abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:26:29 #1
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85218290
Wederom vervolg op Kan de 'gewone' gebruiker al overstappen naar Ubuntu? #2

Het gaat hier over 'gewone gebruikers' die overstappen naar Ubuntu. Ik zie een Windowsuser niet zo snel (vrijwillig) kiezen voor mutt. :').

[ Bericht 36% gewijzigd door mvdlubbe op 13-08-2010 08:20:52 ]
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:40:54 #2
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85218368
Het leuke is dat mutt niet nodig is voor de beginner.
Ik werk veel via ssh en commandline bij klanten en als ik dan "mutt -a " begin te typen en zeg "oh ik zal mezelf even een reminder sturen zie je de verbazing gewoon verschijnen. En als die mail ook nog eens aankomt vallen ze helemaal van de stoel af _O-

Tevens tvp :+
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:03:21 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_85218503
Ik ben toevallig net overgestapt naar Ubuntu. Ik heb vroeger wel met Slackware, Redhat en Suse gewerkt, maar echt klaar voor de desktop waren die toen niet. Twee weken geleden had ik wat Linux-tooltjes nodig en heb even een Ubuntu CD gebrand. Volgens mij heb ik sindsdien Windows nog één keer opgestart (om een Photoshop afbeelding te bewerken waarvan de Gimp wat elementen niet renderde).

Onder Ubuntu heb ik nog niets via config files hoeven doen, alles werkt "out of the box" en via grafische tools: mijn netwerkprinter, het streamen van internet radio naar de versterker via A2DP (dat onder Vista niet werkt), het mounten van de Windows partitie. Het enige spel dat ik nog af en toe speel is een oude dos game (UFO Enemy Unknown) en die loopt soepeler in Dosbox onder Linux dan in Dosbox onder Vista.

Natuurlijk is het even afwachten hoe 't gaat als ik er meer bestanden op heb staan (Windows was eerst ook snel, maar nu een jaar later duurt het openen van de Verkenner minstens 10 seconden), maar tot nu toe bevalt Ubuntu enorm goed! ^O^
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:11:02 #4
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85218559
Mijn ervaring is dat Linux niet trager wordt naarmate een installatie langer draait of meer bestanden bevat. Sowieso is het vreemd dat je systeem trager zou worden van documenten aangezien deze voor het draaien van je systeem helemaal niet worden gebruikt.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:15:35 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_85218582
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:11 schreef mvdlubbe het volgende:
Mijn ervaring is dat Linux niet trager wordt naarmate een installatie langer draait of meer bestanden bevat. Sowieso is het vreemd dat je systeem trager zou worden van documenten aangezien deze voor het draaien van je systeem helemaal niet worden gebruikt.
Windows (of eigenlijk de Explorer interface) moet alles zo nodig "on the fly" van icoontjes voorzien en de meta-informatie opzoeken - geen idee eigenlijk waarom dat niet handig geïndexeerd is of gecached wordt :{
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:17:34 #6
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_85218598
quote:
Het is wel irritant dat Nautilus eerst alle bestanden in een directory gaat bekijken voordat hij ze weergeeft. Ik heb regelmatig mappen met 1000+ bestanden en dan duurt het echt effe voordat die worden weergegeven...
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:20:20 #7
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85218633
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:03 schreef Flurry het volgende:
...

Natuurlijk is het even afwachten hoe 't gaat als ik er meer bestanden op heb staan (Windows was eerst ook snel, maar nu een jaar later duurt het openen van de Verkenner minstens 10 seconden), maar tot nu toe bevalt Ubuntu enorm goed! ^O^
Dat zal je in ieder geval niet gebeuren in linux/ubuntu :)
heitieh
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:24:33 #8
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85218675
Even een paar items in de OP gezet.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:30:20 #9
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85219695
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 08:24 schreef mvdlubbe het volgende:
Even een paar items in de OP gezet.
Impressive O+
heitieh
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:41:20 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85219914
quote:
Nouuuuuuuuuuuuu waag het niet om cups temp files ergens in / te laten zetten en ze dan niet te laten verwijderen als ze zijn afgedrukt.... Op een gegeven moment wordt het OS echt wel onwerkbaar...
Kan ik uit ervaring vertellen ;)
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:44:51 #11
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85219979
Akkoord. Maar dan heb je het over een / met minder dan 1 mb aan ruimte. Da's een heel ander verhaal. Het ligt dan niet aan de bestanden maar aan het feit dat je disk vol is. Vandaar dat sommige Linux distributies verschillende partities maken. Als de een dan volloopt (/tmp) heb je daar op andere (/var/, /) geen last van en draait alles in principe (beter).
pi_85219985
Hier nog een tevreden gebruiker. Paar maanden terug een nieuwe luxe multimedia notebook gekocht (Qosmio) en niks dan lof, alles werkt out-of-the-box. Ik had al een paar maanden geexperimenteerd op mijn desktop alvorens over te stappen op een notebook, dus ik kwam beslagen ten ijs.

Ik doe nu zelfs iets langer met mijn accu en omdat opstarten en afsluiten zo bloedsnel is, hoef ik de hybernate niet eens te gebruiken :P

Oh, en ik draai ook gewoon warcraft en counterstrike via Wine, no problems.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:49:38 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85220061
Kan iemand wat screenshots plaatsen van configuratie schermen? Wifi, netwerk, samba enzo?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:49:43 #14
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85220063
Oh ja, dat.

EVE Online werkt ook prima via wine, voor zover ik tot nu toe heb gezien. Dat was dan wel niet op Ubuntu maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat het op Ubuntu anders werkt.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:08:36 #15
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_85220511
quote:
Helaas nog steeds overdreven technische mumbu jumbo die door nerds in elkaar is gezet zonder zich af te vragen wat het praktisch nut er nou eigenlijk van is. En weer een overdaad aan mogelijkheden en keuzes erbij waardoor Jan met de Pet door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik mis na al die jaren nog steeds de grafische consistentie. Ik heb met volle tevredenheid een renderfarm met Ubuntubakken draaien, maar 'de gewone gebruiker' zou ik het niet aanraden zolang ik bijvoorbeeld nog een terminal in zou moeten om vmware-tools te installeren.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:13:09 #16
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85220594
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:08 schreef nietzman het volgende:

[..]

Helaas nog steeds overdreven technische mumbu jumbo die door nerds in elkaar is gezet zonder zich af te vragen wat het praktisch nut er nou eigenlijk van is. En weer een overdaad aan mogelijkheden en keuzes erbij waardoor Jan met de Pet door de bomen het bos niet meer ziet.
Ja, in die filmpjes zie je wat het kan maar dat is allemaal extra.
Installeren. Klaar. Dat is het. Niks opties, niks overdaad. Gewoon een applicatiemenuutje met een paar opties.
Al die opties en keuze die je hebt zijn secundair en worden niet naar je toe gesmeten als je er niet om vraagt.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:15:05 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85220639
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:08 schreef nietzman het volgende:

[..]

Helaas nog steeds overdreven technische mumbu jumbo die door nerds in elkaar is gezet ...
Volgens mij is dit allemaal te doen met Compiz settings manager een GUI tool om compiq in te stellen. Daar hoef je geen nerd voor te zijn ;)
heitieh
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:24:30 #18
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85220864
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:44 schreef mvdlubbe het volgende:
Akkoord. Maar dan heb je het over een / met minder dan 1 mb aan ruimte. Da's een heel ander verhaal. Het ligt dan niet aan de bestanden maar aan het feit dat je disk vol is. Vandaar dat sommige Linux distributies verschillende partities maken. Als de een dan volloopt (/tmp) heb je daar op andere (/var/, /) geen last van en draait alles in principe (beter).
Nee hoor. Met nog 10 Gb vrij in root lukt dat ook al.
cups leest namelijk al die bestanden in die in de dir staan en dat is een root taak he ;)
(en ja design foutje van cups want ...)
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:30:36 #19
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_85221026
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Kan iemand wat screenshots plaatsen van configuratie schermen? Wifi, netwerk, samba enzo?
Netwerk eigenschappen kiezen via ico in systeemvak:

Ethernet instellingen (7 days ago blijkbaar verbonden):

Wireless instellingen (gebruik ik niet hier)

Simple samba instellingen (share folder) - er is ook een uitgebreide gui voor samba instellingen maar die heb ik niet (ik gebruik geen samba).
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:33:00 #20
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85221085
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Wireless gaat ongeveer zo:

(En dit is een wat ingewikkelder verbinding dan de meeste mensen thuis hebben)
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:33:33 #21
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85221100
Dat is dus Network Manager. Is niet Ubuntu-specifiek, zit in alle(rlei) Linux distributies.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:37:22 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_85221224
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:13 schreef mvdlubbe het volgende:
Installeren. Klaar. Dat is het.
Sure, nadat ik een half uur had lopen kutten met vage ATI drivers.
Ik ga naar huis.
pi_85221232
Nou, ik heb pas weer eens Ubuntu geinstalleerd (onder Fusion) en ik moet het toch met nietzman eens zijn. Bij de eerste update (via de update manager of hoe heet dat) was ik het spoor al bijster. Tijdens het updaten komen er allemaal vragen voorbij of ik al-dan-niet iets met GRUB wil doen, sowieso zijn al die updates qua inhoud NIET te snappen voor Jan Modaal...

Echt, ik wil er voor open staan, ik hou dat hele Linux gebeuren al vanaf mijn middelbare schooltijd in de gaten en elke keer zegt men dat het nu echt n00b-en-desktop-proof is maar het gaat gewoon niet gebeuren. Nooit. Het blijft een systeem voor en door nerds, en daar is niks mis mee.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:42:06 #24
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_85221361
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:37 schreef KingOfMars het volgende:
Nou, ik heb pas weer eens Ubuntu geinstalleerd (onder Fusion) en ik moet het toch met nietzman eens zijn. Bij de eerste update (via de update manager of hoe heet dat) was ik het spoor al bijster. Tijdens het updaten komen er allemaal vragen voorbij of ik al-dan-niet iets met GRUB wil doen, sowieso zijn al die updates qua inhoud NIET te snappen voor Jan Modaal...

Echt, ik wil er voor open staan, ik hou dat hele Linux gebeuren al vanaf mijn middelbare schooltijd in de gaten en elke keer zegt men dat het nu echt n00b-en-desktop-proof is maar het gaat gewoon niet gebeuren. Nooit. Het blijft een systeem voor en door nerds, en daar is niks mis mee.
Jan Modaal leest als het goed is de beschrijving van de updates niet, die moet ze gewoon installen. Bij WinXP was het (dacht ik, is ook alweer een paar jaar geleden): KB0072364.exe : een veiligheidsupdate voor blablabla -- het is niet dat ze daar dan wel uit komen.
In de updater van Ubuntu zien ze tenminste nog weleens firefox voorbijkomen (of andere programma's die een bekende naam hebben).

Je hebt wel gelijk over dat GRUB, dat moet je een gewone gebruiker niet voorleggen, al heb ik dat niet gehad. Of was dat na een distributie-upgrade van 9.10 naar 10.04?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:43:21 #25
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_85221392
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:37 schreef KingOfMars het volgende:

Ja, zoeen rare update zag ik ook.
Ik heb drie keer op 'Next' geklikt. Alles werkt nog.
Als je dat al moeilijk noemt wil ik niet weten hoe je reageert op een Installshield of msi waar je 'Accept' moet klikken....

Ja, ik ben het met je eens dat het raar is dat je zo'n vraag krijgt bij de updates.
Nee, ik ben het absoluut niet met je eens dat dit een goed voorbeeld is waarom Ubuntu ongeschikt is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')