Ben al weer twee jaar weg bij de post, maar ik las toevallig in dit topic dat er een woordenboek zou moeten komen. Ik heb jaren in Scheveningen gewerkt als zaterdagbesteller en indertijd hebben wij een woordenboek samengesteld. Een aantal dingen zijn alleen maar begrijpelijk voor Scheveningers, maar een hoop zal anderen bekend voorkomen. De laatste update dateert al weer van twee jaar geleden, dus onzin als OPTIVO en deppo is dr niet in opgenomen, maar wie zich aangesproken voelt kan dingen melden, misschien dat ik het ooit nog wel toevoeg.
Waarschuwing vooraf: het is een ongecensureerde versie. Ik heb alleen maar geregistreerd wat ik om me heen hoorde en dat onverkort opgenomen. Leidinggevenden, postbezorgers en mensen met een zwak ontwikkeld gevoel voor humor moeten dit misschien links laten liggen.
http://rapidshare.com/files/415215041/PTT_Woordenboek_10.pdfKleine greep uit de inhoud:
aangete'kende m (syn: aangetekend stuk). Poststuk waarvoor handtekening van klant vereist is. Mag ook handtekening van huisgenoot, schoonmaker of toevallig aanwezige persoon zijn. Werkt vertragend. Bedoeld om postbode te ergeren. Varianten: legitimatiezending: absoluut alleen handtekening van geadresseerde, bedoeld om klant te ergeren. Gerechtelijke brief: dient tot op de letter exact te worden ingevuld, komt doorgaans week later terug met verzoek tot correctie. ;
vergeet niet je ~n mee te nemenaf'helpen (hielp af, h. afgeholpen) (veroud.) impopulaire verplichting. Dient voorafgegaan te worden door uitgebreid getreuzel. Bij het afhelpen van één kant door verschillende postbodes dient afwisselend omhoog en omlaag geschikt te worden, bij voorkeur met huis-aan-huis beurtelings voor, tussen en achter de post. Geschikte post moet in verkeerde vakje worden teruggelegd. Eventuele af te plakken post moet lukraak over de kast worden verspreid, evenals losse huis-aan-huis, attentiekaarten en afgeschreven post.
af'schrijven (schreef af, h. afgeschreven) methode om onbestelbare post retour te sturen meestal m.b.v. retoursticker, maar kan ook met onduidelijk geschreven mededeling (hond in tuin; gesloten). Mag ook voor collega's blijven liggen.
af'spraak v mededeling van de leiding, juridisch van nul en generlei waarde. Kan op ieder moment eenzijdig herroepen worden (ook: oude afspraak).
zeggen wat je doet en doen wat je zegt: ~ is ~
[ Bericht 0% gewijzigd door vulhierjenaamin op 26-08-2010 14:13:45 ]