abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 september 2010 @ 02:11:24 #101
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86050934
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:03 schreef marcel.nl het volgende:
En nog een heel andere vraag; zijn alle Overijssel Amba's van Syntus hetzelfde ? Ofwel, is de bus in de stad Zwolle of Deventer dezelfde als de lijnen de provincie in ?
De stads-Amba's (4000-serie) hebben tot aan de tweede deur een 1+2-opstelling, de streek-Amba's een 2+2-opstelling.

En net zoals bij Qbuzz Groningen deelt Syntus Overijssel de bussen willekeurig in.
pi_86051331
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 10:58 schreef Gnittoo het volgende:
is een radio standaard bij syntus?
http://www.openbaarvervoe(...)-bussen/1008_068.jpg
[..]


Kennelijk. Zullen de chauffeurs wel fijn vinden. Zijn ze hier in Utrecht toch wat anders in: met de nieuwe concessie staat op het draaien van radio in de bus door een chauffeur een boete van 500 euro, net zoals mobiel bellen (handsfree of niet).
  Spellchecker zaterdag 4 september 2010 @ 02:56:08 #103
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_86051604
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 02:34 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kennelijk. Zullen de chauffeurs wel fijn vinden. Zijn ze hier in Utrecht toch wat anders in: met de nieuwe concessie staat op het draaien van radio in de bus door een chauffeur een boete van 500 euro, net zoals mobiel bellen (handsfree of niet).
Geldt dat ook voor oordopjes dan?
Tevens -purist.
pi_86052970
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 02:11 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De stads-Amba's (4000-serie) hebben tot aan de tweede deur een 1+2-opstelling, de streek-Amba's een 2+2-opstelling.

En net zoals bij Qbuzz Groningen deelt Syntus Overijssel de bussen willekeurig in.
Bedankt voor de info
pi_86094347
In de serie op OViB in Heerlen valt me deze ineens op:


Heeft deze verlichting of camera's aan de zijkant ? De andere bussen, foto's erna, hebben het niet...
  Spellchecker zondag 5 september 2010 @ 18:02:21 #106
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_86094942
Is voor een zijluifel.
Tevens -purist.
pi_86098436
Een luifel ? :?
  zondag 5 september 2010 @ 20:13:19 #108
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86099068
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:42 schreef marcel.nl het volgende:
In de serie op OViB in Heerlen valt me deze ineens op:
[ afbeelding ]

Heeft deze verlichting of camera's aan de zijkant ? De andere bussen, foto's erna, hebben het niet...
Verlichting.

Dit concept is afgekeken uit Scandinavië waarmee bijna 100% van alle lijn- en reisbussen zijn uitgerust. De eerste OV-bussen in Nederland die voorzien zijn van buitenverlichting bij de uitstapdeuren zijn de OmniLinks van Arriva.
pi_86102563
Bedankt voor de info.
Inderdaad, die Omnilinks hebben dat. En de Man van Connexxion rond Amsterdam ook bedenk ik me ineens.
Gek dat er maar één zo'n bus tussen zit daar bij Heerlen. Misschien een proef voor de rest ?
  zondag 5 september 2010 @ 21:30:12 #110
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86103671
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:15 schreef marcel.nl het volgende:
Bedankt voor de info.
Inderdaad, die Omnilinks hebben dat. En de Man van Connexxion rond Amsterdam ook bedenk ik me ineens.
Gek dat er maar één zo'n bus tussen zit daar bij Heerlen. Misschien een proef voor de rest ?
Dat zou kunnen, en dan heeft het te maken met het vergroten van de objectieve en subjectieve veiligheid van de passagiers.
  Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 01:59:56 #111
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_86114926
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:55 schreef marcel.nl het volgende:
Een luifel ? :?
Tevens -purist.
pi_86206970
bij de Porsche elfstedentocht...


Merk en type: VDL Pro City
Eigenaar: Connexxion
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Stiens
Datum: 5 september 2010
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:30:31 #113
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_86309595
feceliftje voor de citea:





:@

[ Bericht 73% gewijzigd door Gnittoo op 11-09-2010 13:27:27 ]
pi_86309748
Waar ?
pi_86314923
Het is moeilijk voor te stellen, maar ik denk dat dit een Amba is en geen Citea ;) Met het nieuwe VDL-logo zoals was aangekondigd.
Vind het eigenlijk helemaal niks. Het is net zo'n Chinees plagiaat-ding met de constructie en techniek nageaapt van een echte Amba, maar dan op de Chinese manier opnieuw gestyled.

EDIT: Er staat wel "Citea nogwat" of zoiets op, maar afgezien het front en de achterkant is het toch duidelijk een Ambassador. Ik snap het niet meer ... :?

EDIT2: Eventjes de foto wat donkerder gemaakt om te zien wat er op staat. Lijkt erop dat deze gepimpte Ambassador aangeboden zal worden onder de naam "Citea LLE". Zou dat misschien kunnen staan voor Light Low Entry?

[ Bericht 21% gewijzigd door BastiaanL op 11-09-2010 15:53:38 ]
pi_86316464
Ik vind de Ambassador een soort barbie / playmobil bus, dus wanneer dit zijn opvolger is: een veel betere look. Een stuk mannelijker.
Citea vond ik ook al wel beter dat Amba, maar deze nieuwe vind ik de beste look hebben van de 3.
Voor de rest kan ik er natuurlijk niet over oordelen. Het zou mooi zijn als deze wel van voor tot achter lage vloer zou hebben.
Van Hool heeft dat al bijna 20jaar... .
  zaterdag 11 september 2010 @ 16:53:27 #117
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86316822
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:39 schreef marcel.nl het volgende:
Ik vind de Ambassador een soort barbie / playmobil bus, dus wanneer dit zijn opvolger is: een veel betere look. Een stuk mannelijker.
Citea vond ik ook al wel beter dat Amba, maar deze nieuwe vind ik de beste look hebben van de 3.
Voor de rest kan ik er natuurlijk niet over oordelen. Het zou mooi zijn als deze wel van voor tot achter lage vloer zou hebben.
Van Hool heeft dat al bijna 20jaar... .
Laat nou juist de Van Hool A360 de enige bus uit het A3xx-palet zijn die een lageinstapsbus is. De Van Hool A320 is ook niet volledig lagevloers, maar heeft een licht hellende vloer in plaats van een hoge opstap.
  zaterdag 11 september 2010 @ 17:59:15 #118
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_86318500
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 15:36 schreef BastiaanL het volgende:
Het is moeilijk voor te stellen, maar ik denk dat dit een Amba is en geen Citea ;) Met het nieuwe VDL-logo zoals was aangekondigd.
Vind het eigenlijk helemaal niks. Het is net zo'n Chinees plagiaat-ding met de constructie en techniek nageaapt van een echte Amba, maar dan op de Chinese manier opnieuw gestyled.

EDIT: Er staat wel "Citea nogwat" of zoiets op, maar afgezien het front en de achterkant is het toch duidelijk een Ambassador. Ik snap het niet meer ... :?

EDIT2: Eventjes de foto wat donkerder gemaakt om te zien wat er op staat. Lijkt erop dat deze gepimpte Ambassador aangeboden zal worden onder de naam "Citea LLE". Zou dat misschien kunnen staan voor Light Low Entry?
meer:




[ Bericht 4% gewijzigd door Gnittoo op 11-09-2010 18:05:06 ]
pi_86319993
Op OV in Boskoop staat het nu ook. Alle OV-bussen worden Citea, alle reisbussen worden Futura.
pi_86321552
Kortom, een opgepimpte Ambassador met de naam Citea.
Beetje vreemde koers zo bij VDL.
Geef het dan een totaal nieuwe naam, of gebruik Ambassador, omdat het ding daar het meest op lijkt.

Zo kunnen ze hem ook net zo goed "pro city 2" noemen.

Ook zo gek omdat Citea juist tot bus van jaar 2011 is uitgeroepen.
  Spellchecker zaterdag 11 september 2010 @ 23:49:45 #121
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_86329313
Er zijn geloof ik plannen om het huidige gelede wagenpark van Leeuwarden te vervangen, met name de Duvedecs...
Tevens -purist.
pi_86330280
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 15:36 schreef BastiaanL het volgende:
Het is moeilijk voor te stellen, maar ik denk dat dit een Amba is en geen Citea ;)
Nee hoor, ziet er echt als 2 druppels water uit als een Ambassador.
Alsof ze een Ambassador hebben neergezet, er een bult klei voor en achter tegenaan hebben gemikt, een beetje aan geboetseerd en er daarna een mal van hebben genomen. Voila, een buskit.

quote:
Met het nieuwe VDL-logo zoals was aangekondigd.
Oh? Vertel.

quote:
Vind het eigenlijk helemaal niks.
't Lijkt wel wat op een auto(bus)bot.

quote:
Het is net zo'n Chinees plagiaat-ding met de constructie en techniek nageaapt van een echte Amba, maar dan op de Chinese manier opnieuw gestyled.
Misschien gebruikten ze wel Chinese klei?

quote:
Er staat wel "Citea nogwat" of zoiets op, maar afgezien het front en de achterkant is het toch duidelijk een Ambassador. Ik snap het niet meer ... :?

Eventjes de foto wat donkerder gemaakt om te zien wat er op staat. Lijkt erop dat deze gepimpte Ambassador aangeboden zal worden onder de naam "Citea LLE". Zou dat misschien kunnen staan voor Light Low Entry?
Als L staat voor (model) Ambassador ben ik wel benieuwd of de C van Citea
nog wel blijft aangezien nu alles Citea gaat heten en die C dus overbodig wordt.
*Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden: de Citea CLE en CLF gaan nu Citea SLF, SLE en XLE heten.
Lekker duidelijk allemaal ;( Wat die marketing gastjes toch tegenwoordig op school leren, ik weet 't niet, hoor.

quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:39 schreef marcel.nl het volgende:
Ik vind de Ambassador een soort barbie / playmobil bus, dus wanneer dit zijn opvolger is: een veel betere look. Een stuk mannelijker.
Citea vond ik ook al wel beter dat Amba, maar deze nieuwe vind ik de beste look hebben van de 3.
Jij doet vast aan bodybuilding.

quote:
Voor de rest kan ik er natuurlijk niet over oordelen.
quote:
Het zou mooi zijn als deze wel van voor tot achter lage vloer zou hebben.
In een LE?

quote:
Van Hool heeft dat al bijna 20jaar... .
Berkhof ook.

[ Bericht 27% gewijzigd door BeefRWijker op 12-09-2010 21:35:00 ]
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 september 2010 @ 01:31:35 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86332314
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 23:49 schreef NoBody122 het volgende:
Er zijn geloof ik plannen om het huidige gelede wagenpark van Leeuwarden te vervangen, met name de Duvedecs...
En laat dat nou juist goede bussen zijn, maar goed ze gaan al richting de leeftijd van 10 jaar en dan moeten ze er tegenwoordig al uit.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86334299
Jammer trouwens dat de typische BOVA FUTURA kop hierdoor verdwijnt. Al sinds 1983 rijdt dit type rond in zijn herkenbare vorm.

http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-24094
pi_86336158
Waar leidt je dat uit af?
Beef R. Wijker
pi_86347434
Er staat nu op OvIB een reportage met meer foto's en informatie. Ik vind die schermpjes op dashboard wel erg mooi. En dat beeldscherm geeft haarscherpe beelden van beelden uit de bus. Maar dat kan optioneel / niet standaard zijn natuurlijk.
pi_86371457
quote:
Op zondag 12 september 2010 10:37 schreef BeefRWijker het volgende:
Waar leidt je dat uit af?
Uit deze foto van de nieuwe Futura:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67074765.html
pi_86377496
Volgens mij is de bolle kop het enige wat typerend is. En die komt dus ook in dit ontwerp terug. Andere elementen zoals lichten zijn al verschillend per generatie, dus dat wil ik niet typerend noemen.
pi_86383504
Ik moet toegeven dat dat lullige kinnetje toch wel verdwenen is, maar dat dat was het ook al eerder.

Overigens, als een nieuwe bus genaamd Futura er niet uitziet als een (huidige) Futura wil dat niet zeggen dat de (huidige) Futura is afgeschaft. Netzomin dat de nieuwste Citea (ex-Ambassador) betekent dat de (huidige) Citea is afgeschaft. Het is een verzamel naam met daaronder verschillende types die hun eigen verschijningsvorm zullen hebben. Zo zullen er ongetwijfeld ook Futura's van Jonckheere en van Berkhof zijn.

Zo te zien is de bus van hierboven een Bova Magiq.

[ Bericht 5% gewijzigd door BeefRWijker op 13-09-2010 19:39:54 ]
Beef R. Wijker
pi_86389726
Website VDL Bus & Coach is in onderhoud, dus ik denk dat we een vernieuwde website met het vernieuwde productenaanbod kunnen verwachten.
pi_86391696
Dat dacht ik ook maar die van Berkhof en Bova zijn nog wel online.
Beef R. Wijker
pi_86403010
Hier wat plaatjes van enkele BBA Citaro's die een tijdje in Rabat rijden/gereden hebben;



  Spellchecker maandag 13 september 2010 @ 23:22:48 #133
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_86405341
Aah, Citaro's _O_
Tevens -purist.
pi_86406994
Op de website van het BRU is het definitieve aanbestedingsdocument te lezen van de concessie Utrecht.

In eerste instantie werd erover gesproken dat er naast de huidige vloot van 140 gele Ambassadors en 11 gelede Citaro's er nog eens 200 gelede hybride bussen bijkomen. Uit de aanbesteding blijkt dat het iets anders wordt: er komen
- 5 minibussen, ingericht voor het vervoer van 8 personen
- 4 midibussen, ingericht voor het vervoer van minimaal 15 personen, maximaal
2 meter breed en 8 meter lang
- 33 standaardbussen B, maximaal 13 meter lang (hybrid)
- 139 gelede bussen B, maximaal 19 meter lang (hybrid)
- 37 dubbelgelede bussen, maximaal 25 meter lang (hybrid)

Dat zijn dus in totaal geen 200, maar 218 bussen. Omdat de lengtes verschillen, heb ik de toename van het aantal bussen uitgedrukt in meters. De huidige GVU-vloot is ongeveer 2700 meter lang. Deze oude vloot wordt vervangen door een busrij van maximaal 4050 meter lang ^O^ . Dat is een toename van 50%.

Reken je de huidige gele bussen ook mee, dan neemt de hoeveelheid "bus" in de regio Utrecht toe met 29%.
pi_86408817
Goh, het hele Van Hool-wagenpark van de GVU gaat dus vervangen worden, inclusief de dubbelgeledes. Ben benieuwd waar ze dan terecht zullen komen. Levert Van Hool al hybride AGG300's? Anders wordt het dat dubbelgelede HESS-ding dat een paar jaar geleden op proef in Utrecht heeft gereden.
pi_86409789
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 00:46 schreef BastiaanL het volgende:
Goh, het hele Van Hool-wagenpark van de GVU gaat dus vervangen worden, inclusief de dubbelgeledes. Ben benieuwd waar ze dan terecht zullen komen. Levert Van Hool al hybride AGG300's? Anders wordt het dat dubbelgelede HESS-ding dat een paar jaar geleden op proef in Utrecht heeft gereden.
Een kleine kanttekening van mijzelf; in plaats van dubbelgeledes kunnen er ook wagens komen met een vergelijkbare capaciteit. Het zouden dus ook capacity's kunnen worden.
  dinsdag 14 september 2010 @ 09:42:33 #137
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_86412500
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 01:49 schreef Bitlord het volgende:

[..]Het zouden dus ook capacity's kunnen worden.
of deze:


ook in utrecht:

die chauffeursstoel :')

de nieuwe volvo 9700 rijdt al rond in zweden:

:9~
pi_86414104
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 09:42 schreef Gnittoo het volgende:
de nieuwe volvo 9700 rijdt al rond in zweden:
8900 ;)
9700 is een reisbus.
pi_86414186
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 01:49 schreef Bitlord het volgende:Een kleine kanttekening van mijzelf; in plaats van dubbelgeledes kunnen er ook wagens komen met een vergelijkbare capaciteit. Het zouden dus ook capacity's kunnen worden.
Maar een Capacity / Citaro GL of Lion's City GXL is niet vergelijkbaar met een dubbelgelede bus. Net als dat een normale drie-assige bus niet vergelijkbaar is met een gelede bus.
  dinsdag 14 september 2010 @ 11:32:26 #140
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_86415200
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:51 schreef BastiaanL het volgende:

[..]

8900 ;)
9700 is een reisbus.
opvolger van de 8700 in ieder geval.
  dinsdag 14 september 2010 @ 11:45:51 #141
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_86415588
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 02:34 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kennelijk. Zullen de chauffeurs wel fijn vinden. Zijn ze hier in Utrecht toch wat anders in: met de nieuwe concessie staat op het draaien van radio in de bus door een chauffeur een boete van 500 euro, net zoals mobiel bellen (handsfree of niet).
quote:
12.7 Roken/muziek
In de voertuigen mag nooit gerookt worden door het personeel en passagiers.

Tijdens de uitvoering van de dienstregeling mag door het personeel niet (mobiel) gebeld worden
behoudens bij noodsituaties (ongevallen, onwel worden van een reiziger, enz.). Ook mag tijdens
het uitvoeren van de dienstregeling geen radio of muziek afgespeeld worden of ten gehore worden
gebracht door de bestuurders van de voertuigen en servicemedewerkers. Muziek afluisteren
of telefoongesprekken voeren via een koptelefoon of via de zogenaamde “oortjes” of andere
middelen is ook niet toegestaan. Ook het dragen van de zogenaamde “oortjes” tijdens de uitvoering,
zonder dat er geluisterd wordt naar muziek of getelefoneerd, is verboden.
In geval van een constatering door de concessieverlener of gegronde klachten van de reizigers
wordt dit gesanctioneerd met een boete van ¤ 1.000,= per keer.
pi_86418879
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:55 schreef BastiaanL het volgende:

[..]

Maar een Capacity / Citaro GL of Lion's City GXL is niet vergelijkbaar met een dubbelgelede bus. Net als dat een normale drie-assige bus niet vergelijkbaar is met een gelede bus.
In vergelijking met de Van Hool AGG300 heeft een Capacity een veel betere indeling. De motor neemt minder ruimte in (die zit achterin, er zitten mensen op) en ook zijn er zittingen op de banden. Hierdoor ligt de capaciteit vrijwel gelijk met die van een Van Hool.
pi_86418925
Ik had zelf trouwens al eens deze Photoshop gemaakt:

pi_86420749

Merk en type: Leyland Verheul
Eigenaar: Stichting Veteraan Autobussen
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Stroe
Datum: 11 september 2010


we hadden een stand op het transmobiel jubileumfeest dit weekend, en achter ons stonden de bussen :)
  dinsdag 14 september 2010 @ 17:54:13 #145
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86430140
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 09:42 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

of deze:
[ afbeelding ]
De Lion's City GXL is uit het programma genomen.
pi_86432656
Volgens mij is (zijn) er alleen maar (een) demo('s) van gemaakt. Ik kan alleen een ouder model ervan terug vinden in een of ander oosteuropees land.
Beef R. Wijker
pi_86509677
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 09:42 schreef Gnittoo het volgende:


ook in utrecht:
[ afbeelding ]
die chauffeursstoel :')

Een Voith in een elektrische melkkar?
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 september 2010 @ 12:59:41 #148
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86533295
En weer een Ramba die met brandschade afgevoerd zal gaan worden: http://www.nu.nl/binnenla(...)hemse-stadsbus-.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86546340
Die was in wijde omtrek te zien :P

http://www.gelderlander.n(...)usbrand_1583396b.jpg
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 september 2010 @ 19:12:09 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86546798
Het was iig niet de enige Ramba met problemen. De 8207 maakte zich vanmiddag op voor een tochtje op lijn 60 naar Holwerd, maar de deuren hadden er geen zin in. Sjoof handmatig de deuren openen en sluiten, maar de deuren bleven niet meewerken, dus hij heeft ze handmatig gesloten en is met bus en al weer de buffer van Leeuwarden op gereden.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')