quote:
Zigeuners vinden stelen in Vlaamse warenhuizen makkelijker
LEBBEKE - Twee Nederlandse zigeunervrouwen en een man stonden in Dendermonde terecht voor een waslijst aan diefstallen in warenhuizen van de groep Colruyt. Ze reisden speciaal naar Vlaanderen om de goederen te stelen.
'Het is in Vlaamse warenhuizen veel makkelijker en je wordt niet zo snel betrapt', gaf één van de vrouwen toe.
Toch liepen de drie Nederlandse winkeldieven in het Colruyt-warenhuis in Lebbeke op 8 september tegen de lamp. De winkeldetective kon ze op heterdaad betrappen toen ze de goederen uit de rekken stalen. Bij het verlaten van het warenhuis werden ze door de politie opgepakt en later door de Dendermondse onderzoeksrechter De Leenheer aangehouden.
In draagzakken onder hun rokken verborgen de vrouwen de gestolen goederen. Het ging om voedingswaren, schoonheidsproducten maar ook heel wat dvd's en inktpatronen voor printers.
In de auto van het drietal vond de politie nog veel meer gestolen producten. Blijkbaar hadden de dieven een afnemer voor schoonheidsartikelen, dvd's en inktpatronen. De buit bedroeg in totaal zo'n 6.000 euro. Alle goederen bleken gestolen in warenhuizen van de groep Colruyt in België. Daarop wezen de prijslabels en een lijst achter het zonnescherm van de auto met adressen van zo'n 13 Colruyt-vestigingen. Tien warenhuizen stonden daarop al aangekruist.
Bekentenissen
Aanvankelijk ontkenden de drie de winkeldiefstallen, maar gaven die voor de rechtbank uiteindelijk toch toe.
'Ik heb er veel spijt van. Het was ook uit wanhoop omdat we geen geld meer hadden om onze drie kinderen eten te geven', verklaarde Jasmyn B. (21) uit Rosmalen. Haar man Dragan G. (24) zat naast haar op de betichtenbank en was veel minder spraakzaam. De man bleek in Nederland al een strafblad te hebben voor allerhande diefstallen en zeer zware misdrijven.
Derde betichte Juci J. (20) uit 's Hertogenbosch stond hoogzwanger voor de rechter. Volgende maand moet de vrouw bevallen. 'Ze wou trouwen voor de bevalling maar dat kan nu niet. En dat is al een zware straf, want voor Roma-zigeuners is zoiets een schande', pleitte haar advocaat.
Volgens rechter Rober had de vrouw daar veel vroeger aan moeten denken. Het openbaar ministerie eiste voor de drie één jaar cel. Vonnis op 24 oktober. (dbs)
Dit kwam ik toevallig tegen toen ik op zigeuners in Rosmalen aan het googelen was. Niet supernieuw meer maar wel leuk.
Denkt die zigeunerin nu echt dat de rechter gelooft dat ze in Nederland onvoldoende geld krijgen om hun kinderen te eten te geven?

Ik weet in ieder geval dat er in Rosmalen een paar van de grootste villa's (op de Eikenlaan) bewoond worden door zigeuners. Cash betaalt! Waarbij het UWV de uitkering gewoon blijft doorbetalen. Of het deze zigeuners betreft weet ik dan weer niet.
Ook grappig dat ze op heterdaad betrapt worden, de speciale zakken onder hun rokken volgestopt met allerhande winkelwaar, evenals hun auto, en dat ze in eerste instantie toch stug blijven ontkennen. Dat geloof je toch niet! Alhoewel je er in Nederland wel mee weg kunt komen, de Belgen zijn niet zo gek.