![]()
Dat hier nog geen topic voor is zeg. Naast "Oh Oh Cherso" (

) is 'Red mijn vakantie' een van de andere weinig programma's waar ik wekelijks toch wel een uurtje aan leedvermaak voor reserveer. Ik merk de laatste weken echter dat ik nog maar weinig medelijden kan opbrengen met de arme vakantiegangers, die in dit programma hun beklag doen over rampzalige vakanties.
Waarom?
Verwachten mensen anno 2010 nu echt nog dat je voor omgerekend 300 euro voor een hele week in Spanje, een of andere splinternieuwe, luxe bungalow tot je beschikking krijgt waar je van alle gemakken (bijv. apparatuur) voorzien bent?

Tering wat zijn sommige lui toch dom en naïef.

Als je nou 1000 euro voor een week in een vierstellen hotel hebt neergelapt waar achteraf blijkt dat er niet goed schoongemaakt wordt, tot daar aan toe. Dan heb je inderdaad reden tot zeiken. Maar deze mensen boeken allemaal bewust een drie- of zelfs tweesterren-appartement (2!

) of een budgetcamping ergens op een uithoek in LLoret de Mar en verwachten er van alle luxe voorzien te worden.
Ook zitten er tegenwoordig fragmentjes in het programma waar Rob "Daar word ik niet vrolijk van" de Geus willekeurige campings, wegrestaurants en pompstations bezoekt, om daar te muggenziften. Heel af en toe wel eens terecht (bijvoorbeeld in restaurants in Turkijke waar salade in bakken van 20 °C 'gekoeld' wordt), maar meestal volledig absurd. Nou wordt het in zo'n TV programma als "Red mijn vakantie" of "De smaakpolitie" allemaal wel heel gemakkelijk gezegd dat je etenswaren op niet meer dan 7 °C mag bewaren, of dat bepaalde elke dag gepoetst moeten worden. Maar iedereen die wel eens een (bij)baan in de horeca heeft gehad, weet wel hoe onmogelijk is om zeer regelmatig elk hoekje van een restaurant/cafe/pand te kunnen poetsen. Dat komt met name door de tijdsdruk die veel horecagelegenheden al hebben vanwege de 1001 absurde regeltjes en wetten in de horecabranche. Ook die ernstige sfeer die altijd gewekt wordt wanneer Rob weer eens een salade vindt die een paar graadjes te warm is (zoals 9 °C en 11 °C in Blijdorp in de aflevering van vandaag

), alsof mensen er doodziek van worden of zo.
Maar waar ik me de laatste tijd toch steeds meer aan stoor, is de brutale en vooral asociale manier van communiceren van Alberto Stegeman.

Alberto is al bij voorbaat geïrriteerd naar de reisleiders waar die op af stapt, nog voordat die het (vaak verklarende) verhaal aangehoord heeft van deze mensen. Ook onderbreekt hij ze al voordat ze maar een zin afgemaakt hebben, met behoorlijk aangedikte 'argumenten'.
Net zoals in de afleveringen van vandaag: 7 kei stoere gastjes uit Venlo jeweetz kwamen terecht in een appartement dat inderdaad kei ranzig was. Goed, dat kamertje was geen toppunt van hygiëne van wat ik kon zien op de beelden, maar goed, wat wil je ook voor 400 euro per persoon voor 10 dagen in LLoret de Mar.

Deze 7 knapen waren nogal gepikeerd over het feit dat hun reisleider hen vertelde, dat ze in eerste instantie maar bij de hotelreceptie moesten klagen. Logisch zou je zeggen, dat zou ik zelf ook in zo'n situatie doen. Maar nee, de knapen (en dus ook meneer Stegeman) waren van mening dat de reisleiding het maar moest oplossen. Dus werd weer meteen met zijn achten vrij confronterend op een reisleider afgestapt, die het waarschijnlijk al druk genoeg heeft met honderd en één andere klachten van incapabele en ontevreden tokkies. Deze reisleider, die uiteraard nogal schrok, kon nog geen zin afmaken, of Alberto onderbrak de arme drommel weer met irrelevant, subjectief geblér. Ik kreeg echt serieus een beetje medelijden met die reisleider. Ook als de reisleider nota bene met de leiding / het kantoor aan het bellen is om een oplossing te zoeken, gaat Alberto Stegeman gewoon door met het ridiculiseren en bekritiseren van de reisleider.

Nou goed, mijn 2 cents. Wat vindt Fok! er van?