Here you go!quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:31 schreef Alicey het volgende:
In welke branche werk je en/of welke CAO is er van toepassing?
Dat was mijn benadering dus ook... Anders zou immers toch elk bedrijf iedere werknemer gewoon voor 40 uur op contract zetten ongeacht de benodigde uren...quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:34 schreef BrandX het volgende:
Klinkt mij ook allemaal vrij vreemd in de oren.
Ze hebben je een contract voor 40 uur aangeboden. Dat ze je minder laten werken lijkt me, mits anders in het contract afgesproken, hun probleem.
Nou, dat kan ik gelukkig met zekerheid zeggen; dat staat nergens in m'n contract vermeld.quote:En met dat anders afgesproken bedoel ik: inhouding op vakantiedagen c.q. inhouding op loon. Dat hoort dan zwart op wit te staan in het contract lijkt mij
Maar als ze je netjes volgens de CAO inroosteren en jij roept nee, ik wil dan liever niet... dan is het dus vakantie.quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:38 schreef kastanova het volgende:
[..]
Dat was mijn benadering dus ook... Anders zou immers toch elk bedrijf iedere werknemer gewoon voor 40 uur op contract zetten ongeacht de benodigde uren...
In drukke weken kun je ze dan gezellig verplíchten om te komen werken, immers staat dat in het contract.
En de rest van het jaar als er geen werk is, dan laat je ze gewoon de helft van de week thuiszitten en houd je het in van hun loon of vakantiedagen.
[..]
Nou, dat kan ik gelukkig met zekerheid zeggen; dat staat nergens in m'n contract vermeld.
Heb jij de OP wel gelezenquote:Op zondag 15 augustus 2010 18:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maar als ze je netjes volgens de CAO inroosteren en jij roept nee, ik wil dan liever niet... dan is het dus vakantie.
Alles afhankelijk van je contract en cao, maar zo werkt het nu eenmaal wel. Aangezien TS wel netjes 40 uur ingeroosterd wordt, ligt het probleem denk ik bij TS, niet de werkgever. Oké, beetje flauw dat ze neit 2 jaar geleden duidelijk hebben gezegd hoe eea werkt, aan de andere kant is het niet zo slim om je zelf niet in je eigen CAO te verdiepen. Want ik weet voor mijn eigen werkzaamheden precies wat wel en niet verwacht wordt en hoe de regels zijn. Maarja, als manager moet dat dan ook wel weer. Op de momenten dat je niet netjes bent ingeroosterd (zoals in Februari, ligt de zaak anders).
Dus: wel ingeroosterd maar nee gezegd: eigen tijd. Niet ingeroosterd en ook niet gewerkt, contractbreuk vanuit de baas zijn kant...
P.S. Als je bij mij had gewerkt had ik het dus wel gezegd als uren van je vakantietijd afgaan in zo'n geval.
Euhm, misschien dat ik niet helemaal duidelijk was, maar ik heb dus nooit tegen de werkgever gezegd dat "ik dan niet wil werken."quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maar als ze je netjes volgens de CAO inroosteren en jij roept nee, ik wil dan liever niet... dan is het dus vakantie.
Alles afhankelijk van je contract en cao, maar zo werkt het nu eenmaal wel. Aangezien TS wel netjes 40 uur ingeroosterd wordt, ligt het probleem denk ik bij TS, niet de werkgever.
Klinkt goed !quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:33 schreef TheThirdMark het volgende:
Contract van 40 uur in de week ---> jij bent bereid om die 40 uur te werken --> bedrijf geeft je maar 36.5 uur waarin je daadwerkelijk kan werken ---> bedrijf is verantwoordelijk voor de overige 3.5 uur ---> jij krijgt gewoon 40 uur uitbetaald.
Heel simpel. Het bedrijf is verantwoordelijk om jou die 40 uur toe te kennen. Doen ze dit niet zullen ze gewoon de niet gewerkte uren moeten betalen. De niet gewerkte uren (die jij dus wél wil maken maar niet kán) inhouden van je vakantiedagen is gewoon diefstal.
Daar zou ik dan toch eens tegen optreden, want dat mag dus niet.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:07 schreef Fe2O3 het volgende:
De AH flikt dit ook, maar dan nog mooier; ene week meer dan contract laten werken en die uren dan niet uit betalen en de week erop minder uren inroosteren en die overwerkuren weer afpakken
Hangt er vanaf.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:08 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Daar zou ik dan toch eens tegen optreden, want dat mag dus niet.
Volgens de CAO waar de AH onder valt mag dat alleen niet.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:15 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.
Bij mijn vrouw geldt dat ze een x aantal uren gemiddeld per week over een periode van 13 weken moeten werken.
Dat kan dus in theoroe betekenen de ene week 40 uur en de volgende week geen uren om een gemiddelde van 20 uur te halen.
Gelukkig zien ze bij mijn vrouw op het werk in dat ze dan hun personeel kwijt raken als ze dit zouden flikken.
Wat ze wel al gedaan hebben is haar 1 maand lang extra uren te laten draaien (10 uur per week extra) om haar vervolgende de maand erop 10 uur per week minder te laten werken. En dat mag volgens de, inmiddels verlopen, CAO Verzorgingshuizen/thuiszorg.
Ok, misschien heb ik ergens niet goed gelezen, excuus.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:05 schreef kastanova het volgende:
[..]
Euhm, misschien dat ik niet helemaal duidelijk was, maar ik heb dus nooit tegen de werkgever gezegd dat "ik dan niet wil werken."
Het punt is dat mijn bedrijf de stelregel heeft dat men niet meer dan 5 werkdagen ingepland mag worden.
En dat is niet alleen een stelregel, maar er staat ook in het CAO dat men maximaal 5 werkdagen ingepland mag worden.
Oftewel, wanneer ze mij op zaterdag aan het werk willen hebben, dient een andere werkdag weg te vallen.
In dit geval is het dus zo dat ik dan in plaats van 40 uur (5 werkdagen x 8uur = 40 uur) nog slechts 36,5 (4x8 + 1x4,5) uren ingepland word.
En díe 3,5 wordt dan vervolgens ingehouden op míjn vakantieuren terwijl me niet eens de kéuze is geboden om die uren extra te werken.
Nou ja, in dit specifieke geval werd me zojuist aangeboden (jaja, dit speelt zich *live*live*live* af via bedrijfsmail en sms.) om dan alleen de ochtend te komen werken morgen.
Maar ja, dat zou dan weer betekenen dat ik 6 werkdagen ingepland zou staan en dat mag dan vervolgens weer niet van de CAO.
Kijk, ik ben de moeilijkste niet; hell, in 2,5 jaar tijd 2 vakanties van 2 weken, dat is niet echt werkschuw zal ik maar zeggen.
Maar als mijn leidinggevende dan komt met een irreële "Tja, ook al slaat het in feite nergens op wat ik doe, ik doe het toch totdat jij zwart op wit hebt laten zien dat het niet mag."
En tja, door die houding kwam ik er dus ook nog achter dat die manier van handelen (de niet ingeplánde uren gewoon afschrijven van de vakantiedagen) al het gehele jaar (vorig jaar heb ik nog niet nagekeken) gehanteerd wordt en dat ik, indien dit dus niet toegestaan is, met terugwerkende kracht dus nog heel wat vakantiedagen kan op eisen.
TS is zelf ook manager, meen ik.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:35 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens slecht verhaal. Ik hoor dit soort rare praktijken wel vaker over 'managers' van dit soort ketens. Soms schaam ik me ervoor dat ik ook manager ben.... Want dit hoort niet en overigens zal het zeker niet helpen gemotiveerd en hardwerkend personeel te behouden.
Correct, echter denk ik liever méé met m'n personeel, dan dat ik het ze moeilijk maak zoals in mijn positie gebeurd. En juist vanwége die benadering vanuit het personeel ook grotendeels de moeizame verhouding met m'n leidinggevende; hij ziet me maar als tegendraadse luis in de pels aangezien ik dit soort dingen dus ook te behoeve van mijn eigen aan kaart.quote:
Ik de CAO voor de boekhandel is dit bv weer heel normaal (waar ik onder val).quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:08 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Daar zou ik dan toch eens tegen optreden, want dat mag dus niet.
Ah de zorgquote:Op zondag 15 augustus 2010 20:15 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.
Bij mijn vrouw geldt dat ze een x aantal uren gemiddeld per week over een periode van 13 weken moeten werken.
Dat kan dus in theoroe betekenen de ene week 40 uur en de volgende week geen uren om een gemiddelde van 20 uur te halen.
Gelukkig zien ze bij mijn vrouw op het werk in dat ze dan hun personeel kwijt raken als ze dit zouden flikken.
Wat ze wel al gedaan hebben is haar 1 maand lang extra uren te laten draaien (10 uur per week extra) om haar vervolgende de maand erop 10 uur per week minder te laten werken. En dat mag volgens de, inmiddels verlopen, CAO Verzorgingshuizen/thuiszorg.
Ik vraag me wel af of je die vakantiedagen terug kunt eisen, wrs moet je dan wel het geld wat daarvoor aan jou is betaald terug betalen en ik denk niet dat dat nou weer zo'n prettige oplossing isquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:05 schreef kastanova het volgende:
[..]
En tja, door die houding kwam ik er dus ook nog achter dat die manier van handelen (de niet ingeplánde uren gewoon afschrijven van de vakantiedagen) al het gehele jaar (vorig jaar heb ik nog niet nagekeken) gehanteerd wordt en dat ik, indien dit dus niet toegestaan is, met terugwerkende kracht dus nog heel wat vakantiedagen kan op eisen.
Kloptquote:Op zondag 15 augustus 2010 20:16 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens de CAO waar de AH onder valt mag dat alleen niet.
En als de werkgever die je in je fotoboek noemt nog steeds jouw werkgever is, waarom is hun eigen CAO dan niet van toepassing?quote:
Als TS minder uren wordt ingepland dan er in zijn contract staan, is dat niet zijn probleem. Werkgever moet gewoon de contracturen betalen. (Tenzij kastanova minder dan 40 uur beschikbaarheid aangeeft.)quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:45 schreef Derfel het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af of je die vakantiedagen terug kunt eisen, wrs moet je dan wel het geld wat daarvoor aan jou is betaald terug betalen en ik denk niet dat dat nou weer zo'n prettige oplossing is
Ik durf te verwedden dat je leidinggevende ook de termen "méédenken" en "vanuit het personeel" in zijn vocabulaire heeft zitten.quote:Op zondag 15 augustus 2010 21:42 schreef kastanova het volgende:
Correct, echter denk ik liever méé met m'n personeel, dan dat ik het ze moeilijk maak zoals in mijn positie gebeurd. En juist vanwége die benadering vanuit het personeel ook grotendeels de moeizame verhouding met m'n leidinggevende; hij ziet me maar als tegendraadse luis in de pels aangezien ik dit soort dingen dus ook te behoeve van mijn eigen aan kaart.
Mweh, niet eens... Het is voornamelijk zuchten, steunen en weglopen wanneer ik zijn ideeën weerleg met behulp van argumenten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:13 schreef r_one het volgende:
Ik durf te verwedden dat je leidinggevende ook de termen "méédenken" en "vanuit het personeel" in zijn vocabulaire heeft zitten.
De directeur zelf staat uiteraard boven hem en laat dat nu toevallig nét m'n buurman zijnquote:Op maandag 16 augustus 2010 20:05 schreef Dennis101 het volgende:
Neem eens contact op met het juridisch loket (of je eigen rechtsbijstand), want daar durf ik ook geen antwoord op te geven. Is er daarbij niet iemand die boven hem staat waar je naar toe kan gaan, want deze houding slaat inderdaad nergens op.
Zie vorige post o.a.quote:Op maandag 16 augustus 2010 20:34 schreef Spanky78 het volgende:
Hmm, wel oppassen met dat soort spelletjes. Want hij is je duidelijk al aan het 'pesten'. Wellicht dat het op een steviger manier alleen erger wordt.
Spreek je de baas van jouw baas wel eens? Hoe zit de 'informele' hierarchie in elkaar? Heb je een afdeling P&O die hierin jouw medestander kunnen zijn of juist dwarsliggen?
Erg oppassen met juridische zaken, oorlog met je eigen baas kun je winnen, maar vaak ten koste van je baan. Misschien kun je regelen een andere direct leidinggevende te krijgen?
Kun je me wat meer vertellen over het type bedrijf, het lijkt erop of jouw baas een typische kruideniersmentaliteit heeft... Hoe hoog in de boom zit deze man?
quote:Terugvordering loon en vakantie-uren. Art. 7:628 en 7:641 BW
De werknemer heeft een gemiddeld urencontract van 33 uren per week. De werkgever stelt dat de werknemer in een jaar te weinig heeft gewerkt en vordert een deel van het uitbetaalde loon terug. Daarnaast wordt de waarde van teveel genoten vakantiedagen gevorderd. De kantonrechter oordeelt dat het de werkgever is die het rooster samenstelt, waarmee het te weinig werken van de werknemer in de risicosfeer van de werkgever komt te liggen. Er kan dus geen teveel betaald loon worden teruggevorderd. Daarnaast kunnen ook teveel opgenomen vakantie-uren niet worden teruggevorderd, omdat art. 7:641 lid 1 geen reflexwerking heeft, aldus de kantonrechter. Lees hier de uitspraak.
quote:http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel636
Artikel 636 1. Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer de overeengekomen arbeid niet verricht wegens een van de redenen, bedoeld in artikel 635 leden 1, 4 en 5 kunnen slechts indien in een voorkomend geval de werknemer ermee instemt worden aangemerkt als vakantie, met dien verstande dat de werknemer ten minste recht houdt op het in artikel 634 bedoelde minimum. 2. Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer de overeengekomen arbeid niet verricht wegens een van de redenen, bedoeld in artikel 635, leden 2 en 3 , kunnen niet worden aangemerkt als vakantie.
"méédenken" (etc.) is dan ook typisch een woord om "de hiërarchische ladder omhoog" te argumenteren, richting iemands leidinggevende, niet richting iemands ondergeschikten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 19:52 schreef kastanova het volgende:
Mweh, niet eens... Het is voornamelijk zuchten, steunen en weglopen wanneer ik zijn ideeën weerleg met behulp van argumenten.
Ik gok over een week het ontslagtopic.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:21 schreef Kreator het volgende:
Het wordt alweer een echt Martin topic.
Naja, ontslag krijgen is in dit geval gunstiger voor me dan zelf over een maand m'n ontslag indienenquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 10:30 schreef Het_Biertje het volgende:
heeft iemand zich al bedreigd gevoeld en dit topic al naar zijn leidinggevende gemaild ?
Moet jij niet gewoon iets in consultancy gaan doen ipv bij een callcenter te gaan werken?quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 10:49 schreef kastanova het volgende:
[..]
Naja, ontslag krijgen is in dit geval gunstiger voor me dan zelf over een maand m'n ontslag indienen.
Nah, ik ben meer een praktijkman dan een theorieman...quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 11:02 schreef Het_Biertje het volgende:
Moet jij niet gewoon iets in consultancy gaan doen ipv bij een callcenter te gaan werken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |