Een goed stuk. De laatste tijd lijkt het of de Wajong een enkel en alleen niksnutten uitkering is. Er mag ook wel eens aandacht besteed worden aan de andere kant.quote:http://extra.volkskrant.n(...)eloos_door_de_mangel
Mijn krant beweert dat de Wajong een uitkering is voor ‘arbeidsongeschikte jongeren’.
De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid JONg Gehandicapten) is een regeling waarop men kan terugvallen als men voor het 18de levensjaar arbeidsongeschikt is door een (aangeboren) handicap of ziekte, of door een ongeval.
Concreet hebben we het dus over Softenonbaby’s, polio, hersenbeschadigingen, taaislijmziekte, schizofrenie, brandwonden, spastici, dwarslaesies, leukemie, verkeersslachtoffers, et cetera.Al dit leed verdwijnt niet bij toverslag als iemand 25 wordt.
Daardoor zitten in de Wajong natuurlijk net zo veel dertigers, veertigers en vijftigers als in een normale dwarsdoorsnede van de bevolking. Zestigers en ouderen komen minder voor. Door de aard der aandoeningen is de levensverwachting van veel Wajong’ers heel wat lager dan gemiddeld.
Vluchtheuvel
Dat het in de agitprop van de VVD nu al een hele tijd de gewoonte is de Wajong af te schilderen als een vluchtheuvel voor zo goed als helemaal gezonde jongeren die een tikkie lamlendig zijn, begrijp ik. De VVD is er voor de winnaars, en de rest moet niet zeuren en vooral zo min mogelijk kosten. Maar dat de media dit nazeggen, begrijp ik niet.
Dat de Wajong de laatste jaren harder groeit dan verwacht, is een direct gevolg van de wijzigingen in de bijstandswet. Sinds gemeenten een financieel belang hebben bij het terugdringen van het aantal bijstandsuitkeringen, is het natuurlijk het goedkoopst om de echt ‘onbemiddelbare’ dossiers over de schutting te gooien bij een andere uitkeringsinstantie.
Afschaffen betekent levenslange bijstand. Op straffe van korting of stopzetting van de bijstandsuitkering, worden betrokkenen gedwongen zich aan te melden voor een Wajong-keuring.
Maar iedereen die op dit moment een Wajong-uitkering ‘geniet’, is gekeurd of herkeurd onder de strenge ‘De Geus’-regels voor arbeidsongeschiktheid. Als iemand een uitkering heeft, mogen we er van uitgaan dat inderdaad sprake is van een serieuze en aantoonbare beperking.
Machteloos
De idee die nu de ronde doet om de regels nog meer aan te scherpen, of de Wajong zelfs af te schaffen, zijn inhumaan en getuigen van minachting. Dit zou betekenen dat mensen die de afgelopen jaren al een onzekere herkeuring tegemoet moesten zien, opnieuw totaal machteloos door de mangel gehaald worden.
Afschaffen betekent levenslange bijstand. Tenminste, als je geen partner hebt, of een huis of klein vermogen hebt geërfd, want dan vervalt elk recht op financiële ondersteuning.
Met de eveneens aangekondigde ingrijpende bezuinigingen op de (AWBZ-)zorg, uitgeklede zorgverzekeringen, grotere eigen bijdragen, lagere zorg- en huurtoeslag en ontkoppeling van de uitkeringen, is men als gehandicapte straks afhankelijk van charitas voor zelfs het meest basale.
Veel arbeidsongeschikte gehandicapten hebben straks geen ander vooruitzicht dan een uitzichtloos marginaal bestaan in de rafelranden van de samenleving. Handicap en ziekte staat straks weer gelijk aan armoede, uitsluiting en vernedering.
De auteur woont inGroningen en is zelf Wajong’er
maar ik ben nog lerendequote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Al die Wajongers die wel op een forum posten snap ik dan weer niks van, blijkbaar kan je met een pc omgaan, dan kan je ook wel terrecht op de arbeidsmarkt.
Eeeeeuh, heb je recht op zon uitkering dan?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:09 schreef Assimilatie het volgende:
ik heb er ook een tijdje over zitten te denken om een wajong uitkering aan te vragen om m'n studie mee te betalen maar dit leek me toch niet zo'n goed idee omdat je dan voor je leven getekent zou kunnen zijn. ik weet het niet zeker maar dat risico durf ik niet te nemen.
Dar heb ik zelf heel hard tegen aan zitten hikken om precies dezelfde reden. Maar toen ik heel erg vastliep had ik geen keuze. Of dat of mijn studie niet afmaken en de bijstand in.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:09 schreef Assimilatie het volgende:
ik heb er ook een tijdje over zitten te denken om een wajong uitkering aan te vragen om m'n studie mee te betalen maar dit leek me toch niet zo'n goed idee omdat je dan voor je leven getekent zou kunnen zijn. ik weet het niet zeker maar dat risico durf ik niet te nemen.
Precies. Ik ken iemand van heeeeeeel dichtbij die nu een paar jaar in de wajong zit. Wel de hele dag MSN'en, schilderen, kleren ontwerpen, naaien, enz. Oh ja, en flink uitgaan in het weekend. En als je dat kunt, dan kun je ook werken. Mensen die rechtop kunnen zitten achter een PC kunnen administratieve dingen of callcenter-werk gaan doen, zo simpel is dat.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Al die Wajongers die wel op een forum posten snap ik dan weer niks van, blijkbaar kan je met een pc omgaan, dan kan je ook wel terrecht op de arbeidsmarkt.
Kun je dan niet, net als wij, gewoon extra stufi aanvragen, eventueel bijlenen, en dit na je studie met een mooie baan afbetalen? Dat heb ik moeten doen, ik had geen familie of ouders waar ik op terug kon vallen, maar mooi niet dat ik dan uitkeringen ga aanvragen. Kom op zeg.quote:
Kunnen werken is niet hetzelfde als een baan kunnen krijgen.. helaas.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Je weet toch niet precies hoeveel uur van de dag ze 'uitgeschakeld' zijn!? Misschien zitten ze 4 uur per dag op de WC, of hebben ze last van hevige depressie en huilbuien en zorgt dat internet en gamen voor afleiding, of whatever!? hoe kun jij dat nou beoordelen hoe erg het met ze is!? Geen baas die dat soort werknemers aanneemt, en mochten ze het verzwijgen en toch een baan krijgen, dan staan ze waarschijnlijk binnen een paar maanden weer op straat ...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Precies. 100% arbeidsongeschikt betekent niet dat je helemaal niks kunt, maar wel dat je vrijwel 0% kans hebt op de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kunnen werken is niet hetzelfde als een baan kunnen krijgen.. helaas.
Hij zit toch op fokquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:15 schreef Document1 het volgende:
[..]
Eeeeeuh, heb je recht op zon uitkering dan?
niet voor volwassenen onderwijsquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:17 schreef Redah het volgende:
[..]
Precies. Ik ken iemand van heeeeeeel dichtbij die nu een paar jaar in de wajong zit. Wel de hele dag MSN'en, schilderen, kleren ontwerpen, naaien, enz. Oh ja, en flink uitgaan in het weekend. En als je dat kunt, dan kun je ook werken. Mensen die rechtop kunnen zitten achter een PC kunnen administratieve dingen of callcenter-werk gaan doen, zo simpel is dat.
Maarja, als je dus een zielig verhaaltje bij de instanties ophangt, mag je er zo de wajong in.
[..]
Kun je dan niet, net als wij, gewoon extra stufi aanvragen, eventueel bijlenen, en dit na je studie met een mooie baan afbetalen? Dat heb ik moeten doen, ik had geen familie of ouders waar ik op terug kon vallen, maar mooi niet dat ik dan uitkeringen ga aanvragen. Kom op zeg.
Soms kun je wel studiefinanciering krijgen voor volwassenen onderwijs, maar dan gaat het volgens mij om de opleidingen: VMBO, HAVO, VWO. Ook voor deeltijdwerkers zijn er volgens mij wel mogelijkheden.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:54 schreef Assimilatie het volgende:
[..]
niet voor volwassenen onderwijs
Niet met alles wat iemand kan, kan iemand ook zijn brood verdienen. Ik kan ook lopen, fietsen, zwemmen, schrijven, schaken en koken, maar geen van alle goed genoeg om er iets mee te verdienen. Alhoewel lopen voor veel banen wel een nuttige bijkomende vaardigheid is.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Als je constant zo simpel redeneert, kom je wat mij betreft wel in aanmerking voor een Wajong-uitkering.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Ik wil jou vriendelijk bedanken voor deze tip. Niet voor mezelf maar voor iemand anders die ik ken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:21 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik val onder de Rutteregeling op het vavo. Ben benieuwd of die nog doorgaat.
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:40 schreef Dubby het volgende:
[..]
Als je constant zo simpel redeneert, kom je wat mij betreft wel in aanmerking voor een Wajong-uitkering.
Mwah, dat geldt voor een bepaald percentage, maar in veel andere gevallen is het ook een vrij zinloze vergelijking. Denk bijvoorbeeld aan mensen met schizofrenie en het feit dat er totaal geen eisen worden gesteld aan die paar posts die iemand toevallig plaatst op een forum.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.
maar als zo iemand hevige stemmingswisselingen heeft en andere kronkels in zijn of haar geest zal diegene bijna niet worden aangenomen of er valt op momenten bijna of helemaal niet mee te werken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |