Nu moet ik denken aan die BNN aflevering van ''Je zal het maar hebben''? Daar was ook een vrouw met precies wat jij omschrijft. Lijkt me helemaal geen pretje.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:09 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb een chronische ziekte; Ehlers-Danlos Syndroom. Het voordeel hiervan is dat ik ontzettend lenig ben, en het nadeel is dat het gepaard gaat met gewrichten die snel uit de kom gaan, chronische pijn en chronische vermoeidheid.
Zelf heb ik het nog niet echt geaccepteerd. Ik weet dat ik ziek ben en er beperkt door ben, maar wil er eigenlijk (nog) niks van weten. Ondertussen gaat het langzaam achteruit en ik kan er weinig aan doen, dat frustreert me enorm.
Ik heb bijna niemand verteld dat ik wat heb aangezien je het aan de buitenkant niet ziet en het dus voor anderen redelijk goed te verbergen is. Alleen aan familie heb ik alles verteld maar die snappen het eigenlijk niet goed met als gevolg dat ik alsnog snel als aansteller bestempeld word en er maar gewoon bijna niks meer over zeg.
In het dagelijkse leven loop ik geregeld tegen problemen aan. Bijvoorbeeld dat ik maar een paar uur per dag iets intensiefs kan doen (daaronder valt studeren, werken, boodschappen doen, huishoudelijk werk etc.).
Nou, dat was mijn beloofde en beknopte samenvatting
Munchausen? Wat voor dingen heb je gedaan dan?quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:44 schreef CaptainObvious. het volgende:
Munchausens hier. hoe ik er mee omga? Iedere dag is weer anders. We zien wel.
Het is ook enorm moeilijk om te stoppen, heb het 2 keer gedaan, beide keren was ivm zwangerschap, bij de eerste zwangerschap ben ik in het begin van de zwangerschap gestopt en bij de 2de ben ik nog voor de zwangerschap gestopt.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:56 schreef childintime het volgende:
[..]
Er zijn 1000en mensen die roken en geen COPD hebben. Natuurlijk, met COPD en roken wordt het allemaal wat lastiger. Maar roken wordt over het algemeen nogal makkelijk gezien als "eigen schuld, dikke bult", terwijl junks en alcoholverslaafden aan alle kanten geholpen worden in onze maatschappij en op onze kosten. Als iets verslavend is, is het wel roken. En dat is niet eens de behoefte aan de nicotine (die na een week niet roken al uit je lichaam is), maar de behoefte aan alle bijkomende stoffen die ze erin gestopt hebben om mensen zo aan het roken te houden. COPD hebben en roken is idd niet de meest ideale combinatie, maar je eigen schuldAls jij stopt met roken, heb je nog steeds COPD. Je lichaam zou wat sterker zijn zonder roken.
Kan kloppen, de ziekte is inderdaad een keer voorbij gekomen in een afleveringquote:Op zondag 15 augustus 2010 01:18 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nu moet ik denken aan die BNN aflevering van ''Je zal het maar hebben''? Daar was ook een vrouw met precies wat jij omschrijft. Lijkt me helemaal geen pretje.
Ik moet er aan toevoegen dat mijn ervaring later (bij niet chronische dingen die me overkwamen) ook zo is geweest. Zodra het een etiketje heeft waar mensen een duidelijk en omlijnd beeld hebben van een ziekte dan is het oooh kanker, oeoeoeh malaria. Maar wat ik had was lang onduidelijk en toen het duidelijk werd was het zeldzaam, had niemand er ooit eerder van gehoord en was het ook niet makkelijk jip-en-janneke stijl uit te leggen (probleem in celmetabolisme wat een heleboel verschillende gevolgen heeft).quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:37 schreef childintime het volgende:
Ik heb dit juist andersom ervaren. Toen ik ziek was (kanker) wilde iedereen de godganse dag aandacht van me. Tenminste, zo voelde het voor mij.
Dat zeg ik toch ook gewoon dus waarom herhalen?quote:Op zondag 15 augustus 2010 04:06 schreef CaptainObvious. het volgende:
[..]
sorry maar dan verdien je het ook gewoon.
Hoi. Ik ook. Klassieke type.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:09 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb een chronische ziekte; Ehlers-Danlos Syndroom. Het voordeel hiervan is dat ik ontzettend lenig ben, en het nadeel is dat het gepaard gaat met gewrichten die snel uit de kom gaan, chronische pijn en chronische vermoeidheid.
Zelf heb ik het nog niet echt geaccepteerd. Ik weet dat ik ziek ben en er beperkt door ben, maar wil er eigenlijk (nog) niks van weten. Ondertussen gaat het langzaam achteruit en ik kan er weinig aan doen, dat frustreert me enorm.
Ik heb bijna niemand verteld dat ik wat heb aangezien je het aan de buitenkant niet ziet en het dus voor anderen redelijk goed te verbergen is. Alleen aan familie heb ik alles verteld maar die snappen het eigenlijk niet goed met als gevolg dat ik alsnog snel als aansteller bestempeld word en er maar gewoon bijna niks meer over zeg.
In het dagelijkse leven loop ik geregeld tegen problemen aan. Bijvoorbeeld dat ik maar een paar uur per dag iets intensiefs kan doen (daaronder valt studeren, werken, boodschappen doen, huishoudelijk werk etc.).
Nou, dat was mijn beloofde en beknopte samenvatting
Of gewoon de zin niet hebben om het weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer uit te leggen..quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:52 schreef thespindoctor het volgende:
het meest erge wat er bijhoorde is het onbegrip van mensen uit je omgeving. achteraf is dat misschien nog wel het zwaarste geweest puur omdat je op een gegeven moment de moed niet meer hebt om het weer uit te leggen.
Dat herken ik ook. Ga je naar een feestje in de wetenschap dat je daar 4 dagen kapot van gaat zijn, en vervolgens ben je de meeste tijd op het feest bezig met uitleg geven omdat mensen die je niet kent altijd als eerste daarover beginnen. Ik probeerde wel dat soort dingen af te kappen, door simpelweg te zeggen dat ik liever over andere dingen praatte dan mn handicap, of door te zeggen "ik ben gewoon lui" als het weer was van waarom zit jij in een rolstoel, maar beide werkten niet echt. Het is dan zo'n roze olifant die men krampachtig probeert te negeren. Vraag je wat de ander voor werk doet en dan gaan ze zo heel verontschuldigend doen over dat ze het niet zulk leuk werk vinden "maar natuurlijk moet ik blij zijn dat ik kan werken...". Dan gaat het dus onuitgesproken toch weer over die beperking.quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:39 schreef lynda het volgende:
Of gewoon de zin niet hebben om het weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer uit te leggen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |