox die TNT van particulieren huurt om postbezorgerswijken te stallen. Is in veel gevallen in strijd met gemeentelijke bestemmingplannen.
-Audit: Ruim van tevoren aangekondigde, en daarom weinig effectieve, controle op het naleven van werkprocessen.
-Postbussenruimte: Plek om bij audit's alle wijken die niet bezorgd zijn te verstoppen. Tevens gebruikt voor de sortering van post van postbushouders.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kramerica-Industries op 26-08-2010 22:56:49 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...