abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:17:12 #1
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_85253080
Gestrande Dakota weer onderweg

KAAG - Een dieplader met daarop een historisch Dakota C47 vliegtuig heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een ongeval gehad op de A44 ter hoogte van het Zuid-Hollandse Kaag. Vermoedelijk was het vliegtuig te breed, waardoor het klem is komen te zitten tussen twee muren van een brug.

De Dakota was voorafgaand aan het transport al ontdaan van het grootste deel van zijn vleugels, maar vermoedelijk was het toestel toch nog te breed voor het viaduct.

Het historische vliegtuig was op weg van het openluchtmuseum Bevrijdende Vleugels in Best naar voormalig vliegveld Valkenburg in de buurt van Leiden. Het zou gebruikt worden voor de musicalvoorstelling Soldaat van Oranje, die vanaf 30 oktober wordt opgevoerd in een hangar op het vliegveld.

New Productions, dat de musical produceert, had het toestel 'besteld'. Volgens een woordvoerster van het bedrijf reed de dieplader waar de kist op stond een speciale route, juist om te voorkomen dat er iets mis zou gaan. „Op papier zou het allemaal moeten passen. We weten niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, daar moet zeker onderzoek naar worden gedaan”, aldus de zegsvrouw.

Een woordvoerster van de productiemaatschappij zei dat het toestel flinke schade heeft opgelopen. De bestuurder van de dieplader bleef ongedeerd.

Verzetsstrijder

Het ongeval gebeurde rond kwart voor een 's nachts. Na een urenlange bergingsoperatie, waarbij de restanten van de vleugels werden losgeslepen, kon het vliegtuig met een hijskraan op een andere vrachtwagen worden gezet en zijn reis volbrengen. Of het nog gebruikt kan worden voor de musical, is nog onduidelijk. De snelweg kon rond half zeven weer open. De schade aan het viaduct lijkt volgens Rijkswaterstaat beperkt.

De Dakota C47 van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Douglas deed in de Tweede Wereldoorlog volop dienst als transportvliegtuig. Vanaf de jaren '30 werd het propellervliegtuig ook volop gebruikt in de burgerluchtvaart.

De Soldaat van Oranje over wie de musical gaat, Erik Hazelhoff Roelfzema, was in de oorlog verzetsstrijder, piloot en adjudant van koningin Wilhelmina. Zijn gevechtsmissies vanuit Groot-Brittannië voerde hij uit in een Mosquito. Na de geallieerde overwinning vloog Hazelhoff Roelfzema met Wilhelmina in een Dakota terug naar Nederland.

New Productions ziet geen belemmeringen voor het doorgaan van de voorstelling. De eerste try-out staat gepland voor 10 oktober.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_onderweg__.html?p=9,1
pi_85253172
Steen, grot??
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:20:04 #3
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_85253192
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_85253315
Zaten er nog wel motoren in?
Zonde van een klassiek toestel i.i.g.
pi_85254027
Waarschijnlijk is het hier gebeurd of 1 brug verder:

Snap niet dat ze dat voertuig daarover hebben gestuurd, hier in de omgeving is zelfs een rijschool waarbij de leerlingen op die plekken niet mogen inhalen omdat ze het te smal vinden :')
  Donald Duck held vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:46:24 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_85254343
Dure fout
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_85254569
viaduct is 6.80 meter breed en het vliegtuig 7.20 meter....

Volgens mij heeft iemand de verkeerde hokjes gebruikt....

Breedte viaduct: 7.20 meter
Breedte vliegtuig: 6.80 meter

ah harry scheelt 40cm, als je in het midden rijdt is er niets aan de hand.deze route heeft verder geen belemmeringen, doorgaan met die handel...

IN de nacht, Harry belt Klaas, zeg Klaas, leer eens meten en ik hoop dat je nog gedacht hebt aan de verzekering....

even apeldoorn bellen....
pi_85254625
Die muren staan er al jaren, zelfs Wikipedia kent ze _O-

quote:
De A44 is een oude snelweg en kent een aantal (optisch) smalle stukken, zoals een brug met betonnen muren halverwege en het gedeelte over de(beweegbare) brug bij afslag Sassenheim.
Wikipedia
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:17:18 #9
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_85255789
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:39 schreef Vandergeld het volgende:
[ afbeelding ]

Snap niet dat ze dat voertuig daarover hebben gestuurd, hier in de omgeving is zelfs een rijschool waarbij de leerlingen op die plekken niet mogen inhalen omdat ze het te smal vinden :')
Met de vrachtwagen is het daar ook billenknijpen als je op die stukken ingehaald wordt door een auto. 2 Vrachtwagens naast elkaar is helemaal not-done..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_85255826
Tjimkje, vuile gangbangslet.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:29:05 #11
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_85256337
Is het nou echt zo moeilijk om van te voren even te kijken of het transport dat je in gedachten hebt, ook de route kan kan nemen die je in gedachten hebt? Stelletje idioten die even een Dakota slopen :r

En hadden die gasten van die musical niet gewoon een DC3 na kunnen bouwen?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Donald Duck held vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:30:11 #12
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_85256397
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:50 schreef ThaNetRunner het volgende:

ah harry scheelt 40cm, als je in het midden rijdt is er niets aan de hand.deze route heeft verder geen belemmeringen, doorgaan met die handel...

IN de nacht, Harry belt Klaas, zeg Klaas, leer eens meten en ik hoop dat je nog gedacht hebt aan de verzekering....

Hier zit echt serieus een leuke Apeldoorn reclame in
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_85256808
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:50 schreef ThaNetRunner het volgende:

Ik zie Klaas al met Mammoet bellen, maar dat is duur. Gelukkig kent ie nog een beunhaas die het ook kan oplossen en nog goedkoper ook ... Harry
LOL
pi_85258257
quote:
vermoedelijk was het toestel toch nog te breed voor het viaduct.
Zou je denken :')
Leaf
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:16:53 #16
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_85258946
Ik werd al niet erg vrolijk van de staat van het ding voordat hij krom werd gereden. Voor zover ik het kon zien was het een hopeloos verinterest en aangegroeid aluminium geraamte van wat ooit een vliegtuig was. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet heel erg spijtig vind dat het vliegtuig zo aan zijn definitieve einde heeft moeten komen.
Jawohl Herr Kaloin!
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:44:41 #17
295831 Gillette_M5
Nu scherper dan ooit!
pi_85265995
De A44 lijkt een aandachtshoer. Eerst die Dakota nu weer een bevalling :D

quote:
Vrouw bevalt op snelweg
KAAG - Eerst een Dakotavliegtuig, toen een baby. Op de snelweg A44 bij Kaag is vrijdagavond een vrouw bevallen van een jongetje. De plaats van de bevalling was vlakbij het viaduct waar in de nacht van donderdag op vrijdag een dieplader met daarop het historische vliegtuig klem kwam te zitten.

De vrouw beviel in een ambulance die stilstond op de vluchtstrook van de snelweg. De politie assisteerde door het achteropkomende verkeer op de ambulance te attenderen. Nadat het jongetje was geboren, hebben de agenten de ambulance begeleid naar het LUMC in Leiden. Moeder en zoon maken het goed, zo maakte de politie vrijdag bekend.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland,buitenland
Scheer je weg!
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:46:21 #18
295831 Gillette_M5
Nu scherper dan ooit!
pi_85266067
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:44 schreef Gillette_M5 het volgende:
De A44 lijkt een aandachtshoer. Eerst die Dakota nu weer een bevalling :D
[..]
En om 0:44 gepost.. wat een timing. Nee, ik deed het er niet om, dit was 'toeval' ? :+
Scheer je weg!
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:58:54 #19
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85279621
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:39 schreef Vandergeld het volgende:
[ afbeelding ]

moeten ze meer doen, val je teminste goed op met de motor :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')