En hoe gaat ie hier nu?
Voor mij goed nieuws, ik mag blijven onder een bepaalde voorwaarden, dus dat wordt het eerste blok me ff kapot studeren

Komt er op neer dat er met hbo-p je niet meer binnen komt zonder extra certificaten.
Echter dit stond nog nergens, en was ook niet naar mij gecommuniceerd.
Voortaan zul je mocht je naar de tudelft willen daar een tentamen wiskunde en natuurkunde moeten afleggen, soort van collegium doctum, behalve dat je niet vast zit aan de 21+ grens.
Dit omdat er te veel uitval was van HBO'ers die het toch echt niet trokken.
Naja de regeling komt neer voor mij dat ik zowel de wiskunde als natuurkunde examens van blok 1 haal binnen het jaar dus incl. herkansingen. De TU biedt ook bijspijkercursussen aan voor een schappelijk bedrag, dus maybe maar ff doen 220E voor 8 lessen).
Verder leuk projectgroepje, het een en het ander is beter geregeld, maar ook hier wel eens pc's die falen. Moet er bij zeggen dat ze hier iig niet gemolesteerd zijn zoals sommige op Nijeoord.
En wat is het daar groot zeg, denk aan Nijeoord 1, maar dan volledige hoogbouw zoals de toren, en dan alleen voor 1 studie(!). Moet zeggen het is wel een erg inspirerende omgeving met alle maquettes enzo.
Ipv een practica lokaal heb je ook gewoon practica hallen daar, en kelders, en dan heb ik vast nog niet alles gezien. Voor mij kon ik geen betere beslissing nemen, voel me voor het eerst gewoon thuis op de studie, ik wist al dat ik niet de verkeerde studie gekozen had

Het is alleen wel ff een flink schepje erboven op, nu heb ik een VWO achtergrond dus ik heb het iets makkelijker dan de gemiddelde hbo'er daar, en dankzij mijn hbo-p heb ik bij een aantal vakken ook al flink wat voorkennis, maar je merkt dat indien je dat dus niet hebt je gelijk vol aan de bak moet. Het helpt ook niet dat ze het over 3 jaar gesmeerd hebben, 4 was beter geweest. Dit is o.a. ook de reden dat ze het laatste jaar wiskunde van het vwo niet over doen in vogelvlucht, zoals verleden jaar wel en zoals op de hu voor havo. Ze gaan vol verder in sneltreinvaart waar vwo was geëindigd. Nu heb ik slechts tot vwo 5 wiskunde en natuurkunde gedaan en daarna havo eindexamen gedaan dus ik mis gewoon een jaar. En op dit moment merk ik dat ik er gewoon niet lekker in kom omdat ik echt voorkennis mis.
Zou dus voor civiele techniek het niet aanraden de overstap te maken, behalve als je een wiskunde wonder bent. Kwa natuurkennis kennis kun je prima mee met havo kennis, dat verbaasde me ff. Daar herhalen ze wel wat je moet weten, iig voor dit blok dan. Inleiding in de civiele techniek is van het zelfde niveau, project doe je een half jaar over, van hetzelfde niveau, maar minder praktisch, de theorie werk je beter uit en je komt in principe niet met een ontwerp. Het is eerste project is meer een haalbaarheidsstudie. De praktische vakken zoals autocad tekenen en landmeten kan ik nergens meer terug vinden, wat ik op zich wel weer een beetje vreemd vind (en moet ik opnieuw landmeten doen dan vraag ik toch echt daar een vrijstelling voor aan mocht ik kunnen krijgen. Die berekeningen zijn #$@! omdat je echt in de war raakt van alle hoeken enz. en je hebt het daarna nooit zelf nodig (als ingenieur ga je niet zelf uitzetten en opmeten, ik heb in de praktijk gewerkt en weet dat het er zo niet aan toe gaat). Verder is het zo dat je als eerste de theorie fijn uitgelegd krijgt en pas later er berekeningen bij komen, weet nog niet goed of ik dit wel zo fijn ga vinden.
Verder ontgroeningen bij verenigingen zijn minder zwaar in de regel, Sint jansbrug en DSC zijn goed te doen, alleen Virgiel is op hetzelfde niveau als hier Unitas/Veritas (USC geen idee). Voor mij is dit nog steeds erg leuk, hoewel we volgens mij hier in het draadje verder weinig leden hebben. In Delft is het wel in de regel dat verenigingsleden juist vaker de BSA en P in een jaar halen, hoe anders was dat in Utrecht

En ze hebben Heineken i.p.v. Bavaria, dat is wel minder vind ik persoonlijk als ik heel eerlijk moet zijn. Leden eten is ook weer beter geregeld met eigen koks, en er wordt zelfs nog veel gebruik van gemaakt ook, super gezellig.
Dit was mijn wekelijkse column zo ongeveer wel weer, nog net geen traditie